Új hozzászólás Aktív témák

  • Borisz76

    veterán

    Pont tegnap gondolkodtam el azon, hogy venni kéne egy jobb lemezjátszót.
    Onnan jött az ihlet, hogy tegnap bent voltam a legközelebbi MM-ban és egy jó 6 méteres hosszban plafonig értek a bakelitek.
    Elfogott a nosztalgia hiszen fateromnak is volt és később magamnak is vettem egy lemezjátszót.

    Már csak az a kérdés, hogy honnan érdemes beszerezni és milyen lejátszót...valami minőségibbet.

    Hirtelen ezt találtam ami szimpatikus is. Ráadásul a Lenco elég "régi motoros" ha nem tévedek.

    [ Szerkesztve ]

    Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html

  • Borisz76

    veterán

    válasz kriszpontaz #2 üzenetére

    Az is volt...

    Fateromnak Tesla B101 orsósa volt nekem meg egy Akai GX4000D-m volt.

    Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html

  • mcload21

    tag

    Pár éve a retró miatt vettem egy Panasonic Music centert...
    Az analóg valóban máshogy szól, de ahhoz minősgi analóg elektronika is kell ... nem elektroncsöves, hanem tranzisztoros ...
    A "bakelittel" mindíg az volt a bajom, hogy a lemezek még mindíg abból a gyenge, sérülékeny anyagból készülnek, pedig már rég válthattak volna valami sokkal komolyabb anyagra. A felületet lézer olvasná, az elektronika analóg lenne... (tű helyett van már lézeres "hangszedő")
    Esetleg cd v. dvd lemezeknél lehetne olyan írót készíteni, ami mint a bakeliten a barázda, ítt az író a lézerrel hasonló módon készítene valamilyen barázdákat, amit aztán vissza is lehetne olvasni ... analóg zenei cd ...

  • Cifu

    félisten

    válasz mcload21 #4 üzenetére

    Lásd a korábbi hír hozzászólásait. Ha a hangminőséget nézed, akkor tömörítettlen vagy nagy bitrátájú tömörített fájlokkal hasonló vagy jobb hangminőséget tudsz elérni, mint vinyl lemezekkel.

    A hanglemez hallgatásának retró feelingje van, kb. ezért terjed, ezért használják annyian.

    Szóval akarhatsz "lézeres" "analóg" (muhahaha, hogy fogsz lézerrel analóg jelet generálni?) lejátszót, csak értelme nincs sok.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • SySERR

    csendes tag

    válasz mcload21 #4 üzenetére

    Videó formátum, de elég közel áll az elképzelésedhez: [link]

  • optikus

    senior tag

    Nem hiszem el hogy olyan cikk irodott amiben egyszer srm hangzott el hogy bakelit, komolyan mondom ma mar ennek is lehet orulni :)

    Azert a kerdes az lesz hogy milyen es milyen minosegu lemezeket fognak nyomni, no meg mennyiert. Jelenleg is van rengeteg uj lemez, es most nem a mm fele ezer eves ratyikrol beszelek, de eleg arany aron merik oket.

    Buy books not gear.

  • Zeratul

    addikt

    válasz Cifu #5 üzenetére

    "Szóval akarhatsz "lézeres" "analóg" (muhahaha, hogy fogsz lézerrel analóg jelet generálni?) lejátszót, csak értelme nincs sok."

    Modulációról tetszett már hallani?

  • And

    veterán

    válasz Cifu #5 üzenetére

    "(muhahaha, hogy fogsz lézerrel analóg jelet generálni?)"
    Például úgy, ahogyan azt 1978-ban a LaserDisc-formátum tette: [link]?

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz Borisz76 #1 üzenetére

    Lenco már régesrég el lett adva a kínaiaknak. Az egy directdrive-os DJ lemezjátszó, nem az amit keresel. Persze azt nem tudom a hangcuccod többi része milyen, lehet nem érdemes jobbat venni, sőt lehet Vinylezni sem érdemes. Max az érzés miatt, de a hang nem lesz jó.

    Ha nem akarsz sok pénzt elverni, akkor bizony a huszonéves Dualok közt kell nézelődni például. De a Lenconak is voltak jó modelljei, csak például dörzskerekeset sem érdemes vásárolni. Apámnak L-75 volt.

    Bele meg mehet valami Grado, Pickering vagy Ortofon hangszedő. Aztán még kell egy korrektor. A többi már gondolom megvan.

    Természetesen ez most csak iránymutatás volt, nem szentírás, de ebből lehet csóróként kihozni valami hangot.

    (#3) Borisz76 : az az Akai valami iszonyat jó megfelelő szalagokkal. Amúgy B101 van nekem is, de már csak úgy porosodik. :DDD
    Csak ugye ez már IC-s erősítős, a B100 még tranzisztoros volt.
    Képen linkelt B101-nek is jó szar a kuplungja, az a szalag irtó lazán van feltekerve.

    [ Szerkesztve ]

  • Borisz76

    veterán

    válasz quailstorm #10 üzenetére

    Igen az Akai fényévekkel jobb volt mint a Tesla.
    Bár megvásárlása után elvittem egy ismerősömhöz aki ilyen régi cuccok felújításával foglalkozik? / foglalkozott.
    Ő apró darabokra szedte, teljesen rendbe vágta.

    Lemezjátszóból egy Lenco-m volt de pontos típusát már nem tudnám megmondani...ha megkínoznak sem.

    Mindkét berendezést egy idős bácsitól vettem akinek egy betegségből adódóan pár év alatt elment a látása.
    Emiatt adta el a cuccait....csak rádiózott az utolsó pár évében.
    Azóta sem láttam olyan precíz bakelit és orsó rendezést 2 DB dupla ajtós szekrényben ABC sorrendbe előadók szerint.

    Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html

  • optikus

    senior tag

    válasz quailstorm #10 üzenetére

    ha nincs valakinek egy jo lancca akkor sokat nem nyer (leginkabb semmit, max serceest meg pattogast az erzeshez), cserebe kap egy csomo hatranyt, rovid jatekido, nehezkes tarolas, tisztitast, xorakozast a tuvel, nyomoerovel, nem hordozhato stb-stb. ha nincs megfelelo erolodoje es hagfala akkor kidobott az ablakon egy csomo penzt a semmire. es nem kell millios osszegekre gondolni, de a musiccenteres hazimozinak szinvonalnak semmi teteje megfejelni egy hanglemezjatszoval.

    (egyebkent sajat tapasztalatbol mondom ez is most olyan hullam mint a fenykepezes filmre, sokan azt hiszik az mekkora nagy flash aztan a sajat szemukkel latjak hogy a rosmannos film kb egy 80-as evek beli digitgep szinvonalat hozza, es meg jo daraga is, de legalabb az erzes megvolt :B )

    Buy books not gear.

  • Cifu

    félisten

    válasz Zeratul #8 üzenetére

    Hmm... Igen, hallottam. Így már logikusan hangzik. Ezt benéztem. Keményem... :U

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Sir Ny

    senior tag

    válasz Cifu #5 üzenetére

    "Lásd a korábbi hír hozzászólásait. Ha a hangminőséget nézed, akkor tömörítettlen vagy nagy bitrátájú tömörített fájlokkal hasonló vagy jobb hangminőséget tudsz elérni, mint vinyl lemezekkel."

    Ennek mar ott sem volt ertelme.

    -

  • válasz optikus #12 üzenetére

    Ugyan a létjogosultsága kérdéses, de ez nem egy új hullám. Rengeteg mindent adnak ki vinylre, pl mióta a drum'n'bass létezik, gyakorlatilag minden (valamire való) előadó ad ki vinyl-t a digitális verzió mellett, s nem nagy albumok vannak, hanem EP-k és LP-k, általában 2-4 számmal.

    Make Asia Great Again!

  • zoltanz

    nagyúr

    Az biztos egy LP egész más feeling (A borító képek óriásiak, gyönyörűek). Lejátszás közben valahogy lendületet, stabilitást (életet) kölcsönöz a hallgatónak azáltal, hogy vizuálisan látod, hogy egy robosztus szerkezeten pörög a hanghordozó, "megállíthatatlanul".Valamennyire ki fogja szorítani az LP-ket a DTS-HD vagy hasonló médiák, de nem nagyon.

  • winhate

    őstag

    Elég volt a hoki mp3 stream szutykokból végre kézzel fogható lesz amit megveszünk :)

    Férle téve a viccet nagyon jó 5letnek tartom.
    Nemcsak a retro feeling miatt.
    ( Ha retro kell akkor fogok egy audio kazit és elkezdem tekergetni egy PAX golyóstollal. )

    http://pouet.net/prod.php?which=5633

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz kriszpontaz #18 üzenetére

    Mit kellett azon tekerni? De komolyan. Philips gyorsmásolós magnóval kezdtem, Philips Microhifivel folytattam, majd Sony magnódeck-kel fejeztem be a kazettázást. Mind megvan máig. 500-600 kazettát hallgattam meg eddig legalább és még egy keveset egy szalagtípus-választós Sony Walkmant is nyúztam.

    De kazettát ceruzával? Azt sose tekertem.

  • kriszpontaz

    veterán

    válasz quailstorm #19 üzenetére

    Ha megkérdezted, nem is értheted :D.
    A régi walkmanek kazetta tekergetéskor szívták le az elemeket csúnyán. Ha tovább akartad hallgatni, néha tekergetted a kazit miközben mást hallgattál. Unaloműzés, elemspórolás.

  • cacasz02

    aktív tag

    válasz optikus #7 üzenetére

    A bakelit elnevezés a magyar nyelvben onnan ered hogy régen (50es 60as évek) még készültek bakelitből lemezek. Időt állónak tűnhet mert hőre keményedő anyag, de sajnos nagyon törékeny, plussz macerásabb az előállítása. Az idő megmutatta hogy a vinil sokkal jobb választás (nekem van 77-ből Pink Floyd lemezem, és még nem ugrik rajta a tű.) Szóval nem hibás a megnevezés ha a hagyományt vesszük. Több dj is bakelitnek hívja a vinilt.

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz kriszpontaz #20 üzenetére

    na ebből látszik hogy keveset walkmaneztem, plusz nem szoktam tekergetni, számot léptetni az MP3 korában sem

  • gyulank

    addikt

    válasz Sir Ny #14 üzenetére

    De. Voltak, akik végtelen felbontást beszéltek, meg voltak, akik közölték, hogy analógba sincs végtelen felbontás, és a felületi zaj miatt, a magas hangokat kiemelik, a mélyeket lehalkítják, és úgy nyomják lemezre, majd lejátszáskor(ha van) a RIAA korrektor ezt megfordítja, felerősíti a mélyeket, és lehalkítja a magasakat. És ha csak ezt nézzük, akkor is veszteséges, nem kicsit. Plusz a zaj, plusz a sercegés. Plusz a lemez forgási sebessége nem függ a tű helyétől, így a külső sávban nagyobb utat tesz meg egy kör alatt, mint belül. Így a nagy lemez végén már majdnem felére csökken a mintavétel. Plusz, ha a gumival baj van, a sebessége hallhatóan instabil.

    Azt is mondták, hogy jobb a jel/zaj viszonya, a dinamika tartománya, már a CD-nek is.
    Marad a frekvencia, ami vinylen lehetne 50, és 100kHz is, de 23-24kHz szokott lenni.
    Nyilván a frekvenciát a vinylnél a változó sávsebességek miatt nem lehet egy számmal jellemezni, mert a sebesség csökkenésével csökken a frekvencia, a lemez hossza pedig a sebesség, és a sávok szélességétől(darabszámuktól) is függ, lehet sok vékony kisebb dinamika tartományú, meg kevesebb de szélesebb sáv is. Persze ez sem változhat határok nélkül.
    Azt is mondták, hogy azért szól jobban a vinyl, mert jobb mastert csinálnak rá. Ez pedig azt jelenti, hogy PCM-be is szólhatna úgy, csak kisebb zajjal, meg sercegés nélkül. Persze akadnak vinylről felvett PCM-ek, és jobbnak vélik, márpedig ha a vinyltől függne, akkor PCM-be nem lehetne olyan.

    Mindenesetre azt se kéne figyelmen kívül hagyni, hogy a régi vinylek műsorát szalagra vették fel, és aztán vinylre. Mégpedig azért, mert állítólag amiatt kell az ultrahang, mert az ultrahangú felharmonikusok is teltebbé teszik a hangzást. Csakhogy mint egy videónál, vagy képnél, a hangszalagon is annyi információ van rögzítve, amennyi van. Vagyis hiába nézem HD-ben a 16*9 képpontos képemet, nem lesz belőle valódi 1920*1080 képpontú kép. Szóval, ha a régi bakelit, amit utól kell érnie a PCM-nek, akkor a régi szalagot kell utólérnie, mert ha mondjuk 60 éve a mikrofon csak 14kHz-ig volt érzékeny, ha a torzító csak 16kHz-et adott le, akkor már a normál magnószalag is nagyobb mintavételű volt, mint amit fel kell venni, de a gyors minőségi stúdiószalag is kb. 30kHz. Ezt ha 100kHz mintavételű vinylre tesszük, vagy a 96kHz-nek megfelelő 192kHz PCM-be, akkor se lesz semmi a fel nem vett ultrahang helyén. De amúgy se tesz az ultrahang jót a szervezetnek, se az erősítőknek. Meg se az erősítők, se a hangszórók nem adják le. Akkor se, ha fel tudom venni. És ez nem változik attól, hogy a 70kHz-et bakelit lejátszóról, vagy PC-ről kapja az erősítő.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • gyulank

    addikt

    válasz kriszpontaz #18 üzenetére

    Ezzel, vagy valamilyen ceruzával könnyebb volt, mert valamelyikbe nem lötyögött.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • VaniliásRönk

    nagyúr

    válasz gyulank #23 üzenetére

    Márpedig a bakelit jobb, és ennek semmi köze nincs ahhoz hogy a technológia mire képes és mire nem, hanem ahhoz van köze, hogy ami CD-re kerül azt az esetek túlnyomó többségében megküldik loudness és normalization effektekkel, amit nagyon könnyen ki lehet hallani akár egy közepesen sz@r hangrendszerrel is, pláne ha kicsit felcsavarod a hangerőt. Úgyhogy ha élvezni akarod a zene dinamikáját akkor a CD sajnos felejtős.
    Nem-babrált SM anyag lenne a legjobb persze, de azt nem olyan egyszerű beszerezni. Ha ki is adnak valami hasonlót SACD-n vagy DVD-Audión kifejezetten azzal a szándékkal teszik, hogy jól megfejjék az audiofil fanatikusokat. Pofátlanság a köbön.

    "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)

  • kali

    legenda

    öröm ilyen híreket olvasni! :C
    bő 3 éve eladtam a lelkem az ördögnek gemini (tt02) lejátszókat és teljesen átálltam cd-re, de maradt vagy 20 darab maxi/remix korong a 90-es évekből, amiket végül nem volt szívem elpasszolni, kaptak gépi mosást és új fóliát, úgy pihennek a szekrényben, várva titokban arra a pillanatra, hogy újra megszólalhassanak, amire van is esély, mert elgondolkodom néha új lemezjátszók beszerzésén.
    két nagy visszatérés kell(ene); technics lemezjátszók és minden jó/szükséges zene vinyl formátumban is, persze megfizethető áron.
    a 90-es években ha egy adott maxi/remix korong elérhető volt német és olasz "nyomásban" is, akkor utóbbit kerestem/választottam, mert az szebben/jobban szólt, de ettől boldogan fogadom most a németeket is, hiszen az akkori állapotnak nem sok köze lehet a jövő tekintetében.

    Réges-rég, egy messzi-messzi galaxisban...

  • idioty

    tag

    válasz VaniliásRönk #26 üzenetére

    "ami CD-re kerül azt az esetek túlnyomó többségében megküldik loudness és normalization effektekkel"
    Az egész világ sajnos ebbe az irányba ment el a "vinyl kihalása óta", de ennek semmi köze sincs ahhoz, hogy CD vagy vinyl a végtermék. A vinylre is lehet normalizált és kiemelt anyagot tenni, csak a régi időkben ez nem volt szokás. Amúgy is lehet mostanában meg is teszik, csak senki sem tud róla.

    vót de egyelőre nincs

  • gyulank

    addikt

    válasz VaniliásRönk #26 üzenetére

    Márpedig te most ugyanazt, amit én írtam a 2. bekezdés utolsó 4 sorába, akarod beállítani úgy, mintha ugyanaz bakeliton nem rosszabb, hanem jobb lenne.
    Mindenre lehet akár torzított hangot is tenni. Te nem összehasonlítasz, csak beszélsz.
    Az lenne összehasonlítás, hogy ha a referencia felvételt felvennék a szalagról vinylre, és PCM-be, ugyanúgy, akkor melyik lenne képes jobban visszaadni a referenciát a hangszórón?
    És a PCM nem korlátozódik 16bit 44,1kHz-re, de a vinyltől már ez is jobb.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • MongolZ

    addikt

    válasz gyulank #30 üzenetére

    Nem hiszem el, hogy az emberek még mindig bekajálják ezt a "bakelit sokkal jobb" dolgot. Én nagyon szeretek bakelitlemezeket hallgatni, sajnos még nem tudtam megszerezni szüleimtől a lejátszójukat a a szűk 500 dbos gyűjteménnyel együtt, de ami késik, nem múlik :)
    De azt állítani, hogy a bakeliten tárolt zenét jobb minőségben lehet meghallgatni... Hát, érdekes.

  • quailstorm

    nagyúr

    Én meg csak ülök a popcornnal és élvezem a csatáját azoknak akik soha nem hallottak még vinylt :DDD
    Legalábbis Tesla lemezjátszón kívül.

    Ha meg ki akarod váltani az iszonyat drága plusz alig van valami. SACD-re azért nincs minden...

    [ Szerkesztve ]

  • ROBOTER

    addikt

    válasz quailstorm #32 üzenetére

    A csatornatisztító meg azon röhög, hogy mások soha nem láttak még annyi szart egyszerre, mint ő.

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #32 üzenetére

    Nem zavar, hogy ez olyan, mintha főznének bablevest,
    és szalvétába tennék, és tennének bele valami jót(kolbászt, fűszert),
    és tennének porcelán tányérba is, de ahhoz nem tennének semmit,
    és azt állítjátok, hogy a szalvéta jobb?
    Mert hiába szívja be egy részét, és tocsog a kezedben, azt állítjátok,
    hogy a szalvétába lehet finomat tenni, a porcelánba meg nem.

    Én azt mondom, hogy a porcelán tányér jobb, mint a szalvéta, mert ki tudom nyalni maradéktalanul,
    és tiszta marad a kezem, és nem lyukad ki, és nem csöpög ki belőle a kaja.
    Vagyis több finomságot tudok megenni belőle, mint szalvétából.

    És, hogy mindkettőbe lehetne tenni rossz kaját.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • stevie w

    csendes tag

    válasz Borisz76 #1 üzenetére

    Szervusztok, a cégem analóg lemezjátszókkal és csöves erősítőkkel foglalkozik. Február végén nyílt napot tartunk (feltehetően egy szombati napon, és valahol Budapest belvárosában), ahol egy olcsóbb és egy drágább analóg rendszert lehet majd meghallgatni: Soulines lemezjátszók Jelco hangkarokkal és Audio Technica hangszedőkkel, Pointe erősítők, Triangle hangsugárzók.

    Akit érdekel az esemény, az írjon nekem az info@pointe.hu címre, vagy lájkolja be a Pointe FB oldalát:

    https://www.facebook.com/Pointe-cs%C3%B6ves-er%C5%91s%C3%ADt%C5%91k-392746970778795/?fref=ts

    Tavaly ilyen volt (akkor még analóg és digitális rendszereket mutattunk be):

    http://pointe.blog.hu/2014/03/02/positive_vibes

    www.pointe.hu: Pointe - csöves erősítők & Soulines - analóg lemezjátszók

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz gyulank #34 üzenetére

    Ezt most nem értem, pedig szeretem a kötői hasonlatokat, de biztos, egészségedre.

    Én kimaradtam a hifiből, úgyhogy teljes körű válaszadást nem tudok adni. Haverok rángattak bele egy két hallgatózásba. Melyik korrektort vegyem, interconnect és hangfalkábel hallgatása, vakteszt, satöbbi.

    Van SACD lejátszó is, meg mini-ITX PC+external DAC az SPDIF kimeneten keresztül meghajtva. Tápokra és nagy gonddal figyel, eleve az egész egy feszültségstabilizátorról megy, de a kisfeszültségű tápok is jók, nem ám USB-ről meg a DAC.

    Legutóbb egy Van den Hul Frogot hallgattam de pár hónapja nem voltam. SME-kar, saját kábelezéssel, hangfalkábel is cserélt (már hangfalon belül a hangszóróig). (lemezjátszó alatt pneumatikus állvány természetesen, kar sablonnal beállítva, tűnyomás beállítva)

    Na most ilyen feltételek mellett ha az jön ki (odaülteted Marinénit ő is hallja), hogy a Vinyl sokkal jobb akkor engem a többi hablaty nem érdekel. Ott volt a lehetőség, benne van egy luxusautó ára. Kész.

    Hogy a Hortobágyra kihajított levedlett németből importált Rotelen ez nem jön ki (alias itthoni cumó), az más tészta. De azért egy korrekt középkategóriás rendszer itt is van, egyedül a hangfal high-end a többi nem.

    Technikai szócsatába meg ne menjetek bele, nem érdekel.

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #36 üzenetére

    Attól, hogy nem érdekel, még nem lesz igazad.
    Én megértem, hogy ha már vettél egy szalvétatartót, akkor próbálod elhitetni magaddal,
    hogy a szalvétába megfinomodik a leves.
    De az, hogy te ezt akarod hinni, nem jelenti azt, hogy nekem el kell hinnem,
    hogy a szalvétában ugyanaz a leves megfinomodik a porcelánba lévőhöz képest, mert ez hülyeség.
    Ha finomabb levest öntesz a szalvétába, a szalvéta akkor is rosszabb.
    Ha nem értenéd, a szalvéta a vinyl, a porcelán a 16 bit 44,1kHz vagy e feletti PCM, a leves meg a hang.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz gyulank #37 üzenetére

    De én nem akarok ilyen gyenge minőséget hallgatni :DDD
    16-bit? Mi ez, 80-as évek? Persze háttérzajnak jó az.

    Lényegre visszatérve vinylt bitrátába konvertálni nem érdemes. Jelenlegi technikához az általad leírt CD szabvány bőven jó digizésre,, a 24bites FLAC meg végképp. De hogy köze nem lesz dinamikában meg hangszínben az eredetihez, azt garantálom.

    Te meg ezt akarod bemagyarázni nekem, hogy az olcsón elérhető innenonnan lopkodott digizett cuccok jobbak mint az eredeti. Meg hogy feleslegesen lett elverve a pénz (nem mert haveromnak ez örömet okoz és az a fontos).

    Szerinted egy stúdióban mivel dolgoztak? Szalagra. Aztán arról készült egy matrica és préselték a lemezt. Az se mindegy az adott matrica hányadik lenyomata, milyen a barázdasűrűség, milyen az anyag. Egy licensz Yugo vagy lengyel sose fogja megközelíteni se az eredetit.

    Meg a sok FLAC amit warezolnak, az szerinted miről van digizve? Jahogy lemezről. Nyilván egy veszteségesen fölvett valami jobb lesz mint az eredeti, ez természetes.

    Abból ami vinyllel érdemben összehasonlítható, nem tudsz szerezni digitális anyagot mert nem készült. Azóta meg rohadt sokat fejlődött a technika, és ha valaki ki is ad lemezt, általában az egész digitálisan készült és a legvégén konvertálták, hogy legyen lemez. Ahhoz hogy ezt érdemben össze lehessen hasonlítani kvázi ugyanazt az anyagot végig kéne vinni a kétféle előállítási procedúrán és a végterméket összevetni. Mert az egy dolog, hogy valami elérhető több platformra, csak nem elég összehasonlítási alapnak.

    Mondjuk azt már évek óta látom, hogy a PH! közössége valami hihetetlen módon analóggyűlölő, és meg van győződve, hogy a telefonján játszott ncore-os flac-nél nincsen jobb. Van egy olyan sejtésem hogy még olyat se hallgattál high-enden. Nagyon jó. Viszont utána azt feltenni vinyl-en, besírsz.

    Nem szeretném, hogy vallási vitát csináljál ebből. Annyiban állapodjunk meg hogy az Audio CD MINTAvételezése messze alattamarad egy analóg adatfolyamnak. Persze lehet olyat csinálni, hogy megveszed az SACD lejátszót, és ideges vagy, mert jobb mint a lemezjátszó. Aztán pár hónap gürizés, beállítás meg 3 fizetés beletunkolása után mégis a vinyl a jobb. Mert sokkal kényesebb, az tény.

    A most kapható MediaMarktos lemezek nagy része meg CD-ről vagy MP3-ból van vágva hangminőség alapján. Haver megveszi, kipróbálja, és kb a 80%-t refundolta mert rossz vicc volt mindössze.

    [ Szerkesztve ]

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #38 üzenetére

    Pont ez az, hogy téged nem érdekel, hogy igazad van-e, nem érdekel a "hablaty"0.
    Nagyobb dinamika tartományt lehet a vinylre tenni, és visszahallgatni, mert te azt mondod.
    Nagyobb frekvenciatartományt lehet rá rögzíteni, és visszahallgatni, mert te azt mondod.
    Kisebb jel/zaj viszonnyal lehet rá rögzíteni, és visszahallgatni, mert te azt mondod.
    Ez a vallás... Hogy nem PCM-be kéne normális mastereléssel felvenni,
    hanem vinylre, mert arra jobban lehet, mert jobban és kész.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz gyulank #39 üzenetére

    Te figyu. Mondd már meg hogy milyen PCM volt 1982-ben? 1970-ben? Nem hallgatok mostani zenét.
    Ezért teljesen mindegy mit mondasz mert almát a körtével. 40+ éves technikát a maival. De amit lemezre adtak ki az azon is fog jól szólni. Mert ami lossless abból a zenéből van, azt vagy a mester szalagról, vagy a vinylről digizték.
    Modern technikával meg érthető okokból nem lesz jobb egy kisebb képességű elavult hordozóra konvertálva.

    Most tényleg csak a gyűjtők kedvéért adnak ki lemezt, így a digitális érában. Nehogy azt hidd hogy a friss Pink Floyd olyan veszettül jó lett lemezen.

    Amúgy a vinyl tényleg el tud menni 38KHz-ig akár, de 24-ig mindenképp.

    Igazából ezt az évjárat dolgot kéne belátnod mert visszaolvasva nem vagy te buta gyerek, csak minden áron meg akarod erőszakolni a dolgot. Abban én sem hiszem hogy a cikkben szereplő gyártósor fogja megváltani a világot és elnyerni a hifisták tetszését. Lehúznak egy valag pénzt, mindenki retrozik egy jót és elfelejtjük.

    [ Szerkesztve ]

  • Borisz76

    veterán

    Pár évvel ezelőtt volt szerencsém egy középkategóriás cuccon meghallgatni ugyanazt a zenét CD-n és bakeliten.

    Leesett az állam....a bakelit nyert.

    Synology NAS DSM6 - Összefoglaló : https://logout.hu/bejegyzes/borisz76/synology_nas_osszefoglalo.html

  • stevie w

    csendes tag

    válasz quailstorm #40 üzenetére

    Lassan három évtized párhuzamos digitális és analóg rendszerekkel való együttélés után az alábbi megállapításokat tenném.

    Az alsó árkategóriában, mondjuk 100e ft alatt, egy CD-játszó sokkal jobban tud szólni egy LP-játszónál. A CD-n ugyan érezhető egy kis erőszakosság, az LP hangja "kedvesebb," de minden paraméterben a CD lesz a jobb. Meg persze könnyebben kezelhető, stb.

    A következő kategóriában, mondjuk olyan 400-500e forintig, kiegyenlített a verseny, különösen ha a CD-nek megengedjük a HDCD, és más, bővített formátumok használatát. Itt már mindkét forrással kiválóan lehet zenét hallgatni, de az analóg forrásról több információ jön át, ezért például természetesebb a térhatás (megfelelően felvett zene esetén), magától értetődőbbek a zenei megoldások. Aki "nehéz" zenét hallgat (opera, kortárs komoly, free jazz), az szinte biztosan az analóg hangot választaná magának.

    Még feljebb az árlétrán, az igazán komoly lejátszók piacán elkezd elhúzni az analóg hangja. Egy 1 milliós CD-játszó alig-alig szól "jobban" az olcsóbb társánál, egy okosan összeállított analóg lemezjátszó viszont minden apró előrelépés, mondjuk precízebb hangkar, kifinomultabb hangszedő beszerelése után újabb és újabb zenei dimenziókat nyit meg. Aki hallott már igazán komoly lemezjátszót, az tudja, hogy normális állapotú lemez esetén gyakorlatilag megszűnik a lemezzaj. Ennek részben műszaki, részben pszichoakusztikai okai vannak. A zenahallgatás folyamatában az agyunk is kreatívan részt vesz, és a megfelelő körülmények között bizonyos hiányzó információt összerak magának (például a hiányzó legalsó oktávot a hangvisszaadásban), más, felesleges információt pedig "kiszűr" (például apró zajok, a zenétől független, monofónikus zörejek).

    De természetesen nem a zajmentesség a lényeg, hanem az, hogy az információ analóg forrásból természetesebb formában, az agy számára kényelmesebben befogadható formában érkezik. Volt szó a magasátvitelről: a digitális technológiában mindig használnak egy meredek magasvágó szűrőt, így zenei információ bizonyos frekvenciasáv fölött egyszerűen nem létezik (hagyományos CD esetén ez 22 kHz). Az analóg rendszerekben nincs ilyen szűrő, a magasfrekvenciás jelek ott vannak a barázdákban, és átjönnek a hangszedőn keresztül is. Az persze igaz, hogy a szintjük jelentősen esik - de ott vannak. Félreértés ne essék: aki játszott már supertweeterrel (olyan magassugárzó, ami eleve a füllel hallható tartomány felett kezd el zenélni), az tudja, hogy a supertweeter NEM a magasátvitelt javítja, hanem az egész hangot, beleértve a mélybasszusokat is. (Ennek is nyilván megvannak a sajátos fiziológiai, pszichoakusztikai okai.)

    Mellesleg itt jönnek képbe a csöves erősítők is, amik gyakorlatilag minden mért paraméterükben szánalmasak egy korszerű, mondjuk D-osztályú erősítőhöz képest - viszont ezt egyrészt nem nagyon halljuk meg, másrészt csöves erősítőkkel valahogy mindenki sokkal lelkesebben hallgat zenét. A csövek ott vannak a rögzített élő zene születésénél is, kezdve a Metallica gitárerősítőitől az igényes akusztikus jazzfelvételek csöves mikrofonerősítőiig. (Nem lennék meglepve, ha egy-két DJ-ről is kiderülne, hogy tudatosan csöves phono fokozatot használ.)

    Még egy gondolat a nagyfelbontású digitális formátumokról. Volt szerencsém pro-rendszeren komolyzenét hallgatni - 24-bit felbontásban, 192 kHz mintavételi frekvencián készült nyers felvételeket. Ezek valóban új ablakot nyitnak a zenére, és nagyon sokat megmutatnak a drága analóg hangzásból. Nem mennék bele abba, hogy mi a jobb, az analóg, vagy egy ilyen nagyfelbontású felvétel, mert *igazán jó* lejátszó eszközt eddig csak egyet használtam.

    A HiRes felvételek objektív problémája ugyanakkor, hogy a zenei felvételek egy igen termékeny, kb négy évtizedes termése egyszerűen elérhetetlen: a hetvenes évek végétől nagyjából napjainkig hagyományos felbontású digitális felvételek születtek, ezekből max feltranszponálni lehet azokat HiRes-re, de annak nincs sok értelme. Elvész rengeteg felvétel a hetvenes évek előttről is: ezekről még készülhet HiRes digitális másolat, amennyiben az eredeti analóg mesterszalagok megmaradtak - és tökéletes állapotban maradtak meg.

    Ugyanez a helyzet persze, csak fordítva, az analóg lemezekkel is: a digitális felvételtechnika lemezeit ki lehet ugyan adni friss LP-ken (szorgalmasan jelennek is meg a régi-új kiadványok a piacon), de ezeknél limitáló tényező az eredeti felvétel felbontása. Mondjuk az LP ezeken is segíthet egy kicsit, mint ahogy sokan tapasztalták, hogy a kazettára írt korai CD-k kellemesebben, hallgathatóbban szóltak az "analógosítás" után, miközben nyilvánvaló, hogy a kazettára másolás lapáttal szórta ki a zenei információt....

    Az LP annak lehet első számú műsorforrás, aki belebuzul (mint pl én is) a klasszikus sztereó korszak felvételeibe, azaz az ötvenes évek közepétől a hetvenes évek végéig készített lemezekbe. Szerencsére hatalmas a választék, a múló popslágereken kívül fantasztikus, időt álló komolyzenei- és jazz felvételek készültek, és bár az előadók száma véges, az elérhető (gyakran fillérekért elérhető!) hangzó anyag végtelen.

    Akit mindez a blabla élőben is érdekel, szívesen tartunk analóg-digitális összehasonlító szeánszokat a bemutatótermünkben.

    www.pointe.hu: Pointe - csöves erősítők & Soulines - analóg lemezjátszók

  • Sir Ny

    senior tag

    válasz quailstorm #38 üzenetére

    "Lényegre visszatérve vinylt bitrátába konvertálni nem érdemes. Jelenlegi technikához az általad leírt CD szabvány bőven jó digizésre,, a 24bites FLAC meg végképp."

    Lényegtelen, hogy 24 bit.
    Először az analóg át lesz konvertálva digitálisra, majd ez a digitális lesz otthoni körülmények között újra analóggá konvertálva. Ez elvileg sem versenyezhet a 0 analóg-digitális konvertálást megélt anyagokkal, nem hogy gyakorlatilag.

    Amúgy, érdekes lenne kimérni, hogy egy hangból két ilyen konvert után mi marad (nem tudom, valaha valaki mérte-e.). Persze nem a digitális jelet nézegetni, hanem egymásra vetíteni a hullámokat.

    -

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #40 üzenetére

    De téged nem érdekel, hogy a kisebb képességű elavult hordozó a vinyl.
    Az sem érdekel, hogy nem csak a CD-ről beszélek, mert teljesen mindegy, hogy milyen digitális adathordozóról van szó. A PCM-ről beszéltem, ami 16 bit 44,1kHz-es formátumába is nagyobb dinamikatartományt tárol, mint a vinyl, és az a 20kHz valószínűleg több, mint ami a szalagon volt, így nem számít, hogy nem bír 24kHz-et.

    Itt már megint arról beszélünk, hogy van egy liter húsleves, és van egy akkora szalvéta, amibe belefér, de csöpög, és dzsuvás leszel tőle, és van egy porcelán tányér, amibe belefér.
    /Vagyis már ez is többet tudna rögzíteni, mint ami a forráson van.

    És igen, ha a lemezeket hasonlítanánk össze, a jel/zaj viszonya is jobb a CD-nek, és nem szorul akkora korrekcióra, mint a vinyl. És a vinyl csak annyit bír, amennyit bír. Egy CD-n, vagy más digitális hordozón akár 32 bit 384 kHz-es PCM is lehet. De a szalaghoz kell viszonyítani, mert ha azon mondjuk kevesebb, mint 20kHz volt rögzítve, és kevesebb a dinamika tartománya, mint a 16 biten rögzíthető PCM-nek, akkor ez olyan, mint egy már így is nagy tányér egy adaghoz, felesleges még nagyobb tányérba adni. DE CD-N LEHET, és új felvételeknél, közvetlenül PCM-be felvéve talán értelme is van.

    De még úgy se biztos, mivel, akik azt mondják, hogy a vinyl jobb, nem létező dolgok alapján vélik így.
    A "jobb" hangzást a valószínűleg nem létező ultrahangok okoznak, amiket, (ha lennének, PCM-be is lehetne rögzíteni), lehet rögzíteni vinyl-en (is!).
    A 16 bit semmi a vinylhez képest (ami nem igaz, mert a vinyl dinamikatartománya kevesebb, mint a 16 biten rögzíthető, és még lehet 32 bit is, aminek még nagyobb).
    A jel-zaj viszony rosszasága, és a sebesség változás pedig szintén nem a részletgazdagabb minőségibb, veszteségmentesebb visszahallgatáshoz járul hozzá.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz stevie w #42 üzenetére

    Nagyon köszönöm, hogy volt türelmed mindezt összeállítani és ideírni :R

    Mikor apám haverja elhozta a kései, magnómotoros (jó zajos és erőtlen) Sanyo-t beállítva, vízszintezve meg tűnyomásban, valamint a hangkar magasságát, dőlését, hogy végig a legkisebb legyen a szöghiba. Na akkor ki voltunk akadva hogy mi a franc, hogy szól ez ilyen jól. Valami guberált Lenco L85-ből származó Pickering volt benne, pontos típus nem nekem van felírva, de anno nekem kellett angolról fordítani :DDD

    Aztán ott lett vége a saját lemezjátszónál a hangszedő kiszerelésének takarításhoz. Azóta zselébe mártás van. Meg lemezmosás...
    Hiszen egy ilyen művelet teljesen elállítja. Azóta a Dual a Pro-ject Grado-val szárnyakat kapott. És hol van ez még egy komoly cucctól?
    Beállítás előtt el se bírta a Gradot, kiugrált a barázdából, könnyű cucc ez nem egy Lenco L75. Ortofon OM-05-tel jött gyárilag.

    (#44) gyulank: vannak problémák a lemezzel, azért kell annyit vacakolni a beállítással.
    Egyébként nagyon szép (meg rohadt vicces :DDD ) amit írsz, de tényleg kérdezem, próbáltad már valaha? Mert nem ezt szajkóznád. Görcsösen ragaszkodsz pár fizikai paraméterbe, meg bitrátába, jó kockához méltóan, közben figyelmen kívül hagyod a minta vs teljes adafolyam jelenséget, brutálisan ledegradálod a mesterszalag képességeit, és nem fogod fel, hogy most, 2015-ben lófasz se akar vinylre rögzíteni.
    Nem, itt arról van szó, hogy ami már kész minél jobb minőségben élvezd, a többi csak vásárlási hullám.

    A mesterszalagok és az arról készült másolatok nem véletlen drágák. Egy olyan kópia stúdiómagnón veri a vinylt. Csak ember nincs aki megfizeti.

    [ Szerkesztve ]

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #45 üzenetére

    Te szajkózod, hogy biztos nem hallgattam.
    Nincs értelme hallgatni, az nem változtat, mert nem az a kérdés, hogy melyikre rögzített hang visszajátszása tetszik jobban különböző mastereléssel, szűrőkkel, erősítőkkel, hangfalakkal, hanem, hogy melyik lenne képes többet visszaadni.
    Nem jelent semmit, hogy tud tetszetősen szólni a vinyl. Nem az volt az állításom, hogy nem tud.
    Nem is az, hogy PCM-be nem lehet rosszabb masterelés miatt rosszabb.
    Az se, hogy nem tetszhet jobban a csöves erősítő hangzása.
    Ez mind más téma.
    Pont, hogy mivel nem rendelkezel olyan eszközökkel, amik alapján össze tudnád hasonlítani, nem érsz semmit a meghallgatásukkal. De ha rendelkeznél, akkor se érnél vele semmit, mert az, hogy neked mi tetszik, és, hogy mi hasonlít jobban az eredetire, nem ugyan az. Az csak vélemény, hogy azért jobb, mert végtelen a felbontása.
    Az egész rendszer annyit tud, mint a leggyengébb része. Mint ahogy a példámban a mikrofon (ami, mint a többi eszköz, köztük erősítők, analógok sem), nem rögzít végtelen frekvenciát, és van egy frekvencia görbéje, ami annyit tesz, hogy ha minden frekvencián lenne ugyan olyan erősségű jel, az akkor se venné fel egyenesen, se végtelen frekvencián, egy része csak halkul, más része elveszik a zajban.
    (Ahogy a fülünknek is van, és az sem egyforma mindenkinek.)
    De ha végtelen egyenes lenne a frekvenciagörbéje, a szalag ha 30 kHz-et tud rögzíteni, akkor az előtt, és után is lehet 90kHz-es frekvenciaátvitel, akkor se lesz rajta 30 kHz-nél nagyobb frekvencia. Ha a mikrofon, vagy a mikrofon előerősítő, nem tudott 30 kHz-es jelet átalakítani, akkor már a szalag is hiába bír 30 kHz-et.
    De ezekhez én oda is írom, hogy feltételezem. Nem mintha sokat befolyásolna, mert feltehetjük, hogy a szalag rögzített 30 kHz-et. Attól még a vinylre átlag 23 kHz-et rögzítettek, és max. 100kHz-et rögzíthetnének, ami akkor számíthatna, ha a szalag nem 30 kHz-et rögzített volna. De még akkor sem számítana, ha a szalag rögzítene 100kHz-et(amit nem tesz), mert a 192kHz-es PCM 96 kHz-ig, a 384 kHz-es PCM 192 kHz-ig képes rögzíteni. És úgy tudom, hogy az ember, és hangszerei sem adnak 102 kHz-nél magasabb harmonikusokat.

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz gyulank #46 üzenetére

    Ajjajajajajajjjj.

    Hogy te műszerekkel hallgatod a zenét és nem a füleddel? Hát bocsánat. Bizony csalni kell ahhoz hogy kellemes legyen a hang. Persze a high-end általában nagyon naturalisztikus hangzást ad, míg a mikrohifin észveszejtően kapar hogy takargassa a hibákat. (vagy mondhatnám a Beats PRO-t vagy Studiot)

    Engem rohadtul nem érdekel a frekvenciaátvitel ilyen téren. Mit hallok és mennyire tetszik, azért fizetek nem másért. Nem a számokat veszem meg. Természetesen azért vásárlásnál az adott eszközt technikai adatok alapján kell kinézni...

    Ezért szar szubjektív dolgokon vitázni...
    Akkor hallgassad a PCM-et, én nem vagyok ellene. Majd egy végtelen frekvenciagörbés PCM George Benson take five felvétellel dobjál meg, OK?

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #47 üzenetére

    Te vitázol szub, és objektív dolgokon.
    Amit hallasz, és amennyire tetszik, az legalább úgy lenne PCM-en is, ha úgy masterelték volna.
    Te misztifikálod túl a vinylt, és a hangzás okait.
    Majd szólj, ha nem csak hiszed, hogy mitől tetszik jobban, ami jobban tetszik!
    Mert addig olyan, mintha azt mondanám, hogy miattad van kint 1 fok, ezért rosszabb vagy mint Béla, aki miatt 20 fok lenne, mert nekem az jobban tetszik. (Hiába semmi beleszólásotok sincs az időjárásba.)

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

  • quailstorm

    nagyúr

    válasz gyulank #48 üzenetére

    Attól hogy nem értek hozzá és nem tudom elmagyarázni még nem azt jelenti, hogy nincs oka :W
    De azért te se kezdtél utánaolvasni a lemezjátszózás rejtelmeinek, ugye?

    A legnagyobb bajom az a légből kapott nagyon vicces számok a szalagokhoz, meg az erőlködésed. Senki nem vitatta el tőled a PCM hangzását. Az összes probléma annyi, hogy aki lemezezik, annak számára a tartalom nem érhető el ilyen formában, mert még 8-bites számítógépeknél tartott a világ...

    Totál elméleti síkon mozogsz, számok világában, realitástól teljesen távol. Mutassál meg nekem egy hangcuccot, ami otthonra elérhető, és az általad magasztalt formát játssza, valamint mutasd meg mi vásárolható meg rá.

    Visszamentem az eredeti hozzászólásodhoz (ugye te kezdted a szokásos analóg vs digitális vitát.

    Nem kell Teslázni és akkor nem lesz baj. A további kényességen alapuló ellenségeskedéstől eltekintek. A vinylről felvett PCM nem szólhat jobban a vinylnél, azt hiszem ez evidens :U
    Ha valamit veszteségesen digitálisba konvertálsz azt hogy oldod meg hogy részletesebb legyen az eredetinél?
    Nem azért vették föl szalagra mert felharmonikusok meg sajtoskecske. Mire vette volna fel? A macska farkára? A szalag mágnesesen tárol, nagyon könnyű használni, ha pénz van még a minőség is remek, utána meg csatornákra bontva lehet keverni. Vinylre nem is tudom hogy akarnád, gramofon?

    Ahhoz hogy a PCM jobb legyen az egész studiónak digitálisan kell fölvenni és masterelni. Ez pedig a vinylnél jobbára irreleváns. Ha pedig egy jó digitális anyagból vágnak egy fantasztikus vinylt, az meg elég lesz ahhoz, hogy kielégítse egy hifista igényeit, és ne vegye meg az SACD-t.

    [ Szerkesztve ]

  • gyulank

    addikt

    válasz quailstorm #49 üzenetére

    Nem, én nem légből kapott számokról beszéltem. Ami légből kapott ahhoz hozzáfűztem, hogy szerintem, mint, hogy a mikrofon 16kHz.

    Amire szintén írtam, hogy mindegy, mert a nagyobbra ráfér a kisebb, fordítva nem.
    1 kHz-et fel lehet venni 20 kHz-es frekvenciaátvitelű dolgon, de 20 kHz-et nem lehet 1 kHz-esen.

    A többi nem légből kapott, és nem elméleti sík. És csak 1 számot írtam a szalaghoz, a 30 kHz-et, amit elektronikához jól értő személy írt, és ez is a jó minőségű, és sokkal gyorsabban futó szalagokra vonatkozik, de le is írtam, hogy milyen sebességűre.

    A vinyl dinamikatartománya, frekvenciaátvitele, jel/zaj viszonya, RIAA korrektor görbéje, a PCM dinamikatartománya, jel-zaj viszonya megtalálható, és nem én találtam ki.

    Mindent nem linkelek be, szerintem ezek is hidegen hagynak.
    Van még egy ilyen, meg egy ilyen, meg ilyen. Többek közt ezekből szedtem össze teljesen eltávolodott realitásomat.

    Te honnan?

    [ Szerkesztve ]

    ASRock Z370 Pro4+i3-8100+32GB Windows 22621.3527 Ubuntu 24.04 x64

Új hozzászólás Aktív témák