Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Gargouille

    őstag

    válasz gabor7th #5 üzenetére

    A szoftverek minősége valóban sok kívánnivalót hagy maga után, viszont ez az a faktor, amit üzemeltetőként nem tudsz befolyásolni. Tehát tudjuk, hogy tele vannak biztonsági résekkel, minden félkész és béta állapotú, hogy az optimalizálatlanságról ne is szóljunk. Viszont ezen az üzemeltetés nem nagyon tud változtatni, hiszen a szoftver adott, azzal kell dolgoznunk ami van.

    Ráadásul a szoftverválasztáskor sok szempontot kell figyelembe venni, nem csak a biztonság létezik, így ebben a tekintetben sem annyira szabad a keze az üzemeltetőnek.

    A baj inkább onnan ered, hogy sok esetben azokat a tényezők sincsenek rendben, amiket amúgy rendben lehetne tartani. Ha egy 0 day résen keresztül érkezik egy támadás, az jóformán védhetetlen. De amikor olyan hibát használnak ki, ami már régen javításra került csak a rendszergazda nem telepítette a javítást, na az már gond. Vagy amikor nincs biztonsági mentés, vagy van valami, de sosem tesztelték és éles helyzetben derül ki, hogy nem helyreállítható, ez szintén megbocsáthatatlan hiba.

    A való életben a legtöbbször felülről jön a nyomás, illetve az útakadály, a cégvezetés sok esetben nem érti (és direkt nem is szeretné érteni), hogy miért fontos kérdés az IT, számukra a legtöbbször egy bosszantó és felesleges kiadás az egész. Így gyakori, hogy az IT folyamatos háborút kell vívjon a managementtel, hogy legalább a legszükségesebbek meglegyenek.

    Gyakran szoktuk mondani, hogy az üzemeltetés az egyik leghálátlanabb munka, amolyan öntökön lövés, mivel ha a rendszergazda jól végzi a munkáját akkor láthatatlan, akkor szinte sosincs rá szükséged, hogy hívd és csak azt tapasztalod, hogy minden működik. És ilyenkor rendre felvetődik a kérdés, hogy mégis miért költök egy zsák pénzt rá ha minden működik? Hisz nem is csinálnak semmit. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz Alogonomus #7 üzenetére

    A user szinte mindig ellenség! :D Hiába szeretnél edukálni, ha a felhasználók 80%-a úgy áll hozzá mint a reklámban, hogy befogja a fülét és papapapapapa.... sokan nyíltan megmondják, hogy nem érdekli őket, ez nekik fekete doboz, ők nem értenek hozzá és ahelyett, hogy legalább a maguk szintjén megértenék, inkább próbálnak tudomást sem venni róla. Meg persze ott van az ego is, mindenki kellemetlennek érzi, hogy bevallja hülye hozzá vagy épp hibázott, így nem kérdez, nem kér segítséget, sok probléma bekerül a szőnyeg alá.

    Szóval igen, a felhasználói oldal sem egyszerű kérdés. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz Slack #11 üzenetére

    "És amúgy nincs némi igaza a mezei user -nek? Nem lenne elvárható, hogy a hardware és software működjön rendesen?"

    Ez egy társasjáték, mindenkinek van benne tennivalója. Nem csak a user a hibás, ugyanígy meg van a sara a döntéshozótól a rendszergazdáig mindenkinek. Nem is mondtam, hogy a felhasználó tehetne arról, hogy a szoftverek csapnivaló minőségűek, sőt ez az ő életüket keseríti meg nap mint nap.

    Amikor viszont a felhasználó szándékosan megkerüli vagy megszegi a biztonsági előírásokat (értsd.: direkt kiírja egy postitra a jelszavát a monitorra, vagy elmondja másnak is, hogy lépjen be nyugodtan a nevében, vagy otthon a céges notebookját adja oda a gyereknek, hogy internetezzen stb.), az már az ő felelőssége. Persze mindenki a saját szemszögéből nézi a dolgot, csak ha belegondolsz, hogy például mondjuk egy helyi rendszergazda éveket küzd, hogy kialakítson legalább egy elfogadhatóan védhető hálózatot, majd amikor incidens van kiderül, hogy bár harmincszor elmagyarázta a felhasználónak, hogy idegen pendrive-ot nem dugunk a gépbe, de hát ő kapta valakitől és csak kíváncsi volt... akkor azért nehéz mit mondani.

    "A user a hibás, ha egy rossz linkre kattint egy e-mail -ben, amikor úgy egyébként a link arra van, hogy rákattintsanak?"

    Ez egy remek példa. Mondjuk alapvető dolog, hogy elolvasom, hogy mi az a link, milyen levél egyáltalán és csak utána kattintok rá. Az, hogy olvasás és ész nélkül megnyitja a csatolmányt vagy rákattint a linkre, az védhetetlen butaság. Mert érted, ez olyan mintha azt mondanád, hogy az olló arra való, hogy elvágjad a papírt, nosza akkor minden papírt vágjunk fecnire amit csak találunk az asztalon, legyen az pénz vagy egy hivatalos levél, nem kell megnézni sem, csak vagdosni. :)

    És nem, egyáltalán nem játszik az az érv, hogy nem tudhatta. 21. századot írunk, egy targoncavezetőtől is elvárás, hogy tudja kezelni a targoncát, a teherautó sofőrtől is, hogy be tudjon tolatni az udvarra, a tolmácstól is, hogy megértse az idegen nyelvet amit fordít, ugyanígy aki számítógéppel kell dolgozzon attól is joggal várható el, hogy legalább alapvető szinten képes legyen a használatára. Miután már a csapból is ez folyik és ha nem akar róla tudomást venni akkor is vagy ötvenszer hallotta már mindenki, hogy mire figyeljen oda, egyszerűen nem lehet arra hivatkozni, hogy nem tudta. :)

    "Több mint 20 éve megy a user -ek hibáztatása, de valahogy a gyártókon még mindig nem kezdték el számon kérni a sérülékenységeket."

    Ebben teljesen igazad van. Megengedhetetlen, hogy ezek a vadnyugati állapotok még tovább maradjanak a szoftveriparban. Maximálisan támogatnám, hogy mind minőségileg legyen egy megkövetelt szint és emellett én felelősségvállalásra is kötelezném a gyártókat, mert ami most van az tragédia.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz totron #12 üzenetére

    Nagyon igaz, amiket írsz.

    "Egy egy jól csokorba szedett horrotrip-prezi keretében lehet azért képet adni egy tartós munkabeszüntetés esetleges kimeneteleiről."

    Eddigi működésem során össze sem tudnám számolni hány ilyenen vagyok túl. Legtöbbször a vezetőség meggyőzéséhez elengedhetetlen előttük kiszámolni, hogy mennyibe is kerülne ha ez vagy az bekövetkezne és pontosan mivel járna a cég számára. A felhasználókról valahogy jobban lepereg az ilyesmi, talán ennek az az oka, hogy nem érzik magukénak a céget, max továbbállnak ha beüt a ménkű.

    "És habár ez vezetés és IT-front együttes döntése jellemzően, az IT-nek kellene hogy legyen a józan, erősebb szava."

    Tudod, mindig azé az utolsó szó, aki fizeti a cechet. :D

    "A szőnyeg alá, EQ-egó attitűdöket és szinteket kellene szűrni, sokszor korlátolt PR-eljárások helyett. Felfoghatatlan."

    Ezért majd lehet, hogy kapok hideget-meleget, de a saját tapasztalatom az, hogy szakmától függetlenül a ranglétrán felfelé menet kontraszelektív módon exponenciálisan nő a szociopaták, törtetők, narcisztikusok aránya, így nem csoda, hogy a vezetői réteg jellemzően a saját egóján és pénztárcáján kívül igazán mással nem foglalkozik, az embert maximum akkor venné észre ha lenéz, hogy épp min tapos a lába. Épkézláb embert ritkán találni a felső szinteken, tisztelet a kivételnek.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz totron #17 üzenetére

    "Mi hozhatna változást tehát?"

    Nehéz kérdés, nem is tudnék egyértelműen rámutatni egy dologra, hogy azaz! Viszont ami egészen biztos, hogy amíg a szoftverekre teljesen más jogi feltételek (illetve azok hiánya) érvényesek mint más termékekre, addig nem is nagyon lesz semmilyen változás. A szoftvergyártó semmilyen felelősséget nem vállal az általa készített szoftver működéséért (illetve a működéséből esetlegesen fakadó károkért), ennek folyománya végső soron, hogy ma már ténylegesen félkész állapotú szoftvereket adnak ki, amiket igazából soha nem is fejeznek be. A techcégek szárnyalását is pontosan ezek a vadnyugati állapotok teszik lehetővé. És ez csak egy dolog, napestig lehetne még sorolni mennyi hiányosság és alapvető probléma van a szoftveriparban.

    A kérdésedre válaszolva, valószínűleg sokkal komolyabban kellene szabályozni ezt az iparágat, már csak azért is mert életünk és létezésünk egyre nagyobb része függ tőle.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz fatal` #20 üzenetére

    "Az általános üzleti szoftverekben (a dobozosak mondjuk más kategória) pedig ez azért van így, mert senki nem fizeti ki."

    Az általános üzleti szoftverekről van most szó, amiket a felhasználók használnak. Viszont nem értem, hogy mit nem fizet ki senki? Mire gondolsz?

    [ Szerkesztve ]

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz fatal` #25 üzenetére

    Ezért kellene valamilyen szabályozás, hogy ne az adott cég "jófejségére" legyen bízva, hogy foglalkozik-e vele. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz fatal` #28 üzenetére

    "Ha olyan árat adsz, hogy valóban hibátlan legyen (bár ilyen nem nagyon lehetséges), akkor éhenhalsz."

    Ez egy őszinte mondat és éppen ettől meglehetősen morbid. Mivel az, hogy a kezedből kiadott munka hibátlan, az magától értetődő kellene, hogy legyen. Elképzelem, hogy az ács meg a sebész is így dolgozik, aztán amikor a fejemre szakad a tető, vagy kiborul a belem a hasamból hazafelé a buszon, akkor csak széttárja a kezét, hogy hát úgyse tudtad volna megfizetni, hogy rendesen megcsináljam. :D

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz emvy #36 üzenetére

    "Tevedsz, eleg sulyosan szerintem. A munkanak nem hibatlannak kell lennie, hanem megfelelonek."

    Igen, súlyosan tévedtem. :D Éppen ezt a "megfelelő" szintet kellene valahogyan objektív módon jogszabályi módon megkövetelni. Mert jelenleg minden szoftverfejlesztőnél mást jelent ez a bizonyos megfelelő szint.

    "A teto sem lesz hibatlan, csak elegendoen jo."

    Ez is igaz, ahogyan az is, hogy az építészetben például vannak szabványok, kötelezően betartandó értékek, statikai paraméterek és így tovább. Tehát meg van határozva konkrétan, hogy mi a "megfelelő" szint, amit ha elér a munka akkor már azon túl kvázi mindegy. Ha pedig nem éri el ezt a szintet a kiadott munka, akkor a kivitelező, tervező stb. számonkérhető. Csupán ennyire lenne szükség a szoftver iparban is.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz cog777 #35 üzenetére

    "Erre a valasz hogy meg a szerverek rendelkezesre allasat sem tudjak 100%-osra biztositani, csak megkozeliteni horror aron. (Tobb foldreszen replika, tranzakcio kezeles stb)"

    Ez így van, de ennek az adott témához nincs köze. Egy esetlegesen bekövetkező meghibásodás lehetősége az nem ugyanaz, mint egy eleve a termékben lévő hiba. Az SLA-nak semmi köze a hibás termékhez, egy olyan szerver is futhat 100%-ot 1 évig, amiben gyárilag hiba van és egy teljesen hibátlan szerver is leállhat környezeti tényezők miatt.

    "Az hogy az acs hanyfele megoldassal dolgozik az nem osszevetheto hogy egy szofverfejleszto hany ezer fuggetlen komponensel dolgozik (pl linux operacios rendszer es azok csomagjai). Nincs garancia egyik altala hasznalt fuggosegre sem, vagy minden gyartot fizetni kellene (1000x-es ar), vagy sajat maga kellene kifejleszteni elorol az 1000 komponenst (1000-szer tobb ido es ar?)"

    Picit tamáskodnék ezen, mert én azt látom, hogy a szoftverfejlesztő pontosan azért használ különböző előre kész komponenseket, hogy ne neki kelljen lefejlesztenie (hiszen így sokkal olcsóbb neki és nem is kell hozzá akkora szaktudás) ami persze üzletileg logikus. Aki belelát a szakmába (mint te is) pontosan tudja, hogy egy nagy porhintés legózás az egész, valódi programozás ma már kevésbé van, leginkább mások által megírt library-k, framwork-ok stb. összelegózása folyik mindenféle előre kész tool-okkal, keretrendszerekre épülő másik keretrendszerekbe, amik a végén legenerálják a kódot, borzalmasan sok szeméttel és még ennél is rosszabb hatékonysággal. A tesztelésre pedig szintén nem költenek (így még olcsóbb a fejlesztés), hanem helyette remek marketinges érzékkel kitalálták a rolling release-t, vagyis a félkész terméket dobják piacra amit aztán még ideig-óráig (miközben a vevő már élesben használja) toldozgatnak, foltozgatnak.Tudom, nagyon lesarkítottam, de remélem azért átjön a lényeg.

    Viszont akárhogyan is van onnantól, hogy a végeredményt saját fejlesztésként eladja, már az ő felelőssége a végeredmény is.

    "Vagyok mar 15 eve a szakmaba hogy tudjam kiscegtol a legnagyobbakig pont nincs eleg fejleszto az adott feladatra, nincs eleg ido es nem is fizetik ugy meg oket :D - legalabbis a folyamatos tanulast melo utan biztosan nem."

    Az egyértelműen látszik, hogy nincs elég fejlesztő, egyetértek. Azzal viszont korántsem, hogy nem fizetik meg őket, kifejezetten jól kereső szakma manapság. A szoftvercégek szárnyalása sem azt mutatja, hogy ráfizetés lenne. A folyamatos, élethosszig tartó tanulás pedig nagyon sok más szakmára is ugyanígy jellemző, ez tök alap dolog szerintem. Csak gondolj bele például egy orvos, vagy fizikus mekkora tudással (és felelősséggel) rendelkezik és mennyit tanul vajon? Nem lebecsülni akarom a fejlesztőket, sőt tisztelem a tudásukat, csak szerintem kicsit túl van ez értékelve. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz bambano #47 üzenetére

    "ti ennyire nem értitek a gdpr-t???"

    Azt valóban nem értem, hogy milyen módon biztosítja az általános adatvédelmi rendelet - ami a személyes adatok kezeléséről, védelméről szól - a szoftverek műszaki minőségét.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz emvy #45 üzenetére

    "Azert ez mas iparagakban is teljesen altalanos, a VW-nel nem kezd el a nemet mernok akkutechnologiat vagy elektromotort fejleszteni nullarol, hanem leveszi a Bosch/etc. cuccokat a polcrol."

    Értem mit szeretnél mondani, de az a nagy különbség, hogy ott egy kész fizikai terméket használ fel a saját kész termékéhez és ettől még ha meghibásodik, akkor nem a bosch lesz a felelős, hanem a VW.

    "Manapsag egyre inkabb az a (szerintem indokolt) szokas, hogy ami fajdalmas, azt csinaljuk sokszor, hatha kevesbe lesz fajdalmas. Tehat ne negyedevente legyen release, hanem naponta tobbszor, etc. Ez nem azt jelenti, hogy nincs teszt, csak azt, hogy a hangsuly az automata teszteken van, es nem a manualis teszteken."

    Igen, erre céloztam mint marketing bullshit, legalábbis ezzel próbálják eladni a dolgot a felhasználó felé. De közben tudjuk mind a ketten, hogy baromira nem ez van mögötte, hanem egyszerű üzleti számítás, így olcsóbb és gyorsabb is a fejlesztés. Nem azért van, hogy a "felhasználónak ne legyen fájdalmas" (érdekli is a managereket a felhasználó lelkivilága :D), hanem mert kiszámolták és jobban kiadta a matek. Nem ez a szégyen, hanem amikor megpróbálják úgy beállítani mintha ez csak érted történne. :)

    Két nagyon közeli barátom is pont ebben az iparban van, egyikük az Epamnál végez ilyen scriptelt, automatizált tesztelést, másikuk az Oracle-nél architect, gyakran beszélgetünk ilyen témáról, ők maguk is pont ugyanígy látják belülről ezt a kérdést. Ha a saját szememnek nem is hinnék, akkor is adok a szavukra, de valójában magam is ezt látom a szakmában.

    "Ez csak piac -- nem a felelossegert vagy az elethosszig tarto tanulasert fizetik a fejlesztoket, hanem azert, mert uzletileg megeri fizetni oket, es nincsenek elegen."

    Ez tiszta sor, mindenképp üzleti alapon dől el ki mennyit keres. Arra próbáltam inkább célozni, hogy sokszor azt látom, hogy a fejlesztők túlértékelik magukat, a saját tudásukat, jelentőségüket, ha úgy tetszik pestiesen szólva "nagy az arcuk". Anélkül, hogy megkérdőjelezném a tudásukat, szerettem volna jelezni, hogy rajtuk kívül számtalan egyéb szakma van, amihez ugyanekkora - ha nem nagyobb - felkészültség és folyamatosa tanulás szükségeltetik, vagyis egy programozó semmivel sem "különlegesebb" mint más. Ez is csak egy szakma. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz bambano #52 üzenetére

    "nem feltétlenül biztosítja a szoftverek általános minőségét"

    De hát mi meg erről beszélgettünk, hogy általánosan kellene a szoftverek minőségét szabályozni, amire te jöttél kardcsörtetve, hogy de a gdpr! Aztán most magad írod le, hogy azellennemvéd. :C

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz bambano #55 üzenetére

    Célszerű annak címezned a választ, akinek szól. Mivel az én kommentemhez írtad válaszul, így értelemszerűen az arra való reagálásnak vettem. Esetleg legközelebb ne választ írj nekem, hanem ha általánosságban szólsz többekhez akkor írj új bejegyzést, ellenkező esetben csak félreértés van.

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz emvy #57 üzenetére

    "Ugy irod, mintha a felhasznalok erdekeit a szallito teljesen figyelmen kivul tudna hagyni."

    Természetesen nem, hiszen a felhasználói elégedettség... akkor mondom inkább úgy, hogy csak abban az esetben van figyelembe véve, ha ez anyagi haszonnal jár a cég számára. Ha például a felhasználói igények figyelembe vétele csökkentené a profitot, akkor nem vennék figyelembe. Szóval a lényeg, hogy nagy ívben tojik mindenki a felhasználóra meg az igényeire, az a lényeg, hogy perkáljon. Ha ehhez az kell, hogy mosolyogjanak akkor azt fognak. Ha úgy kell csinálni mintha érdekelné őket a felhasználói igény, mert ettől fog többet fizetni, akkor úgy csinálnak.

    "Szoval en azt allitom, hogy az iparagi tapasztalatok azt mutatjak, hogy a rendszeresebb, de kisebb release-ek kevesebb kockazattal jarnak."

    Nem vitatom el a tapasztalataid, lehet van ebben is igazság. Én üzemeltetési oldalról azt érzékelem, hogy a folyamatosan változó szoftver környezet egy állandó probléma felhasználói oldalon (a user sokkal nehezebben tanulja újra fél évente, azt amit már addigra végre megszokott és megtanult használni) és persze üzemeltetésben is nagyon sok felesleges munkát generál.

    Kicsit olyan érzés most, mintha valami képlékeny masszán próbálnál várat építeni. Mire kitesztelsz, megtervezel egy rendszert részleteiben is és felépíted, két hónap múlva nyúlhatsz bele, mert most itt variáltak át valamit, most ott raktak be egy új funkciót az előző helyére, amit eddig X paranccsal és YZ paraméterrel hítál meg, azt most W paranccsal és DH paraméterrel kell majd holnaptól... és így tovább. Iszonyat energia és idő megy el állandóan lekövetni az összes szoftveres és felhős környezet folyamatos változásait, amikből nagyon sok teljesen értelmetlen vagy önkényes, csupán a "változtatni kell valamit" jegyében születik.

    Kihangsúlyozom itt most kifejezetten nem a biztonsági rések foltozására vagy a bugok javítására gondolok.

    Nem értem hova ez a kapkodás, szerintem nyugodtan lehetne egy picikét visszavenni a tempóból és hagyni időt kiforrani a dolgokat, meg arra is, hogy mondjuk beletanuljon mindenki. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

  • Gargouille

    őstag

    válasz emvy #59 üzenetére

    "A többi ebből következik. Egyébként ha valamiért a felhasználók nem fizetnek, az jó eséllyel nem fontos számukra. Ergo a legjobb módja a valódi igények felmérésének, hogy nem adod ingyen terméket vagy a feature-t."

    Ezt adom, igaz.

    "Ilyenből nagyon kevés van. (Mondj ellenpéldát.)"

    Hirtelen ami most eszembe jutott - lehet nem a legjobb példa - a Synology-nál a Cloud Station programot leváltotta egy ideje a Drive, ami lényegében ugyanazt tudja mint az elődje, csak picit csicsásabb, cserébe nem kompatibilis az elődjével. Ami így önmagában nem egy nagy kunszt, viszont az újabb DSM oprendszerre már eleve fel sem tudod rakni a régit, csak az újat.
    A probléma ezzel az, hogy KKV környezetben elég sok helyen van, hogy ilyen NAS-ra backupolnak és amikor vesznek újat, akkor a régebbi (de amúgy hibátlan) NAS-t elviszik és második mentési vonalként beállítják, a szinkronizációt pedig a Cloud Sync-el oldják meg a két eszköz között. Igen ám, de az újra már csak a Drive-ot tudod felrakni, a régebbire meg csak a Cloud Station-t, a kettő viszont nem beszélget egymással. Így kvázi dobhatnád ki a régebbi hibátlan hardvert emiatt. Természetesen minimális trükkel meg lehet kerülni a korlátozást és simán felmegy az újra is a Cloud Sync, ráadásul hibátlanul fut is. Csupán csak a gyártó "önkényes" döntése, hogy rákényszerít az újabbnak a használatára.

    Üzletileg persze mindent meg lehet indokolni, de felhasználói oldalról meg ez nettó kiszúrás, mert igazából semmilyen műszaki indoka nincs, hiszen hibátlanul fut az amúgy tiltott régebbi kliens is az új oprendszeren, ráadásul annak sem értem mi akadálya lenne műszakilag, hogy a régi kliens képes legyen az újabbal szóba állni, így legalább az újabb NAS-on lehetne korszerűbb szoftver.

    Lehet nem a legjobb példa, ezt elismerem. Beugrott még a Firefox, amit szintén elég gyakran "átszabnak", amivel nem is lenne baj, ha meghagynák a lehetőséget, hogy ha nem tetszik a változás, akkor úgy használhassam ahogy belaktam, ahogy nekem kézre áll. Talán egy hónapja, hogy egy frissítéssel megint legfelülre kerültek a tab-ok és igazi nagy töhötöm helyet vesznek el. Eddig saját userchrome.css-el én az url és kedvencek sáv alatt tartottam, mert nekem egyszerűen ott esik kézre, de most ezt hazavágták. Persze megint nekiállhatnék azzal tölteni az időm, hogy írjak valami új hackelést rá, hogy ott legyen a tab ahol nekem kényelmes, de belefáradtam. Egyszerűen nem értem, miért jó az a fejlesztőnek, hogy rám erőltet valamit, amit én nem szeretnék? Miért nem lehet egy nyamvadt kapcsolót odarakni, hogy vissza tudjam állítani a régit, ha nekem az a jó?

    De lehetne mondanom az M365-öt is, ami ilyen (admin) szempontból szintén egy állatorvosi ló, ott aztán tényleg havonta variálják az egészet, hol ide pakolgatják a funkciót, hol oda.

    Lehet, hogy egyes gyártóra lebontva ez nem napi szentű. De ugye nagyon nagyon sok gyártó termékeit használja egyszerre az ember, így elég ha mindegyik "feleslegesen" variál időnként. :)

    Lassan kiderül, hogy amit korábban abszurd humornak gondoltunk, az csak szimpla jövőbelátás volt.

Új hozzászólás Aktív témák