Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Hát, ahogy elnézem azon a női arcon nem sokat segít 50Mbps-nyi smink. ;] :P

    awexco - Sőt, még 60Hz és 60Hz közt is van élet (BFI).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz awexco #41 üzenetére

    Black Frame Insertion (szemléltető demó). Arra jó, hogy hatékonyan növelje viszonylag alacsony (pl. 50-60 vagy kevesebb) fps mellett az ember által tapasztalt mozgókép élességét, és a mozgás folytonosságának érzését. A valós magas fps persze még jobb, de szinte minden tekintetben "drágább" (sokkal erősebb CPU+VGA kell, nagyobb sávszél kell a VGA és kijelző közé, a kijelzők más komponenseit és másképp terheli jobban a "fapados" alacsony frekis módihoz képest, stb). Gyakorlati hátránya, hogy nem optimális (szinte lehetetlen/értelmetlen, nem is csinálja ma egy gyártó sem) adaptív sync-el (G/Free-Sync) kombinálni és kihangsúlyozódik a gond, mikor a vsync freki alá esik az fps (csóvázás/maszatolás helyett halványan, de élesen "duplán látni" a 30fps-en a mozgó éleket 60Hz-es BFI-vel, mintha "bandzsítanál" az állóképre), szóval fontosabbá válik a stabil 60fps.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz PuMbA #109 üzenetére

    Pont a "villódzástól" látod folytonosnak, mert attól könnyebben elhiszed, hogy folyamatos mozgóképet és nem "diavetítés" látsz.

    Amire kevesen szoktak kitérni az az, hogy szerintem itt van egy kis passzív tanulási fázis, tehát ha ilyesmit tesztelsz, és nem vagy hozzászokva még hasonlóhoz se, akkor erősen szokni kell, mire eltűnnek a káros mellékhatások és megszereted a pozitív oldalát, aztán visszaváltáskor lesz igazán feltűnő, hogy milyen jó is volt az a villogtatás és milyen hülyén néz ki a maszatos csóvázás, illetve milyen kevés is az a 60fps ilyen trükkök nélkül.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    Abu85, ha már ennyire sync-elünk, akkor erről mi a véleményed?

    Szerinted valódi probléma a render ahead queue hossza/megléte?
    Illetve valódi megoldás lehet az ilyen minimálisan Vsync freki alatti CPU oldali fps limit trükk? (Ez tényleg működik, és nem csak placebó)?

    Ha a fenti igen/igen, akkor miért nincs erre "normális" megoldás, tehát konfigurációs beállítások a játékmenükben, esetleg a VGA driver-ben (főleg mióta úgyis van fps limit a AMD-nél, csak nem ilyen finom skálázással, mint az RTTS-el, illetve most már mindkét gyártónak van custom vsync módja), amikkel kényszeríthető rövid queue mód hagyományos Vsync és bizonyos custom módok mellé (akár az átlag/összteljesítmény kárára)?

    Gondolom a Free és Gsync mellett is üres ez a queue, ahogy nV féle FastSync mellett is.
    Folyton szidják a Vsync buffer hosszát, főleg ha tripple-buffered, akkor végképp paráznak, a render ahead queue pedig csendben ott lapul hasonló hosszakkal (2-3 képkocka) és a fenti link/elmélet szerint Vsync mellett ez mindig megtelik (pedig ugye ott van a Vsync buffer is, ami épp elég lag).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz PuMbA #119 üzenetére

    Amikor folytonosságot írok, akkor arra gondolok.
    Azt nem hiszem el, hogy a BFI kifejezetten rontaná a mozgás folytonosságának élményét, mikor a pulzálási frekvencia azonos, vagy egész számú többszöröse a valós képkocka-sebességnek (legfeljebb nem segíti számottevően).
    Szerintem mindkettőn segít, bár utóbbira most hirtelen nem tudtam előhúzni semmi "tudományos igazolást", csak rémlik, hogy már futottam át ilyenen, illetve szubjektíven mindig ezt tapasztaltam (de lehet, hogy ez a része placebó).

    Miután évek óta csak 60Hz impulzus módban játszom 60fps Vsync-el, én már a 60Hz sample-and-hold módtól érzem magam hasonlóan rosszul, mint aki fordítva szokta meg, és az agresszív BFI-től áll égnek a haja első bekapcsolás után (pár óráig, max napig). Egyáltalán nem látom már a "stroboszkóp" effektet akkor sem, ha akarom, viszont "olvad és folyik a képernyő" s'n'h módban (főleg LCD-n, ahol még a válaszidő sem elhanyagolható).

    Abu85 - Ezt még neked #118-hoz:

    Annak idején bevallom nem értettem meg igazán, hogy a Chill miként csökkenti a lagot (pedig kérdezgettelek és válaszoltál is :R). Ez lenne akkor a megoldás, a render ahead queue-ra van hatása a Chill-nek is?

    Ki kéne bányásznom egy bányászgépből egy Radeon-t és kipróbálni ezt az új Vsync-et és a Chill-t (együtt és külön), csak akkora romhalmaz már a játékos gépem, hogy ha beerőszakolok egy VGA-t a csövek közt az alsó slotba, akkor eláraszt a víz mindent, ha pedig szétszedem, többet már nem lehet így összerakni gépház és alaplap+hűtés csere nélkül (letört csavarfej és hasonlók). :))

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Vigilante #131 üzenetére

    Sokféleképp mérhető, vagy legalább is jó közelítéssel becsülhető az input lag.

    1: Régimódi, hogy fényképezgetsz egy analóg CRT-t és a tesztelt cuccot, ez a digitális kijelző saját késését adja (+/-0.5*képkocaidő hibával, mert a CRT soronként frissül, a digitális progresszíven, nem végtelenül kicsi a kamera záridő, ha látod amit kell, stb)

    2: Használható hozzá többféle műszer (akár erre specializált kütyü, de pár színmérésre használt szenzor is befogható erre kicsit nagyobb hibatűréssel --- utóbbihoz először hozzáadódik az OS asztalkezelő késése is, de ha előveszed az analóg CRT-t, az azon mért értéket kivonva megkapod a monitorét)

    3: Ha játékmotorral együtt akarod lemérni, akkor kötsz egy kis analóg kapcsolós lámpát egy egérgombra, és nagyon gyors mintavételű kamerával (több 100, akár 1000 fps rögzítés) videózol úgy, hogy látszódjon a lámpa és a kijelző is, aztán elsütögetsz egy fegyvert a játékban (ilyet még nem csináltam), és vond ki az 1-10ms-t, ami az egéré (inkább áldozz be egy garantáltan 1ms kopott régi játékos egeret).

    Inkább válaszidőt nem fogsz mérni otthon, az általában egy más nagyságrend, így sokkal nagyobb precizitást és pontosságot, másféle eszközöket és technikákat igényel.

    De amúgy kő egyszerű a dolog. Ha érdekel a garantáltan minimális lag, akkor vegyél G-Sync monitort (ez az egy előnye van ennek a dolognak a FreeSync-el szemben, ahol nincs erre ilyen explicit garancia).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Vigilante #142 üzenetére

    "Nem mindegy, hogy 4ms IPS vagy 1 ms TN."

    Pedig de! :P

    Ezen a szinten gyakorlatilag teljesen lényegtelen már a válaszidő, mert a "retinal persistence" és "eye tracking motion blur" lesz meghatározó. Nem az LCD kristályok lassú forgása miatt fogsz csóvázást látni, hanem azért mert folyamatosan világít a képen egy fix képkocka, miközben követi a szemed a mozgást, és úgymond "ráég a látott képre a mozgás" (amit a szemed csinál reflexből).

    Egy jó BFI pedig mindkettőt "kitakarja" (pixel response és eye tracking blur), miközben BFI nélkül mindegy milyen alacsony a válaszidő, akkor is lesz eye tracking motion blur alacsony fps mellett.

    Egyetlen fontos határérték van a válaszidőre: legyen a maximális értéke (nem a gyártók által szívesebben megadott "jellemző", vagy átlag érték, hanem a legrosszabb, ami ténylegesen előfordulhat) alacsonyabb, mint a használni kívánt aktív idő, tehát pl. 120Hz-es samle-and-hold frissítésnél legyen <= 8 ms (hogy befejeződjön a váltás, mielőtt jön a következő frissítés 1/120 másodpercenként), vagy példaképp 50% duty cycle (50/50%-ra felezett fekete és fehér idő BFI-vel, ami már viszonylag agresszív és bőven sok 120Hz-hez) mellett legyen <= 4 ms (azért vettem ezt a példát, mert 4ms szerepel fent).

    120Hz + 50/50% BFI mellett a teljes 4ms váltási idő a fekete időbe esik, de 120Hz-hez már nem is kell 50/50, elég rövidebb időre kikapcsolni a LED-eket az LCD mögött, tehát még 6ms is belefér, vagy mehetünk 144-160Hz magasságokba is a 6ms panellel, mielőtt gond lesz a válaszidő.

    Változó, hogy mennyi fps, illetve milyen duty cycle kell az éles mozgóképhez, de 120fps BFI-vel már biztos elég a legtöbbeknek a legtöbb szituációban, ahogy a 240fps is BFI nélkül, és lényegében még utóbbihoz is elég a 4ms válaszidő.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Abu85 #150 üzenetére

    Azt tudom, hogy az RTSS limit csak fps limit, ami nyilván nem váltja ki a kijelző-szinkront.

    A linkelt hsz arról szól, hogy állítólag minimálisra csökken a RAQ-ban pihenő képkockák száma, ha picivel a sync frekvencia alá limitáljuk az fps-t CPU oldalon (itt épp most azért RTSS-el, mert ez tud ma ismert módon ilyen ezred-fps precizitással limitálni, illetve a lánc kellően korai pontján dolgozik ehhez, amit itt el akarunk érni vele), mert ha csak maga a kijelző-sync ad egy limitet a lánc végén (ami már a GPU oldalon is a lánc vége, míg a RAQ a CPU oldalán él a GPU előtt), olyankor tervszerűen felduzzad a RAQ az (általában statikus értékként előre, és "liberálisan" kiszabott) maximális megengedett hosszára, míg ha valami CPU oldalon "folytja" az fps-t (vagy épp nincs használatban semmi olyan képernyő-szinkron, ami valamiképp limitálna a GPU oldalán), akkor minden képkocka csak minimális időre kerül a RAQ-ba (ideális esetben, ha egyik hardware elem sincs 100%-ra terhelve, és elég sűrű ciklusban fut a RAQ kezelése --- ez még egy érdekes kérdés lehet, hogy ez polling-szerű, vagy direkt elküldik aludni az algót sok ms-re, hadd' duzzadjon csak az a queue, legyen mindig tele), ezzel csökkentve a lagot.

    Nekem régen az volt az empirikus szubjektív meggyőződésem, hogy a hagyományos Vsync az egyben scene-pacing is (bár akkor valószínűleg még senki nem hívta így, és én sem találtam ki rá új kifejezést, implicit a Vsync részének tekintettem), sőt direkt ezért is ragaszkodtam hozzá még akár online multiplayer FPS-ben is (amit már >10 éve nem játszok, és azóta rengeteg minden változott).
    -> Ezt még ma sem értem igazán, főleg mióta látom azt is, hogy mit csinál a FastSync, mennyire nem folyamatos a kép akkor sem, ha az fps a frissítési freki durván duplája, míg sima Vsync-el nincs ilyen bajom (így fura elhinni, hogy ez nem ad egyfajta scene-pacing megoldást is), kivéve esetleg egy anomáliát [***].

    A saját szűk megfigyelésem alapján (Frostbite3: DAI és MEA, mert ezekkel sokat időztem, és itt könnyű ezt kapcsolgatni a játék újraindítása nélkül devkonzolból) a Hawaii-nak, Polaris-nak és Pascal-nak is elég RAQ=2 (3-ra emelve semmi számottevőt nem látok az fps számlálón), de a RAQ=1 valóban feltűnőben bünteti a Pascal-t (CPU idő az egekben, az fps romokban, míg az AMD csak tűrhetően lassul..., de nem tudom ezt be lehetne-e hozni erősebb CPU-val, hisz a GTX1070 eleve gyorsabb kártya mint a 290X vagy RX480, illetve elméletben hajlandó lehetnék erőseb CPU-ra költeni, ha esetleg emiatt lenne értelme), és lehet hogy ez placebó, de mint ha kevesebb lenne az a jelenség, [***] mikor végig 60fsp Vsync mellett egy néha hirtelen egérmozgatáskor (ha pl. épp folyamatosan jobbra húzom az egeret, de valamiért meggondolom magam, és hirtelen elrántom balra) "zakatolva megugrik" a kép (nem tudom jobban körbeírni, de mint ha egy pillanatra lefagyna, és aztán kicsit dadogva, kapna észbe), amit régen (mondjuk 5-10 éve) nem rémlik, hogy bármikor tapasztaltam volna. Ebből érzem úgy, hogy túl "lomha" lett minden, hosszú queue-ra és ezzel magas késésre kezdtek optimalizálni mindent (játékmotorok, VGA driver-ek, stb), hogy kisajtoljanak még pár fps-t az ÁTLAG mutatókban (nem törődve azzal, hogy a játékos ebből mit tapasztal, akár rosszabb lesz neki összességében) és közben máshol próbálják csökkenteni az elszabaduló lag-ot (pl. végletekig kisajtolni mindent a monitorokból, hogy valahol csökkenjen a lag, ha már máshol duzzad, ami win-win, mert el lehet adni a "gamer" monitort, és mutogatni az erekciót, hogy milyen jól "optimalizált" a játékmotor/driver ÁTLAG teljesítményre).
    Persze lehet, hogy csak én öregszem és leszek egyre háklisabb mindenre. :DDD

    Általánosságban szerintem ez most ugyan az a klasszikus buffer-bloat probléma, mint amit jól nyomon lehet követni iskolapéldaként a Linux network és később Block layer fejlesztésében. Először az egekbe lövik a bufferelést, aztán kitalálnak helyette valami okosabbat, mikor zavaróvá válik az egyre több latency spike, amit nem mindenki tud tolerálni. Lehetne jobban, csak nem akarja senki, míg nem sírnak elég sokan és hangosan, de közben mindenhol máshol próbálják ellensúlyozni a baki hatásait (és talán a megoldás alapja is ott van a "történelemben", akár épp a Linux network fejlesztői naplók).

    Azt hiszem van is valami kihasználatlan RAM a G-sync modulon, amiről már elmélkedett valaki, hogy mire lehetne jó (de pontosan nem rémlik, rég olvastam), és talán köze lenne ehhez. De nyilván jobb lenne valami szabványos megoldás (nekem személy szerint olyan, ami HDMI standard is lesz TV-k miatt).

    Ironikus, hogy részben pont emiatt akartam idén újra Geforce-ot, mert azt hittem itt jobb a helyzet ilyesmikben (az átlag fps alatt lapuló apróságokban), erre most az AMD tolja a driver fejlesztéseket ebbe az irányba. :))

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Abu85 #152 üzenetére

    Szerintem ha több képkockányi a hossza (főleg ha csak <=60fps-re nézzük a képkockaidőt, nem >=120fps-re és feltesszük nem minden motor olyan épeszű, mint a Frostbite és megy akár 3 fölé is), és üzemszerűen tele van csordítva (legalább is ahogy Vsync mellett állítólag tele van), akkor könnyen lehet probléma.
    Arra gyanakszom, hogy ettől van a hirtelen irányváltáskor a stabilan magas fps mellett is némi akadás/dadogás, hogy a RAQ-ban sorakozik pár képkocka, ami még nem ezt követi (és így késve reagál, ráadásképp kevéssé "simán", mint amit előtte megszoktunk a látványtól).

    :N Azért ne ess át a ló másik oldalára, az nVidia is foglalkozott ezzel. Sőt, szerintem ők kezdték ezt az FCAT-el és hasonlókkal (+ ősidők óta van RAQ beállítás a driver-ben [ha nem is mindig bírálja felül ténylegesen a játékmotort] és előbb kezdték a custom Vsync-et is, de még a FreeSync is csak a G-Sync után jött...).
    Az lehet, hogy az nV utána megállt egy nekik kényelmes ponton, miközben az AMD mára nem csak felzárkózott, hanem most épp akár messzebb is ért, de történelmileg nem ők ebben a nagyobb úttörők. :N

    -- Egy kis extra kérdés --
    Most Win10-en DX11-el (hagyományos Win32, nem "modern" progik) van lag különbség exclusive fullscreen + Vsync és borderless windowed + Vsync (mármint a játékmenüben is bekapcsolva, mert tudom, hogy a WDM ilyenkor mindig Vsync-el, és ha kikapcsolom a játékban, akkor lényegében FastSync folytonosságot kapok [ami már nem jó], de vélhetően teljes Vsync laggal [ami így rossz üzlet])? :F

    A FreeSync önmagában ma az én szememben nem sokat ér a G-Sync mellett.
    Ha meg tudnék barátkozni egy <42" LCD-vel (de túlzottan hozzászoktam az ~50" TV mérethez, és mindig rühelltem az LCD-k minden nyavalyáját), akkor biztos G-Sync monitort vennék, mert tudtommal FreeSync esetén semmi garancia nincs az alacsony lagra, míg úgy látom, hogy a G-Sync "matrica" gyakorlatilag beleszól ebbe is. Egyrészt ugye a külön modullal (ami garantáltan egyforma lesz minden G-Sync monitorban, míg FreeSync-nél tetszőlegesen változó, csak a gyártón múlik miből, milyet, hogy...), illetve úgy látom, hogy ha nem is kötelezi őket erre az nV, de mégis szinte minden mai új G-Sync monitor real-time scan-out megoldású (persze a csak FreeSync-es is lehet ilyen, de ott nem érzem erre a "nyomást", és mivel tágabb az ársávjuk is, így az olcsóban gondolom bátrabban spórolnak, ha pedig drága modellek közt nézelődök, akkor már miért ne fizessem meg a garantált megoldást nyomozgatás vagy lottózás helyett...?).

    Kíváncsi leszek, hogy jövőre mely kijelzők és VGA-k jönnek már HDMI 2.1-el, és azokon belül melyek támogatják majd a "Game Mode VRR"-t. (Érdekes lenne, ha esetleg real-time scan-out megoldást is kapna egy OLED a VRR mellé alacsony lag-al, de "álmodik a nyomor", ha az LG-től kell várni hasonlót, már most is túlteljesítik magukat.) Nyilván az nVidia döntése lesz érdekesebb.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz BReal #160 üzenetére

    "egy AAA játék (WD2)"

    Mondjuk én már majdnem azóta rosszul vagyok, ha ezt az "AAA játék" dolgot olvasom, hogy divattá vált maga a jelző ebben az ipar/sajtóban. Az jut róla eszembe, hogy béta állapotban kiadott bughalmaz, abszolút tömegigényre készült (butított) tartalommal, többnyire egy sorozat részeként, ami nem viszi előbbre a story-t (ha singleplayer), vagy újítja meg az élményt (ha multi, vagy lényegében story nélküli játék, pl. "ügyességi"), feleslegesen nagy pénzből, amit így az én megítélésem szerint kár volt elkölteniük (persze tisztelet a kivételnek), viszont most vissza kell húzni (és akkor ugye drága DLC-k, eszement számú mikrotranzakciók, stb).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz bozont #168 üzenetére

    Szerintem inkább a Windows újratelepítés az, amit durván a 7-es óta teljesen feleslegesnek tartok. Hacsak nem verte rommá valami totális katasztrófa (pl. hardware hiba vagy instabil OC, esetleg vírus), akkor jó eséllyel megold mindent egy offline chkdsk + offline DISM restorehealth, és néha a beépített startup repair (kis bakiknál még online is jól működik a DISM, csak akkor kell offline, ha fel sem tud már állni a saját lábán).

    Persze a DDU is túl van misztifikálva. Attól, hogy néha maradhat vissza olyan config file, ami néha bezavarhat az új verzióval, még nem jelenti azt, hogy mindig csodát tenne.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák