- Windows 10
- Aliexpress tapasztalatok
- Proxmox VE
- Súlyos adatvédelmi botrányba kerülhet a ChatGPT az EU-ban
- Az USA nem akarja visszafogni Kína növekedését
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Mikrotik routerek
- Mindenki AI-t akar, már 2025-re is eladták a HBM chipeket
- XPEnology
- Facebook és Messenger
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
Exploration Flight Test - 1 (EFT-1) tesztrepülés, 2014-ben. CGI Videó erre.
Az Orion visszatérő kapszuláját egy Delta IV Heavy rakétával Föld-körüli pályára állították, majd egy 5800km magas "kiszúrást" csináltak és visszatértek vele a légkörbe.
Hogy mi értelme az Orionnak és a Starliner / Dragon párosnak egymás mellett? Erről az amerikai űrhajókkal foglalkozó cikkben foglalkoztam ( [link] és [link] ) . Alapvetően a politika.
Az Orion a nagy elvárások miatt nagy és nehéz lesz. Meg drága és persze lassan is készül. A NASA-nak kellett egy gyorsabb megoldás ahhoz, hogy az ISS-re feljuttassa az űrhajósait. Ez lett a Commercial Crew, vagyis a Starliner és a Crew Dragon. A Boeing úgy manőverezett, hogy a Starliner nem tudja kiváltani az Orion-t, mivel direkt csak alacsony Föld körüli pályára tervezték. A SpaceX a Dragon v2 (v. Crew Dragon) esetében korábban folyamatosan hangoztatta, hogy az űrhajó képes távolabbi utakra is (ugye a Red Dragon projektben a Marsra is akarták küldeni). Ezek a hangok azóta elhallgattak, a SpaceX jelenleg a Starshippel próbálja távoli utakat megoldani...
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Teljesen újrafelhasználható módja nincs az FH-nak, a második fokozat mindenképpen elvész. Arra gondolsz, hogy a két Booster fokozat és a középső fokozat is visszatér. Ez határeset, de megvalósítható.
Ebben a módban nagyjából 20-28 tonnát lehet képes LEO pályára juttatni. LEO-ról LLO-ra (alacsony Hold körüli pálya) cirka 4 km/s delta-v szükséges. A Draco hajtóműveknek nagyjából 300-as ISP-je van, 28 tonnás indulótömeg és 7 tonnás hajtóanyag nélküli tömeg (vagyis 5 tonna teher és 2 tonna szerkezeti tömeg) esetén ez megvan.
Ha hajtómű terén a Merlin-1D Vacuum változattal számolunk, illetve annak 342-es ISP-jével, akkor 28 tonnás indulótömeg mellé cirka 8,3 tonnás hajtóanyag nélküli tömeg, más szóval 3,3 tonnás szerkezeti tömeg párosulhat.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
GEIL
addikt
5-10 év ? ( már így is több mint 40 évnyi singyisungyi van....jó volna már látni épkézláb mozdulást a holdra vagy egy ilyesmi kiruccanást....)
i7 13700k - 32Gb DDR5 - RTX4070 /// i5 9600k - 16Gb DDR4 - RTX3060 /// i5 4570s - 16Gb DDR3 - GTX1650 -------------------------------------------- PS5 /// Samsung S23 Ultra 5G /// Xbox Series X --------------------------------------------
-
GEIL
addikt
Volna pár ötletem a politikai érdekeltségű és országvezető személyek közül (nemzetközileg) vegyesen)....akiknek ingyenes lehetne....és szépen mehetnének földkörüli pályára.
i7 13700k - 32Gb DDR5 - RTX4070 /// i5 9600k - 16Gb DDR4 - RTX3060 /// i5 4570s - 16Gb DDR3 - GTX1650 -------------------------------------------- PS5 /// Samsung S23 Ultra 5G /// Xbox Series X --------------------------------------------
-
llax
senior tag
A DM-2 küldetés továbbra is mintaszerűen zajlik.
SN4:
Hajtóműteszt előtte megtörtént, a problémák már az üzemanyag leengedése közben léptek fel (a "hajtóműrobbanás" és egyéb hazai fake címekkel ellentétben). Az tisztán látszott, hogy nem a tartályok sérültek, nem onnét szökött a metán. A robbanás sem ott keletkezett, hanem az elszökő metán robbant be, az ekkor keletkező lökéshullám indította a többi problémát.
2 teszttel korábban is volt ott probléma, csak nem ennyire súlyos, akkor is szökött a metán, csak kevésbé, ill. azonnal meg is gyulladt (így nem tudott halmozódni, majd esetleg berobbanni).
Ezek miatt megint csúszik néhány hetet a legelső próbarepülés, pedig már tényleg napokra voltak tőle. (Az SN5 már majdnem kész, kb. 2 hét lemaradással követi az SN6 is, készülnek az SN7 részei. Az "indítóállást" helyre kell hozni, de az annyira "minimál dizájn", hogy az sem tart hónapokig.) -
llax
senior tag
A küldetés 2. fele egy kicsit odébb van. (ami a 2 fél között van, az valójában nem a DM-2 része) Akkor kevesebb dolognak kell az eddigieknél is jobban működnie.
A következő, már menetrend szerinti repülésen várhatóan hamarabb dokkolnak. A mostani megközelítés sem egy kimondottan energiatakarékos volt, csak olyan ablakban indultak, hogy maradjon idő a rendszerek tesztelésére, esetleges kisebb problémák elhárítására.
-
-
nagyúr
Új munkahely, kevés szabadidő, még kevesebb energia.
Molnibalage egy PDF-be összefűzte az eddigieket, aminek lenne egy "0-adik" fejezete, egyfajta alapozó az űrbéli mozgás alapjairól, a rakétatechnika alapjairól, és így tovább. Ez kb. félkészen hever április óta. Szeretném befejezni, aztán ezt a sorozatot is tovább vinni, de energia és idő hiányában sajnos parkolópályán van jelenleg...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
llax
senior tag
Ez még továbbra is csak annyit igazol, hogy ha valami alá hajtóművet szerelnek, az képes felemelkedni és leszállni + a Raptor működőképességét. Még úgy is jól irányítható, hogy az a hajtómű közel sem ideális helyen van (nem a középvonalban - ennek később még lehet (biztonsági) jelentősége).
Mondjuk ezekkel a képességekkel sem rendelkeznek valami sokan...A SpaceX is feltette a saját videóját.
Közben Musk már lábak verzióiról írogat és (lentebb) további kisebb ugrásokat emleget.A majdnem teljesen megépült SN6 sorsa némileg kérdéses, talán már csak az SN5-höz hasonló (kis magasság) kísérletekhez használhatják, mert egy anyagváltás (301->304L) is kinézőben van. Már az SN7 teszttartály is 304L-ből készült, abból készül az SN7.1 teszttartály is és az SN8 prototípus elemei is.
Mindeközben épülget a booster számára is a teszt/indítópad és az összeállítására szolgáló épület is. Az SH esetén sokkal gyorsabb kezdeti fejlődés várható.