Megint rekordot döntött az Apple

Tegnap publikálta negyedik üzleti negyedéves gyorsjelentését az Apple. Noha néhány mutató – így a nyereség, valamint az iPad-forgalom – nem hozta az elemzők által várt szintet, az árbevétel szokás szerint most is házi csúcsot döntött. A szeptember 29-én zárult három hónapos időszakban a vállalat 35,96 milliárd dollár forgalmat és 8,22 milliárd dollár nettó nyereséget ért el. Az előbbi mutató 27, az utóbbi 24 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi értéket. A bruttó nyereséghányad, azaz a gyártási költségek levonása után megmaradó bevétel a tavalyi év azonos időszakának 40,3 százalékáról 40 százalékra mérséklődött.

A negyedév során 26,9 millió iPhone fogyott, 58 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az iPadből 14 millió darabot adott el a cég, ami ugyan éves szinten 26 százalékos növekedésnek felel meg, de messze elmarad a piac által várt számtól. Az elemzők eredetileg 17 millió táblagép eladásával számoltak, majd az iPad mini bejelentését követően – amikor kiderült, hogy „csak” 100 millió tablet fogyott eddig – 14,5-15 millióra módosították a prognózist. A Mac-forgalom 1 százalékkal, 4,9 millió darabra nőtt, míg az iPod-eladások 19 százalékkal, 5,3 millióra estek vissza.

A gyorsjelentés közzététele kapcsán tartott sajtótájékoztatón Tim Cook vezérigazgató kiemelte a kínai piac teljesítményét. A világ legnépesebb országában – mely ma már a vállalat második legnagyobb piaca – az Apple 26 százalékkal növelte az árbevételét a negyedév során és 80 százalékkal, 23,8 milliárd dollárra a pénzügyi év egészében. Ez az összeg az összbevétel 15 százaléka. Az iPhone 5-öt csak decemberben tervezi Kínában piacra dobni a cég, amitől további növekedést várnak.

Elemzők szerint a vállalat számára próbatétel lesz a negyedik naptári negyedév, amelyben immár minden szegmensben erős konkurenciával kell szembenéznie, a cég azonban teljesen megújított termékkínálatával joggal lehet bizakodó. Tim Cook nem tart a Microsoft Surface táblagépétől sem. A vezérigazgató – noha maga nem próbálta ki a terméket, de az olvasott bemutatók alapján – úgy látja: az épp a mai naptól kapható tablet „kompromisszumos és zavarba ejtő” termék. „Felteszem, lehetséges olyan autót gyártani, amelyik repülni és vízen úszni is tud, de valószínűleg egyiket sem csinálja igazán jól” – utalt arra, hogy a Microsoft szerint ez az első olyan táblagép, amely szórakozásra és munkára egyaránt használható.

A hagyományosan konzervatív előrejelzésekkel szolgáló vállalat egyébként erre az időszakra ismét a piac által vártnál gyengébb számokat jósolt: 52 milliárd dollár árbevételt és részvényenként 11,75 dollár profitot. A prognózis szerint meglepően alacsony, 36 százalékos lehet a bruttó nyereséghányad, amit Peter Oppenheimer pénzügyi vezérigazgató azzal magyarázott, hogy a most bemutatott új termékek gyártási költségei egyszerűen magasabbak. Az iPad mini nyereséghányada például „messze a vállalati átlag alatt” van – árulta el, hozzátéve, hogy ez a gyártás felfutásával változni fog.

A teljes üzleti év mérlege: 156,5 milliárd dollár árbevétel és 41,73 milliárd dollár nettó nyereség – az előbbi 44, az utóbbi pedig 61 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi szintet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Apple

Azóta történt

Előzmények