Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Shade45 #1 üzenetére

    Hihetetlen ez a fickó, miket véghez vitt ilyen rövid idő alatt...

    Alapvetően amit végigvitt, teljesen hétköznapi dolgok. "Csak" kellett egy kis kezdőtőke, meg egy nagyon nagy adag állhatatosság. Musknak mindkettőből kijutott.

    Az ITS nagyon elnagyolt a jelen állapotában még, effektíve alig több, mint ötletelés, hogy lehetne megvalósítani és leszorítani az árakat. Hogy ez fogyasztható legyen, ahhoz pedig kell egy adag nagyotmondás. De ez meg nem áll távol Musktól, anno 2020-ra ígért már emberes Mars utazást, meg a SpaceX megalapításakor az volt a terve, hogy alig egy év múlva már az első indításra is sor kerül - de csak 4 év múlva került sor rá...

    Most azt állítja, hogy 200 000 dollárért visz majd embereket a Marsra. 100 embert egy úton. 80 nap alatt, és olyan luxussal, mint egy kirándulóhajón. A hajó teherbírása pedig 450 tonna. Ezek az adatok pedig ütköznek. Ha 100 ember, akkor rögtön inkább 350 000 dollár még a saját költségszámítása alapján is. A 100 embernek fejenként cirka 10 köbméter élettér jut, ami nem olyan kevés, de itt alsó hangon is nem 80 napot, hanem 90, de akár 140 napot is el kell tölteni, és csak akkor ilyen keveset, ha 200 tonnát visz magával a hajó a Marsra. Luxusnak pedig biztos nem lehet nevezni a körülményeket, 10 köbméter ehhez kevés. Ha 450 tonnás teherbírással számol, akkor pedig az út pedig inkább 200-400 nap.

    Nem akarom kisebbíteni az érdemeit, mert tényszerű, hogy igencsak felbolygatta a hordozórakéta-piacot a Falcon 9-el. De ha nincs a SpaceX, akkor a Blue Origin valósítja ezt meg, pár évvel később (és komolyabb NASA pénzek nélkül...).

    Amire ez jó, hogy megint van egy relatíve életképes Mars-elképzelés, de aztán majd kiderül, hogy megvalósul-e, avagy ez is megy a többi közé a polcra...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz bambano #7 üzenetére

    Először is: fejenként 10 köbméter. Csak becsülni lehet az ábrák alapján:


    Az ITS űrhajó felépítése és főbb adatai

    A lakórész négy szintes, az alsó szintek cirka 2-2,2 méter magasak, feltehetően a kabinok részére, aztán egy magasabb (~3 méter?), és végül az orrban a hatalmas ablakkal rendelkező szint, amely egyfajta rekreációs fedélzet lehet. A rakodótér két szintes, magassága pedig 2,5-2,7 méter magas lehet. A 12 méteres átmérőjű lakószintek területe 36 m2, térfogata 2 méteres belmagasság esetén ~226 m3, ebből ugye szintén kettő van, tehát cirka 552 m3. A felette lévő két szint nagyságrendileg szintén hasonló térfogatú, tehát összesen ~1100 m3-es. Ez 100 fős személyzet esetében 11 m3 per fő.

    Másodszor, én 196cm vagyok, hasonló az alaphelyzet. Csakhogy ez gravitáció mellett történik így, így a mennyezet körüli teret szinte egyáltalán nem használjuk ki. A súlytalanság miatt a teljes rendelkezésre álló teret ki tudod használni, ezért kicsit jobb a helyzet ott.

    Itt van egy mókás kis diagram, lehet játszadozni vele.

    Itt kiemelném az űrsiklót, ott ~74 köbméter állt rendelkezésre, és max. 7 fős személyzet volt, vagyis hozzávetőleg azonos az ITS-ben, 100 főre vetített arányokkal.


    Ennyi hely volt az űrsiklóban

    Az űrsiklóban kényelmesen elvoltak akár 2 hétig is civil űrhajósok. A kulcs itt a két hét. Már 80 nap is sok ekkora térben a civileknek. Ki lehet bírni, ezt a tengeralattjárók személyzetei bizonyítják, ott van, hogy 10 köbméter se jut fejenként, és a személyzet egy része un. "hot bunk" elven osztozik az ágyakon - vagyis 2-3 ember használ egy ágyat, és a külvilágtól csak egy vastag függöny választja el. Privát szféra nuku. Mindezt akár 3, olykor 6 hónapig.

    Éppen ezért a tengeralattjáró-személyzet egy külön kaszt, és általában ritka, hogy a tiszteket leszámítva (akik saját hálószobájuk van, igaz 4-6 fős, de mégis csak ajtóval elszeparált már) bárki 2-3 évnél tovább szolgáljon a fedélzetükön, a többség ennyi idő után átkéreti magát felszíni hajóra vagy szárazföldre...


    Hot bunk a torpedók között - HMS Talent
    (igen, ez egy 1988-ban elkészült brit tengó, nem valami régiség...)

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Braddock #20 üzenetére

    Attól eltekintve, hogy a valóságtól nagyon elrugaszkodott szegény, mi értelme lenne? Van ott valami klassz strand, vagy mi?

    A terv nem annyira elrugaszkodott, sőt, alapjában véve megvalósítható. Nincs benne semmi olyan, ami a mai technikai lehetőségeken túlmutat, nincsenek egzotikus meghajtások (pl. VASIMR vagy termo-nukleáris hajtóművek), nincsenek bonyolult manőverek. Igen, kidolgozatlan sok téren, ez nem vitás, és vannak benne nagyott mondások (egyáltalán nem luxusút, legalábbis nem úgy, ahogy felvázolja).

    Hogy miért lenne értelme? Nos alapvető cél az emberiség terjeszkedése. Kiépítesz egy kolóniát a Marson, aztán az önellátó lehet (Musknak ez a célja, ehhez cirka egymillió kolonistát tart szükségesnek), ez pedig az emberiség jövője szempontjából több okból is hasznos. Először is ha kirobbanna egy kataklizma (világháború, aszteroida-becsapódás, sorolhatod), akkor az emberiség túlélési esélye egyből megduplázódnának. Másodszor a Mars ideális terep az űrbéli kolóniák technológiájának kifejlesztésére. Relatíve közel van, a gravitációja annyira nem kicsi, van légköre és vannak alapvető nyersanyagok (pl. víz). Vagyis itt kitapasztalhatjuk pár évtized, évszázad alatt, hogy távoli bolygókon hogy telepedjünk le.

    Amikor pedig azt kérdezed, hogy van-e strand, akkor kérdezd meg magadtól, hogy vajon akik hegyeket másznak, akik a kényelmet keresik? Ugye hogy nem. Vannak, akik keresik a kihívásokat. Nos a Mars nyújt éppen eleget...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz bambano #23 üzenetére

    @bambano: még mindig szét kellene választani szerintem a kiképzett katonákat, a civilnek látszó, de szintén nem átlagember űrhajósokat, a bolondokat, akik felmásznak a hegyekre azoktól, akik luxusnyaralásként értelmezve elrepülnének a marsra.
    azokra, akik kihívásként értelmezik a marsutazást, nem lehet tömegbizniszt alapozni.

    Olvastad a kereskedelmi űrugrásról szóló logout írásom?

    Idézek abból: "(2009): ...a vendégek között van az első 300 utas is, akik előjegyezték magukat a 200 000 dolláros utazásra (a Virgin Galacticnál)."

    2004-ben bejelentik, hogy lesz kereskedelmi űrugrás, és kétszáz ezer dollár lesz egy jegy rá (oké, a csomag része egy kis kiképzés, és szumma három napnyi szórakozás, aminek a végén csinálnak egy űrugrást az SS2-vel). 2009-re pedig 300 ember már letette ezt az összeget úgy, hogy ekkor mutatták be a SpaceShipTwo első példányát, a VSS Enterprise-t, amelynek a tesztrepülései még el sem kezdődtek.

    Tehát vannak ilyen emberek, ez nem vitás. Hogy erre lehet-e bizniszt alapozni... Az egy teljesen más kérdés.

    Szigorúan személyes véleményem az, hogy Musk nem az ő pénzükből akarja megvalósítani az ITS-t, hanem a NASA pénzéből. A SpaceX 2004-ben kezdett el a Dragon űrhajóval foglalkozni, persze akkor még szerény szinten. Próbálta eladni a NASA-nak, mint az űrsikló utáni űrhajó lehetőségeként 2006-2007 körül. A NASA ilyenformán (akkor) nem tartott igényt rá, de végül teherűrhajóként igen, a COTS keretében (2008). A kifejlesztését a Falcon 9-essel együtt így hát a NASA pénzelte leginkább (a Merlin-1C hajtómű ekkor már készen volt, tehát especiel azt nem). Pár évvel később oda jutunk, hogy a SpaceX megnyeri a CCDev-et is, és a NASA fizet a Dragon V2 kifejlesztéséért is.

    Nem sokkal Musk előadása előtt a szakmai oldalakon azon ment az agyalás, hogy a kongresszus "iránymutatása", mely szerint a NASA küldjön 2041 előtt embert a Marsra, mennyire reális a "kéznél" lévő eszközökkel, mint a méregdrága SLS hordozórakéta és Orion űrhajó, úgy, hogy a NASA-nak nincs dedikált programja a Mars-űrhajóra. Rá pár nappal Musk bejelent egy rendszert, amely finoman szólva is többre képes, mint az SLS/Orion, és a fejlesztési költségvetését kb. annyira tippeli, mint csak az SLS kifejlesztésének a költsége. Csakhogy az SLS egy indítása fél milliárd dollár (és akkor optimisták voltunk), felhasználhatósága zéró (egy csavar sem marad belőle). Musk egy iszonyú optimista 64 millió dolláros utazási költséggel számol, legyen 10x annyi (640 millió dollár), de akkor is alsó hangon 200 tonnát képes eljuttatni a Marsra. Az SLS ennyit Föld körüli pályára nem képes eljuttatni, és ez csak egy hordozórakéta, űrhajó még sehol.

    Szóval én azt gondolom, hogy az ITS bemutatása most valami olyasmi lehetett, mint a Dragon bemutatása 2006-ban. 2006-ban amikor a SpaceX még csak egy sikeres Falcon 1 indítást sem tudott felmutatni...


    Dragon és Falcon 9 anno domini 2006

    Emlékszem, hogy anno az Index 'űrbuzik' topicjában kvázi fetrengtünk a röhögéstől, amikor bohóckodtak az első indítással. Az első kísérletnél, 2005-ben konkréten összeroppantotta a vákuum az első fokozatot, mikor üzemanyagtöltést szerettek volna végrehajtani, és egy hibás szelep kiszúrt velük. Aztán kapott új első fokozatot, de a legkülönfélébb hibák miatt nem tudták indításra kész helyzetbe hozni a rakétát.

    Ha akkor és ott esküdnöm kellett volna, akkor sem hittem volna, hogy egyszer ez a cég, és ez a forrófejű internet-milliomos embert szállító űrhajót fog építeni a NASA-nak. Most meg itt tartunk...

    Kismillió téren tartom túlzónak és elnagyoltnak az ITS-t. Ezer sebből vérzik Musk álma (igaz egyik sem végzetes). De nem merném azt mondani, hogy nem képes véghez vinni...

    @megarambo: Nézd, Musk cirka 100 millió dollárt döntött bele a SpaceX-be 2006-ig, ami semmilyen szempontból nem volt sok pénz a hordozórakéta-piacon. Ma meg ott tartunk, hogy a hordozórakéta-piac legbefolyásosabb szereplőjéről beszélünk, akihez mindenki méri magát.

    De mondok még egy jobb példát, akit én especiel amúgy jobban kedvelek, Jeff Bezost. Ő hozzávetőleg 800-900 milliót tett eddig a Blue Originbe. Jelenleg ő az, aki a SpaceX mellett a másik fő szereplője lesz a hordozórakéta-piacnak, olyannyira, hogy az ULA feltehetően tőle fogja megvenni a Vulcan rakéta hajtóművét, és az OrbitalATK is bejelentkezett ugyanerre a Be-4 hajtóműre. Miközben a Blue Origin saját hordozórakétát épít...

    Igenis vannak, akik kezdenek pénzt ölni ebbe. Musk, Bezos, Branson, Bigelow... Álmodozók? Igen. De azért üzletembernek sem utolsó egyik sem...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #30 üzenetére

    Nem hiszem, hogy bárki szó szerint luxusútként tekintene...

    Musk szó szerint ezt mondta. Hogy az utazás olyan lesz, mint egy luxus óceánjárón.

    egyirányú(!) (a tisztánlátás kedvéért, ezt már a múltkor is kiemelte)

    Azt is mondta, hogy visszafele is lehet jönni. Amit nem említett, hogy a visszaút feltehetően közel egy évi tart a szűkös Delta-V büdzsé miatt...

    Itt a korábbi elképzelésekhez képest luxusút, mert nem kell előtte 1 évet kiképzésen eltölteni, heteket pörögni a g-szimulátorban, egy kis űrhajó apró orrában kuporogni, mert mindenki így képzel el egy mars utat,

    Mars Reference Mission 5.0
    Odaút 2037-ben: 174 nap
    Visszaút 2039-ben: 201 nap
    Személyzet: hat fő
    Térfogat: ~300 m3

    Vagyis 50 köbméter koponyánként. Általában a NASA minimum 20, de inkább 30-50 köbmétert ajánl fejenként egy Mars útra...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #37 üzenetére

    Az utat egyértelműen egyirányúként írta le.

    Amiatt, mert ő úgy gondolja, hogy kolonistákat szállít a Marsra. Csakhogy azt is mondta, hogy nem akar a SpaceX Mars-bázisokkal foglalkozni, csak a cég akar lenni, aki szállítja az embereket és a terhet a Marsra. Akit fel lehet bérelni erre.

    Csakhogy ha ő csak a szállítás akar foglalkozni, akkor nem ő fogja megmondani, hogy merről merre áramoljanak az emberek. Ha valaki arra fizet, hogy a Marsról a Földre akar menni, akkor nem fogja visszautasítani.

    Nem az számít, hogy a nasa miről álmodozik, hanem, hogy mi él az emberek fejében az űrutazásról.

    A legtöbb ezzel foglalkozó Sci-fi is alapvetően tágas űrhajókat fest le, legyen szó a 2001-ről, a 2010-ről, a Mission 2 Mars-ról, a Red Planet-ről, a The Martian-ról, vagy bármelyik másikról...

    Nem tudom, az emberek fejében mi él az űrutazásról, de especiel ha a Sci-fi filmekre alapozzák azt, akkor elég tágas környezet élhet a fejükben.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák