Új hozzászólás Aktív témák

  • concret_hp

    addikt

    válasz djgeg #198 üzenetére

    ugyan úgy, mint máshol a közszférában, semmilyen visszacsatolás, teljesítmény mérés v ilyesmi nincs, semminek nincs következménye és senkit nem rúgnak ki azért, mert szarul dolgozik :U

    az meg, hogy az utóbbi évtizedben aki tanárnak tanul, annak jelentős része azért került oda, mert máshova nem vették fel, az sok jóra nem fog vezetni hosszú távon.

    vagy fullba vagy sehogy :D

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz b0bcat #196 üzenetére

    nem anyanyelvi közegben vagy ez működik, vagy egy lingua franca. más út nincs. "activityzni" meg az elején mindkét esetben kell, még ha mind a tanítvány, mind a tanár is legalább C1 szinten van anyanyelvi közegben szerzett tapasztalatokkal.

    beszédcentrikus tanításnak van annyi előnye, hogy a sok nyelvtan/kivétel között nem vész el a lényeg, avagy a nyelv egy kommunikációs illetve interakciós csatorna. ez a legfontosabb.

    egyébként ez a hozzászólás a bejegyzés tükrében érdekes: B1re minimális nyelvtan elég (C1hez képest). még az ilyen szempontból macerás német esetén is. betonstabil alap akkor fontos, ha a cél valahol a C1/C2 környékén van, ott ugyanis később sokkal több idő mindent kijavítgatni elfogadhatóra, mint elsőre jól megtanulni. nyelvtanulás felfogható processként (szoftverfejlesztési processek, pl az agile remekül működik nyelvtanulásra is), vannak erőforrások és vannak célok, ha meg biztos nem fog kelleni egy sokkal magasabb és időigényesebb alap, akkor a ráfordítandó időt valószínűleg jobban is fel lehetne használni.

    a porosz rendszer se volt tökéletes azért.

    [ Szerkesztve ]

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • b0bcat

    addikt

    válasz Buci21 #197 üzenetére

    "már ha tegezhetek egy tanárt"

    Miért ne tegezhetnél egy tanárt? :P

    "és akkor most a hangsúlynak a nyelvtanon, vagy a nyelvhasználaton kell lennie?"

    Erre nem lehet egyértelmű igennel vagy nemmel felelni. Én azért kardoskodom, hogy megpróbáljam kiverni az emberek fejéből azt a sületlenséget, hogy a nyelvtan életszerűtlen, valamint azt is, hogy ellentétben állna egymással a nyelvhelyesség és a (folyékony) beszédkészség.

    Kérdésedre konkrétan válaszolva: a helyes válasz szerintem az, hogy kiegyensúlyozott mértékben kell a nyelvtant, a szókincset és a nyelvhasználatot (ez utóbbihoz értem a beszédet is, de írásos nyelvhasználat is létezik!) tanítani és gyakorol(tat)ni, ám az arány a három terület között dinamikusan változik a diák jellemzőinek és a nyelvi szintnek megfelelően. A személyes különbségek olyan mélységben szólnak bele ebbe, hogy valójában nem lehet meglátásom szerint uniformizálni. Ezért nincs legjobb módszer, sem olyan, ami mindenkinél működne. A különbségek ráadásul felerősödnek és komolyan rányomják a béleygüket a tanulás folyamatára csoportos tanulás esetén, hiszen ott nem ritkán egymásnak feszülnek, egymást gyengítik. (Ne legyünk persze igazságtalanok: a csoportos oktatás is jobb a semminél. :K De azért én az egyéni oktatás, sőt, az - amennyire lehetséges - egyéni felkészülés híve vagyok. :B )

    "...van hova tovább"

    Az mindig van. ;) És többnyire megtérül a befektetés, ha az ember tovább megy az úton. :K

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz djgeg #198 üzenetére

    Sok tekintetben egyet tudok érteni ezekkel a meglátásaiddal. ;)

    Én is a rendszer "újragondolásával" kezdeném. A kötelező alkalmassági vizsgálatot mindenképpen bevezetném (ahogyan azt korábban is írtam már itt a kommentek között).

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz concret_hp #201 üzenetére

    "mert máshova nem vették fel"

    Ez azon közhelyek egyike, amelynek sajnos komoly valóságalapja van. Mesélhetnék érdekes történeteket, de nem szeretnék senkit magamra haragítani, úgyhogy jobban nem mászok bele a kollégáim szapulásába, mert már így is csípheti a véleményem egyesek szemét (akár - az ő szemszögükből - jogosan is). :U

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz proci985 #202 üzenetére

    "beszédcentrikus tanításnak van annyi előnye, hogy a sok nyelvtan/kivétel között nem vész el a lényeg"

    Pontosan. Erről szól a dolog eredetileg, és ezzel a részével nincs is (és nem is volt) soha bajom. :K

    "betonstabil alap akkor fontos..."

    Tapasztalataim szerint minden szinten szükséges az azon a szinten elvárható alap. Kivétel nélkül azt tapasztaltam a tanítványaimon ezidáig, hogy senki nem tudott "szintet lépni" addig, amíg az ahhoz szükséges minimumot nem sajátította el. (Bizonyára mindannyian ismerünk olyanokat, akik hosszú évek alatt, aktív nyelvtanulás mellett sem jutnak előrébb, vagy csak borzasztó lassan.) Vagyis az, hogy "alap", az szinttől függően változó anyagot takar meglátásom szerint - más az "alap" egy éppen csak beszélőnek (aki mondjuk elsősorban a jelen időben tudja kifejezni magát), és megint más egy nyelvvizsgára készülő számára.

    "a porosz rendszer se volt tökéletes azért"

    Persze, hogy nem. Nem is állítottam ilyet. :N

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz ABal #200 üzenetére

    Köszönöm a kérdést. :D Nem könnyű rá precízen válaszolni, de azért megpróbálkozom...

    Kezdjük azzal, hogy ez inkább egy irányzat, egy gyűjtő, mint egy konkrét, teljesen jól definiálható modell. Olyan, mint a brassói aprópecsenye: alap főtt étel, de ahányan csinálják, annyi féle, mert sok "változatban" létezik, és könnyebb azt megmondani róla, hogy mi NEM "igazi" brassói (pl. a hasábburgonyás változat, hiszen a lényeg a kockára vágott hús és krumpli ;)), mint azt, hogy pontosan milyennek kellene lennie.

    Ezzel együtt is elmondhatjuk azonban róla, hogy egy olyan irányzatról beszélünk, amely a kommunikáció tanítását tűzte ki célul, az eszközöket minden korábbinál jobban alárendelve a célnak. Az az alap meglátás itt - nem valami forradalmi módon -, hogy a nyelvtanulás célja a kommunikáció, tehát ezt kell a középpontba helyezni, ami felveti rögtön a nyelvtan elsőségének és hangsúlyosságának megkérdőjelezését. Innentől válik érdekessé a történet.

    A kommunikációt ugyanis sokan elkezdték nagyobb arányban a szóbeliségre érteni - mondván, hogy "többet beszélünk, mint írunk" (ami önmagában az emberek többségére valóban igaz) -, pedig az írásbeli kommunikáció sem hanyagolható el a mindennapi életben. (Az angolban ráadásul a szóbeli és írásbeli megnyilvánulások nyelvezete még komolyabb mértékben eltérhet, mint a magyarban.) És már kész is volt a baj: hamar olyan "hajtásai" lettek a kommunikatív irányzatnak, amelyek szembefordultak az írásbeliséggel és azon keresztül a nyelvhelyességgel, azt mantrázva, hogy elég a megértésre koncentrálni. Az idő azonban bebizonyította ennek a szélsőséges gondolkodásmódnak a súlyos hiányosságait, miután következetesen bebizonyosodik, hogy a megértés ill. jelentés elválaszthatatlan a nyelvhelyességtől, mert van az a pont, amelytől kezdve az üzenet érthetetlenné válik.

    Összefoglalva: nem a kommunikatív célkitűzésekkel van gond (azzal, hogy úgy állítjuk össze a tananyagot, hogy az maximálisan a minél gördülékenyebb kommunikációs készségek mihamarabb történő elsajátítását tegyék lehetővé), hanem azzal, hogy sokan félreértik ill. félreértették, hogy mit is jelent az, hogy "kommunikatív".

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • kondás

    tag

    100% egyetértek. Legjobban az IWIW-en látszódik amikor az emberek 2-3 nyelvet is beírnak nyelvtudásnak.
    Kíváncsi lennék a tényleges szintjükre.

  • b0bcat

    addikt

    válasz kondás #208 üzenetére

    "100% egyetértek."

    Mármint a cikkel? ;)

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • djgeg

    őstag

    válasz kondás #208 üzenetére

    IWIW? :DD
    Az még létezik? xD

    "640 kByte memória mindenre elegendő"

  • kondás

    tag

    válasz b0bcat #209 üzenetére

    Jaja, jó cikk! A nyelvtanulás rengeteg kitartást, szorgalmat igényel (ha rendesen tudni akarja az ember).

  • #11302912

    törölt tag

    válasz kenand #178 üzenetére

    Ne vedd sertesnek, de (en is syslexias, dysgrafias, dyskalkulias vagyok. a dysgrafiat es dyslexiat kinottem, matekbol meg 6x buktam. megis leerettsegiztem) az en idomben ezeket a kamubetegsegeket meg ugy hivtak, hogy "hulye". Mint latod nekemis sok ilyen problemam volt, de nekem az a velemenyem, hogy egy kis akarattal ezek mind korrigalhato gondok. (lasd 6x buktam matekbol, majd megembereltem magam es 3asra leerettsegiztem.)

  • #11302912

    törölt tag

    válasz b0bcat #209 üzenetére

    Mester, egyebkent mi a velemenyed a tavolkeleti oktatasi rendszerrol?
    Pl. a Japan oktatasi rendszer nekem nagyon tetszik, bar nincs preciz, pontos tapasztalatom, tudasom azt illetoen.
    Amit tudok/hallottam rola, az nagyon megfogott.
    Allitolag Japanban peldaul a tanar/pedagogus az akit ertekelnek, nem a diak.
    Azzal indokoljak ezt, hogy az a tanar amelyik nem kepes inspiralni a diakot, az rosszul vegzi a munkajat.
    Valamint ami legfokeppen tetszik, hogy a tanar donti el, hogy a diak hova, milyen szakra megy tovabbtanulni az alapjan, hogy miben jeleskedik, vagy mit elvez a diak.
    Peldaul, ha egy gyerek jol teljesit informatikai dolgokban azt egyertelmuen informatikai felsooktatasra terjesztik elo, es az ezzel foglalkozo felsooktatasi intezmenyek kozul valogathat maganak.
    Azokat a diakokat akik lustak/iskolakerulok, egesz egyszeruen a tarsadalom reakciojaval tartjak kordaban.
    Hatalmas megvetest kapnak azok akik eveket halasztanak, es hasonlok.
    Valamint az is tetszik, hogy a tanar kozvetlenul beleszolhat a diakok nevelesebe, peldaul hazhoz mehet/megy hetente 1-2 alkalommal, es ellenorzi a gyerek csaladi helyzetet is, igy jobban belelat a kornyezetebe.
    Az is tetszik, hogy ugyan vannak kotelezo oraik, megis a gyerekek 3-4 orat szabadon valaszthatnak ugynevezett after school tevekenysegkent. Pl sportok, es egyeb szocialis, vagy muveszetei fejlodesi lehetosegek, amiket maguk a gyerekek organizalnak, ezaltal a szervezesi keszseguk is fejlodik.

    Mi errol a te velemenyed mint tanarnak?

  • Dr.F.E.R.I.

    addikt

    Végigolvastam a hozzászólásokat. Szép szakmai viták kerekedtek, magára a cikkre kevesebben reflektáltak. Utóbbiak táborát erősítve, leírnám én is, saját magam miben látom az okokat (elnézést, ha 'kicsit' hosszú leszek). Rólam annyit, hogy kisáltalánosban még kék iskolaköpenyt kellett viselnem, a középiskolai, majd technikusi tanulmányaimat az ezredfordulóra fejeztem be. Azóta nincs különösebb kapcsolatom az oktatásüggyel, úgyhogy ha az eltelt időben robbanásszerűen javult az általános képzési színvonal, akkor előre is elnézést kérek, de nem tudtam róla :B.

    Mivel a mélyen Tisztelt Cikkíró nyelvtanár, így persze érthető, hogy elsősorban a saját szakterületén vizsgálódik, azonban az a szomorú helyzet, hogy mi a nyelv(nem)tudáson kívül is sok mindenben a régió sereghajtói közt vagyunk. Ráadásul több olyan területen is, ami mellett -megkockáztatom- a nyelvtudás is csak sokadrangú probléma. Ilyenek a korszerű egészség-nevelés hiánya, az analfabetizmus különféle válfajai és hasonlók. Éppen ezért nem tartom ördögtől való gondolatnak, hogy az egyedi kategóriákon túltekintve, kizoomoljunk kicsit a képből, és inkább szélesebb összefüggéseiben tekintsük át a hazai 'kórképet'.

    Mindenképp ki kell térnem rá, mert a napjainkban tapasztalható rengeteg negatív trend közös gyökerét ebben látom: a "vasfüggöny" leomlásakor ugyanis a mienk volt azon országok egyike (ha nem az egyetlen), ahol nem volt semmilyen elszámoltatás a korábban regnáló politika képviselőivel szemben. Gyakorlatilag azok az elvtársak kerültek (maradtak) a bársonyszékes pozíciókba, akik addig is a kályha körül melegedtek (napjainkban pedig főleg az utódok, a 'mi kutyánk kölykei' viszik tovább a jó öreg rákosista-kádárista hagyományokat). Természetesen így mélyreható társadalmi reformokról is értelmetlen beszélni, és sajnos az oktatás is ezt szenvedte meg - és szenvedi mind a mai napig. Mert a 'függöny' ugye lehullt, és özönvízként nyakunkba szakadt a kapitalista világ, annak minden - jó és rossz - vonzatával, de a magyar nép szinte állva maradt mindeme változás mellett. Egy olyan környezetbe csöppentünk, ahol meg kellett volna tanulnunk újra kiismerni magunkat. Megörököltük a 'régi rendszertől' a maga ósdi, kopott, rugalmatlan oktatásügyét, de ez az új világban - a gombamód növő pénzügyi szektor, a szélvészként viharzó informatika és a nyugat-európai nyelvek betörésének világában - kevésnek bizonyult.

    A cikk az idegen nyelvekkel foglalkozik, hadd említsem meg akkor a másik örök klasszikust, a 'pénzügyi kultúrát'. Ezt is legalább havonta egyszer az ember arcába tolják valamelyik tévéadón, vagy újságcikkben. Itt többnyire az emberek megtakarításait veszik alapul, és azt hasonlítják mindenféle nemzetközi sztenderdhez. 'Meglepő' mód a magyarok a legrosszabb, vagy akörüli helyeken végeznek ezekben a felmérésekben. Persze a kötelező dorgálás sem marad el soha, "jobban is figyelhetnénk a pénzünkre" és efféle lózungok közepette búcsúznak tőlünk a riporterek/cikkírók. "Miért nincs pénzügyi kultúrája a magyaroknak?" - teszik fel az izgalmas és provokatív kérdést a fent említett emberkék. Én most véget vetek szenvedéseiknek, és elárulom nekik:

    ad1: mert nem tanították meg nekik
    ad2: mert az átlag magyar embernek már pénze sincs

    Még mindig jól emlékszem rá, hogy alsós kisiskolásként a zsebpénzemért vettem takarékbélyegeket, melyeket egy hozzá való bélyeggyűjtőbe kellett ragasztani. 1Ft volt a legolcsóbb, 50Ft a legnagyobb címletű bélyeg, szerdánként a konyhás néni hozta őket. Jómagam a köztes címletekből spájzoltam a legtöbbet, mert 'csak' átlagos család voltunk, nem voltam túlzottan eleresztve költőpénzzel. Év közben ragasztgattam, nyári szünet előtt pedig a Takarék visszaváltotta, és megkaptam a kis pénzem, némi kamattal együtt ;). EZ még pénzügyi tudatosságra való nevelés volt. Majd beköszöntött a 90-es évek vadkapitalizmusa, és a takarékbélyegek - a pénzügyi neveléssel egyetemben - örökre eltűntek a süllyesztőben. Noha egyre több pénzügyi termék jelent meg a piacon, és vált elérhetővé az utca embere számára (bankbetétek, részvények, később befektetési jegyek, és társaik), soha iskolai pályafutásom során nem építettek be semmi olyat az általános tananyagba, amiből egy jottányit is megtudhattunk volna ezekről az eszközökről, noha a kapitalista világ teljesen hétköznapi kellékei voltak. Mondanom sem kell, szüleinknek ez a téma méginkább kínai volt. Takarékos ember lévén, autodidakta módon tanultam pénzügyet, amikor már dolgoztam; és noha már hét számjegyű összegem hever részvényekben, melyeket magam kezelek, így is jó érzés visszagondolni a kissrácra, aki a pár száz forintocskájával vágott neki a nyári szünetnek... :K Első következtetésem tehát a cikkben is felvetett problémára: a hiányos oktatás, a közérdekű ismeretközlés hiánya.

    Főleg a szakközépben fogalmazódott meg bennem a gondolat, hogy ezt-meg-azt voltaképpen miért is tanulok :F Tanáraim - egy-egy gyakornoktól eltekintve - elég régi bútordarabok voltak, nem gyenge autokratikus személyiséggel megáldva. Számukra csak az Ő tantárgyuk létezett, nem érdekelte őket a tucatnyi másik, amit még a fejünkbe kellett valahogy préselni. Nem is annyira ez volt a baj, hanem a következővel: rengeteg - jó 15 évvel visszapillantva is - felesleges 'tudásanyagot' kellett beseggelnünk, aminek persze a világon semmi hasznát nem vettük. Talán még a tanárok is tudták, hogy nem ezektől válunk majd azzá, akivé, de hát mit volt mit tenni - a tananyag az tananyag. Azóta sem tudom, miért nem tanultunk életszerű dolgokról (pl a fent taglalt pénzügy), de miért kellett tudnom kiszámítani egy mátrix determinánsát, ami visszapillantva is abszolút WTF-kategória. Valahol hallottam, hogy a magyar törikönyvben több évszám volt(?) az angol polgári forradalomról, mint az angolok megfelelő tankönyveiben (gondolom, logikus). De véletlenül sem lehetett volna azt sem kihagyni, hogy megtanuljuk kívülről "Tatjana levelét" az "Anyegin"-ból, mert én attól olyan fasza csávó leszek (talán az első két sorára emlékszem még). Természetesen mindezt egyszerre lehetetlen volt megtanulni, ezért ott spóroltunk, ahol tudtunk - és ennek sajnos pont az olyan tárgyak estek áldozatául, mint az angol... :O Angolul szintén autodidakta módon - és szintén már dolgozó koromban - tanultam meg, bár 'csak' egy középfokú nyelvvizsgára futotta. Sajnos a netezésen kívül másra nem használom, ezért állandóan küzdök a szinten tartásért. Második következtetésem: életszerűtlen oktatás, felesleges ismeretek felhalmozása, gyakorlatiatlanság.

    Ugyan többször elhangzott a fórumtársaktól, de én is megemlítem, hogy a magyarság, és az európai népek közt hatalmas kulturális szakadék van. A finneket és baszkokat nem számítva kis hazánk körül egy hatalmas indoeurópai tenger hömpölyög, melynek közepén apró szigetként álljuk a történelem viharait. Kulturálisan nem igen kötődünk egyik régiós országhoz sem, talán ha egyet említenem kellene, az a német kultúra, ami főleg Gizella bajor hercegnővel és népes kíséretével toppant be Szent István királyi udvarába. A magyarok történelme sem kedvezett a hosszú társas kapcsolatok kialakításához; nem voltunk gyarmatosító ország, és Nyugat-Európa elég rapszodikusan állt hozzánk, a mindenkori politikai szélkakas függvényében. A mongol, majd a török népek pusztítása, és a Habsburg uralom árnyékában a magyarok leginkább a túlélésért küzdöttek, a németesítés során találkozhattak a tömegek először nagyobb méretekben a német nyelvvel. Ami azt illeti, a rendkívül sokáig fennálló feudalizmus és a kései polgárosodás sem kedvezett a tömegek idegen nyelv-ismeretének. Majd a két világháború pusztítása következett, és a közelmúltig tartó szovjet megszállás, a kötelező orosz nyelv-oktatással. Az a naiv következtetésem tehát, hogy egy ország lakosságának (most a tömegekről van szó!) idegen nyelv-ismeretéhez első sorban más országokkal való tartós, többé-kevésbé zavartalan, szimbiotikus kapcsolat szükséges. Magyarország ez alól kirívóan rossz példa, történelme során számtalanszor porig rombolták és számtalanszor újjáépítették, a nyugat-európai országok zömére ez nem igaz. Ami a jelen napjainkat illeti, piszlicsáré kis nyitott gazdaság vagyunk, afféle gyarmatként kezelnek minket, rokon népeink pedig a közelben sem élnek, így egyszerűen a történelmi hagyományt folytatjuk tovább. Magam sem tudom - megvallom férfiasan - mi ösztönözhetné a 'nagy' tömegeinket idegen nyelvek tanulására.

    U.I.: Nem nyújtanám a témát tovább, mert nem vagyok szakmabeli, csupán leírtam a magánvéleményem - remélem, nem rugaszkodtam el nagyon a cikk témájától :B. Véleményem mindenféle rosszindulat és flamekeltés szándéka nélkül íródott!

    [ Szerkesztve ]

    Két lehetőség közül mindig a harmadikat válaszd

  • Jim Tonic

    nagyúr

    válasz .mf #1 üzenetére

    Az cégünkhöz úgy érkeznek a fiatal diplomások, hogy középfokú(!!) nyelvvizsgájuk van valamilyen nyelvből, és valóban, a köszönésen kívül semmit. Nem túlzok.

    Alcohol & calculus don't mix. Never drink & derive.

  • Pala

    veterán

    válasz Jim Tonic #215 üzenetére

    Engem ez meg se lep! :D

    Az viszont annál inkább, hogy dögivel vannak olyanok, akik azt hiszik, hogy a papírnak valami mágikus ereje van, tehát aki letette a középfokú nyelvvizsgát valamiből, az azon a nyelven már tud is beszélni.

    Anno még gimiben volt egy osztálytársam, aki 15-16 évesen már elég jól beszélt angolul és németül is, fényévekkel megelőzte az osztályunk többi tanulóját, de a tanárok azt mondták neki, ha nem szerez papírt a tudásáról, nem sokra fogja vinni. Ez a gyerek ("gyerek"... már felnőtt) jelenleg Münchenben él és dolgozik egy nagyvállalatnál, kb. 4000 eurót visz haza havonta. Azóta sincs papírja...

  • djgeg

    őstag

    válasz ABal #216 üzenetére

    :C Ez jó volt xD

    Egyébként igen sajnos a papír nem sokat ér manapság :D
    Elég sok helyen kezdenek rájönni egyébként... Oké van papírod, Bizonyítsd :D
    Diplomádat is, mert attól hogy valaki elvégzett egy 3 éves szart éppen hogy az nem azt jelenti hogy ért is hozzá. Nem a semmiért sokszor kezdőknek meghirdetett állásokhoz 1-2-3 év szakmai tapasztalat. Legalább mellékes melókból...
    Ez van.

    Én is úgy kezdtem Ausztriában melózni egy Német cégnél (informatikai) , hogy semmi papírom nem volt németből. Angolból meg egy közép. Elmentem, elbeszélgettek velem ugye bár kizárásos alapon Angolul, meg kellet oldanom egy rendszermérnöki hibát... Aztán oké gyere.
    Informatikus vagyok és kezdtem el dolgozni 18 éves koromtól... Többet érek ma már 3-4 éves szakmai tapasztalatommal elég normális cégektől mint a diplomával.( Igaz közben azért elkezdtem egyet xD A nagyobb multiknak mindenképpen kell) A legtöbb meg megelégszik a nemzetközi "jogsikkal" amit közben szereztem.
    Ilyen ez világ.

    [ Szerkesztve ]

    "640 kByte memória mindenre elegendő"

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #203 üzenetére

    Az otthoni nyelvtanitassal leginkabb az a baj, hogy 60%-ban a nyelvtanra megy ra, 20%-ban kulturalis dolgokra ( volt akinek egyiptomi piramisokrol es asatasokrol kellett beszelnie kozepfoku vizsgan, wtf) es csak 20% marad a valodi fejleszto nyelvtanulasra.

    Nekem a poroszos modszer eredmenytelen volt, alapfoknal fentebb sosem tudtam lepni. Ha megeroltetem magam, persze kozepfokot meg tudtam volna csinalni, aztan bealltam volna azok koze kb. akiknek papirja van rola, de nem tud semmit. Mert egyszeruen amit magolni kell , kimegy a fejembol.
    Nalam a kepi -vizualis tanulas , valamint a hallas utani tanulas jott be. Igaz, en napi szinten britekkel vagyok korulveve. Viszont rohamosan fejlodott az angolom. Otthon 4 ev angol volt koepsuliban, nem tudtam utana nyelvvizsgazni, kimentem 3 honapra Norvegiaba, utana pikkpakk meglett.

    Ki hogy tud tanulni, nekem a csoportos tanulas jott be itt egy College-ban.
    A nyelvtant en inkabb alapfok vegen ezdenem el kemenyebben tanitani, nem az elejen. Az elejen inkabb minta alapjan tanulasra lenne szukseg.

    Nalam bevalt a mintas tanulas, kornyezetemben szinte mindenkinel bevalt ( tobben nem is suliban tanultak, hanem onerobol, mert inkabb 15-16 evesen levizsgaztak belole. Felsofoku, majd anyanyelvi szintnel viszont mar kulturalis dolgok is bejonnek, amit lehet, hogy egy otthon elo nem anyanyelvi tanar mar nem fog tudni (rengeteg proverb, szituacios mondatok, stb))

    En orosszal kezdtem. 14 eves koromban ugy mentem gimibe, hogy 0 angol es kb alapfok alatti nemetem volt, ez utobbi amiatt, mert edesapam NDK-ban dolgozott anno, par mondatot megtanitott, es 1 evet jartam fakultacion nemetre. Bekerultem egy olyan osztalyba, ahol mindenki 5.-tol tanult angolt, vagy nemetet. Le voltam maradva, nem kicsit. Raadasul nekem a logikus dolgok mindig konnyebben mentek, a nemet pl.a szabalyok miatt , meg a tobbnyire ahogy irjuk ugy ejtjuk (z-c-t , s-t , sch-t megjegyezve) miatt nagyon egyszerunek tunt, mikozben angolt szabalyokkal kezdeni, hat uhhh... Meg kellett szoknom.

    Nem tudom otthon minek felel meg, itt letettem egy ESOL Skills for Life Level 2-t. Honositas alapjan CAE szint, azaz felsofok. De tudom, hogy ez maz egy inremediate.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • tildy

    nagyúr

    válasz tildy #219 üzenetére

    Elnezest volt par gepelesi hiba. Szoval bar honositas alapjan otthon ez vizsga nelkuli egynyelvu , felsofoku nyelvtudas lenne, valojaban ez kozepfok, vagy pre-intermediate szintnek felel meg.

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #220 üzenetére

    Van egy kis kavar - nem csak az emberek fejében, hanem sajnos az egész rendszerben, ráadásul nem csak Magyarországon - az "intermediate" szintek körül.

    Elméletileg az "intermediate" annyit tesz, "középfok". Igenám, de létezik "lower" (avagy: "pre-") és "upper" avagy "higher" szint is ebből. (A "lower" az alacsonyabb, az "upper/higher" a magasabb.) A sokat emlegetett B2 szintet a legtöbb helyen "intermediate"-ként értékelik, ám olyan forrást is találtam már, ahol a B1 az "intermediate" és a B2 az "upper intermediate". Ez abból a szempontból nem is annyira a valóságtól elrugaszkodott elképzelés, hiszen a B szintek vannak a skála közepén, tehát józan paraszti logikával a B1 lehetne "lower", míg a B2 "higher" (és akkor "sima" nem is kellene).

    Az "advanced" viszont biztosan nem B szint, és nem is középfok. ;)

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #219 üzenetére

    "60%-ban a nyelvtanra megy ra"

    Én ebben inkább azt látom problémának, hogy bár ennyi időt és energiát fektetnek bele, valami miatt nem jól oktatják a nyelvtant, mert ennek ellenére a nyelvtani tudásuk a diákoknak - tisztelet a kivételnek - nem elégséges (egyes esetekben csapnivaló).

    Én magam végeztem olyan felmérést még amikor a diplomamunkámat készítettem, amivel különféle középiskola típusokban azt vizsgáltam, mennyire vannak tisztában legalább azzal a nyelvtani anyaggal a diákok, ami az aktuális könyvükben szerepel, és az a szomorú eredmény született (nyelvi tagozatos osztályokban is), hogy bizony mindenkinek vannak - akár komoly - hiányosságaik.

    Összességében úgy tudok ezzel a rosszallásoddal (ha jól értettem, amit írtál, akkor erről van szó) egyetérteni leginkább, hogy ha már ennyire hatástalanul tanítják a nyelvtant, akkor valóban hasznos lenne, ha ennek az időnek legalább egy részét hasznosabb oktatási területekre csoportosítanák át. :U

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz Jim Tonic #215 üzenetére

    Ez így van, és szomorú is. Ami még szomorúbb, az az, hogy ebből sokan azt vonják le, hogy akkor az egész nyelvvizsgáztatás felesleges, ami véleményem szerint nagyon rossz következtetés. (Az azonban kétségtelen, hogy javítani kellene a rendszeren, hogy ilyesmi ne fordulhasson elő.)

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz Dr.F.E.R.I. #214 üzenetére

    Először is köszönöm neked ezt a hosszú és abszolúte hasznos (rengeteg jó meglátást tartalmazó) hozzászólást! :R

    Az egyetlen, amihez a pontjaid közül hozzá szeretnék fűzni valamit, az az, ahol azt írod, hogy irreleváns, lényegében felesleges információk oktatása (is) történik. Anélkül, hogy vitatkoznék ezzel (miután nagy mértékben egyetértek veled), csak annyit hadd tegyek ehhez hozzá, hogy vannak esetek, amikor a feleslegesnek tűnő tananyag a későbbiekben kiderül, hogy mégsem annyira felesleges, illetve úgy általában az általános műveltséghez hozzátartozik, hogy az ember nem csak egyes (szak)területekhez ért, hanem van fogalma pl. az irodalomról és a történelemről is amellett, hogy mondjuk nagyon jó mérnök.

    Ezzel együtt is túlnyomó részben egyetértek az általad leírtakkal. Jól látszik mindenki számára, hogy a magyar oktatási rendszert komolyan meg kellene újítani.

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz #11302912 #213 üzenetére

    Mester??? :F :D Ugyan, kérlek...! :N

    Őszintén szólva először hallok (olvasok) a japán oktatási modellről. Érdekes. És annyira nem is meglepő azt olvasnom, hogy mennyire fordítva közelíti meg az oktatás kérdését, miután arról már olvastam korábban, hogy a japánoknak - úgy tudom, egyedüliként a világon - tényleg fordítva forog az agya, mint a többi népcsoporthoz tartozó embernek a világban (pl. a színek, érzések, stb. ellentétes agyféltekében képződik le náluk, mint mondjuk egy magyar ember fejében).

    Azt gondolom ugyanakkor, hogy akármennyire is hangzik elsőre szimpatikusnak ez a rendszer (nekem tényleg tudna tetszeni ilyesmi, azt hiszem :K), ahhoz, hogy ez a modell működőképes legyen, minden bizonnyal japán gondolkodásmóddal kell rendelkezni, ergo nálunk sosem működhetne. :( (Gondolj csak arra, hogy egy megcsömörlött, a velejéig gonosszá és rosszindulatúvá vált tanár milyen rombolást tudna végezni azzal, ha ő határozhatná meg a diákjainak a továbbtanulását. Igaz, miután a tanárt értékelik a rendszerben, talán nem is maradhatna a pályán ilyen elmeállapotban... :DDD)

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • #11302912

    törölt tag

    válasz b0bcat #225 üzenetére

    Na igen. De azt is figyelembe kell venni, hogy ha a tanar mar szinte csaladtag, akkor valoszinuleg nagy megbecsulesnek orvend, es ezaltal nemlesz agressziv, gonosz eltorzult lelku ember. :)
    Bar lehet, hogy ezt csak en gondolom igy, de en mindig megadtam a kello tiszteletet a tanaraimnak, akkor is ha megbuktattak, akar 6x is (matek yaaay...).
    Cserebe azt kaptam, hogy nyitottabbak voltak felem ha odaalltam es kijelentettem, hogy "tok hulye vagyok ehhez, nem ertem, segitsen". Nameg az is hasznos volt hogy emberkent lehetett veluk beszelni.
    Mig mas diakok kopkodtek ocsaroltak a tanart, az egyertelmuen nem volt hajlando segiteni nekik. (logikus)

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #222 üzenetére

    Nem tudom, hogy fejezzem ki magam, hogy ne legyen felreertheto: ugy vettem eszre, hogy akik igazan jol irnak es beszelnek, azok nem a nyelvtant tudjak, nem a szabalyokat fejbol, hanem erzika nyelvet.

    Igaz megfelelo idonek es tudasnak kell a hatterben lenni, de nem egyszer tapasztaltam mar, hogy ezek az emberek, mikor megkerdem, miert igy kell, akkor azt mondjak: mert csak, mert maskepp hulyen hangzana.

    Anyanyelvnel sem tagolja, meg tartja fejben az ember allandoan, hogy ez alany, allitmany targy, hatarozoszo, kotoszo, mellekmondati szorend stb. Hanem egyszeruen ugy hangzik jol.

    A masik gond a nyelvtani szerkezettel okitassal, hogy valamennyire guzsba koti a hallgatot. Fel elterni , fel hibazni. Ez pedig szorongast okoz.

    Nem tudom, ma mennyire alltak masra at, a mi idonkben meg kozepsuliban parbeszedeket kellett magolnunk. meg szoszedetet. De soha nem volt egy kotetlen beszelgetes a tanarral kizarolag idegennyelvben, mindig csak hulye szituaciok. Sosem volt "tarsasjatek" hozzunk szinonimat adott szora, sosem volt igaza kooperativ munka . Passziv befoadas volt , nagyon nem mukodott jol.

    Amugya CAE , azaz advanced szint tenyleg felsofok, de nekem ez meg tavoli jovo, holott az ESOL L2 azzal egyenerteku , amit nem ertek. En erzem, hogy ez meg nem felsofok.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • tildy

    nagyúr

    válasz tildy #227 üzenetére

    Illetve meg a kozepso reszhez ahol azt irom, hogy mert csak, mert maskepp hulyen hangzana, meg hozzatennem, hogy mert igy szoktak.

    Csak par peldat oznek ra, nekem nagyon hianyoztak az angol idiomak, proverbek, anno az kimaradt, kozben itt jottem ra, hogy mennyi ilyesmit hasznalunk otthon. Pl. jobb felni, mint megijedni, vagy A, nem tesz semmit. Ezeket igy "mintankent" tanulja meg az ember, es eleg jol rogzul.

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #227 üzenetére

    "akik igazan jol irnak es beszelnek, azok nem a nyelvtant tudjak, nem a szabalyokat fejbol, hanem erzika nyelvet"

    Már korábban írtam itt a topikban, hogy a nyelvtan az valójában nem egy életszerűtlen dolog, hanem annak az összefoglalt, rendezett formára hozott leképezése, ahogyan az anyanyelviek beszélnek. Vagyis amikor azok, akik igazán jól írnak és beszélnek, azt mondják, hogy "érzik", hogy mi hangzik helyesen, amögött ugyanaz a nyelvtani szabályrendszer áll, csak náluk mondjuk tudattalan formában áll rendelkezésre ez az információ.

    Végeredményben tehát teljesen mindegy szerintem, hogy könyvből vagy tanártól, de szabályok tanulásával jut el valaki a magas szintű nyelvtudásig, vagy anyanyelvi környezetben (arra fogékonyan, odafigyelve) tanulja el ugyanezeket, amit talán saját maga nem is tudna szabályokként megfogalmazni, hanem csak "érzi". ;)

    Úgyhogy meglátásom szerint tök egy dologról beszélünk, és abban egyetérthetünk, hogy befektetett energia és erőfeszítés nélkül senki nem fog magas tudásszintet elérni, valamint abban is, hogy a nyelvhelyesség fontos, ha az ember mindig szabatosan és pontosan szeretné kifejezni magát.

    "De soha nem volt egy kotetlen beszelgetes a tanarral kizarolag idegennyelvben, mindig csak hulye szituaciok. Sosem volt "tarsasjatek" hozzunk szinonimat adott szora, sosem volt igaza kooperativ munka . Passziv befoadas volt , nagyon nem mukodott jol."

    A szituációs panelek gyakorlása sem haszontalan, de az biztos, hogy az interaktivitás, a variáció sokat tud lendíteni a gyakorlás hatékonyságán. :K Én olyan középiskolai (kéttannyelvű) osztályba jártam, ahol mindig volt a magyar anyanyelvű mellett anyanyelvi (amerikai) tanár is. Nos, nekem a fülemen jött ki a sok jópofa társasjáték, activity, előadás/színdarab meg házi dolgozat... :DDD A mi tanáraink annak a bizonyos lónak a túloldalán voltak, miközben az osztályba olyanok is jártak, akiknek volt gondjuk a nyelvvel, és rajtuk nem sokat segített ez a sok játékos fejlesztés. :U De ezzel együtt sem vagyok megrögzött ellenzője az ilyesminek, mert van, akinél hatékony. ;)

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • #11302912

    törölt tag

    válasz b0bcat #229 üzenetére

    Ebben szerintem igazad van. A nyelvtan a helyes iras es beszed definialasa szerintem. tehat nem a helyesiras szerint kell beszelni, hanem pont forditva. Azert tanuljuk a nyelvtant, hogy tudjuk miert beszelunk ugy ahogy. Bar lehet hogy hulye vagyok...

    [ Szerkesztve ]

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #229 üzenetére

    Valoszinu tenyleg egyenfuggo, de nekem csoportosan jobban ment a tanulas, ha a csoport ilyen "jatszos" , szituacios csoport volt. Vagy jatszva, pl. amit mondtam, szinonimakkal. Elobbi hozzaszolasban lemaradt egy szo, elnezest, az agyam sokszor elorebb jar, mint ahogy gepelnek:D Szoval regen nekem ilyen hulye szituaciok BEMAGOLASA volt, ( mint ahogyan az ember verset magol) persze hogy nem maradt meg semmi, egyik fulon be, masikon ki (Jujj erre van valami angol idioma? )

    Nem fogod elhinni, mi kezdett el nalam mukodni, es jol. Kapcsolom valamihez a szavakat , igy jegyeztem meg az otter-t, a spectacular-t , de a swallow-t is. Ha csak magolom, ismerve magam tudom, hogy egyik fulon be, a masikon ki.

    En az adott nyelven torteno kommunikacio hive vagyok, meg ha esetleg eleinte helytelen is, ha folyamatosan javitja a tanar - de nem ugy javitja, hogy ez most rossz volt, hanem irasban vagy beszedben felhasznalja a kovetkezo mondatban, akkor egy ido utan helyesen fog rogzulni. Mint ahogy a gyerekek tanuljak az anyanyelvet. Ha sokat olvas, vagy nez melle filmet, dokumentumfilmet, netan bbc newst az ember, rogzulni fog.

    Mielott felreertes lenne, nem tanarellenes vagyok, szerencsere itt kinn nagyon jo tanarom volt ( mondjuk a nyelvtannal sokkal elorebb sorolta o is a kommunikaciot, ellenben tanitott mar K-Europaban, tudja mik a tipikus hibaink ), inkabb azt mondom, megfelelo idoben, megfelelo helyen, es megfelelo modszerrel ( ami a diakoktol is fugg) kell hozzaallni.

    A nyelvtan-torkonlenyomos modszer minden, csak nem az, amivel megszerethetove valna egy nyelv.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz #11302912 #230 üzenetére

    "Azert tanuljuk a nyelvtant, hogy tudjuk miert beszelunk ugy ahogy."

    Így van. :K Azért tanuljuk a nyelvtant, mert - egy osztályteremben ülve - nem mozgunk olyan környezetben, ahonnan ránk tudna "ragadni" az, ahogyan az anyanyelviek beszélnek, tehát megfordítjuk a dolgot: megtanuljuk azokat a szabályszerűségeket, amelyek mentén úgy próbálunk majd értelmes, összetett gondolatokat (tehát mondatokat) megszerkeszteni, amelyről a szabályok ismeretében azt gondoljuk, hogy minél jobban hasonlít ahhoz, ahogyan azt egy anyanyelvi mondaná. (Nem feledve, hogy rengeteg dialektus létezik, tehát ami az egyikben helyes, az a másikban hangozhat furcsán... :P)

    Itt sietve hozzátenném, hogy az anyanyelviek körében (mondjuk nyelvterületen) történő nyelvtanulás mindössze lehetőség, nem pedig garancia a fejlődésre. Aki ugyanis nem kellőképpen érdeklődő és nyitott a nyelvre, az nem tudja magas szintre fejleszteni a tudását. Erre az egyik legjobb élő példa az az ezernyi "bébisintér" (de bármilyen másik szakmát is említhetnék, amelynek a képviselői a szigetországban próbálnak szerencsét), akik úgy térnek haza, hogy legfeljebb a konyhanyelvvel vannak tisztában.

    Félreértés ne essék: a kinti boldoguláshoz ez minden bizonnyal elég, tehát sokak jogosan nem lépnek tovább/feljebb tudásban, hiszen egész egyszerűen nincs rá szükségük. Ráadásul simán el tudom képzelni, hogy olyan szlengeket és fordulatokat ismernek közülük sokan, amire egy magamfajta - a britekhez kevésbé értő - angol nyelvtanár is csak pislogna. :DDD

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #232 üzenetére

    Csak kerdes, nem lenne jobb nem anyanyelvi kornyezetben is ugy tanitani a nyelvet, mint ahogyan egy gyerek is tanulja az edesanyjatol az anyanyelvet? Es ahhoz szepen hozza venni a konyveket , a hallott szoveget kesobb? Es a nyelvtant is? Emlekszem , elso nyelvtanorank valamikor 12 ves kor korul lehetett tthon agyarbol, es addig sem neman ultunk az osztalyteremben...

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #231 üzenetére

    "Valoszinu tenyleg egyenfuggo, de nekem csoportosan jobban ment a tanulas, ha a csoport ilyen "jatszos" , szituacios csoport volt. Vagy jatszva, pl. amit mondtam, szinonimakkal."

    Ez teljesen természetes. Minden tanuló más. ;) Ami az egyiknek segít, a másiknak nem. Ez az egyik szépsége ennek az egész nyelvtanulósdinak: része a folyamatnak az, hogy a diák (vagy a tanár, illetve ketten együtt) megpróbálja megtalálni a számára leghatékonyabb tanulási módszert. Mert hiszen - ahogyan azt korábban már írtam - nem létezik univerzálisan mindenki számára hatékony módszer (ahogyan teljesen alkalmatlan sincs), tehát válogatni kell a rendelkezésre álló módszerek között.

    "Kapcsolom valamihez a szavakat..."

    Ezzel sokan így vagyunk. :D Komolyra fordítva: én a nyelvtani szerkezetek többségét tanultam meg játszi könnyedséggel úgy, hogy a szerkezeteket egy-egy frappáns példamondat tekintetében jegyeztem meg (példa: az M-People nagy slágerének egy sora: "(Just) who do you think you are"), majd ha én akartam valami hasonlót mondani, átvariáltam benne a szavakat, és voilá! ;) (Ez amilyen egyszerűnek hangzik, annyira nem mindenki látja át könnyedén - mondom ezt úgy, hogy sajnos, miután a tanítványaimnak csak egy része képes erre, pedig én szívemből szeretném, ha mindannyian olyan erőlködéstől mentesen tanulnák meg a nyelvet, mint ahogyan nekem ment anno. :K)

    "En az adott nyelven torteno kommunikacio hive vagyok, meg ha esetleg eleinte helytelen is, ha folyamatosan javitja a tanar - de nem ugy javitja, hogy ez most rossz volt, hanem irasban vagy beszedben felhasznalja a kovetkezo mondatban, akkor egy ido utan helyesen fog rogzulni."

    Ez már egy kicsit összetettebb kérdés. Abban biztosan egyetértünk, hogy a tanárnak a hibákat javítania kell. Én ugyanakkor az idejekorán történő beszéd-erőltetésnek kevésbé vagyok a híve, mert tapasztalataim szerint komoly lelki törést tud egyeseknek (persze nem mindenkinek) okozni, ami ugyebár nem kívánatos. :U A hibajavítás módjában fele arányban értünk egyet.* Meglátásom szerint vannak olyan tanulók, akik nem hogy nem veszik zokon, hanem egyenesen követelik, hogy minden hibájukat azonnal javítsa a tanár (ami nem azt jelenti persze, hogy nem lehet két mondattal később helyesen mondva azt, amit ők hibásan mondtak).

    (*Nem kell egyetértenünk. Mindenkinek lehet az enyémtől eltérő véleménye, amit én készségesen el is fogadok. :K Teljesen természetes, ha különböző emberek ugyanazt a kérdést eltérően látják. ;))

    "a nyelvtannal sokkal elorebb sorolta o is a kommunikaciot"

    Most éppen ez a trend. :P (Nem olyan régen értekeztem erről itt, hogy a kommunikáció-központúsággal semmi baj, amíg nem a nyelvhelyesség rovására megy. Tehát az iménti egy félkomoly megjegyzés volt csak. :D)

    "A nyelvtan-torkonlenyomos modszer minden, csak nem az, amivel megszerethetove valna egy nyelv."

    Azt gondolom, hogy ez tanárfüggő. Pláne, hogy szinte észrevétlenül is lehet a nyelvtant tanítani. :K

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #170 üzenetére

    Az UI.-s reszre:
    "Te hogyan memorizáltatnál a diákjaiddal megtanulandó szavakat és kifejezéseket, ha semmi pénzért nem lennének hajlandóan foglalkozni a tanulnivalóval? Komolyan érdekelne. (Hátha olyan ötleted van, ami nekem mint tanárnak még nem jutott eszembe, bár szerencsére igen ritkán futok ilyen problémába.)"

    Kepi elemekkel es ismetlessel.
    Az altalam emlitett spectacular igy maradt meg( o2 arena hirdetesrol) a swallow (marhmallow-> swallow) szinten, adore ( Adele->adore). De ilyen pelda volt, az "I would if I could" is.

    Nekunk itt sosem volt szodolgozat, 1 evig jartam heti ketszer 3-3 orat.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #233 üzenetére

    "...nem lenne jobb nem anyanyelvi kornyezetben is ugy tanitani a nyelvet, mint ahogyan egy gyerek is tanulja az edesanyjatol az anyanyelvet?"

    Lennenberg óta tudjuk, hogy kb. pubertáskortól ez így nem tud hatékonyan működni. Ezért küzdenek komoly kihívásokkal azok a módszerek, amelyek ezen a feltevésen alapulnak. (Nem, semmiképpen nem jelenthető ki, hogy ez a módszer teljesen használhatatlan - lásd előző kommentem, amiben írom, hogy nem létezik alkalmatlan módszer -, de ne felejtsük el, hogy a tanulóknak egy tekintélyes hányada nagykorú, aki tud írni-olvasni, ez pedig felveti azt a kérdést, hogy miért kisiskolás (sőt: bölcsődés-óvodás) módszerekkel akarnánk tanítani őket... :()

    A te szemszögedből ezt nehéz lehet elhinni, hiszen te saját tapasztalataid szerint az egynyelvű környezetben történő tanulás szuper hatékony (amit nem is von szerintem senki kétségbe), de ez más környezetben (jelesül Magyarországon, olyan környezetben, ahol a diákok túlnyomó része szinte csak az osztályteremben találkozik az angol nyelvvel*) korántsem biztos, hogy jól tudna működni. Hadd segítsek: nem működne/működik jól (meggyőződésem szerint). (Részben erről szólt a diplomamunkám, úgyhogy aránylag sokat vizsgáltam korábban ezt a kérdéskört.)

    *Természetesen a mai fiatalok - a korábbi időkhöz képest, elsősorban az internetnek köszönhetően - rengeteg angol kifejezéssel találkoznak, de sajnos a nagy részük ezzel semmire nem megy gyakorlati szempontból. (Példa: az angolt tanuló - a fenti, megcsillagozott mondatban körülírt kategóriába tartozó - fiatalok jó része azzal nincs tisztában, hogy a "hi"-t NEM "y"-nal írják, valamint simán használják búcsúzáskor, holott kizárólag köszönteni lehet vele az angolban.)

    U.i.: Itt is az igaz, mint megannyi más kérdésben, ami felmerült itt a topikban: vannak olyanok (a - szűk - kisebbség), akik képesek megtanulni angolul a tévéből/internetről, de ez a nagy átlagra nem érvényes. Ha olyan módszereken gondolkodunk, amellyel a magyarországi angol nyelvoktatást szeretnék jobbá tenni, akkor a nagy átlagból kell kiindulnunk. :K

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • tildy

    nagyúr

    válasz tildy #235 üzenetére

    En amugy hires vagyok arrol, hogy ha nem ragad ram, nem foglalkozom vele. Tehat pont az a tanulo vagyok, akit emlegetsz, hogy nem foglalkozik a tananyaggal. Ezert is volt erdekes, hogy egy ev alatt mennyit fejlodtem ( idokozben csoportot is ugrottam, es ugy teljesitettem a level 2. szintet, hogy elso ket honapban level 1-en voltam) iskolai kornyezetben, holott mar elotte is itt eltem egy evet, es ugy meg nem volt ennyire latvanyos a valtozas.

    ( Amugy elirtam a marshmallowt az elobb) .

    "Azt gondolom, hogy ez tanárfüggő. Pláne, hogy szinte észrevétlenül is lehet a nyelvtant tanítani." Ha eszrevetlen, akkor mar rogton nem torkonlenyomos:D Aki igy tanit, annak minden tiszteletem:)

    Nem vagyok nyelvtanar, csak azt latom, mi mukodott nalam, es mi nem. Mostanaban pl. tevezni szoktam, hol angol felirattal, hol a feliratot leveve. Elottem a notebook, es szotarazok, ha nem ertek valamit. Ilyen volt a froth is, meg a a magyar lebeg , "fold folott jar" szo is,ami most nem jut eszembe hirtelen, de ha meghallanam, tudnam mi az.
    Ahh eszembe jutott , poised.

    Parom, parom tesoja, tobb ismerosom is tévé, internet, konyvek, allando kommunikacio angolul, igy tanultak meg felsofoku szinten, igaz koztuk van olyan is, akik eleve magyarbol is nagyon nagy szokinccsel rendelkezett, leven az egesz csalad konyvmoly(fokepp fantasy, sci-fi).

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • tildy

    nagyúr

    Amit lattam meg a skandinavoknal,( leven az nekem nem angol anyanyelvu kornyezet volt, csak kommunikalni kellett ugy) : naluk felirattal mennek a filmek. Szinte mindenki beszeli az angolt.

    Voltak regen jo szinkronok, de szerintem sokat segitene, ha tobb feliratos film lenne otthon a teveben.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #235 üzenetére

    Ez a felvetés arról szólt, hogy a hozzászóló (akinek címeztem) hogyan venné rá az alulmotivált diákjait a tanulásra, nem pedig arról, hogy milyen formában prezentálná a tanulnivalót. ;) De teljesen igazad van: abból kiindulva, hogy a többség "vizuális típus", az egyik leghatékonyabb tanulási módszer a képi alapú (pl. képes szókártyás).

    Sajnos sok diákot a legjobb tanár is csak nehezen tud motiválni, náluk tehát a leginkább személyre szabott, számukra leghatékonyabb módszer is hatástalan marad. :(

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #237 üzenetére

    Filmnézős ill. olvasós téma: korábban már kitárgyaltuk itt a topikban (ne értsd félre, nem róvom fel neked, hogy nem olvastál vissza hirtelen 200 hsz.-t :P), hogy

    1) a film- ill. tévénézés célnyelven nagyon hasznos (főként a párbeszédek szempontjából)
    2) a legmodernebb elméletek szerint az olvasás a leghatékonyabb nyelvi fejlesztő eszköz (talán hihetetlen módon még a beszédkészség fejlesztése szempontjából is!)
    3) a feliratos filmek sugárzása minden bizonnyal nem butítja el a nézőket, de - ha nem a skandinávokat vesszük alapul - semmi garancia arra, hogy nálunk működne a dolog (vannak ugyanis ellenpéldák)
    4) a feliratos módszer sokkal hatékonyabb (annál, amit sokan gondolnak, miszerint angol hanghoz magyar feliratot használnak), ha a filmet célnyelvi felirattal, illetve - haladó szinten - mindennemű felirat nélkül nézzük

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • tildy

    nagyúr

    válasz b0bcat #240 üzenetére

    "Sajnos sok diákot a legjobb tanár is csak nehezen tud motiválni, náluk tehát a leginkább személyre szabott, számukra leghatékonyabb módszer is hatástalan marad."

    Nem tudom. valahogy itt megis sikerult elerni, hogy az emberek bejarjanak nyelvorara, es orommel akarjanak menni legkozelebb is, ne nyugnek, tehernek erezzek. Gondolhatod, volt olyan, hogy este 9-ig tarto ora eseten 9.05-kor kapcsolt a tanar, ugy zavart haza minket, hess hess.

    4. pontra: Jogos, bar elso lepeskent nem kezdhetsz alapszinten ezzel. Egy kozepfok kornyeki szintnel viszont hasznos, szerencsere itt nalunk szinte minden adon van feliratozasi lehetoseg (angolul), mostanaban kezdek leszokni rola, es a la nature nezni a filmeket. Viszont az biztos, hogy iszonyat sokat segit.

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • #11302912

    törölt tag

    válasz tildy #241 üzenetére

    Valoszinuleg pont azert nem ereztek nyugnek, tehernek, mert szukseguk volt ra, hogy fejlodjenek a nyelvtanulasban.
    Ez valahogy ugy mukodik mint az ehseg es a fuszerek.
    Ha baromi ehes vagy ugyis izleni fog miden.
    Ha nem vagy ehes a leg finomabban fuszerezett etel sem fog izleni annyira.

  • b0bcat

    addikt

    válasz #11302912 #242 üzenetére

    "Ez valahogy ugy mukodik mint az ehseg es a fuszerek."

    Nagyon találó hasonlat szerintem. :K

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • b0bcat

    addikt

    válasz tildy #241 üzenetére

    "nem kezdhetsz alapszinten ezzel"

    Nyilván. ;) Nem is kezdenék ezzel. Ahogyan egy totál kezdő csoportban sem kezdenék el az első perctől angolul beszélni. :N

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

  • tildy

    nagyúr

    válasz #11302912 #242 üzenetére

    Azert ezek az emberek a hetkoznapi eletben mar eleg jol elboldogulnak, tehat kulso kesztetesuk nem igazan volt, inkabb belso.
    Az ehsegrol eszembe jutott a repa, amit akkor sem ennek meg, ha ehes vagyok.
    Itt amugy nincs mese, annyi orszagbol van ember, nem kezdhetnek entry levelen sem mindenfele nyelven, csak angolul.

    [ Szerkesztve ]

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • #11302912

    törölt tag

    válasz tildy #245 üzenetére

    "Azert ezek az emberek a hetkoznapi eletben mar eleg jol elboldogulnak, tehat kulso kesztetesuk nem igazan volt, inkabb belso."

    "Itt amugy nincs mese, annyi orszagbol van ember, nem kezdhetnek entry levelen sem mindenfele nyelven, csak angolul."

    Szerintem pont ez volt a kesztetes. UK-ban aki ertelmes munkat akar, az nem makoghat etry level angollal.
    (nah jo, megteheti, de akkor alja munkat fog kapni.)
    Ezen belul ugy ertem, hogy aki meg tud vasarolni egy kilo krumplit angolul, nem biztos hogy el tudja magyarazni a kliensenek, vagy a redosegnek a pontos tortenteket, vagy akar irni egy hivatalos es pontos jelentest. Ne adj isten birosagi targyalasokra jarkalni. (ez csak nehay pelda volt az en szakmambol)
    Ha pedig felsobb szinten akar dolgozni akkor elengedhetetlen a meggyozo angol kommunikacio a customerek megnyerese erdekeben, valamint az egyeb dolgozok instrukcioinak megtervezese akar irasban aka szoban, es azok atadasa.
    (en testor, biztonsagi or, megelozesi specialista, es customer service-s voltam)
    Igy mar lathatod, hogy az is egy kesztetes, hogy eloleptetest vagy jobb munkat akar valaki mint mondjuk a mosogatas, felszolgalas, takaritas, gyerek felugyelet. Egy rendornek nem mondhatod el toszavakban hogyan tamadtak meg valakit, es hogy a biztonsagi felszerelesek miert nem mukodtek megfeleloen, stb.

    Jah, meg valami. A repa esete. Ha az eleted mulna rajta, bizony megenned, es bizony jol esne. :D

    [ Szerkesztve ]

  • proci985

    MODERÁTOR

    LOGOUT blog

    válasz tildy #233 üzenetére

    szerintem az lassú lenne eléggé. gyerekeknek elég egy nagyon szűk szókincs (pl nem kell adóhivatallal levelezni elég hamar). a nyelv meg a saját tapasztalatom szerint akkor ragad jól, ha csak ilyen 1-2 ismeretlen szó van, nem pedig félmondatok/bekezdések.

    a "nyelvet érezni kell" igaz, idővel az embernek kialakulnak automatizmusai. nyelvben sok mindent lehet erőltetni, kivéve az automatizmusokat, az tényleg idő.

    nyelvvizsgához pedig grat! :K

    Don't dream it, be it. // Lagom amount.

  • janitor01

    tag

    Azért ez a nyelv tanulás és beszélés kérdés mindenképpen nagyon érdekes. Az biztos, hogy nyelvet majdnem mindenki tanul, de nagyon kevesen beszélnek.

    Nem olvastam végig minden kommentet így ez most a saját véleményem.

    Nekem van nyelvvizsgám németből. Elég jól beszéltem németül mert volt szerencsém kint tanulni a gimnáziumban, de sajnos azóta nem használom. Rengeteget felejtettem. Ez nem olyan mint a biciklizés; a nyelveket el lehet felejteni. Persze könnyű újra tanulni,felidézni dolgokat sok minden előjön ha használnunk kell egy régen tanult nyelvet huzamosabb ideig de a ha nem használjuk semmire a tanult nyelveinket elkopnak.

    Angolul dolgozom. Ezt a nyelvet sokkal jobban beszélem jelenleg mint a németet. Magyarországon élek és itt van a munkahelyem, de nyilván szinte minden megrendelő és sok beszállító is külföldi. Lehet, hogy csak a környező országokból de gyakran más kontinensekről származó emberekkel jelenleg az angol a közös nyelv. Én most azt gondolom az angol olyan mint a levegő. Több okból is:

    1. Nélküle nehéz életben maradni (legalább is nagyon trükkösnek kell lenni) ráadásul mindenkinek szüksége van rá aki dolgozik. Ez a legnagyobb szerencse. Az angol a legtöbb embernek tanult nyelve, így sokkal enyhébbek a nyelvtani szabályok a kiejtésre vonatkozó megkötések mint mondjuk a németnél.
    2. Mindenhol ott van. Szinten ’”ingyen” lehet tanulni. Angolra kell állítani minden elérhető pc-t, telefont, elektronikai cikket. Egyébként hamar fel fog tűnni, hogy mennyivel gyorsabb az angol megnevezésekkel segítséget találni a neten bármihez. Angolul kell Tv-zni. Mindegy, hogy sorozat vagy film ha legalább magyar felirattal is de angollá kell tenni a szórakozást. Eleinte nehéz de garantálom, hogy 2 éven belül iszonyatosan nagyot fejlődsz. Először a magyar felirat nem fog majd kelleni később az angol sem. Még később majd tudsz így tévézni úgy is, hogy mondjuk közben játszol a telefonoddal. A szókincsed, kifejezéseid mind folyamatosan épülnek az angol filmek/sorozatok által és ráadásul amiket így tanulsz többnyire aktuális napi dolgok amiknek a való életben is használt tudod venni! Természetesen van minden nyelvben egy szint amikor majd rájössz nem is olyan könnyű ez.( Az angolra szerintem ez hatványozottan igaz). Minél magasabbak az igényeid annál árnyaltabb kifejezéseket akarsz majd használni és akkor jössz rá igazából eddig sokszor mekkora butaságokat is mondtál.
    3. Természetesnek érzed, hogy van. Sőt egyenesen fel vagy háborodva mikor Berlinben a taxis nem ért angolul, vagy a Párizsi metróban az információn nem segítenek csak francia nyelven (a némettel nem is mertem próbálkozni). Még furcsább mikor Los Angleseben nem sikerül megértetned magad vele és spanyolul ordibálnak veled.

    Sok ember bár ért egy nyelven, de nem szólal meg. Van egy gát egy áthatolhatatlan fal amit mindenkinek magának kell ledönteni. Én azt javaslom gondoljatok arra, hogy mikor egy külföldi magyarul szólal meg Ti sem a hibákat keresitek, hanem örültök. Mindenki így van ezzel.

    Ha tetszik ha nem, jelen pillanatban az angol a világ nyelve. Ennek megfelelően sok egyéb nyelv is angolosodik. A német szinte egy az egyben vesz át szavakat, de a franciák és persze a magyarok is. Volt idő mikor ez a világ nyelv a francia volt vagy éppen a német inkább, ezt el kell fogadni. Magyarként van egy csoda izgalmas anyanyelvünk amit nagyon kevesen beszélnek és olyan kicsit mind egy titkos/cinkos beszéd (persze kiéve Londont mert ott szintem minden 20. ember magyar) és nekünk meg kell tanulni egy második nyelvet is amivel érintkezünk a többi emberrel.

    Szóval szerintem aki akar az könnyedén eljut egyedül az angollal olyan szintre, hogy magabiztosan el tudjunk menni nyaralni vagy akár egy állás interjúra mert körbe vesz minket. Ezt ki kell használni!

  • tildy

    nagyúr

    válasz proci985 #247 üzenetére

    Nem feltetlen. Mint irtam , itt olyan entry level 1-2-3 csoportok vannak, ahol nincs forditas, nincs kivetelezes, hiszen a tanar nem beszel mandarinul, torokul, spanyolul , nemetul, magyarul, szlovakul, stb. egyszerre. Tehat mar alapfok alatt is, mar a kezdetek kezdeten is egy nyelven megy. Valahogy csak meg kell ertetni magat, hidd el rengetegen jonnek ki igy, hogy semmit sem beszelnek , vagy csak egy ket szot.

    Nyelvvizsgara: koszi, de igazandibol otthon ezzel meg siman kivagnanak rigo kozepen pl.

    "Tartsd magad távol azoktól, akik le akarják törni az ambíciódat! A "kis" emberek mindig ezt teszik, de a nagyok éreztetik veled, hogy te is naggyá válhatsz" - Mark Twain

  • b0bcat

    addikt

    Erről beszélek... Idéznék:

    "Az angolt leggyakrabban középfokon kérik, felsőfokon 5,5 százalékban követelmény. Az alapfokú tudás nem nagyon érdekli a munkaadókat, a hirdetések 0,6 százaléka említi csupán."

    Ez az egyik probléma, amiről írtam a cikkben. Semmibe veszik az alapfokú nyelvtudást, holott a B1 szintű tudás minden, csak nem lebecsülendő, és szinte biztosra veszem, hogy ezekben a túlnyomó részt "középfokú" nyelvtudást megkövetelő munkakörökben - de legalábbis többségükben - az A2 szintet sem éri el a napi szinten szükséges nyelvi követelmény, de csakazértis középfokot kérnek. :((

    Aztán meg...

    "A leggyakrabban beszélt nyelv az angol. Az összes önéletrajz 16 százalékában szerepel... [...] Az angolt alapfokon beszélik a legtöbben (9 százalék), miközben haladó szinten 6, aktívan 1,2 százalék beszéli."

    Ezt az "aktív" szót nem nagyon tudom hova tenni. Talán arra utalna, hogy 98,8% nem használja a nyelvtudását, csak tanult korábban angolt? :F

    Online angol nyelvtanfolyam tanári felügyelettel, mindössze havi 990 Ft-tól! > http://tinyurl.com/yvpnn99r

Új hozzászólás Aktív témák