Hirdetés

Tovább épül a Google médiabirodalma

Hirdetés

A piacvezető keresőcég kedden bejelentette, hogy felhasználói a Google News oldalain a jövőben nem csak a sajtó aktuális hírei között kereshetnek, hanem az elmúlt 200 év archivált újságcikkei között is. Anurag Acharya, a Google vezető mérnöke, az új keresési lehetőség egyik kidolgozója szerint a szolgáltatás célja, hogy a felhasználók tallózhassanak a múlt emlékei között, összehasonlíthassák az idők során változó nézőpontokat. Az Archive Search nevű szolgáltatás részletes keresés funkciója lehetőséget biztosít arra, hogy a felhasználók a keresőszavakat vagy -kifejezéseket hozzárendelhessék egy pontos dátumhoz, egy adott időszakhoz, megadhatják egy adott újság nevét, de választhatnak nyelv szerinti keresést is. A 2002-ben indult Google News eddigi jelen idejű, a legfrissebb eseményeket feldolgozó adatbázisa az Archive Search beindításával jelentősen kitágult, történelmi és kronológiai dimenziót kapott.

A már működő szolgáltatás felhasználói felülete egyelőre csak angol nyelven érhető el, találati oldalai a megszokott formátumban generálódnak. Rövid vizsgálat után úgy láttuk, hogy az archivált cikkeknek körülbelül nyolcvan százaléka csak díjfizetés ellenében érhető el, attól függően, hogy az anyagokat rendelkezésre bocsátó forrás, illetve a közvetítő cég ingyenesen vagy térítés ellenében engedi használni archívumát. A találat mellett mindig szerepel az, hogy kell-e érte díjat fizetni, s ha igen, akkor az mennyi – ha nincs összeg feltüntetve, akkor szabadon megnézhető az adott cikk. A keresésnél is be lehet állítani, hogy ingyenes vagy fizetős oldalakat listázzon-e, sőt azt is, hogy mennyit vagyunk hajlandók fizetni az információért.

A Google képviselő kijelentették, hogy a találatok súlyozása az anyagok jellegétől függ, nem pedig attól, hogy a szolgáltató milyen kapcsolatban áll a keresőcéggel. Az anyagokat olyan, archívumokat menedzselő cégek biztosítják, mint a Factiva, az AccessMyLibrary.com, a HighBeam Research és a LexisNexis. A magyar anyagokra történő keresés során úgy láttuk, hogy ezeket az ISI Emerging Markets nevű befektetési és médiafigyelő cég biztosítja, ám tapasztalataink szerint csak néhány évre visszamenően, s eddig még viszonylag korlátozott számú magyar sajtótermék található az adatbázisban.

A Google rohamléptekkel kialakuló médiabirodalma – nyilvánvalóan hasznos szolgáltatásai mellett – bizonyos kétségeket is felébresztett a szakértőkben. „Én magam természetesen nagy lelkesedéssel üdvözlöm, a történelmi dokumentumokhoz való hozzáférés demokratizálódásának tartom [a Google új szolgáltatásait], de óvatosságra kell intsen az, hogy most már milyen hatalmas mennyiségű információ ellenőrzése került a Google kezébe” – fogalmazta meg fenntartásait Roy Rosenzweig, a Georg Mason Egyetem médiatanszékének történészprofesszora.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények