Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #30 üzenetére

    Amelyik játék programkódját nem speciálisan az M1 architektúra lehetőségeihez alakították ki, ott az teljesítmény lehangoló.
    Játék vonalon az Apple Arcade a preferált (illetve ez van, ezt kell szeretni) ami a mac vásárlók nagyobbik részének elég lesz. Aki meg HCgémer annak van konzolja vagy gémerPC-je.
    Egyébként az Apple Arcade-nek pont az a lényege, hogy átjárást biztosít az iPhone/iPad és az AppleTV meg a Mac között. Ez utóbbi eddig erősen szar volt billeget.

    500 ezer forintért nem ilyen teljesítményre vágyik az ember. Egyes speciális célpiacokra jó az M1 chip, de általános felhasználásra nem túl jó ár/érték arányú opció.
    Ezen lehet vitatkozni, de abban igazad van, hogy vannak olcsóbb gépek amik általános felhasználásra szintén megfelelőek. Ha nagyon kisarkítjuk az általános felhasználást, akkor egy iPad is elég erre a célra...
    Nekünk a cégnél (és pár korábbi helyen) mindenki mac-en dolgozik még a HR is. Akiknek M1-re cserélték a korábbi Intel-es gépüket, azok elégedettek mert hosszabb az üzemidő (ők általában 30+ böngésző fület tartanak nyitva amiből elég sok google prezi, doc vagy miro board). Ez mind 'irodai' használat amire nagyon jó az M1 és az új M1Pro/Max pedig feljebb rakta a lécet. Szintén a mostani cégemnél a fejlesztők kivártak az esedékes gép cserével a mostani széria miatt, hogy ne az Intel-es utolsó verziót kapják.
    Grafikai és video munkákra pedig valószínűleg az apple által választott GPU megoldás a megfelelőbb és vígan beáldozták a játék támogatást erre a célra.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #44 üzenetére

    ami nem olyan rossz egy integrált gpu-hoz képest amit nem gémingre hegyeztek ki.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #49 üzenetére

    Részben igazad van, de vedd figyelembe a tipikus felhasználási módot az M1-nél és az RTX 3060 esetében. Az egyik munkára van a másik főként játékra (bár az eladások kalapján inkább bányászatra ami szintén munka). Banánt hasonlítasz körtével (szerintem)

    PC-n megszokott játékok esetében az M1 nem fogja hozni azt a teljesítményt amit a GPU elméleti adatai alapján várható lenne. Más a célcsoport akiknek az igényeit figyelembe vették.
    Viszont az Apple Arcade keretében az ARM-os Mac-ek is kapnak támogatást és futni fognak az iphone/ipad játékok a mac-ekekn is nem csak az apple tv-n. Ezek persze nem a PC-én megszokott AAA kategóriásak, de a hétköznapi igényeknek megfelelnek. Akinek több kell az vesz konzolt vagy gémerPC-t.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #76 üzenetére

    Csak nem mindenki akar PC-n játszani. Nekem is az otthoni PC főként játékra volt, de a jelenlegi vga árak mellett még mindig a régi nem túl combos konfigom van. Illetve már a gyereknél mert a covid miatti otthoni oktatáshoz megkapta az enyémet na meg azért is mert a minecraft, sims, stardew valley, stb. még vigan fut rajta.

    Nekem van egy céges 13" macbook pro ami meló mellett bőven elég a saját dolgaimra. Játékra pedig vettem egy Switch-et és egy használt PS4 pro-t. Ez még igy is olcsóbb volt mint egy új VGA.

    Ha nem lenne céges noti, akkor lecserélném a régi ipad-emet egy újabbra és vennék hozzá billentyűzetet.
    Már kerülöm a win-t meg az egész DIY pc építgetést. Nem akarok ezzel időt tölteni.

    Mint ebből látszik nekem máshol van a fókusz és ezzel még sokan így vannak. Neked nem megfelelő az Apple Mac vonal, de ettől még van egy rakat user akinek pont jó, sőt jobb, kényelmesebb mint a win. pl. az USA-ban az ára is elfogadhatóbb és ott még inkább azért veszik mert jól és könnyen használható és nem azért mert státusz szimbólum. Ott az "Apple" volt az iskola számítógép a most 40+ korosztálynak és a Macintosh az a gép ami a kapcsold be és használd PC-t jelentette nagyon sokáig

  • gliskard

    senior tag

    válasz subset #85 üzenetére

    Ez igaz (és az is, hogy még igy is vannak problémák a kevés hw variáció ellenére) de ez egy választás. Valamit-valamiért.

    Anno amikor az apple sorban dobta piacra desktop gépekből a különböző családokat (Lc, Performa, Quadra, stb) és ezeken belül is a különböző konfigokat és meg ezek is többé-kevésbé bővithetők voltak (Quadra 840-hez legalább 5-10 féle video kártyát lehetett kapni és legalább 5-6 cég gyártott mac-ekhez ethernet kártyákat), akkor is elfogadható volt a támogatás (ami gondot jelentett az a megfelelő gép kiválasztása volt). Sőt anno 3th party cégek is kaptak licensz-et mac kompatibilis gép gyártására.

    Jobs visszatérésével ezeket mind szanálták és lépésről-lépésre áttértek egy lényegesen szűkebb és erősen kontroll alatt tartott portfólióra. Nem tartom kizártnak, hogy ő már akkoriban a horizontális vállalat helyett erősen vertikálisban gondolkodott vagy ábrándozott. Amikor PC szinten egy kézben van a HW és az OS illetve az alap SW.

    Menet közben kiderült, hogy kell saját CPU is mert sem a PPC sem az x86 fejlesztése nem olyan irányba ment mint ami Jobs-nak Apple-nek kellett és kb ugyan ez igaz a GPU-ra is. Ez egyenes út a szűk és erősen specifikus HW-hez, az SW optimalizálása pedig a "szükséges nyűg".

  • gliskard

    senior tag

    válasz emvy #97 üzenetére

    igen ez nem alkalmas a AAA PC játékokhoz hasonlításhoz.

    Egyébként az Apple Arcade eleve a mobilos iphone/ipad játékokat hozza át apple tv-re és a mac-re egy közös platformként. Apple szerintem nem is törekszik támogatást adni a "hagyományos" PC játékoknak. Nekik inkább az belsős multi platform kell ami fut a mac-en és az iphone-on és ezzel a pont az alkalmai, nem HC játékosokra lőnek.

    Ebböl a tesztből az látszik, hogy mac-en is jól fognak futni az apple arcade játékok.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #100 üzenetére

    "szabadidő minél élvezetesebb eltöltéséhez viszont biztosan sokkal alkalmasabbak azok az x86-os gépek."

    vagy egy PS vagy egy Switch vagy egy XBOX és mindegyik olcsóbb mint egy jobb VGA, ráadásul a nextgen konzolok grafikáját hozó PC konfig elég komoly költség.

    De az M1-gyel az Apple Arcade behúzza az iphone/ipad/apple tv mellé az imac/macbook szegment is.

  • gliskard

    senior tag

    válasz #54625216 #109 üzenetére

    Már a m68k --> ppc váltásnal is pocsék volt az Adobe támogatása utána meg az osx verziók nagyobb ugrásánál sok esetben egyszerűen inkompatibilis volt, random összefosta magát (ha elindult).

  • gliskard

    senior tag

    válasz vrob #113 üzenetére

    Ha ugyan azt elvégzi érezhetően gyorsabban mint az elöző macbook pro generáció intel-lel hajtva és még kicsit tovább is bírja, akkor ez egy fasza előrelépés.
    Aki eddig is mac-en dolgozott az ezután is azon fog (ha teheti). Játszani nem ezen fognak AAA címekkel.

    Ráadásul aki munkára veszi (fejlesztés, kontent gyártás, fotós- videós utómunka, dtp, grafikai design, ux, ui, pd, stb.) azoknak az fog számítani milyen használni és nem pedig az, hogy hozza-e a 3080-as teljesítményét vagy sem.

    Aki eddig elvolt az OSX-szel és az Apple ökoszisztémával az a gép vàltásnál elégedett lesz.

    Aki eddig sem bírta az ezután is köpködni fogja, akinek a DIY gép építés jelenti az egyetlen üdvözítő megoldást az kerülni fogja.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #115 üzenetére

    "És a GPU hiányon hogyan fog segíteni az M1? Vagy mit fogsz vele csinálni, amit egy x86 APU nem tud megoldani? Videó vágáson kívül más nem jut eszembe, általános használatra meg bőven jó bármelyik iGP is."

    Szerintem nem jó megközelítés az M1-re úgy tekinteni mint egy sima APU-ra és ebből levonni következtetéseket. Mivel ebben az esetben a HW az OS és az SW is egy kézben van. Jelenleg a piacon nincs hasonló megoldás a personal computer szegmensben (ami az átlag consumer-eket célozza és elérhető). Mobilok esetében van ilyen: az iphone/ipad.

    A jól párhuzamosítható számítások mellett pl. a képernyőn megjelenített tartalom többé-kevésbé szintén átrakható a cpu-ról a gpu-ra. Itt nem feltétlenül a sebesség a lényeg, sokkal inkább az energia hatékonyság.

    Például: a böngészők esetében 10-20 párhuzamosan nyitva tartott tab már komoly memória és cpu terhelést jelent. 10-20 vagy több tab egy átlagos használat mellett nem ritka (sőt az üzleti életben ennél több is megszokott). Ha a page rendering jelentős részét át tudják rakni a cpu-ról a gpu-ra, akkor a notebook-ok estében az üzemidő kitolódik.

    Ma már a cégek jelentős részénél böngészőből érik el a belsős tool-okat és szintén böngészőben futnak más sw-k is (jira, confluence, trello, miro board, google office, figma, stb.) tehát pl. a böngésző energia igényének csökkentése mindenkinek jó aki macbook-ot vagy macbook pro-t használ. (Desktop x86/Win gép esetében persze ez mellékes és aki játékra vesz gépet annak pedig ez szint nevetséges.)

    Jelenleg is van a böngészőkben hw gyorsítás, de ez még javítható lenne. De ez egyre nagyobb erőforrást jelent fejlesztői oldalról, pillanatnyilag sem a Google-nek, sem a Mozilla-nak, sem a többi böngésző fejlesztőnek nincs komoly érdekük ebbe erőforrást fektetni.
    Egyedül az Apple a kivétel, mert neki már egy kézben van az HW, OS, Metal API és a böngésző, ráadásul a megcélzott user bázis szempontjából ez elfogadható nyereséget jelent ami kompenzálhatja az erőfeszítéseket.
    Jobs-nek és így az Apple-nek a notebook szegmens fontos volt régen is, a PPC –>x86 váltásnál a megfelelő mobil cpu hiánya volt a katalizátor.

    Metal API szempontjából a saját kézben lévő CPU/GPU komoly potenciált jelent mivel a HW igazítható az igényekhez és nem egy általános megoldással kell dolgozniuk. Akár fix funkciós egységek is beépíthetők egy-egy feladat gyorsítására. Iphone/Ipad vonalon az SoC GPU része elmaradozott a csúcs Android/ARM megoldásoktól nyers számítási teljesítményben. Ennek ellenére a UI működése és a játékok 3D teljesítménye az android ökoszisztéma felett volt és van. Ebben benne van, hogy a rajzoló szál dedikált érőforrást kapott és prioritást élvezett, illetve a klasszikus multitasking-ot az apple mellőzte. De ezekhez kellett a HW, OS, API összehangolt fejlesztése.

    Azt gondolom az M1 hasonlóan megváltoztatja a Mac vonalat, mint anno az iphone/ipad-et. Ráadásul a közös architektura kellett a két platform közelítéséhez is.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz arn #130 üzenetére

    yep, főleg win-en. Én mac-en használom és nem tépem a hajam.
    Ha megoldják amit írtam az komoly piaci előny lenne és a böngésző csak egy kiragadott példa.
    De pl a Metal API gyorsítása és optimalizálása minden ezt használó applikácira hatással van - igen nem mindenki használja ki ezt a lehetőséget (pl. Adobe).

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #135 üzenetére

    Auratech #112 hozzászólása (nekem) viszonylag általános felhasználásra vonatkozott (de majd kijavít ha nem így van), amibe nem csak GPU kritikus felhasználás van benn, de jó ha nem fossa össze magát a gép ha erőlködni kell (pl. otthoni video vágás, raw fotókkal munka), de akár melóhoz is megfelel (pl. dtp, grafikai design, ux, ui, sd, pd, data, stb.). Ezeknél az piacot domináló Intel IGP nem feltétlenül megfelelő, illetve kényelmesebb ha van tartalék a gépben. Erre nem kell 3080RTX, de jelenleg egy középkategóriás VGA is relatív drága.

    Másrészről szerintem aki 3080 RTX szintű kártyát vesz azoknak a nagyobbik része játékra használja a desktop gépét, aki kifejezett számításigényes feladatok elvégzésére veszi (de nem bányász) az kerekítéséi hiba az eladott össze mennyiséghez képest (sima consumer piacra gondolok).

    Ha nem játékra kell a gép, akkor már az M1 széria is jó választás lehet, de ha kijön az MacMini és az iMac vonal is PRO/MAX verziókkal, akkor azok is potens megoldások lesznek.

    Ahogyan a macbook esetében úgy rövid távon is a meglévő MacMini/iMac tábor fog Intel-ről M1-re váltani. Átszivárgás inkább közép távon várható azok részéről akinek egy gyors, kompakt gép kell és nem AAA játékokkal akarnak játszani (bár 1-2 éven belül az Apple Arcade áthozza az iPhone/iPad játékokat mac-ra is)

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #135 üzenetére

    Akinek kell otthonra egy gép amit csak be kell kapcsolni, mert magasról tojik az egész DIY mókázásra és a játék az nem szempont mert arra konzolt tart, annak eddig is jó megoldás volt a MacMini az Intel-es HW-re. Erre most rádobott egy lapáttal az M1.
    Megértem, hogy neked ez nem alternatíva, mert nem te vagy a célcsoport, de van egy piaci réteg aki láthatóan megfelelő mennyiséget vásárol, különben az Apple már beszüntette volna ezeket a modelleket. Auratech pont arra célzott, hogy neki még az ennél nagyobb M1 Pro vagy Max kéne.

    Fillérbaszásról pedig nem volt szó, arról írtam, hogy az Apple esetében az energia hatékonyság növelése egy jól látható irány amiből az M1 családra épülő notebook vonal és az azokat használó user-ek profitálnak. Az igaz, hogy ez a MacMini estében másodlagos, de a kialakítás miatt fontos, mert egy elég kompakt gép és ott fontos a melegedés és ezzel párhuzamosan a hűtés (nem mindenki tolerálja, ha az asztalon vagy alatta egy porszívó hangjára idéző doboz fekszik).

    Ezektől függetlenül megértem az álláspontodat és tiszteletben tartom.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #137 üzenetére

    Alternatíva csak a MacMini lehet miután megkapja az új M1-et, de valószínűleg az Apple csak az M1 Pro-t fogja ezekbe berakni (M1 Max megy majd a nagyobb iMac-ekbe) – erre pedig legalább egy évet kell várni...

    Jelenleg 699USD a sima M1-es MacMini (ami az RTX3080 lista ára), ha jön a következő verzió és marad az ár, akkor legalább az RTX 3080 szintjét kellene hozni (ETH), ami 78-80 MH/s körül van. Ebben az esetben elvileg megérné.
    De az legalább egy év és kell megfelelő SW ami az apple hw dokumentálást és nekik nem "kedves" projektet támogatását ismerve kicsit problémás.

    Egyébként az M1-gyel kapcsolatban az egyik reddit forumon azt olvastam, hogy 'sima' M1 csak 2MH/s az ETH esetében (MacBook Air).

  • gliskard

    senior tag

    válasz emvy #146 üzenetére

    "Azt meg hogyan? Marmint hogy rakod ossze a workflow-t ugy, hogy az export felhoben menjen, de a melo meg helyben legyen? Kozben attolod felhobe a nehany szaz gigabajtnyi anyagot?"

    pl. a felhőben/szervren van minden, lokálban csak kisebb felbontású file van amivel dolgozik a user és a batch-et küldi át a felhőbe/szerverre ami alapján a raw anyagokkal dolgozik a back-end. Ez persze nem mindenre használható, de pl vágáshoz (és talán fényeléshez) sok esetben megfelelő.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz emvy #153 üzenetére

    én sem... bár anno volt egy Live Picture nevű program Macintosh-ra ami a nagy méretű nyomdai képeket próbálta hasonló módon feldolgozni. Akkoriban egy A4-es CMYK 300dpi kép betöltése és retusálása nem volt valami gyors. Emlékeim szerint a LP köztes felbontásokat generált majd ezeket mutatta a szín állításnál, retusnál, stb. Nagyításnál csak ezekben a lépésekben lehetett mozogni és a scrollozás sem volt smooth mivel blokkokra osztotta az eredeti képet és csak azt töltötte be ami éppen kellett. A végén egy batch-et mentett amit ott lehetett hagyni feldolgozni.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #158 üzenetére

    "félprofesszionális" tartalom gyártóknak egyébként elég jó választás lesz, ettől felfelé jönnek azok a problémák amiről te is írsz.

    Egyébként a színvonal: Sok esetben a influenszerek/jutyuberek jobb és korrektebb technikálval dolgoznak mint sok agency aki elvileg ebben "profi", ismerek több hazai 10+ fős reklám ügynökségeket akik ugy tudnak lemenni árban, hogy pl egy 20 mp-es spot készítésénél ők oldják meg "okosban" szinte az egészet az alsó-közép kategóriás dslr kamerával készített fullhd/4k felvételtől a lopott premier-en történő fényelésen át a vágásig.
    De ez nem balkáni sajátosság, találkoztam hasonlóval a britteknél is és az usa-ban is (ott is gyártanak hasonló kaliberű cégek országos csatornákra reklám spot-okat).

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #167 üzenetére

    "Takarékos?" 🙄

    Premier magában egy gépre csak 26$/hó, de mivel nem csak vágnak hanem van DTP és kontent gyártás is, ezért kell az egész CC. Viszont a tulajdonos ezt úgy számolja, hogy egész évre az már 768$ és kell 5 gépre ami 3850$/év. Ez már több mint 1.2M forintban és az már sok – az alkalmazottakat is katáztatja vagy csak részben jelenti be a többit meg zsebbe fizeti...

    Nem állítom, hogy minden hazai kreatív/marketing ügynökség ilyen, mert láttam ellenkező példát is, de ez egy elég jellemző működés. Más szegmensbe tartozó hazai KKV-nál is tapasztaltam illetve visszahallok rendszeresen hasonlót.

    És ahogy írtam ez nem balkáni jelenség, ha nem is ilyen mértékben de a nyugati részen sem ismeretlen ez a magatartás.

    Dolgoztam olyan projekten ahol a brit ügynökségnél egy Invision és egy Basecamp acount-ot fizettek, mindenki azzal jelentkezett be és a kommentekbe odaírta a nevét, hogy meg tudják különböztetni egymástól (a korábbi anyagokból látható volt, hogy jó pár projekteten így dolgoztak). És ez sem egyedi eset.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Auratech #172 üzenetére

    Falcon sem volt egy erőgép, de a DSP-vel hosszú évekig megfelelő teljesítmrnyt nyújtott hang feldolgozáshoz 👏 De láttam laborban scope helyett is.

    Jobban belegondolva az M1-gyel némileg analóg pályán mozog az apple mert a lényeg az alap kiépítésben biztosított extra funkció és az OS szintű támogatás. Csak itt DSP helyett egy modernebb megoldás van és beraktak pár fix funkciós gyorsítot.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Auratech #174 üzenetére

    bocs, igen. az Atari Falcon-nal "analóg" az M1...anno Falcon egy kvázi cél HW-volt amivel a zenészeket és a hang feldolgozással foglalkozókat célozták – és ez elég jól sikerült nekik.

    2000-ben valamelyik spot-hoz vettünk fel narrációt, a hangstúdióban (emlékeim szerint valahol pasarét felé ) még Falcon-t használtak a felvételhez, vágáshoz, utómunkához. Amin csodálkoztam, akkor már a legtöbb helyen macintosh volt. Azt mondta a hangmérnök, hogy jelenleg ez is elég és mac-et majd akkor vesznek, ha ez megdöglik.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Robitrix #178 üzenetére

    ezek az SoC-k jelenleg a Macbook Pro-kba kerülnek, ezeket eddig sem játékra vették. A vásárlóbázisnak mások az igényei mint amit te leírtál. Apple egy aránylag jól behatárolható célcsoportra lő és az ő pénzükre utazik, a hagyományos PC gaming nem tartozik ide.

    "AZ átlag ember hívják Kovács Jánosnak vagy John Smithnek nem fog otthon videót vágni, rendelni és véges elem számítást se végezni. Neki általános dolgokra és játékra kell gép." nekik ott a sima macbook, a mini, imac és az ipad széria. (persze nem mindenkinek megfelelő választás a apple ökoszisztéma)

    Játék – az M1 miatt az Apple össze fogja húzni az Apple Arcade platformot, így az iphone/ipad játékok normálisan futni fognak nem csak az Apple TV-n hanem az M1 családot tartalmazó Mac gépeken is. Ezek nem AAA játékok, de a user-ek jelentős részének megfelelnek.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Robitrix #190 üzenetére

    Családon belül és ismerősi körben az idősebb családtagoknál az ipad vált be.
    Mi is futottunk köroket windows notival, android tablettel, de az ipad lett a befutó – egyszerűbb használni és lefedi a hétköznapi igényeket. Egy régebbi széria használt darabja, pedig relatív elfogadható áron beszerezhető itthon is.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz Robitrix #196 üzenetére

    részben igazad van, másrészben pedig az átlag embernek akik pl. notebook-ot is szín alapján választ és csak használni akarja a gépet és magasról tojik arra hogyan és mitől működik, azok jelentős részének az osx ux szempontok alapján egyszerűbb és könnyebben tanulható/használható mint a windows, nagy valószínűséggel osx-et használnának ha tehetnék. Persze rengeteg olyan use case létezik, amikor nem alternatíva az osx, mert kell az x86/win kombó.

  • gliskard

    senior tag

    válasz emvy #201 üzenetére

    nem is játékról volt szó. Azt több helyen írták, hogy az M1Pro/Max GPU-ja közel sem lesz optimális a komplexebb shader-ek futtatására, de nem is a gamer tábor a célközönség. Azokat a játékokat amik futnak iphone/ipad-en pedig élvezhető sebességgel fogja meghajtani. Egyébként ezek a számok szerintem elég jók (még úgy is hogy nem feküdtek rá az optimalizálásra)

  • gliskard

    senior tag

    válasz emvy #209 üzenetére

    iMac-re elég lesz :D de a MacPro és iMac Pro széria esetében feltételezem, hogy akár 1-4 utas kivitel is jöhet (feltéve ha tudnak valami korrekt bridge-et kiépíteni köztük).

  • gliskard

    senior tag

    válasz gbors #220 üzenetére

    Nem lesz PC szerű játékplatform, több okból is:

    • Apple a saját Arcade platformját favorizálj és erre próbálja terelni a fókuszt.

    • Vulkan API az Apple részéről nem élvez támogatást (itt egy egész jó összefoglalás).

    • Apple Arcade és a Metal API az iPhone/iPad-re fejlesztők szempontjából kényelmes mert elég nagy user bázist tudnak elérni (iphone / ipad / appe tv / M1 mac).

    • Eredetileg Konzolokra vagy PC-re írt játékok portolásához kellene a megfelelően támogatott Vulkan API. De ezzel csak a Mac tábort tudják elérni – ezért rizikós csak ebből remélni a megtérülést (viszont plusz egy platformot jelent amit supportálni kell).

    • Metal API nem explicit API mint a Vulkan, ezért lényegesen egyszerűbb használni és az optimalizálás miatt láthatóan elég jól teljesít iphone/ipad/apple tv platformokon – persze nem lesz olyan a grafika mint egy AAA játék esetében, de a casual gémer rétegnek ez nagy részben lefedi az igényeit.

    • Aki játszik az a Mac mellé vesz konzolt vagy konzolokat is (usa kollégák és ott élő ismerőseim nagy részének van Switch és PS vagy XBOX otthon)

    A fentiek miatt azt gondolom, hogy kisebb projektek esetében lehet cél platform a M1 Mac is, de ezek főként olyan indie csapatok, akiknek a M1 Mac bázis is fedezi a fejlesztési költségeket és a support-ot. Ráadásul ha az adott játékhoz nem kell az egér/billentyűzet kombó, akkor lehet vinni Apple Arcade-re is ami legalább egy nagyságrenddel nagyobb piac.
    Szerintem a AAA címek esetében ez megtérülés szempontjából rizikós Mac-re is fejleszteni.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz arn #227 üzenetére

    Igen elég combos 😉

    Komolyabb munkára, főleg amikor az idő kiemelt prioritású tényező továbbra is workstation gépek lesznek a megfelelők. Viszont amikor számít a mobilitás, az új macbook pro elég jó alternatíva 🤟🏼

    Hagyományos x86/windows vonalon a GPU fejlesztéseket a játék célú felhasználás dominálta és még ma is ez egy kiemelt irány.
    Nagyon kíváncsi leszek, hogy az Intel és az AMD továbbra is ragaszkodni fog az eddigi APU tervezési filozófiához vagy ők is lépnek az Apple-höz hasonló irányba? Ez a költői kérdés ráhúzható az egész ARM világra is, bár ott azért erőteljesebben érvényesült eddig is az energiahatékonyságra törekvés és az általános célú számítások támogatása (pl. az nVidia autóipari vonala). AMD/Samsung összeborulás vagy akár a Google SoC tervezési szárnypróbálgatásai esetében is lehet hatása az Apple M1-nek...
    De pont az Apple az elrettentő példa is az ilyen irányú fejlesztéseknél, mert láthatóan a HW magában kevés, kell az optimalizálás, kell a támogatás is.

  • gliskard

    senior tag

    válasz hallador #257 üzenetére

    "de azért valljuk be, hogy a MacOS-t bármihez képest nagyon szokni kell. És sajnos nagyon nem igaz, hogy csak működik. Én azzal kezdtem, hogy terminal-on ráhúztam azokat a progikat..."

    Igazad van. Az érem másik oldala, hogy az átlag felhasználók a célcsoport, miattuk van az egér orientált működés, a front-end szinten csak minimális konfigurálás lehetőség és a többi.

    "Mac"-kel könnyebben elboldogul egy átlag ember mint a windows-zal vagy a linux disztrókkal. Akik kicsit jobban elmélyedted a "számítógépezésben" azoknál kialakult egy buborék és kicsit másként nézik ezeket a dolgokat mint a "kívülállók". NNgroup-nak van értekezése témáról ami nem fizetős (link 1 / link 2). Az átlag akik egyébként használják ezeket az eszközöket csak felületesen foglalkozik ezzel, amennyire muszály.

    A "What is a Browser?" rém egyszerű kérdésre ilyen válaszok jöttek – igen, relatív régi a videó, de nincs kardinális különbség.



    Röviden – PH fórumozók mind a level3-ba tartoznak, az "átlag user" ettől lefelé van, de ha azt mondom, hogy csak a level 2-közepétől lefelé eső részt nézzük akkor is az a többség. Ők az Apple célcsoportja, mind az OS, mind a saját keynote/numbers/pages és a többi nem pro app esetében.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz arn #281 üzenetére

    jogos! sőt anno a ppc->x86 váltásnál is kellett kb. bő 1,5 év mire az AltiVec-re optimalizált app-ok teljesítményét hozták x86+SSE kombón (ahol dolgoztam ott a G5 DC mac-ek jó darabig bírták a versenyt az új inteles mac-ekkel).

    De pl az Apple is folyamatosan javított a FinalCut teljesítményén. Azonos HW-en érezhető volt a gyorsulás egy-egy nagyobb patch vagy verzió ugrás után.

    Adobe esetében pedig még több idő kellett, pedig ők akkor már javában fejlesztettek x86/SSE architektúrára.

    Feltételezem a mostani nativ alkalmazások még messze vannak az optimalizálással elérhető teljesítménytől.

  • gliskard

    senior tag

    válasz Teasüti #283 üzenetére

    A fejlesztés magában drága (nem csak a fejlesztő/mérnök)

    A teljesítmény orientált alkalmazások esetében is csak nagyon indokolt esetben fejlesztenek assembly-ben, a magasabb szintű nyelveknél pedig a fejlesztő környezeten, függvény könyvtárakon és a fordítón elég sok múlik. Persze kellenek azok is, akik használni is tudják és van kellő rutinjuk, tapasztalatuk a feladat megoldására.

    Appe érdekelt ezek optimalizálásában és a relatív kevés hw miatt erre van esélye is. Windows esetében nem az akarat hiányzik, hanem a nagy hw fragmentáció limitálja a lehetőségeket, jó példa az Adobe "hw-es gyorsítása" vagy a böngészők gpu kihasználása amire sokan legyintenek, de pl ez utóbbi egy noti esetében fontos. Ugyan ez a helyzet az OS és az általa kezelt folyamatokkal.
    Windows ökoszisztrmában generikus megoldásokat tudnak hozni, ha kell a kompatibilitás vagy definiálják a támogatott hw-ek szűk körét a többit pedig majd "működik valahogy".

  • gliskard

    senior tag

    válasz Alogonomus #291 üzenetére

    nem kell szabadtér. Rendszeresen járunk ügyfélhez fél napokra, tartunk 2-3 órás workshop-okat ahol kell a gép, de bent az irodában sem egy helyben ülünk.

    Amúgy meg cég és ember függő, ki mit használ. Nekem sokadik cég ahol vagy csak macbook vagy főleg macbook-ot kap mindenki (még a HR is). Jövőre az enyémet cserélik, már várom. Jó pr PM már a sima M1-et használja, ők vigyorognak, hogy nem kell töltőt magukkal hozni, mert bírja az egész napot. Nekik nem kell külső monitor, ezért nem is nagyon van fix helyük, így pláne segítség a hosszabb akku idő.

    [ Szerkesztve ]

  • gliskard

    senior tag

    válasz #54625216 #304 üzenetére

    Az Apple az M1-nél az alap ARM memória kezelés mellett az x86 strong memory order-ének a HW szintű támogatását is integrálta. Főként ezért olyan gyors a Rosetta és ezért látványosak a nem natív appokra épülő tesztek is. Ha ez nem lenne, akkor kb olyan teljesítményre lenne képes mint egy combosabb ARM-os Surface.

    MS és mindenki más a saját ARM x86 emulátora esetében ezt sw-ből kénytelen megoldani mivel a többi kereskedelmi forgalomba került ARM SoC ezt nem támogatja.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák