Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • e-newsee

    addikt

    Én simán létrehoznék egy "mikromobil" kategóriát. A neve nem tudom, mi lenne, de bele lehetne sorolni a fent említett Segway-t, az e-rollereket, hoverboardot (igen, azt is), és akár a görkorit, gördeszkát is olyan szinten, hogy közterületen közlekedve kötelező legyen a térd- és könyökvédő, valamint a sisak. Zárt pályán, magánterületen értelemszerűen úgy esik száll le róla mindenki, ahogy akar.
    A segédenergiával támogatott mikromobilitási eszközökre pedig elő kellene írni egy regisztrációs kötelezettséget. Nem is kell rendszámozni, ezeknél a cuccoknál ott egy gyári sorozatszám. Csak fel kellene használni, max kiegészíteni valami egyedi sorszámmal, hogyha esetleg két külön gyártó is ugyanazt a sorozatszámot adná a termékének. De akár lehetne rendszám is, csak nem kellene az a bumszli nagy, mint az autóknál. Nyilván ehhez kellene plusz munka más területen is, és valahogy be is kellene tartatni a kötelező regisztrációt (és a kivezetést/átvezetést is). És szerintem pont ezért nem foglalkoznak vele, mert kurva sok munka lenne, és nehéz lenne betartatni, vagy ellenőrizni (lévén, hogy minden sufni webáruházban kapni e-rollert), ahhoz meg itt nálunk nem fűlik a foga senkinek sem.
    És, bár mérni nehéz lenne, de a szabályozás kedvéért kellene egy sebességhatár is, amivel maximum közlekedhetnek gyalogosok által is használt területen. A teljesítménykorlátot eleve elvetném, mert egy 1kW-os rollerrel is lehet lassan menni, és egy 400W-ossal is gyorsan, ha a körülmények adottak.
    De az egésznek annak kellene lenni az alapjának, hogy kötelező oktatási tananyag lenne a KRESZ. Nem csak egy egyszerű kivonat "úgysem lesz mindenkinek jogsija" alapon, hanem a teljes szabályozás. Egy tanév bőven elég lenne rá mondjuk általános 6.-ban. Akkor már elvárható (kellene, hogy legyen) egy gyerektől, hogy képes felfogni többszörösen összetett mondatokat. Suliban elég lenne egy osztályzat év végén, és attól még, aki jogsit akar, ugyanúgy tegyen KRESZ vizsgát! Így meg lenne az alapszintű tudás, hogy ha valakinek csak kettese lesz "KRESZ"-ből, akkor is legalább az alapokkal tisztában van, ha meg jogsival akarja veszélyeztetni a környezetét, akkor meg kell tanulnia rendesen is!
    A segédmotorkerékpár kategóriát én megszüntetném, és beolvasztanám a legalsó rendes motor kategóriába. Csak valahogy azt kellene definiálni, hogy mitől számítana motornak, és meddig tartana mondjuk egy elektromos bicikli. És ez elég nehéz, mert teljesítményben és sebességben vannak átfedések. És nyilván baleset szempontjából tök mindegy, hogy egy motoros KTM biciklivel, vagy egy Honda robogóval zakózol 60-nal. Merthogy mindkettő képes annyival menni. Szóval erre nincs ötletem, de erre vannak a "szakemberek", ezt nekik kellene egy komoly workshop keretében kidolgozni. És nem csak a jelenlegi piacot figyelembe venni, hanem megnézni a külföldi trendeket, hogy mik fognak várhatóan beszivárogni pár év múlva, amiket szintén be kell majd illeszteni a rendszerbe.

    Csak sajnos az egésznek az a rákfenéje, hogy nem látszik a szándék a törvényhozás részéről. Különben nem ilyen nyilatkozatot tettek volna az illetékesek, hanem mondjuk egy olyat, hogy nyugi, folyik egy projekt az alsóbb kategóriás személyi közlekedés átreformálására a piaci szereplők, és a szakértők bevonásával, várhatóan x időn belül benyújtjuk a javaslatot.
    A másik hiányzó lökés pedig az, hogy az embereknek sincs igénye a változásra, mert ez a szürke zóna mindenkinek jó úgy, ahogy van. "Tudom, hogy belepisilsz a medencébe, de nem tudom bizonyítani, és különben sem az én medencém."

    "Csak egy olyan töltött édesség van, ami megoldja az élet problémáit, és az az Oreo." /Sheldon Cooper/

  • e-newsee

    addikt

    válasz Degeczi #6 üzenetére

    Valóban, a másnak okozott kár szempontjából nem mindegy a tömeg. De hogy te mekkorát esel, az ugyanaz. Viszont szét lehetne akkor szedni mondjuk úgy, hogy kézi erővel is működtethető (pedál), illetve valahogy megfogni azt, hogy a bringák úgymond "könnyűszerkezetesek". Vagy nem tudom.

    "Csak egy olyan töltött édesség van, ami megoldja az élet problémáit, és az az Oreo." /Sheldon Cooper/

  • e-newsee

    addikt

    Amúgy az is baj, hogy az e-rollerrel gyalogosok közt közlekedsz némán, de viszonylag gyorsan. Így, még ha csak 10km/h-s tempóval gurulsz is, és egy gyalogos váratlanul hátralép, oldalra lép, elfordul egy kirakattól, vagy kilép egy üzletből, és te túl közel vagy, akkor sem fogsz tudni megállni. Persze nem lesz belőle súlyos sérülés, max egy kis horzsolás, összefejelés, stb, de akkor is te leszel a hülye, nem a gyalogos, aki körül sem nézve ténfereg. Hozzáteszem, kb teljes joggal, mert a járdán, vagy egy téren miért is kellene számítania nála gyorsabb járműre? Eddig legalábbis így volt. De ahogy nő a kerékpárok, és az egyéb mikromobilitási formák száma, a gyalogosoknak is egyre nagyobb felelősségük van a saját biztonságuk megőrzése érdekében. Sajnos manapság körül kell nézni, nem lehet csak úgy hátrálni (lábzoomolni :) ), miközben a kamera keresőjébe nézünk. Megváltozott a környezet, meg kell változni a kultúrának is. Nehéz, de alapvetően ezzel kellene kezdeni, mert a kultúra az, amit törvényileg igen nehéz befolyásolni.

    "Csak egy olyan töltött édesség van, ami megoldja az élet problémáit, és az az Oreo." /Sheldon Cooper/

  • e-newsee

    addikt

    válasz Necroman_Mk2 #50 üzenetére

    Tudom, hogy volt régen is boltból kilépős gázolás, mert eddig is voltak biciklisek, görkorisok, sima rolleresek, de az ilyen balesetek kockázata ezeknek az eszközöknek a megjelenésével sokkal nagyobb lett, ezért számítani kell a jövőben ilyenekre. A felelősség jobban megoszlik a kétféle közlekedő között.

    "Csak egy olyan töltött édesség van, ami megoldja az élet problémáit, és az az Oreo." /Sheldon Cooper/

  • e-newsee

    addikt

    válasz solena #61 üzenetére

    Az egy dolog, hogy megb*sz a rendőr, de még meg is büntet! :DDD

    "Csak egy olyan töltött édesség van, ami megoldja az élet problémáit, és az az Oreo." /Sheldon Cooper/

Új hozzászólás Aktív témák