Hirdetés
Peter Hustinx
Az európai adatvédelmi szakértők kiterjesztik azt a vizsgálatot, melynek első alanya a Google volt, s a jövőben alaposan áttekintik a keresőket üzemeltető vállalkozások gyakorlatát, hogy megállapíthassák, milyen mértékben van ezeknek hatása a felhasználók magánéletére, adataik biztonságára – nyilatkozta szerdán egy interjúban Peter Hustinx, az Európai Unió adatvédelmi biztosa.
Az adatvédelmi bizottság felkérte az Article 29 munkacsoportot, hogy a Google-lel kapcsolatos vizsgálódásokat terjesszék ki a többi keresőt működtető cégre is. A pontos listát nem tették közzé, s Hustinx sem volt hajlandó neveket említeni, de elég valószínűnek látszik, hogy a legnagyobbak, a Yahoo, a Lycos és a Microsoft bizonyosan érintettek. A vizsgálat eredményeit tartalmazó előzetes jelentést az adatvédelmi csoport októberi vagy decemberi találkozóján fogják ismertetni.
A biztos azt is elmondta, hogy a Google speciális szerepe miatt különleges elbírálást igényel, ugyanis a cég e területen oly mértékben uralja a piacot, hogy kiemelten kell keresőjükkel és webes szolgáltatásaikkal (Google Earth, Gmail és egyéb webalapú alkalmazások) adatvédelmi szempontból is foglalkozni.
Az Article 29 múlt hónapban elküldött levelére a Google már válaszolt, s Hustinx elmondta, hogy különleges figyelemmel tanulmányozzák a vállalat tájékoztató szövegét, s ha eltérést találnak a cég által kifejtett adatvédelmi elvek, illetve az általuk folytatott gyakorlat között, sor kerülhet konfrontációra is, ám erről jelen pillanatban még nem lehet érdemben nyilatkozni.
E levélben a Google felajánlotta, hogy a netes aktivitás adatainak megőrzését a jelenlegi két évről lecsökkentik 18 hónapra, s megígérték azt is, hogy a cookie-k élettartamát (jelenleg ez 30 év) is megváltoztatják.
Az utóbbi időben már többen sürgették a Google-nél folytatott vizsgálat kiterjesztését, mivel a többi vállalkozásnál is komoly adatvédelmi aggályok merültek fel. A Google válasza után például Danny Sullivan letesztelte a Microsoft és a Yahoo keresőit is, és úgy találta, hogy míg a Windows Live 14 cookie-t helyezett el a gépére, addig a Yahoo hatot, a Google viszont csak kettőt. Ugyanő hívta fel arra is a figyelmet, hogy a Microsoftnál a rivális kétéves tárolásával szemben 14 évig őrzik meg a felhasználók adatait.