Az EU szerint az IP-címek is legyenek személyes adatok

Hirdetés

Az Európai Unió adatvédelemmel foglalkozó csoportjának vezetője, Peter Scharr egy tegnapi parlamenti meghallgatáson azt mondta, hogy az IP-címeket, melyek alkalmasak a felhasználók azonosítására, a jövőben személyes adatokként kellene kezelni, hogy ennek szabályozása is megfeleljen az európai adatvédelmi irányelveknek, s ehhez az érintett nagy cégeknek – Google, Microsoft, Yahoo stb. – is alkalmazkodniuk kellene, vagyis nem tárolhatnák, nem kezelhetnék az internetes címet.

Scharr álláspontja alaposan eltér például a Google vezetőinek véleményétől, akik amellett kardoskodnak, hogy az IP-cím nem a felhasználót, hanem a gépet azonosítja, így nem tekinthető személyes adatnak. A német politikus viszont úgy véli, hogy bár ez szigorúan véve igaz (gyakran, például a nyilvános internetkapcsolatok, internetkávézók stb. esetében rengetegen használnak egy adott címet), ám igen sok esetben egy adott személy mindig ugyanazt a terminált vagy számítógépet használja, tehát a cím alapján azonosítani lehet őt is.

Habár például a Google az elmúlt évben több engedményt is tett az adatvédelmi aggályok miatt, de jelenleg is 18 hónapig tárolják az online tevékenységek adatait, s mindezt azzal indokolják, hogy az adatok elemzésével és felhasználásával tudnak csak mind magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtani, s nem törekednek az egyéni azonosításra, a netezési szokásokat anonim módon vizsgálják. Egy nonprofit jogvédő csoport (Electronic Privacy Information Center – EPIC) kételkedik ebben, képviselőjük abszurdnak nevezte a Google ezen állításait, s felhívta a figyelmet a felhalmozott adatok kereskedelmi értékére.

Peter Fleischer, a Google adatvédelemmel foglalkozó vezetője viszont kiállt amellett, hogy cége trendeket elemez, s nem egyének profiljait állítja össze. A Google jelenlegi üzleti modelljéhez, melynek döntő része az oldalakon található hirdetésekre épít, feltétlenül szükség van ilyen vizsgálatokra, különben a hirdetők elfordulnának tőlük, s így veszélybe kerülne az a rengeteg ingyenes szolgáltatás, melyet felhasználók százmillióinak kínálnak. Az IP-címek ismerete pedig például szükséges a pay-per-click-csalások kiszűréséhez.

A Google-lel szemben a Microsoft nem rögzíti az IP-címeket – közölte Thomas Myrup Kristensen, a cég európai adatvédelmi felelőse –, hogy teljes mértékben biztosítsák a felhasználók anonimitását.

Azóta történt

Előzmények