Magyarországra jön a Deezer

Korábban sokan fájlalták – nem annyira a felhasználók, mint inkább a zeneiparban érdekelt szereplők –, hogy Magyarországon alig volt néhány olyan legális terjesztési csatorna, melyen digitális zenéket lehetett vásárolni vagy hallgatni. Az elmúlt hónapokban azonban felpörgött a piac: elsőként a Hungaroton indította el internetes zeneáruházát, aztán szeptember végén az Apple iTunes Music Store vált elérhetővé a hazai felhasználók számára, a héten pedig a Magyar Telekom számolt be egy Last.fm-re hajazó netrádió, a ZeneCenter startjáról.

Hamarosan egy újabb nemzetközi szereplővel bővül a kínálati paletta: a francia Deezer elárulta, hogy heteken belül több mint 100 országban jelenik meg jogosított streamingszolgáltatásával. A cég terveit ismerő forrásoktól úgy tudjuk, a jelenleg kizárólag Franciaországban és az Egyesült Királyságban használható, Spotify-szerű platform Magyarországon is elindul.

Az előadók arra panaszkodnak, hogy az előfizetéses szolgáltatokból gyakorlatilag csak filléreket keresnek. A Mog nevű zenei közösségi oldal egyik vezetője nemrég egy konferencián beszélt a tapasztalatokról: Anu Kirk szerint a Spotify egy album lejátszása után 4 centet fizet az előadónak, azaz dalonként körülbelül 0,4 centet.

Nemrég bejárta a szaksajtót, hogy állítólag Lady Gaga a Poker Face című szám több mint 1 millió lejátszása után csupán 167 dollárt kapott a svéd alapítású cégtől. Mint később kiderült: ez az összeg a svéd közös jogkezelő szervezettől érkezett, az énekesnő ezen felül a jogtulajdonosoktól, a kiadójától is jut bevételhez a szolgáltatásban hallgatott számai után. Tény ugyanakkor, hogy az előadók – talán egyedül a Beatles kivétel – sosem közvetlenül szerződnek a dalaikra üzletet alapozó internetes vállalkozásokkal.

Axel Dauchez, a Deezer vezérigazgatója kedden a Reuters-nek azt nyilatkozta, hogy a szolgáltatást eleve úgy fejlesztették, hogy az gyakorlatilag egy kapcsoló átbillentésével elindítható akár országok százaiban is, már ha ennyiben sikerül a jogokat megszerezni. A cég az erős konkurencia és a magas belépési költségek miatt sosem gondolkodott amerikai terjeszkedésben, inkább azokra a piacokra koncentrál, melyeket a nagyok hanyagolnak. „A zeneipar nyereségének 80 százaléka hét országból származik” – magyarázta. A Spotify például jelenleg 8 országból használható, az Apple iTunes Music Store pedig 36-ból.

A 2007-ben Franciaországban elindított Deezer egy zenei streamingszolgáltatás, mely ingyenesen alapvetően netrádióként, előfizetési díj fejében pedig online zenegépként és a fájlok feltöltésének lehetősége révén privát zenetárként is használható. A fizető ügyfelek le is tölthetik a lejátszási listáikat és kedvenc számaikat, melyek a jelenleg 13 millió dalból álló repertoárból választhatók ki. A szolgáltatás a Facebookon is elérhető, és természetesen a népszerű okostelefon- és tabletplatformokhoz app is készült hozzá.

Az évi körülbelül 50 millió euró árbevételt termelő, idén várhatóan már nullszaldós Deezer ma 20 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, közülük 1,4 millió előfizető. A cég abban bízik, hogy a mobilszolgáltatókkal kötött megállapodások révén alkalmazása felkerülhet a partneroperátorok által forgalmazott okostelefonokra, ahogy Franciaországban az Orange készülékeire.

Magyarországon azonban az európai árszinttel aligha lesz népszerű a szolgáltatás. A francia oldalon a korlátlan és reklámmentes online zenehallgatást lehetővé tévő Deezer Premium előfizetés havi díja 4,99, míg a letöltési lehetőséget és egyéb extrákat biztosító Premium+ csomagé 9,99 euró.

Azóta történt

Előzmények