Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    Ez egy külön tánc az US NAVY részéről:

    Tánc első kör:

    -Az US NAVY az 1990-es évek vége felé elkezdte a pilóta nélküli csapásmérő repülőgépek (UCAV-ok) jövőjét latolgatni, de csak 2000-ben jutottak el oda, hogy valami komolyabb lépést is tegyenek az ügy érdekében. Ennek eredménye az X-47A, majd a nagyobb X-47B Pegasus tesztrepülőgép (drón), amely a repülőgép-hordozó fedélzeti alkalmazás lehetőségeit és a merevszárnyas drónok hordozóról való alkalmazását vizsgálta.


    Az X-47B leszállás közben...

    -A programot a 2000-es évek közepén egyre több kritika érte, majd el is kaszálták. A program végső célja egyébként az lett volna, hogy egy pilóta nélküli lopakodó könnyű bombázógépet adjon a repülőgép-hordozók arzenáljába. Ez annyit tesz, hogy a veszélyes célpontokhoz ilyen drónokat (mint az X-47 végső formájának szánt X-47C) küldjenek, amelyeknél nem teszik kockára a pilóták életét.
    -A különféle elnevezések alatt futó programot viszont több oldalról is támadás érte, egyfelől az F-35C hordozófedélzeti lopakodó vadászbombázó program lobbyja veszélyt látott benne, a NAVY eleve csökkentette az F-35C megrendelésállományt, és a Lockheed illetve az F-35 program vezetése attól tarthatott, hogy a drónok az F-35C feladatainak egy részét átveheti, így tovább csökkentve az F-35 megrendeléseket.
    -A "pilóta-maffia" szintén ki nem állhatta a gondolatot, hogy az ember vezette vadászgépek helyett távvezérelt vagy félig-önálló robotokat vessenek be. Ezt a gondolatmenetet alátámasztja, hogy a felvázolt drónokra vonatkozó terveket az után kaszálták el, hogy a NAVY főparancsnoka egy ex-pilóta lett...
    -A drónokat támogató lobby viszont nem adta fel, kifuttatták az X-47B programot, amely bebizonyította, hogy képes lehet egy drón a hordozók katapultjáról indulva felszállni, majd a hordozó fedélzetére biztonságosan visszatérni.

    Tánc második kör:

    -Az F-14D Tomcat és az A-6E Intruder óta a haditengerészeti harci repülőgépek (olvasd: F/A-18C/D/E/F Hornet ill. Super Hornet) effektív utántöltés nélküli hatósugara cirka 450 tengeri mérföld (a Tomcat-é két póttartállyal 650 tengeri mérföld volt, az Intruderé póttartály nélkül hozzávetőleg 800 tengeri mérföld).
    -Ezt ugye légi utántöltéssel lehet kitolni, eredetileg az A-6 Intruder (KA-6) illetve az S-3 Viking gépeknek volt a feladatuk a légi utántöltés, de mindkét típust kivonták a hadrendből (előbbit még 1997-ben, utóbbit 2016-ban). Azóta csak a "buddy tanking" áll rendelkezésre, magyarul a Hornet / Super Hornet (Navy szleng: Rhino) gépek voltak kénytelenek a társaikat feltankolni.
    -Ez viszont az összes Hornet / Super Hornet küldetések 20-30%-át teszi ki! Magyarul kb. minden 4. gép azért száll fel, hogy a társainak üzemanyagot vigyen.

    Tánc harmadik kör:

    -A drónokat támogató lobby a második problémára választ adva húzta ki a fő támadási pont méregfogát: a drónokkal meg lehetne oldani a légi utántöltést. Az MQ-25 ezt veheti át, cirka 700 tengeri mérföldre kitolva a Hornet / Super Hornet hatósugarát. Az első jóváhagyást megkapták.


    Balra az MQ-25 Stingray, jobbra egy F/A-18F gép - fantáziarajzon

    -Noha hivatalosan nem "lopakodó" drónokat vártak, de a tender kiírásában szerepelt, hogy a drónt utólagosan további érzékelőkkel (radarral, elektron-optikai érzékelőkkel) láthassák el, így első körben az utántöltés feladata lenne, amit később követhet az előretolt légi felderítő / megfigyelő feladatkör.
    -Amiről nagy kuss van, de logikus lépés, hogy szükség szerint a már meglévő sárkányra épülhet később csapásmérő feladatkörű gép is, aféle könnyű bombázó feladatkörben....

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák