Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Termigáßor

    aktív tag

    Srácok! Jól egymásnak ugrottatok, csak azért nem tudtok megegyezni, mert almát hasonlítotok körtéhez. Alapvetően a maga szempontjából mindegyikőtöknek igaza van. A valódi 5.1 vagy 7.1 tényleg jobb a virtuálisnál. Viszont sztereó fülessel is lehetséges a tökéletes térhangzás. Csak azt pszicho-akusztikus avagy binaurális 3D technikával lehet elérni. Azzal pedig nem(csak) virtuális hangszórók fix pozícióját lehet szimulálni, hanem konkrétan a hangok valódi forrását a 3D tér bármely pontján akár mozgás közben is.

    A lényege, hogy ugyanazt a hangot az ember két füle a nagyon picit, de különböző időben kapja meg, ha annak forrása nem pont egyforma távolságra van mindkét fültől. Ehhez jön még hogy a fülkagylók és a fej is torzítják a hangot bizonyos irányokból. Az agy ezen különbségek összegzéséből következteti ki a hangok forrásának térbeli pozícióját. Ezt lehet szimulálni szoftveresen is (HRTF - Head Related Tranform Function), viszont nagyon számításigényes. Ráadásul a tökéletes hangzáshoz szükséges a hallgató pontos fejmérete és a fülkagylók formája. Ennek áthidalására találták ki köztes megoldásként a HRTF táblákat. Ezek egyfajta preset-ek, különböző fejméretekről és fülkagyló formákról vett mintákkal. Ezeket használva meglepően jól megközelíthető a valós szimuláció minősége sokkal kisebb számításigénnyel. Ezt a technikát használta anno az A3D és most az AMD True Audio megoldása is. Ezenkívül létezik az OpenAL-hez is HRTF mód, amivel minden régebbi játék, ami még ezt a technikát használja felruházható egy sokkal pontosabb térhangzással.

    Jobbára ártalmatlan...

Új hozzászólás Aktív témák