2016. augusztus 25., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Tech rovat

A Mattel feltámasztja a gyilkos játékot

A hatvanas években az amerikai gyerekek nem számítógépeztek vagy 3D nyomtatóval bohóckodtak, csak majdnem. Most minden kezdődik újra.

Hirdetés

Hogyan maradtak egyáltalán életben?

A Mattel a 1960-ban dobta piacra a VAC-U-FORM nevű szettet, amivel a korabeli kölkök saját maguk gyárthatták le játékfiguráikat (bogarakat, szörnyeket, autókat, dinókat). A dolog úgy működött, hogy hőre lágyuló négyzet alakú műanyag lapocskákat kellett a gép fémplatnijára tenni, majd bekapcsolni a fűtést - a nagyjából 200 celsius fokra (390°F) melegedő platnin ezek szépen megolvadtak, majd a megfelelő mesterformára (melyekből külön tematikus csomagokat adtak ki) ráborítva a megpuhult anyagot, kezdődhetett a vákuumformázás. Miután az így kapott forma lehűlt, körbe kellett vágni, igény szerint festeni és kész.

Az eredeti Mattel

Aki nem elégedett meg a kemény, üreges és az egyik oldalról általában teljesen nyitott formákkal, az a számos színben kapható Plastigoop segítségével dolgozhatott tovább (1963-ban megjelent a második generációs gép, a Thingmaker, ez később Creepy Crawlers néven futott), ami szobahőmérsékleten folyékony állagú volt, ezt kellett a formákba önteni, majd addig forrósítani, míg ruganyos, gumiállagú nem lett. Az igazán kreatív lurkók a kemény és puha elemeket is kombinálták, persze sokan komoly égési sérüléseket is szenvedtek ekkoriban...

A dolog mégis működött: nagyjából 15 hivatalos tematikus öntőformát adott ki a Mattel, a Creepy Crawlerstől a Hot Wheels Factory-n keresztül egészen az ékszerkészítő szettig, a Jillions of Jewelsig. Persze ahogy egyre többen használták a gyárat, több lett a baleset is. Miután a játékot a hatóságok betiltották, 1978-ban a Mattel kiadta a Thingmaker II-t, amit biztonsági szempontokból újraterveztek, például nem kellett külön legyártani először a műanyagformát, a két fél egyszerre forrósodhatott, ám a változtatások nem igazán jöttek be: egy-egy darab elkészítése órákig is eltartott. Még a hetvenes években ennek is befellegzett.

A ToyMax nevű cég a kilencvenes években megpróbálta feléleszteni az első szériában még népszerű Thingmakert, olyan extrém biztonságos funkciókkal, mint a melegben nem nyíló ajtó, így elvileg a gyerekek nem tudták már megégetni magukat, persze ettől még sokaknak sikerült, végül 2001-ben újra nekifutottak, majd hamarosan csődöt jelentettek.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Copyright © 2000-2016 PROHARDVER Informatikai Kft.