Hirdetés

Címkézni hív a Google

A Google pénteken új online játékot indított, Google Image Labeler néven, amely „szórakoztató módon segíti a weben található képek rendszerezését”. A játék kezdetekor két véletlenszerűen összesorsolt játékos ugyanazt a képet látja a képernyőn, melyet a Google keresője szintén véletlenszerűen dob fel eléjük, s a résztvevőknek 90 másodpercük van arra, hogy egy kulcsszóval vagy egy kifejezéssel a lehető legpontosabb leíró címkét adják a képnek. Ha mindketten ugyanazt gépelik be ez idő alatt, akkor pontot kapnak, s jön a következő kép.

A Google képkeresője jelenleg a képaláírások vagy egyéb, a képhez kapcsolt szöveges információ alapján sorolja be a képeket, függetlenül attól, hogy maga a kép mit ábrázol. Ez a játék a keresőcég szerint egy pontosabb képadatbázis kialakítását tenné lehetővé, hiszen a felhasználók a képek címkézésénél a látvány alapján döntenek.

Nem ez az első próbálkozás, hogy önkénteseket vonjanak be adatbázisok építésébe. A két legismertebbet, Wikipediát és DMoz kereső könyvárat lehet példaként említeni. A részben a Carnegie Mellon Egyetem által fejlesztett technológiára épülő játék a képek kategorizálásában sem az első. A Carnegie Mellon kutatói, Luis von Ahn és mások által kifejlesztett ESP Game képkommentáló játék már 2003 októberében elindult.



Ugyanakkor önkéntesekre építeni egy adatbázis feltöltését, módosítását meglehetősen kockázatos vállalkozás, a tréfás kedvű vagy rosszindulatú résztvevők sértő vagy politikailag elfogult megjegyzésekkel láthatják el a képeket. Az ESP Game és a Google Image Labeler ezt a veszélyt úgy óhajtja minimalizálni, hogy a véletlenszerű képekre a két véletlenszerűen választott játékosnak ugyanúgy kell asszociálnia a találathoz. Von Ahn és munkatársai projektjeikben azon dolgoznak, hogy minél több módszert találjanak a felhasználók bevonására, minél inkább kihasználják az emberi gondolkodás asszociációs képességeit rendszereik kialakításában. Ők fejlesztették a Peekaboom nevű online játékot – ahol a partner által felkínált képrészletből a másiknál lévő képcímkét kell kitalálni –, s ugyanez a kutatócsoport készítette a Google játékára igencsak emlékeztető Phetch elnevezésű szintén online címkéző játékot.

A Google állítása szerint a keresőjük több milliárd képet indexel. Céljuk az, hogy a weben található összes képet felcímkézzék, ám ez meglehetősen eltúlzott kívánságnak látszik, hiszen von Ahnék 2003 óta működő játéka körülbelül 17,8 millió képet volt képes leírással ellátni.

Von Ahn mindenesetre reménykedik. Elmondása szerint a felmérések azt mutatják, hogy a számítógép-használók például 2003-ban körülbelül 9 milliárd órát pasziánszoztak gépükön, ám ha ezt az időt általuk kifejlesztett játékra szentelnék, az 200 milliárd kép felcímkézését jelentené.

Azóta történt

Előzmények