Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    @-=MrLF=-: A New Shepard kapszulája a Szojuz-okhoz hasonló módon fékezőrakétákat gyújt be közvetlenül a földet érés előtt. Vagyis ahogy már írták, nagyon minimális sebességgel ér földet...

    @atike: Két (három-négy) irányvonal van, ami úgy-ahogy vállalható:

    1.: A Bigelow Aerospace felfújható modulokból civil űrállomást épít(ene). A személyzet SpaceX Dragon V2 vagy Boeing CST-100 űrhajókkal juthatna el oda. Mikor? Feltehetően 2018-2020 körül.

    A Bigelow cég egyébként komplett tervekkel áll már készen a Hold- és Mars-űrállomás és Hold-űrbázis, sőt, Mars-űrbázis is a tervezőasztalon van... Csak valaki fizesse meg...

    2.: SpaceX. Nos, Elon Musk konkrét tervekkel bír, azt szeretné, hogy ha fél millió dollárért bárki eljuthatna a Mars-ra, hogy ott telepes legyen (ie.: egyirányú jegy a Marsra). A cél egy komplett Mars-űrbázis létrehozása. Mikor? Függően attól hogy sikerül pénzt szereznie és hogy halad a Falcon Heavy után érkező MCT hordozórakéta, várhatóan a 2030-as években.

    3.: NASA / Orion. Ez a kényelmetlen program. Arra nincs pénz, hogy Hold-bázist vagy Mars-utazást csináljanak, de valamit kell. Megépítik az SLS hordozórakétát és az Orion űrhajót (kerül ami kerül), de egyenlőre annyi biztos csak, hogy a 2020-as évek elején négy űrhajós megismétli az Apollo-8 útját, és valamikor a 2020-as évek közepén meglátogatnak egy Föld-közeli aszteroidát. Utóbbi még nincs teljesen kidolgozva, ahogy az már végképpen nincs, hogy utána mi lesz...

    4.: Blue Origin, a SpaceX "ősriválisa". Saját két fokozatú újrahasználható rakétájuk az évtized végén fog repülni, a pontos jövőkép nincs kőbe vésbe, hatalmas űrállomásokról beszélnek, de konkrét terveket nem láttunk még.

    +1.: Egyebek.

    5.1.: Az oroszok építenek egy új, Dragon / CST-100 / Orion szerű űrhajót, és majd azzal váltják le a Szojuz-t. Az egyetlen konkrét terv, hogy mire használják az ISS-ről leválasztott orosz modulokra épülő új orosz űrállomás lenne. Tervek lennének Hold-utazásra is, de ehhez sem megfelelő rakéta, sem konkrét terv nincs.

    5.2.: A kínaiak maguk sem tudják pontosan mit akarnak. Talán a saját űrállomás programjuk végre eljut valahova, de ez még az 1970-es évek béli amerikai Skylab / szovjet Szaljut programhoz mérten is lassan halad. Beszélni beszélnek Hold-bázisokról, meg a civil űripar felfuttatásáról, de például az utóbbi terén a legtöbb kiemelt startup kb. powerpoint-prezentáció szintjén tart, és még a komolyabbak is csak kisebb méretű "játék" rakétákat indítottak.

    5.3.: Angliában lassacskán halad a Skylon űrrepülőgép hajtóművének fejlesztése. A program vontatott, és nincs meg a megfelelő finanszírozás a megépítésére - még úgy sem, hogy több tíz millió fontot tol most a kormány a hajtómű fejlesztésébe. Talán a jövő évtized közepére lehet ebből is valami, ha csak fel nem karolja valaki.

    5.4.: Kisebb start-upok: Ők nano-műholdak feljuttatásánál vannak, és nagy a veszély, hogy be fog dőlni a többségük, hiszen nem versenyképesek a valóságban, csak a beléjük tolt pénzt élik fel.

    5.5.: ESA. Na ők aztán bajban vannak. Az Ariane-6 rakétával talán nem tűnnek el a civil rakétapiac süllyesztőjében, ha olyan jól rajtolnak, mint az Ariane-5 (ami arról híres, hogy teljes kudarca még nem volt). De ennyi. Sem emberes űrhajó, sem előre mutatóbb megoldás nincs a tarsolyukban. Az Ariane-6 egyetlen figyelemre méltó képessége, hogy az első fokozat hajtóműveit vissza tudja szerezni. De ha sikerül is, akkor sem versenyképesek árban a SpaceX Falcon Heavy-jével, legalábbis ha a terveknek megfelelően alakul minden. Európa még jobban leszakad...

    5.6.: ULA. Feltehetően megszűnik hosszú távon, már ha a Lockheed és a Boeing racionális alapon nézi a dolgokat. A jelenlegi egyetlen menekülési tervük a Vulcan rakéta, amely az Ariane-6-hoz hasonlóan csak az első fokozat rakétahajtóműveit szerezné vissza.

    Ennyi.

    Félelmetes, de a Skylon az egyetlen valóban drasztikusan innovatív terv, a többi inkább csak innovatívan kitalált félmegoldás. Egyszerűen senki sem mer még csak tervek szintjén sem kockázatosabb megoldásokat a papírra vetni...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák