Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Skipqer

    tag

    válasz DeFranco #24 üzenetére

    2: Erre találták ki az elektronikusan aláírt számlát... Ha jól tudom nem is olyan régen ezt a lehetőséget itt is bevezették.

    3: Egyrészt nem kell állandóan online kapcsolatnak lennie a rendszer felé, itthon is van rá példa, meg lehet oldani, másrészt az automaták beszerzése és üzemeltetése sincs ingyen...

    4: Ha már éppen kényelmi lehetőség, azt lett volna jó szem előtt tartatni, hogy az utasnak mi a legkényelmesebb/leggyorsabb megoldás. Ebben a formában pont azt az előnyét veszíti el, hogy nem kell előbb kimenni az állomásra...

    Persze abban igazad van, hogy a semminél ez még mindig sokkal jobb, de ha már csinálunk valamit drága pénzért, miért kell már megint olyan jó magyarosan... :W

  • Skipqer

    tag

    válasz DeFranco #33 üzenetére

    2. Az elektronikus aláírás használatára a 2001. évi XXXV. törvény értelmében van lehetőség, ugyan az elektronikus számla mint külön nevesített adóügyi bizonylat csak a 2007. évi CXXVII. törvény az általános forgalmi adóról elfogadása óta létezik. A MÁV rendszerének pontos indulási időpontját nem ismerem, de 2008 év vége felé vásároltam először jegyet ebben a formában, így feltételezem nem sokkal korábban indulhatott. Azt is érdemes figyelembe venni, hogy 2003 óta a MÁV Informatika egyike azon kevés hitelesítés szolgáltatónak, akik a törvény által megkövetelt elektronikus aláírás és időbélyeg előállítására jogosultak, azaz házon belül is minden szükséges eszköz a rendelkezésre kellett, hogy álljon a projekt indulásakor.

    3. Folyamatos kapcsolat akkor sem szükséges. Több megoldás is létezik a felszálló utazok kezelésére, a legolcsóbb az online vásárlás lezárása a jármű indulása előtt. Az ilyen online jegyvásárlási statisztikákból látszik, hogy úgysem az utolsó percben jegyet vásárlók a célközönsége ezeknek a rendszereknek.

    4. A mostani eset is azt bizonyítja, hogy nem elég az utolsó percben befutni az állomásra... mivel egy szolgáltatás működőképességétől függ az ember, nem teheti meg, mert mi van, ha épp valami miatt nem megy. Nem kell itt ekkora teljes összeomlás, elég egy lefagyott terminál, utólag már magyarázhatod, hogy pont abban a percben nem ment...

    Igen, vettem már jegyet nem egyszer. Futottam is bele hibás terminálba és rohangáltam normál jegyet szeretni... nyilván azóta az alkalmazottak is egyre jobban megtanulják mi a teendő egy egy üzemzavar esetén, de sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy sosem lehetsz biztos abban, hogy néhány perc alatt találnak megoldást a problémádra...

  • Skipqer

    tag

    válasz DeFranco #36 üzenetére

    2.) A megfelelő elektronikus aláírással ellátott dokumentumok a papír alapúakkal minden szempontból egyenértékűek, bizonyító erejű dokumentumok hozhatóak létre. Az elfogadásuk nem tagadható meg pusztán elektronikus formátumuk miatt. Szerencsére befogadó oldalon nem szükséges beruházás, az aláírások ingyenes szoftverekkel is ellenőrizhetőek pl. a PDF formátumú számlák Adobe Reader segítségével.

    3.) Ennyire nem akartam belemenni a részletekbe, az idő alapú korlátozást mint a legolcsóbb és egyben legegyszerűbb lehetőséget csak példának szántam, ilyen megoldás itthon a Volánnál működik, de akkor itt egy másik lehetőség vázlatosan: elektronikus aláírással ellátott jegyek.
    A lányege: a megvásárolt jegy adatait (honnan-hová, mikor, kedvezmények, jegy sorszáma stb.) elektronikus aláírással (PKI szerinti kulcs használat) látja el a kiszolgáló szerver. Az így kapott értéket vonalkódba (PDF417 vagy akár QR) foglalva nyomtatható vagy akár menthető képként mobiltelefonra is.
    A PKI aláírásnak köszönhetően egy pofonegyszerű kis programmal szinte bármilyen platformon pillanatok alatt ellenőrizhető, hogy azt a jegyet (adatot) a jegyértékesítő rendszer állította e ki. A kallereknek erre akár egy olcsóbb Androidos telefon is elég, nem kell adat kapcsolat, amíg a központi szervert nem törik fel, addig biztosak lehetünk abban, hogy a jegy eredeti.
    Az persze bonyolítja a kérdést, hogy a jegy nem konkrét vonatra szól, de mobilneten keresztül vígan fel tudja tolni a szerverre mely jegyek lettek már felhasználva, flottában vásárolva az adatcsomagot filléres tétel lenne.
    Azt nem tudom, hogy a MÁV-nál van e ilyen statisztika, feltételezem, hogy lennie kell, ha nem is teljesen pontos adatokkal, de a jegy átvételi időpontok alapján azért nagyjából lehet következtetni.

    4.) Biztosan hozzájárult a fejetlenséghez a rendszer nem sokkal korábbi bevezetése is. Ha valakihez éppen nem jut el az információ a leállásról, nem biztos, hogy tudni fogja mit kell ilyenkor tenni.
    Én a legjobb megoldásnak azt találtam, hogy elmegyek a pénztárba és megkérdezem ott mi a teendő, illetve logikus megoldásnak tartottam volna, ha ilyen esetben ott is ki tudják adni a jegyet. A végeredmény ott is az lett, hogy szálljak fel nyugodtan a vonatra, nem lesz gond...
    Innen jön a negatív hozzáállásom másik oka: a vonaton simán bliccelőnek lettem nézve, lehazugoztak néhányszor, mire sikerül legalább annyit elérni, hogy a büntetésre kerüljön rá, hogy e-jeggyel rendelkezek, csak nem tudtam felvenni... Szerencsére a büntetést nem kellett befizetnem és a történet itt le is záródhatna, de nem. Néhány hónappal később állítólag ismét jegy nélkül utaztam, na itt határoztam el, hogy soha többet kalauznak személyes adatot meg nem adok.
    Tehát többek közt ezért sem tetszik a rendszer. :) Ne nekem kelljen bizonyítanom, hogy rendelkeztem jeggyel, csak nem tudtam valamilyen okból felvenni azt.

Új hozzászólás Aktív témák