Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sztanozs

    veterán

    válasz dajkopali #39 üzenetére

    A problémát ott látom, hogy most már másodikban van szöveges feladat megoldás matekon, amikor az iskolában még az olvasás és íráskészséggel foglalkoznak magyarórán... Ilyen alapokkal egyszerűen nem lehet hatékonyan haladni. Harmadikban meg már erre építenek. Nem csodálom hogy a diákok azt sem értik, mi az egyenes és fordított arányosság és hogy - de legfőképp miért úgy - kell felírni.

    Ja és mára már akár 1.5-2 év korkülönbség is simán lehet egy osztályon belül...Kislányom hét és fél, egy osztálytársának a kilencedik születésnapján volt 9 két hete...

    [ Szerkesztve ]

    JOGI NYILATKOZAT: A bejegyzéseim és hozzászólásaim a személyes véleményemet tükrözik; ezek nem tekinthetők a munkáltatóm hivatalos állásfoglalásának...

  • Nekomajin

    aktív tag

    válasz dajkopali #39 üzenetére

    Miért vannak ezek a kommentek OFF-ban?

    Nekünk az egyetemen rengeteg modern szemléletet oktattak. Csoportmunka, projekt, felfedeztetéses tanulás, lehetne még sorolni. Olyan szerencsém volt, hogy a tanítási gyakorlatomat egy elit gimnáziumban, kis zsenik között végezhettem. Ráadásul tagozatos osztályban és csoportbontásban. Volt idő kiselőadásokra, boncolásokra, rengeteg párbeszédes órára. A diákok imádták, minden másodikból orvos lesz.
    És most vissza a valóságba. Amikor 30+ diák ül egy olyan órán, ami egyáltalán nem érdekli, és még annyi tisztelet sincs bennük, hogy csendben legyenek, akkor lehet bármilyen felkészült a tanár, bizony széllel szemben kell pisálnia. Persze, lehet vasszigor, órai munka egyes, beírás, de ezek a diákok soha nem fogják úgy megtanulni az adott tárgyat, ahogy ideális lenne.
    Tanítottam úgy informatikát, hogy még azt sem érdekelte a tárgy, aki egyébként rendre szinte hibátlan dolgozatokat írt. De mindössze kilencen voltak a csoportban, ezért mindenkivel tudtam foglalkozni az órákon, még ha csak 1-2 percre is. Ez pedig látványosan megmutatkozott az eredményeken is.
    Ennek az ellentéte, amit egy ismerősöm mondott. A lánya úgy tanulja a matekot, hogy 40+ fős az osztály. Halott ügy az egész. A gyerek azért tudja a matekot, mert az anyja folyamatosan tanulja a tananyagot, és minden nap órákat tölt azzal, hogy elmagyarázza neki azt, amit éppen az nap vettek az iskolában.

    Nagyon sokrétű ez a probléma, amit a felmérés kimutatott, de alapvetően azt látom, hogy amit az oktatási rendszerrel művelnek, az alapjaiban mérgezi meg az egész országot. Magas az osztálylétszám, magas az óraterhelés a tanárnak és a diáknak is, sok a tananyag. Az ideális csoportlétszám 8-12 fő körül lenne. Mára oda jutottunk, hogy már csoportbontásban sem lehet ezt megvalósítani. A gyerekek délután kettőig-háromig órákon vannak. Egyszerűen nincs idejük és erejük arra, hogy szakkörre járjanak. Ugyanebben az elit gimnáziumban idén nem tudtak elindítani egy olyan szakkört, amire tavaly túljelentkezés volt. Egyszerűen nem találtak olyan időpontot, amikor legalább 4-5 diák ott tudna lenni. Mert a gyereknek hittanon meg tesin kell lenni, és nem csinálhatja azt, amihez kedve is lenne. Arról nem is írok, hogy mit jelent a heti 26 kötelező óra a tanároknak.
    Mindenki fáradt, kimerült, ideges. Mégis hogy várják el azt, hogy ilyen feltételek mellett akár a tanár, akár a diák hatékonyan teljesítsen? Abban a pillanatban, hogy a tanár kiég, veszett ügy az egész. Hónapok telhetnek el úgy egy tanévben, hogy a tanár csak leadja az anyagot, mint egy robot. Mert mitől lenne lelkes? Miért viselné szívén a diákok jövőjét? Azért, hogy úton-útfélen megkapja a képébe, hogy a tanár az semmirekellő meg naplopó? Hogy a több évtizede a pályán lévő tanárokat kivétel nélkül lefokozzák, és a fizetésüket is csökkentik? Így persze a diákok is elveszítik a motivációjukat, és már benne is vagyunk egy negatív spirálban.

    És akkor ehhez jönnek még hozzá a szociális problémák meg az internet. És őszintén szólva meg is tudom érteni, ha a folyamatos napi 7-8-9 tanóra után a gyerek inkább bepunnyad a számítógép vagy a TV elé, és még véletlenül sem valami értelmeset csinál/néz.

    Nagyon el van itt rontva sok minden. És a legszörnyűbb az az egészben, hogy a legtöbb ember binárisan gondolkozik, és egy dologban látja csak az okot. Vagy a szigor hiánya, vagy a tanárok, vagy az internet, vagy a tananyag, vagy valami más. És amíg az ország nem tud kitörni ebből az egymásra mutogatós agyrémből, addig nem is lesz javulás.

Új hozzászólás Aktív témák