Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • HAUG

    csendes tag

    Köszönöm az észrevételeket és a hozzászólásokat a cikkhez! Pár felmerült dologra röviden reagálnék:

    1) #6 hohoo (2011-02-09 17:49:41): "kár hogy ebből az alternativa3d-ből csak videos prerenderelt ps-elt videokat látni"
    Az Alternativa3D-vel éles alkalmazások is léteznek régóta, hisz a motor maga jó ideje létezik és folyamatosan fejlődik - a cikkben illusztrációként is szereplő Tanki Online játék is ilyen (ott is a link a videó alatt). Azért csak videót tettem be róla, mert így egy kattintással megnézhető. Amiből még valóban csak videót látni, az a Molehill 3D technológia - ezt is támogatni fogja az Alternativa3D (a demó is ezzel készült), de ez a változat még nem publikus.

    2) #71 Zoli77 (2011-02-09 22:37:55): "az a baj hogy a keresők nem indexelik a flash tartalmat"
    Ez így nem teljesen igaz. A keresők (legalábbis a Google) indexeli a Flash mozikban levő tartalmat, s ezt valójában már évek óta megteszi. De nem is ezzel van itt a baj. A baj az, hogy ez a gyakorlatban tkp. nem sokat jelent, mert jellemzően nincs a Flash moziba "beégetve" a megjelenített tartalom, hanem az futásidőben tölti be kívülről, a felhasználó tevékenységére reagálva - ez az, amit a keresők már nem tudnak lekövetni. Viszont kár ezt a Flash hibájának felróni, ugyanis ez az adatkezelés és megjelenítés rendszeréből következik, nem a Flashből. A keresők az "egy kattintás = egy oldalletöltés" módszert képesek hatékonyan kezelni, erre vannak kihegyezve. A teljes oldalújratöltés nélküli tartalomváltozásokkal pedig nem tudnak mit kezdeni, így a jellemzően ezt használó technológiákkal sem - nem csak a Flashsel, hanem a Silverlighttal, a Java applettel, de az AJAX-os JS/HTML oldalakkal sem. Én itt leginkább a keresők hiányosságát látom, hogy ezzel az egyre terjedő megközelítési móddal nem igazán akarnak foglalkozni. Nem annyira követik a keresendő tartalom változását, mint inkább elvárják, hogy a tartalomkészítők alkalmazkodjanak a keresők kényelméhez. Mindazonáltal kis többletmunkával megoldható a Flashsel és a többi említett technológiával megjelenített tartalmak kereshetősége is, csak rá kell szánni azt a kis energiát.

    3) #71 Zoli77 (2011-02-09 22:37:55): "én most a flash-nek kétségkívül a asztali alkalmazásfejlesztésben látom a jövőjét "
    Én is hasonlóan látom. Nekem úgy tűnik, hogy egyre inkább háttérbe szorulhatnak a böngészők és a böngészőben futó alkalmazások, a hagyományos honlapok az önálló internetes alkalmazásokkal szemben. Kb. hasonló irányt látok kibontakozni, mint amit pl. az okostelefonokon, tableteken látni, azaz nem annyira a böngészőben nézeget honlapokat a felhasználó, hanem alkalmazásokat tölt le, amiknél voltaképp számára már mindegy milyen technológiával is készültek. Az alkalmazásokat így nem korlátozzák a böngészők HTML-re kihegyezett dolgai (pl. eleve felesleges, hogy egy teljesen Flashben vagy Silverlighttal készült honlaphoz kell egy beágyazó HTML, s a böngésző HTML oldalként is kezeli ezeket - minek...), hatékonyabban is működhetnek. Ebbe az irányba mutat már az AIR megjelenése is, de a Silverlight out-of-browser funkciója is.

    4) Felmerült a Flash alkalmazások teljesítménye és CPU-zabálása. Ezzel kapcsolatban én osztom többek véleményét, akik ezt leginkább a hanyag és képzetlen fejlesztők számlájára írják. A Flash eredendően egy grafikusoknak, designereknek kitalált eszköz volt, kiegészítve egy kis scriptelési lehetőséggel. Ezáltal tkp. bárki képes volt rövid idő alatt alkotni Flashben, s ez nagyon nagy mértékben hozzájárult az elterjedéséhez, (ugyanakkor a sokak általi táplált ellenérzésekhez is) . Noha azóta már jócskán kinőtte magát, s a profi programozók igényeinek kielégítésére hajt elsősorban az Adobe, megmaradtak a másik irányból érkezett, programozásban meglehetősen képzetlen fejlesztők is (őket is támogatják persze, lásd pl. a Flash Professional és a Flex termékvonal kettéválása), s leginkább tőlük származnak a problémás alkalmazások. Jellemzően ilyenek csinálják pl. a bannereket, amikkel a legtöbben és leggyakrabban találkoznak. Ilyen eseteknél alapvető programozási módszerek, optimalizációs technikák hiányoznak. Más eszközöknél, pl.a Javánál és a Silverlightnál eleve másként indult az egész: ott nem a grafikusok és animátorok voltak a kezdeti célcsoport, hanem a professzionális programozók (ha egy amatőr kezébe adod a Flash Professionalt, akkor elég jól elboldogulhat rövid idő alatt, míg egy Visual Studioval, Eclipse-szel, Netbeansszel nem nagyon fog tudni csinálni semmit, de a Flash Builderrel sem), s csak az utóbbi időben próbálkoznak a programozási szempontból lájtosabb célcsoportok megcélzásával (lásd pl. Java applet helyett JavaFX, vagy a Microsoft Expression szoftverei). Ami a HTML5 vonalat illeti (amit mondjuk én több okból sem látok különösebb konkurenciának a Flash számára), véleményem szerint ugyanaz lesz a helyzet, mint a Flash esetén: alacsony a belépési küszöb, így sok "kókler" is megjelenik, s tömegével lesznek CPU-zabáló, kezelhetetlen, idegesítő alkalmazások a jóval kevesebb valóban profi mellett.

  • HAUG

    csendes tag

    5) Felmerült még a nyílt vs nem nyílt viszonya. Én személyesen nem gondolom, hogy különösebben a nyílt forráskódon múlna egy szoftver minősége, ugyanis - a legegyszerűbb szoftverektől eltekintve - a jó eredményhez abszolút profi fejlesztők kellenek, akik főállásban foglalkoznak az adott szoftver fejlesztésével, s nem önkéntes belekukkantgatás, hozzáfarigcsálás szintjén. Ezeket az embereket össze kell gyűjteni, meg kell fizetni. Innentől viszont tkp. mindegy, hogy nyílt-e egy szoftver forráskódja, hiszen egy mögötte álló pénzforrás és szakértelem nélkül úgysem tud senki érdemben hozzányúlni egy teljesen nyílt forrású szoftverhez sem. Az ismert nyílt szoftvereket (Linux, Firefox, stb.) is jól fizetett profi programozók fejlesztik főállásban, nagyon is profitorientált cégek által finanszírozva (közvetve vagy közvetlenül). Ami az Adobe nyíltságát illeti: az SWF formátum nyílt szabvány, s nagy hangsúlyt fektetnek nyílt forrású fejlesztésekre. A Flash 9 megjelenésekor a bájtkódfuttató motort Tamarin néven nyílt forrással továbbadták a Mozillának, hogy a JS fejlesztésekhez haszunálhassa. Teljes Flex SDK nyílt forrású, s nyílt projektjeinek külön honlapot tart fenn az Adobe: opensource.adobe.com. Megtalálható itt az Open Source Media Framework, a Flex Framework és több más nyílt projekt is. A Flex Buildert is a nyílt forrású Eclipse-re építve készítik. Kétségtelen, hogy pár dolog üzleti megfontolásokból megmaradt zártnak: ilyen a Flash lejátszó vagy a Flash fejleszőkörnyezet, illetve pl. az RTMFP protokol. Én nem tartanám jó ötletnek, ha a több forrásból származó Flash lejátszó is forgalomba kerülne, hisz ez óhatatlanul is inkompatibilitásokkal járna, márpedig a Flash egyik legnagyobb előnye az egységesség. A böngészők a Flashnél jóval kevésbé összetett HTML és CSS egyforma működését sem tudták maradéktalanul megoldani sok-sok év alatt, nem várhatnánk sok jót a különféle Flash lejátszóktól sem.

  • HAUG

    csendes tag

    válasz doc #131 üzenetére

    A konkurencia úgy általában jót tesz a fejlődésnek, ez kétségtelen. A Flash esetén pl. leginkább a Silverlight belengetése volt ilyen. Ugyanakkor továbbra sem tartom jó ötletnek az eltérő Flash Player implementációkat. Az esetleges inkompatibilitásokkal többet lehet veszíteni, mint nyerni a teljesítménnyel, s ha a különböző változatok egyes részterületeken jelentősen eltérő teljesítményt nyújtanak, az is csak gondot okoz.

Új hozzászólás Aktív témák