- Mozilla Firefox
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Mesterséges Intelligencia topik
- Proxmox VE
- Ubuntu Linux
- OpenWRT topic
- Linux kezdőknek
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Robotkart irányított a majom a kínai Neuralink agyi chipjével
- Hálózati / IP kamera
Új hozzászólás Aktív témák
-
opr
veterán
"Másfelől viszont feltűnő, hogy mekkora "merítés" van amerikai cégekből, és hogy milyen kevés más nemzetek versenyképes megoldásaiból."
Igen, ez nekem is feltunt, eleg szomoru. Mondjuk az is igaz, hogy nekem ~mindegy, csak verseny legyen, mert csak ugy van haladas. Ilyen szempontbol tok8, hogy csak amerikai cegek gyilkoljak egymast halomra a piacert, vagy masok is, talan csak abbol a szempontbol nem, hogy mas oraszagok, mas torvenyek, mas szabalyozasok, talan kielezettebb lehetne a verseny valtozatosabb resztvevokkel."Nem csak te látod így, nem véletlen, hogy az USAF egy pénzügyi támogatói rendszert indított a következő EELV tender előtt, amelyen a SpaceX-et leszámítva az összes nagyobb cég (ULA, Northrop Grumman, Blue Origin) kapott pénzt."
Ez amugy egy tok jo otlet lenne, elebemennek a monopolhelyzetnek, bar oszinten szolva nem ertem, ami ULA miert (marmint, dehogynem, politika...), hiszen mar tobbszor bizonyitotta, hogy szo szerint egeti a penzt, annyi penzt kapott, hogy abbol a SpaceX mar kb a holdon lenne, belakott bazissal. Gondolom ez innentol mar inkabb a presztizskerdes kategoria, hogy ha mar ennyi penzt beleoltek, akkor mutassanak mar valamit, kulonben kozrohely targya lesz az egesz bagazs. Vagy lehet csak az van, mint amikor valaki pokerben megy el tul sokaig, es hiaba erzi, hogy itt mar gaz lesz, megadja az utolso emelest is hatha alapon, aztan vagy bejon, vagy nem."A másodiknál arról van szó, hogy módosított és fejlesztett Cygnus űrhajókat indítanak majd az Antares rakéták."
Koszonom!"Programozó vagyok. Ez azt jelenti, hogy amit leírok, megtörténik." :D “The only valid measurement of code quality is What-The-F**ks/Minute.” - Robert Martin
-
llax
senior tag
Az alacsony nyomással tesztelés több problémát is felvetne.
Még az sem biztos, hogy az űrhajó szerkezete elviselné. A nyomáskiegyenlítő szelepek is elsősorban emiatt kerültek bele anno (véletlenül se legyen nagyobb a külső nyomás, mint a belső), hibás működésükkel 3 ember halálát okozva (az Apollo-nál is okozott gondot, bár ott nem a szelep volt a bűnös -> ASTP).Én földön elkövetett szabotázsra tippelnék. Több okból is...
Az MS-12 új személyzetét és új időpontját nézted már? Több, mint 1 hónappal előrehozva, ezen repül az MS-10 személyzete (+ Christina Hammock, aki amúgy is az MS-12-vel repült volna).
-
somogyib
őstag
De ha már ilyen szerencsétlen volt az a technikus, akkor miért nem ragasztotta le mindkét oldalról? Vagy miért nem jelentette, hogy elbakta és ki kell cserélni azt a darabot (ha lehet egyáltalán, nem értek hozzá).
Mert egy ilyen félrefúrós dolgot még el tudok képzelni mondjuk a BKV buszok javításánál, de egy akármekkora lyuk gondolom nem kis probléma forrása lehet egy űreszközön.llax Szabotázshoz először is valamilyen nyomós indok kellene.
-
-
llax
senior tag
A rácsszárnyak hidraulika rendszere rosszalkodott.
Az entry burn még simán megvolt. Utána elkezdett bepörögni a fokozat (az élő közvetítést itt vették el).
De mint azóta kiderült, viszonylag épségben vízre szállt a fokozat. Mások videóin az látszik, hogy a landing burn gyújtása után lassul a forgás, nyílnak a lábak, megáll, majd lassan eldől. Akik videózták, akkor még nem láthatták (a növényzettől), hogy nem az LZ1-re, hanem kicsit odébb, vízre szállt. Az utolsó szakaszon tenne egy "S" manővert, mert ugye biztonsági okokból a víz van megcélozva. De azt honnét tudta a fokozat, hogy ezt a manővert ne tegye meg? Vagy manuális beavatkozási lehetőség? Szállj vízre!!! parancs?Musk azt írja, hogy még felhasználják... (meglátjuk...)
-
llax
senior tag
Van már onboard videó is a vízre landolásról.
A végére teljesen megfogta a forgást, gondolom ha ezt előre tudták volna, mehetett volna az LZ1-re is. Ezek után még elhinni sem egyszerű, hogy ez egy véletlen hiba volt Ez a hiba jól megmutatja, milyen komoly manőverezőképességgel rendelkeznek az 1. fokozatok. Menthetetlennek tűnő helyzetből képes lett volna "talpra állni".
-
llax
senior tag
Egyet fel akarnak robbantani, bár az nem belső használat lesz. (Dragon 2, in-flight abort test)
Most nem találom az azzal kapcsolatos pdf-et, de vannak benne érdekes részletek. Hajtómű nélküli 2. fokozat, oxigénnel jól feltankolva, ehhez képest kevesebb kerozin, stb... (a sok oxigén ballasztnak + a kiszabaduló kerozin biztosabb elégetése) -
dosailord
tag
Köszi a gyors választ
Olvastam a A szovjet / orosz űrhajózás múltja cikksorozatodban hogy régen sem sokon múlt, hogy kidobják. Szerintem kár lenne érte.
Ezek szerint az Angara minden szempontból egy drágább megoldás lesz, mégha az egyszeri befektetéseket nem is nézzük (pl. indítóállás).
Várható amúgy Angara indítás a közeljövőben?
Bocsi, hogy ennyit kérdezek, a szovjet/orosz oldal igencsak felkeltette az érdeklődésem
-
llax
senior tag
A proton szerintem nem olyan rossz, csak az üzemanyaga...
A hajtóművét tolóerő/tömeg arányban egyedül a Merlin 1D++ előzi meg. A 170 feletti arány rendkívül jónak számít (ez bőven kompenzálja a relatíve alacsony ISP-t).
Egy kicsit megnyújtott 2. fokozat és egy opcionális 3. fokozat + modern vezérlés. No meg komolyabb minőségellenőrzés...Persze a világpiacon már nem lenne egyszerű versenyben tartani sem a Proton-t, sem az Angara-t... Mert egy USA területéről indított rakétával versenyezni csak úgy lehet, ha a másik olcsóbb annál és van olyan megbízható, mint az... (A Proton korábbi piacát elég rendesen elfoglalta az F9... A Zenyitét meg gyak. 100%-ban...)
-
llax
senior tag
A hidrazinnal az a probléma az első fokozatban, hogy a maradék visszajut a földre... A felsőbb fokozatok már elégnek, az űrjárműből meg leginkább egy baleset esetén jutna a szabadba. De a baleset az alsóbb fokozatoknál még nagyobb probléma, mert azokban jó sok üzemanyag van, az meg a Protonnal elő szokott fordulni...
A hajtóművet azért is emeltem ki, mert vannak benne jó dolgok, amikre lehetne építeni egy továbbfejlesztés esetén (ami ugye nem várható...).
Könnyebben lehetett volna moduláris az 1. fokozat, mint más rakétáké. Rövidebb központi tartály - kevesebb külső tartály és hajtómű. 4-ig talán le lehetett volna menni és így 4-5-6 hajtóműves változatokat létrehozni.Korábban nem is nagyon voltak rákényszerülve, hogy komolyabban fejlesszenek, legfeljebb a kormányzati-katonai indításoknál jött volna jól az olcsóbb rakéta, a nemzetközi piac számára eléggé olcsók voltak, amíg nem jött a SpaceX.
"Erre lett volna válasz a Proton-Light és Proton-Medium, ám még így sem tudtak versenyezni a Falcon 9-el. Akkor miről is beszélünk?"
Ha azt nézzük, hogy a Proton-M jelenleg ismert ára 65m, az egyértelműen "drága". Bár 5,5t GTO felett még kicsit jobban jönne ki a Proton, de az F9 a nyugati világ szempontjából sokkal jobb helyről indul és az utóbbi pár évben sokkal megbízhatóbbnak is bizonyult (olcsóbb biztosítás).
Az Angara sem indul túl jó esélyekkel a nemzetközi piacon.Mire jobban beindulna, addigra talán ott lesz az Ariane-6 és a New Glenn is... (Azokból a rakétákból még annyit sem láttunk, mint az Angara-ból, de már vannak piaci megrendeléseik... Nem mindegy, honnét indul...)
Az oroszok lassan kiesnek ebből a játékból. -
llax
senior tag
A "csupán" szennyezőt és az erősen mérgezőt (+rákkeltőt) azért nem említeném egy lapon. Ráadásként a használt oxidálószer sem limonádé...
"Ez miért egyszerűbb, mint a fokozatok összefogása"
Nem egyszerűbb, de egy lehetőség a hajtóművek számával variálni. Ha azt nézzük, hogy (általában) a legdrágább részek a hajtóművek, a hajtóanyag tartályokhoz nem kell nyúlni (csak a számukat változtatni), az oxidálóanyagnál csak a tartály hosszát változtatni (rövidítéshez nem kell új szerkezet - a nyújtása problémásabb lehet), akkor bonyolultságban nincs is olyan messze a fokozatok összefogásától (mert az sem egyszerű). A Proton felépítése miatt szerkezetileg mindenképp egyszerűbb, mint más rakéták esetén. (a hajtóművek rögzítése a külső tartályokon, relatíve sok hajtómű - van miből elvenni)
Ráadásul a Proton-t elsősorban "faragni" és nem bővíteni kellene."Az oroszoknál a mai napig nem téma az újrafelhasználhatóság komolyabb téren."
Szerintem van annyival olcsóbb a munkaerő és a nyersanyag, hogy nekik nem is érné meg túl sok pénzt beleölni az újrahasznosíthatóságba. Vagy annak egyből nagyon jól kellene sikerülnie.
A kereskedelmi indítások elapadásával az oroszok körül már minden kérdéses... Szerintem.
-
llax
senior tag
"Lehet vitatkozni azon, hogy a hidrazin mérgezőbb"
Csak azért is megkerestem az adatokat, mert az tudtam, hogy a hidrazin az a nagyon mérgező kategória.
Patkányon az MMH LD50 értéke 34mg/kg, az UDMH 122mg/kg a kerozin 15000mg/kg (szájon át). Van néhány nagyságrendnyi különbség Csak a Proton üzemanyagából (ami a gyengébb UDMH) kevesebb, mint 1% kell ugyanolyan mérgezéshez. Ez minden, csak nem kicsi különbség. Gőzeit belélegezve extrém veszélyes, de bőrön át sem kell túl asok a halálos adaghoz.
Ráadásul ott az oxidálószer is. Levegő köbméterenként 790mg N2O4 5 perc alatt végez 50% eséllyel egy patkánnyal.
"Ebből én azt vonom le, hogy a Proton-Light változat sem volt akár csak a Szojuz familiával sem versenyképes..."
Ott azért nem tisztán paci alapú a verseny, volt/van bőség a hordozóeszközökben. Az általam felvázolt dolognak is csak úgy lett volna értelme, ha "lyukat kell betömni" vele.
"Hogy nem érné meg, azt erősen kétlem."
Ezért is fogalmaztam úgy ahogy: nem érné meg sokat költeni a fejlesztésére. Meg nem is nagyon lenne miből...
A nemzetközi piacon már szerintem kiestek a valódi versenyből. Az F9, a Vega és a Szojuz-STx azt is elvitték, amit eddig ők indítottak. Az Ariane-6, a New Glenn, és a "kicsik" (pl. Electron) meg majd végképp mindent, ami nem orosz.A Szojuz még ott van a versenyben, de az is már csak az ArianeSpace kezei alatt. Ha megnézed az utóbbi évek indításait, ami nem Kororuból indul, az már nagyon ritkán visz nem orosz űreszközt.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Esetleg egy amolyan ugrándozáshoz használt F9R devX jellegű jármű "utastér" része lehet. Korábban emlegette Musk...
Karbonról áttértek acélra és ballontankra, néhány hete jelentette be Musk. Pontosabban a teljes jármű teherviselő borítása rozsdamentes acél... Közben a Raptor-t is átdolgozták.
Elég képlékeny még ez, de legalább tényleg dolgoznak rajta...
-
llax
senior tag
Rozsdamentes acél. Musk teljes dizájnváltást emleget. Hogy a boosternél lesz-e ilyen, arról nem tudok.
A hűtésből is fémre lehet következtetni. A mostani járműnek még nem kell hűtés. -
llax
senior tag
Pont ezek miatt nem is érdekelnek már a hosszabb előadásaik... Majdnem mindegy, hogy ott milyen terveket vázolnak fel, amikor kezd élesbe fordulni a dolog, nem csak az apró részletek változnak (ami abszolút normális), hanem a teljes koncepció is.
Szerintem ahogy egyre mélyebbre mennek a modellezésekkel, már megépítésre szánt tervekkel végzik ezeket, úgy derül ki, hogy a korábbi koncepciójuk nem életképes, vagy legalábbis a gyakorlatban nehezen lenne megvalósítható.
(Az eddigi Starship CGI-ket még nézni is rossz volt. Pl. az a sok ablak scifiben elmegy, a való életben tizede is sok, talán nem is lesz több.)Hővédelem/hűtés: a Reddit-en van róla bejegyzés, mennyi hőt kellene kezelni.
Ha ilyen hűtés komolyan felmerül, akkor az orbitális pályáról visszatérő járműnek is fémből kell készülnie. -
Kront
tag
A saját feltételezésem amúgy az, hogy lehet, hogy a nyomáspróbát nem túlnyomással, hanem éppen alacsony nyomással tesztelik talán...
már több mint 1 hónapos, de lehet még aktuális: a nyomáspróbát barokamrában és túlnyomással végzik. még 2012 elején volt is egy "majdnem esemény": a 04M-et túlfújták, 1.5 bar helyett közel 4 barral tesztelték indítás előtt, ami maradandó alakváltozást okozott belül. ezt a sikeres visszatérés után vették észre.
-
llax
senior tag
Ennek az arányaiba kb. mindenütt belekötnek
A most épülő tesztjármű eddig elkészült részeit összeillesztve is hosszabb. (Érdekes, hogy ahol már jobban odadolgozták az acéllapokat, ott viszonylag sima a felszíne, ahol nagyon hullámos, ott még csak oda van pontozva, de nincs rendesen hegesztve.)Itt egy "full stack" kép. (ez tudtommal nem a SpaceX műve) Ennél viszont lehet, hogy rövidebb lesz a tesztjármű (értelemszerűen csak a Starship).
Ha nem tetszene az elnevezése: némi magyarázat...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Ott csak a tartályra felvitt vékony acéllapok sérülhettek. Maga a tartály igen masszív szerkezet.
A felső "orrkúp" napok óta le volt szerelve, most is az állványról borította le a szél. Majdhogynem csak addig volt összeállítva, amíg lefotózták egyben... A tartályba még csak most építik be a dómokat, sem a LOX-CH4 tereit elválasztó, sem a tartályt felülről lezáró nem volt benne.
Ha minden jól megy, ma lesz a Dragon 2-t szállító rakéta hajtóműtesztje. Tegnapra tervezték, de valamilyen "külső ok" miatt áttették mára.
Itt emlegettem (végén) egy gyanúsan fehér interstage-t. Ezen kép (McGregor) alapján szerintem nem nyúltam mellé
Közben a 2. side booster is megérkezett Floridába, a centernek is megvolt a tesztje. Igaz, már márciusnál jár az indítás tervezett időpontja... -
789
csendes tag
A számgép pingpong 1975-ben indult, és a következö 40-ven évben a játszadozók kikövetelték és kifizették, hogy 8 hengeres giga lóerös gépek legyenek. (a Holdra szálláshoz egy 1975-ös használt karóra is elég)
Egy játszadozni szándékozó úr irta C-nyelvet és az Unix-ot, azért, hogy játszadozhasson.
-
llax
senior tag
Találkozik az, csak nem azonnal. Legalábbis a SpaceX így közelíti meg a dolgot.
A BE-4 esetén egyből "full scale" verzión tesztelgettek különböző teljesítmény szinteket, már elég sokszor és sokat, de járműbe építve nem nagyon fogják 2021-nél hamarabb tesztelni. Mivel eladásra is megy a dolog, őket kötik a fix paraméterek, ezen túl nem számolnak olyan kísérleti járművekkel és annyi kísérleti repüléssel, mint a SpaceX.
A Raptor esetén folyamatosan változtak a tervek, az első eresztés végleges verzióját most gyújtották be először (elsőre csak 2sec, 170bar, 60% tolóerő, de ez már a Starhopper-é lesz), úgy néz ki - feltéve, hogy a következő tesztekből nem lesz tűzijáték - néhány héten belül meglesz a Starhopper mindhárom hajtóműve. Még ha nem is az űrbe mennek, de "repülőképes" Raptorok már 99%, hogy hamarabb lesznek, mint BE-4-ek.
Csak nézd a Merlin-eket, honnét indultak és mi lett belőlük mára. Sőt, ha külön kiemeled a Merlin 1D-t, az is hatalmas fejlődésen ment keresztül, nem is sok év alatt. Szerintem a Raptor-okal hasonló utat akarnak bejárni.A két cég a leszállást is ugyanúgy közelítette meg, mint a hajtóművek fejlesztését. A Blue Origin egyből leszállásra és újrahasznosításra alkalmas rakétát épített, a SpaceX sok kísérlettel érte el azt. Aztán meg lehet nézni, hogyan száll le egy New Shepard és hogyan egy F9.
Szerintem még az a CRS-16 indítás után vízre kényszerleszállás is szebb volt, mint amit a Blue Origin rakétája művel leszállás címszó alatt. Az F9 még durva pörgésből is jobban tudta stabilizálni magát, mint ami a New Shepard esetén egy sima leszállás... Ahhoz, hogy ide eljussanak, össze kellett törni néhány (újrahasznosításra még többségében alkalmatlan) 1. fokozatot, de meglett az eredménye.Nekem valamiért ez a kísérletezős, megcélzott eredményt sok lépcsőben elérő megközelítés jobban tetszik, viszont ilyet nem sok cégtől lehet látni. Mindenki más egyből készterméket akar kitolni a hangárból.
Ebből sok lépcsős fejlesztésből jött az a korábbi feltételezésem, ami szerint hamarabb lesz ebből a Starship témából egy, az eddigieknél hatékonyabb (teher)szállító rendszer, mint Mars űrhajó.[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
"Nem hiszel te sem a Blue Origin ütemtervének?"
Tavaly október óta 2021-es bemutatkozásról írnak a New Glenn esetén, a Vulcan esetén régóta (annál azt várom, mikor lesz a további csúsztatás...). Így repkedő BE-4-et sokkal hamarabb nem fogunk látni.
"Ebben biztosak vagyunk? A BO szeret titokzatoskodni...."
Szerintem az az ULA szerződés és az, hogy egy másik cég is a hajtóművükkel tervez rakétát, a nagyobb dizájnváltások és paraméter változtatások lehetőségét korlátozza.
"Lehet, hogy hasonlót akarnak, de a Merlin egy elég speciális eset, akárhogy is nézzük. Gyakorlatilag teljesen kicserélődött menet közben a hajtómű. Mintha az SSME esetét látnánk viszont - szép tervek, de évtizedes fejlesztés szükséges hozzá. Csak itt lépcsőfokokként haladtak..."
A Merlin sorozatból csak az 1D többet fejlődött kb. 5 év alatt, mint az SSME az első 20 évében... Persze jóval egyszerűbb szerkezet, de akkor is nagy dolog, főleg úgy, hogy ezek a fejlesztések igen gyorsan megjelentek orbitális pályára induló járművön. + vélhetően nem került többe az egész fejlesztési mizéria (itt csak csak az 1D-re gondolok), mint egy garnitúra, már kifejlesztett SSME legyártása.
Ha hasonló utat tudnak bejárni a Raptor-ral, az a versenytársaknak nem sok jót jelent.
"A SpaceX-nek nem volt dedikált fejlesztőplatformja, a Falcon 1-el indultak, élből."
Ugyan az F1 kívülről szemlélve, összességében nem volt egy sikertörténet, de így utólag visszatekintve mégis az, hiszen az kövezte ki az F9 felé vezető utat.
"Mi baj van a New Shepard leszállásával?"
A célnak megfelel a New Shepard leszállása is, de nem szép
Hajtómű begyújtása után az billegés ide-oda, szinte nullára megáll a föld felett, további dülöngélés közepette óvatosan leszáll.
Ezt az F9 sokkal szebben csinálja, méghozzá valamivel kevesebb (dedikáltan leszálláshoz való) alkatrésszel, sokkal nagyobb sebességről és mindezt egy sokkal-sokkal nagyobb monstrum teszi."Szerintem pont a BO-ra jellemző inkább a sok lépcsőben történő megközelítés..."
Én itt elsősorban egy piacon lévő termék evolúciójára gondolok. Ez az, amit eddig a BO-től nem láttunk. Sőt, az új, "magán űrkorszak" rakétaépítő cégeitől piacképes terméket sem sok mindenkitől.
-
llax
senior tag
"Roppant mód csodálkoznék, ha sikerülne a Raptorral megismételni a Merlin fejlödési ütemét"
Szerintem nem is lesz szükséges. Vehetjük úgy is, hogy ez részben már meg is történt (több dizájnváltás). Elegendő, ha a jelenleg tervezett "fullos" változatig eljutnak. Elsőre ijesztő a 300bar, de nem annyira rendkívüli. Az RD-170 és leszármazottai 250bar körül működnek, az SSME is 200bar körül.
Az NSF fórumán számolgatták a tolóerő/térfogat arányát, persze még csak a rendelkezésre álló, nem túl pontos és megbízható adatokból. Ha ennek fele igaz, akkor is félelmetes... Még nem láttunk képet a CH4 pumpa felőli oldalról. A LOX pumpa gyak. az égéstérbe van integrálva. Közel SSME bonyolultság és tolóerő, jóval kisebb méretben.
"Nézd meg mondjuk a tavaly áprilisi vagy júliusi tesztrepülést..."
Nem annyira csúnyák, mint az NS-10 leszállása, de a hajtómű gyújtása utáni durva instabilitás ott is megvan és az utolsó méterek nagyon óvatos megtétele is.
"Ha az ArianeSpace elemzései helyesek, akkor a SpaceX sem az..."
Szerezzenek ők is néhány zsíros kormányzati megrendelést Egyébként most nagyon akciós az Ariane 5 ára.
Nézted az SpaceX idei évre tervezett indításait? Közel fele valamelyik USA kormányzati szerv megrendelése (NASA és USAF). Ilyen körülmények mellett a piaci áraikat vihetik akár még lentebb is, ha szükséges.
-
llax
senior tag
Most is van bőven megrendelés az Ariane 5-re. Az idei évre tervezett műholdakat min. 7 indítással lehetne felvinni (és Galileo sincs közöttük...). Semmivel nem kevesebb, sőt még több is a szokásosnál. Ami alól az SpaceX komolyabban kirántotta a talajt, az az ArianeSpace Szojuz indításai.
Akik igazán megszívták, azok az oroszok..."A jelek szerint a törvényhozásban kezdik kínosnak érezni a SpaceX nyomását a piacra..."
Ha a BO is ténylegesen beszáll a játékba, akkor mi lesz a kínos?
Ha egyszer végre lesz két RS-25-tel összemérhető, relatíve olcsó methalox hajtómű is a piacon, mi lesz a kínos? -
llax
senior tag
Még szebbé teszi a dolgot, hogy ez a világ első "gyártásra kész" állapotig eljutott "full flow" hajtóműve és jelen pillanatban a legnagyobb tolóerőt elért methalox hajtómű. (a BE-4 a teszteken 150-160t körül jár)
Van egy olyan, több helyen emlegetett, Tom Mueller "elszólás", ami szerint jobb lesz a tolóerő/tömeg aránya, mint a Merlin 1D-é. Mindenesetre a méretei nagyon kicsik, a többi hasonló tolóerejű hajtóműhöz képest.
Ha sikerül még valami üzembiztosságféleséget és újrahasználhatóságot is bizonyítani (nem feltétlenül az 1. példánnyal), akkor hajtóműügyileg mindenkit csúnyán elvernek... (A maga kategóriájában a Merlin 1D-re is igaz: ~198 T/W)Tegnapelőtt szóba került az ArianeSpace. Még a franciák sem bíznak olyan nagyon az Ariane 6 sikereiben. Pedig az árak nem rosszak. Csak addigra talán ott lesz a BO is...
Ezt tovább gondolva: ha ott lesz a BO is, mit kezd az USA kormánya az ULA-val? Mert a Vulcan sem lesz olcsó, legalábbis nem annyira, mint az SpX és a BO rakétái, ha már két olcsóbb alternatíva is lesz a piacon, még nehezebb lesz megmagyarázni, miért a drágábbat választják az USA állami szervei... (kivéve az USAF, az láthatóan sokkal nyitottabb az olcsóbb megoldások irányába: SpX megrendelések, valamiért tetszik nekik az FH is, vaskos BO támogatás)További érdekes kérdés: Mi lesz az oroszokkal € és $ nélkül???
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
A 2x repülő 1D 180 körüli, a (várhatóan) 5x használható 1D+ az 200 körüli T/W-vel rendelkezik... Szóval minden téren fejlődött. (Olyan is lehet, hogy tartósabb "padlógázzal" nem bírná ki az 5 repülést, de mások továbbra sem tudnak ilyet...)
Mivel az SS/SH esetén tesztpéldányról, majd 1.0 verzióról is beszélget Musk, gondolom a Raptorból sem a legelső szériának kell tudnia a hosszú élettartamot, főleg nem a Starhopper alá szerelteknek. Némileg hasonló utat akarnak bejárni, mint a Merlin-ekkel.
Épp 1-2 napja jegyezte meg Musk, hogy néhány RUD előfordulhat Ez a merészebb kísérletezésre utal. Gondolom a Raptor-ból is lesz majd olyan példány, aminek a belét is kihajtják.
Azt szerintem rajtuk kívül senki nem tudhatja, hogy LOX pumpa integrálásának mekkora hatása van az élettartamra, de a tömegre több száz kg...A Merlin-ek sem valami ész nélküli anyagspórolástól lettek olyan könnyűek, hanem Te is (talán jobban) tudod, hogy megoldották azokat a dolgokat, amit más csak tervezgetett, de azok fejlesztési ütemével 20 év alatt se lett volna belőle repülőképes hajtómű (pontosabban lett, de a Holdra leszálláson kívül később nem használták másra)... Ezen felül nem álltak le még kis időre sem a fejlesztéssel az első sikeres példány után, ha valamiben, akkor ebben nagyon eltérnek az "átlagtól" és nekik már sok tapasztalatuk van a dolgok ilyen megközelítésében. A 2018-as ASAP jelentés, amellett, hogy feltűnően sokat foglakozik velük (a Boeing-hez képest), foglalkozik az általuk alkalmazott spirál fejlesztési modellel is (ami inkább szoftvereknél jellemző).
-
llax
senior tag
Ha egyszer lehet "legekről" beszélni, miért ne használna ki minden lehetőséget? Alacsony ISP (kerozin+nyílt ciklus) ide vagy oda, a mostani Merlin-ek (1. fokozatban) rendszer szintű hatékonyságban valahol az LH2+LOX hajtás körül járnak. Harmada(-negyede) tömegű hajtóművek (azonos tolóerőre) és sokkal kisebb (könnyebb, olcsóbb) tartály.
Egyébként a T/W a Raptor esetén is jónak ígérkezik, majd egyszer Mueller annak is elkotyogja a tömegét.
(Durva ellenpélda: RS-68... Nagyon jó ISP, de dögnehéz, nagyon drága, bazi nagy tartály kell az LH2-nek, ja és majdnem az utolsó csavarig újra kellene tervezni, ha szeretnének "human ratded" minősítést.)Elnevezések...
A Merlin 1D mostani verziójára 1D++ -ként (vagy már 1D+++?) hivatkoznak több helyen is. Az 1D sorozaton belül az alap konstrukció szinte változatlan, csak ugye a sok "éles bevetésből" visszanyert fokozat sok extra adatot szolgáltat a tuningoláshoz. Amikor ilyen szinten tudják követni az alkatrészek elhasználódását, akkor 1: tudják miből kell jobb minőségűt alkalmazni, 2: közel sem kell olyan nagy biztonsági tartalékokat bevinni a rendszerbe.Az elmúlt 24 óra:
A nem egészen egy napja harmadszor is leszállt B1048-nak már meg is van a negyedik (utolsó...) útja: Dragon 2 in flight abort test. Musk szerint az eddigi legnagyobb energiájú visszatérés volt. Nem túl barátságos időjárási körülmények között. A nemrég Floridába áttelepült Mr Steven-nel ugyan kihajóztak, de a túl nagy hullámok miatt meg sem kísérelték az orrkúp elkapását és úgy néz ki, nem is épségben ért vissza a kikötőbe (ezen körülmények már csak az F9 booster leszállása miatt is érdekesek).
Megfigyelők szerint elkezdték az új orrkúp építését a Starhopper számára, állítólag kicsit vastagabb lemezből.
Közben a VSS Unity is repült egyet, már félig-meddig "utassal".
Egy Szojuz 2.1b rakéta is teljesített egy külföldi megrendelést. Ami egyre inkább szenzáció lesz, nem "mindennapos" dolog...
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Csak mint hajtóanyag lehet sokkal jobb is, de rendszer szinten, alsóbb fokozatokba nem jó a _meglévő_ hajtóművekkel (ellenben apró és relatíve egyszerű hajtóművekkel, felső fokozatba a legjobb). Nagyjából elárulja ezt egy fokozat feltankolt/üres tömeg aránya, szorozva ISP-vel - nem a kapott szám abszolút értéke, hanem annak viszonya fontos másokhoz képest. Amikor kicsik a különbségek, akkor már a gazdasági jellemzők is sokat számítanak.
Pl. az F9 booster esetén olyan jó ez az arány, hogy kicsi teherrel elérné az orbitális pályát, azaz SSTO képes, ugyanez az arány teszi lehetővé a fokozat visszahozását sok repülési szituációból (ehhez is kell a hajtóművek extrém jó T/W aránya), mindezek mellett még relatíve olcsó is.Human rated:
Mindenfelé arról van szó, hogy a Starliner és a Dragon 2 lesznek az USA első, valóban human rated űrhajói, mármint a Columbia katasztrófája után alaposan átdolgozott (sőt, igazából akkor született...) minősítési rendszer szerint.
Abba pl. az RS-68 nagyon nem fér bele. Ennek elemezgetése még valamikor az Orion miatt merült fel, mert az amúgy egy D4H tetején alkalmas lenne LEO-ra (pl. ISS - felmerült, amikor az Ares családot lefújták), ill. ez a hajtómű is versenyben volt az Ares V alá - alaposan átalakítva, RS-68B néven...Az egy dolog, hogy egy darab RS-68 sem szállt szét, nagyon sok problémás dolgot találtak körülötte. Nem azért, mert valami hibás konstrukció, hanem az eredetileg tervezett felhasználásra így is megfelelt.
Az Apollo-8-at ne keverjük ide. Az olyan szinten volt kockázatos küldetés, mint talán még az STS-1 sem és nem a Saturn V miatt. A 2. repülésen egy helyett állt le 2 hajtómű, az okára hamar rájöttek + az ilyen hibák abban a rendszerben nem voltak életveszélyesek (csak a küldetésre).
-
llax
senior tag
Az a 7,7km/s a reusable konfigurációban repülő Block5 booster-re jön ki, ha csak a tengerszinti Isp-t veszed figyelembe.
Pontos adatokat azért is nehéz találni, mert egyfelől van az a 27,2t, ami vélhetően a "fullos", reusable konfiguráció (még annak is sok?), másfelől meg van egy 22,2t (szintén nem túl biztos adat), amiben az interstage sincs benne.
Hosszabb (légkörön kívüli) üzemidőre nyugodtan számolhatsz 300 feletti Isp-vel.
Egy normál felszállásnál is 300 körüli érték jön ki. Kb. a MaxQ-ig lehet az sl értékkel számolni, kb. 1:40-1:50-től 100%-ban a vac értékkel.Van az a konfiguráció, ahol megvalósul az SSTO képesség. Gyakorlati jelentősége nincs, de másokkal összevetni már érdekesebb, különösen a Delta IV CBC-vel.
-
llax
senior tag
A 9,4km/s már "túl életszerű" Az Floridából indulva már inkább egy 200-300km-es parkolópálya 28°-ra, "normális" gyorsulási profillal (az ISS kb. 10km/s). A teljes repülési profilt egyetlen célra beáldozva akár 9km/s (az egyenlítőnél még kevesebb) is elég lehet.
Itt nem az a lényeg, mennyire használható, hanem az elvi lehetőség, különösen a "távolról nézve" hatékonyabbnak tűnő Delta IV CBC-hez hasonlítva (ami ráadásul hosszabb üzemidejű, nagyobb sebességig gyorsít és az sem kőkori fejlesztés). -
llax
senior tag
Az a 27t sehogyan nem akar összeállni az F9-nél. Az összes hajtóműve együtt 2/3-a tömegű, mint egyetlen RS-68A. Az F9 tartályai kisebbek (felületben nem annyira nagy a különbség) és könnyebb anyagból készült, vaskos hőszigetelés sincs rajta = ha nem is nagyon sokkal, de mindenképp könnyebbnek kell lennie a tartálynak is.
Ha a Delta IV CBC 27t tömege tuti, akkor az F9 itt és több más helyen emlegetett 22,2t üres tömege közelebb állhat a valósághoz (a 27t-ba már az interstage és az üres 2. fokozat is beleférne...).
(Amúgy delta V-ben még az Atlas CCB is veri a Delta CBC-t.)
-
llax
senior tag
Még mindig nincs hivatalos infó, pontosan mi okozta a robbanást, de ezen hírből kiindulva az illetékesek már elegendő részletet tudhatnak és nem lehet valami nehezen elhárítható probléma, ha az újabb tervek szerint a mentőrendszer repülés közbeni tesztje csak 1 hónapot késik a baleset előtt tervezett időponthoz képest.
-
llax
senior tag
A bizalom szempontjából nem mellékes, mi okozta a problémát, mennyire konstrukciós hiba, esetleg csak a teszt kapcsán elkövetett hiba. Persze az utóbbi is probléma, de éles küldetéseknél egy kicsit szigorúbb felügyelettel elkerülhető.
A Starhopper orrkúp és a FH center core összetörése után is a fejemet vakartam... "Mit csinálnak ezek???" Két olyan hiba, ami egyszerűen, némi odafigyeléssel, "szinte ingyen" elkerülhető lett volna. Ez a hozzáállásuk még akkor sincs jó hatással a megrendelők bizalmára, ha egyébként a történteknek semmi közük nem volt az elsődleges küldetésekhez.Lassan be lehet majd vezetni a "Musk féle optimizmus" mellé a "SpaceX féle robbanás" fogalmát is a RUD mellé "Normális esetben" a működő fokozatok szoktak problémákat okozni, nem így a SpaceX-nél.
-
llax
senior tag
Fel kell tenni azt a kérdést, hogy volt-e helye a piacon. Teherbírását tekintve lenne, de a Pegasus rakéták használatával erősen kérdéses, túl drága, legfeljebb a kormányzati megrendelők lennének rá vevők. (Ha olyan nagy lenne ez a piac, szerintem a SpaceX sem kukázta volna a Falcon 1e-t... Pont a mérsékelt kereslet miatt hanyagolták.)
Az egész kisrakétás-kisműholdas piac szerintem pont olyan, mint az űrturistás téma a cikksorozatodban... Sokan szeretnének valamit, sokan ígérgetnek, de a megvalósításhoz szükséges tőke jóval kevesebbeknél áll rendelkezésre. (Vagy ez eddigieknél is olcsóbb megoldások kellenének.)
-
llax
senior tag
A középsőt tudtommal középsőnek kell gyártani, ott nincs meg az az oda-vissza átalakíthatóság, mint a szélsőknél.
Az 1240km-es leszállási kísérlet már igen forró és kockázatos lehetett, szerintem siker esetén is kérdéses lett volna bármilyen újrahasznosítás. Feszegetik már egy ideje a határokat, nem hivatalos helyeken a teherbírás értékek is egyre bizonytalanabbak, "nagyobb vagy egyenlő" mint a hivatalos adat (egyelőre az F9-nél, de az az FH-ra is hatással lesz). Különösen a Starlink indítás óta vannak érdekes kérdések (16,8t LEO alól leszállt a booster).
Elértek most egy jelentős sikert, ennek talán jobban örülnek, mint amennyire a (siker esetén is bizonytalan sorsú) center core miatt bánkódnak: először sikerült hálóval elkapni az egyik orrkúp egyik felét (közvetítésben T+1:13:50). Lehet építeni a 2. "elfogó" hajót???
-
llax
senior tag
Az áprilisi Crew Dragon robbanás eddig feltárt okai.
Viszonylag egyszerűen megelőzhető a probléma, de amíg nem találják meg az NTO berobbnásának a pontos és közvetlen okait, addig mások is vakarhatják a fejüket, nem csak a SpaceX.
-
llax
senior tag
Az eddig ismertté vált hiba önmagában elvileg kevés egy robbanáshoz. Relatíve könnyen és gyorsan javítható, de...
Itt inkább a dolog "rejtély" jellegére gondolok (ha egyéb műszaki okot nem találnak).
Ha valóban annak a szelepnek a környékéről indult a robbanás és kizárható, hogy oda hidrazin (v. egyéb, NTO-val reagáló szennyeződés) is került, akkor lesz még mit megfejteni.
Amíg pl. a titánnal kapcsolatban bármilyen nyitott kérdés marad, addig a többi űripari cég is izgulhat... -
llax
senior tag
A kiváltó ok elsődlegesen a NTO bejutása a hélium vezetékbe. Minden más csak következmény. Ha ezt sikerül elfogadható módon, alaposan bizonyítani, akkor nincs nagy probléma, több okból sem.
A felvázolt a jelenség (szelep) jól tesztelhető űrhajó és jelentősebb mennyiségű NTO nélkül is. Azaz nem kell ilyen nagy és költséges tűzijáték hozzá.
A robbanásszerűen szétvetett szelep viselkedett repeszgránátként, megsértve több közelben lévő tartályt és/vagy csővezetéket, amik éppen akkor lettek szinte pillanatszerűen nyomás alá helyezve.
-
llax
senior tag
Nincs nagy gáz... Vagy éppen nagy gáz volt (kis elszabaduló metán)
Sokkal látványosabb volt, mint ami kárt okozott (a nem kívánatos helyen megjelenő hő). Eric Berger szerint nincs nagy kár, a következő teszteket nem hátráltatja számottevően. Eddig a tesztpadon meghibásodó Raptor-ok hátráltatták, nem véletlenül az SN6 van most a Starhopper alatt az SN3 (majd 4, 5...) helyett...
Ha a hidrogén is ilyen világító lánggal égne (csak ugye ott nincs szén), akkor némelyik éjszakai Delta IV (különösen Heavy) start ennél sokkal nagyobb fényjelenségekkel járna. Ott "elfogadott" a jelenség... (de egyik kizáró ok a human rated minősítéshez).
[ Szerkesztve ]
-
csendes tag
Azért vannak a tesztek, hogy a teszt alatt derüljön ki ha valami gond van. Ha egy teszt nem sikerül attól meg nem lesz rossz év, örülnek neki hogy kijött a hiba és nem történt élesbe gond
Amit nem tudok beszerezni, az valószínűleg nincs is, vagy nem kell :)udv DonPadre 06703987074
-
Fred23
nagyúr
A végső manővernél a hiba okára lennék nagyon kíváncsi, de talán pár perc múlva már hivatalos válasz is lesz, noha talán még ők is csak találgatni fognak. Illetve arra, hogy lehet-e még valamit tenni a sikerért, van -e még esély javítani a helyzeten?
"Ha a Starliner nem képes eljutni az űrállomáshoz, akkor nem teljesül a DM-1, tehát (elvben) a Boeing nem kapja meg az emberes űrmisszióhoz szükséges engedélyt (DM-2, illetve a késések miatt a NASA keresi a lehetőséget arra, hogy adott esetben tartós személyzet menjen fel esetleg a DM-2-vel)."
Ez csak pár hónap, max fél év csúszást jelentene nekik, nem? Vagy lenne / lesz valami egyéb, súlyos következménye is, ha tényleg nem lehet javítani a helyzeten?
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Apple notebookok
- Autós topik
- A fociról könnyedén, egy baráti társaságban
- Sorozatok
- Kerékpárosok, bringások ide!
- Kínai, és egyéb olcsó órák topikja
- Vezetékes FÜLhallgatók
- Debrecen és környéke adok-veszek-beszélgetek
- Adatmentés - HDD - SSD - Flash
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- További aktív témák...
- Bomba ár! HP EliteBook 840 G5 - i5-8G I 8GB I 128GB SSD I 14" FHD I HDMI I Cam I W10 I Gari!
- The Last of Us Part I Ps5
- Bomba ár! HP EliteBook 830 G6 - i7-8G I 8GB I 256GB SSD I 13,3" FHD I HDMI I Cam I W11 I Gari!
- Bomba ár! Dell Latitude 5580 - i5-G6 I 8-16GB I 256 SSD I 15,6" FHD I HDMI I CAM I W10 I Garancia
- Bomba ár! Dell Latitude 5490 Touch - i5-8G I 8GB I 256SSD I 14" FHD Touch I Cam I W11 I Garancia!