Új hozzászólás Aktív témák
-
laci1128
tag
Elore is elnezest a jo hosszu okoskodasert. - Raadasul biztos vagyok benne, hogy vannak a kornyeken akik nalam jobban ismerik az Itaniumot, remelem ok kijavitanak, amennyiben valahol pontatlan volnek.
Sajnos nem ennyire egyszeru a helyzet, hogy csupan "hany bites" egy processzor utasitaskeszlet szohossza.
Az IA64 teljesen eltero stilusu architektura a "hagyomanyos" PC-s CISC x86/-64-tol, es ez meg csak nem is a szohosszban ("bitek szama") nyilvanul meg elsosorban. Az IA64 egy un. VLIW utasitaskeszlet, amelynek sajatossaga diohejban hogy az "ateresztokepessegre"[2] probal fokuszalni, de ugy, hogy hardveres megoldasok (csovezetek es tarsai a hagyomanyos CISC es RISC prociknal[3]) helyett a parhuzamositas kezeleset rabizza a forditora es a szoftverre. Emiatt a szoftverfejlesztoknek lenyegesen jobban meg kell eroltetniuk magukat a processzor szamara megfelelo kod elkeszitesehez (cserebe jol parhuzamosithato feladatoknal jol is kellene muzsikalnia a hardvernek), mivel a "hagyomanyos" felepitesu alkalmazasok helyett teljesen mas felepitesu programokat igenyel.
Valoszinuleg inkabb ez, ill. a nem tul izmos teljesitmeny lehetett a jelentosebb oka a nepszerutlensegenek (=csak nagyon dragan lehet ra megfelelo szoftvert kesziteni), semmint a megjeleneskori (2001) hazon beluli x86 konkurencia. Az AMD64 csupan nehany evvel kesobb (2003) erkezett, az Intel sajat (raadasul a hirhedten nem is tul harapos/hatekony NetBurst) Xeonjai pedig az AMD64-hez kepest meg nehany honap kesessel (2004) kaptak meg az EM64T-t (= az AMD64 Inteles implementaciojanak a korabeli elnevezese).
Az utasitaskeszlet sajatossagai (parhuzamositas szuksegessege, valamint a meglevo szoftverek nehezkes futtatasa) miatt szerintem sohasem szantak a fogyasztoi, annal inkabb viszont a HPC es szerver szegmensbe.Erdekessegkeppen az AMD TeraScale architektura (vagy mas neven VLIW5 es VLIW4 a Radeon HD 2000-6000 kartyakon) jobban hasonlit az IA64-hez (pedig a TeraScale eseten 32 bit a szohossz), mint az Intel x86.
Egyebkent ugy tunik futtat hagyomanyos x86-os kodot is[4], csak nyilvan nem tul jo sebesseggel az optimalizacio hianya es az emulalas miatt.
Remelem azert sikerult nehany miszteriumot eloszlatni az IA64 Itanium procik kapcsan.
[ Szerkesztve ]
"But at least the code looked good, which is the main thing."
Új hozzászólás Aktív témák
- Yettel topik
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- A Galaxy A54 és az A34 is megkapta a One UI 6.1-et
- Kormányok / autós szimulátorok topicja
- Revolut
- Milyen TV-t vegyek?
- ASUS routerek
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Kávé kezdőknek - amatőr koffeinisták anonim klubja
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen