A Yahoo! közösségi keresője ma debütál Nagy-Britanniában

A Yahoo! ma új szolgáltatást indít Nagy-Britanniában, amelynek keretében az emberek tanácsokat kérhetnek egymástól: merre található a környéken a legjobb szálloda, vagy ki ismeri az almás pite receptjét. Mindezt a helyett választhatják, hogy keresőmotorok generált találataitól várnák kérdéseikre a választ. A „dotcom boom” óta a Yahoo! Answers reklámkampánya lesz a keresőt és online portált üzemeltető cég legnagyobb és legdrágább promóciós hadjárata.

Az új Yahoo! szolgáltatás a közösségi keresés egyik legújabb példája, egy olyan trendé – mint például a Wikipedia, a Digg és a YouTube –, mely online alkalmazásokkal teszi lehetővé a felhasználóknak, hogy együttműködhessenek a világhálón s információkat oszthassanak meg egymással. A szolgáltatást az év elején vezették be az Egyesült Államokban, tesztváltozata Nagy-Britanniában április óta érhető el, de szerte a világon 18 országban 50 millió felhasználót tartanak számon, akik összesen körülbelül 75 millió választ kínálnak már az érdeklődőknek.

A ma induló sajtó-, rádió- és plakátkampány a britek figyelmét akarja felhívni a Yahoo! Answersre. Ennek során például különböző hírességek fognak mostantól fogva nyolc héten át kérdéseket feltenni a felhasználóknak. „Ez a legnagyobb kampány, a Yahoo!-nál öt vagy hat év óta. Mérete jelzi a Yahoo! Answersbe vetett bizalmunkat” – nyilatkozta Stephen Taylor, a Yahoo! Europe marketingigazgatója.

Az ilyen típusú szolgáltatás egy alternatív kísérlet az interneten elérhető információk terének kiszélesítésére. Az online keresés első változatában (ezt a fajta keresési módszert most a Google uralja) bonyolult matematikai algoritmusok segítségével oldják meg azt a feladatot, hogy a keresőszavakat és az információkat tartalmazó weboldalakat egy találati lapon összekapcsolhassák. Ez a keresési mód kiválóan alkalmas arra, hogy vállalatokat, embereket, termékeket vagy szolgáltatásokat meg lehessen találni, ám a kifinomultabb kérdésekre (például: Budapest déli részén melyik vendéglő a legalkalmasabb egy romantikus találkára?) a matematikai alapú keresés már nem ad választ.



A Yahoo! Answers esetében a regisztrált felhasználók már feltehetnek ilyen típusú kérdéseket is. „A Yahoo! Answers az emberek fejében rejtőző információkhoz vezetheti el a felhasználókat” – állítja Stephen Taylor. A kérdezők a kapott válaszok alapján rangsorolhatják a válaszadókat, hogy vajon szakértők-e az adott témában vagy csak műkedvelők. Így kialakulhat a válaszolók egyfajta értékelési sorrendje, s kiderülhet, hogy ki legtájékozottabb az italokat vagy az autószerelést illetően. Az Egyesült Államokban a Yahoo! Answers által hírnevet szerzett „szakértők” már kifejezetten nagy megbecsültségnek örvendenek.

A vállalkozás természetesen arra alapul, hogy az egymáson segíteni kész emberek nagy számban regisztrálnak az oldalra, s ők rendszeresen kérdeznek és válaszolnak is a különböző témákban. Így, ha Nagy-Britanniában is sikeresek akarnak lenni, akkor a Yahoo! munkatársainak el kell érniük, hogy elegendően nagy számú felhasználó, s elegendően nagy számú válasz is összegyűljön az oldal megfelelő működéséhez.

A cég távolabbi terveiben feltehetően az szerepel, hogy a Yahoo! Answers által felhalmozott adatokat integrálják a Yahoo! keresőjébe is. Stephen Taylor ezt a felvetést nem kívánta kommentálni, csak annyit jegyzett meg: „Az internetes keresőnket és a közösségi keresőt mind közelebb akarjuk egymáshoz hozni. Lényegében egy globális tudásbázist kívánunk megalkotni.” A Google is hasonló lépést tett a közelmúltban, amikor a Google Books projektet összekapcsolta a keresőjével, hiszen a szerzői jog által nem védett könyvek már elérhetők a Google keresőjén keresztül.

Azóta történt

Előzmények