Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MongolZ

    addikt

    válasz schawo #60 üzenetére

    "Musk 5 évvel előrepörgette az elektronikus bankolást, 5-10-zel a napelemtechnológiát, 10-15 évvel az elektromos autózást, 20-szal a vasúti szállítást"

    Ennél nagyobb baromságot még életemben nem hallottam. Először is: honnan jönnek ezek a számok?

    Az űrhajózáshoz nem szólok hozzá, egyrészt, mert különösebben nem érdekel, másrészt meg agyontámogatott.

    Mit pörgetett elő a napelem-technológián? Az elektromos autózáson? A vasúti szállításon?
    Mert legyártott egy elektromos autót, amit megfűszerezett az Apple marketingjével, és egyből veszik, mint a cukrot? Mert készített olyan akkumulátorokat, amelyek évek óta léteznek (ráadásul nem nevetséges a kapacitásuk)? A vasútat nem is értem. A minapi tesztre gondolsz? Amiket évtizedekkel ezelőtt már többen végrehajtottak?

    Ha valami felpörgette a napelem-technológiát, az a támogatott visszatáplálás Németországban...

    Elektronikus bankolást ő pörgette föl? Hiszen döntési pozícióban sem volt, már rég nem ő vezette a céget...

    Elon Musk egy jó üzletember, és ennyi, semmi más. Egy újabb Steve Jobs, aki igazából semmihez nem ért, de jó üzleti érzéke van. Ennyi.

    Én sokkal többre tartok ezeknél akár egy Bill Gatest. De van még bőven feljebb.

    (#59) Narxis: Pl?

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #60 üzenetére

    @Schawo: Az űrhajózásban jelenleg nem pörgetett előre semmit. Még. Nem a SpaceX az első kereskedelmi alapú űrrakéta-fejlesztéssel foglalkozó cég (a kulcsszó OTRAG, de az Orbital is előbb lépett másfél évtizeddel a piacra). Alapvetően amit megcsinált eddig abból a folyékony hajtóanyagú első fokozata az, ami valóban szép dolog (az SRB-k ugyanezt csinálták, csak ugye azok szilárd hajtóanyagúak), de a Blue Origin csinálta meg először azt - igaz nem orbitális pályára állás szintjén, de közel ahhoz.

    Alapvetően érdekes kérdés, hogy hol lenne most az űrkutatás, ha pár dolog nem siklik félre. Lásd anno az X-15 elvén juttatott volna a NACA és az USAF embert a világűrbe, ha nem jön a szovjet rakétasiker, és nem jön a döntés, hogy Von Braun rakétatechnológiájára építve haladnak tovább inkább.
    Vajon életképesebb lett volna a SpaceShuttle, ha nem kényszerítik rá az USAF/NRO igénylistáját.
    Vajon az oroszok jól tették-e, hogy a Buran-féle megoldással saját űrrepülőgépet építenek, és nem-e lett volna jobb ha a BOR űrrepülőgép-elképzelések alapján mennek tovább (amit terv szinten a MAKS űrrepülőgép hozott volna el.

    De eltértem a témától. A lényeg az, hogy SpaceX egyedül abban rendkívüli, hogy nagyon agresszív üzletpolitikával és nagyon agresszív árazással dolgozik. Utóbbiba már legalább kétszer majdnem belebukott.

    Nem vitatom el a SpaceX érdemeit, mert vannak, de especiel azért nem mondanám, hogy évtizedekkel repítette előre az űrkutatást. Ha valóban megcsinálja a Mars-business-t, akkor persze tény, hogy nem kis dolgot visz véghez.

    @MongolZ: Nem lehet rám fogni, hogy Elon Musk rajongótáborának élharcosa lennék. De ezzel együtt is zöldségeket beszélsz. A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára.

    Szóval csak pénz nem elég ide. Az nem vitás, hogy Musk zseniális üzletember, és iszonyatosan állhatatos. Van ezer vonása, ami nekem nem tetszik, de momentán az elért eredményeit nem lehet megkérdőjelezni.

    Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén. De hogy például a SpaceX CEO-jaként mennyit rak(ott) zsebre, az nem nyilvános, mert a SpaceX nem lett a tőzsdére kirakva, így a pénzügyei nem nyilvánosak.

    Szóval ha támadni akarod, akkor mondjuk ilyenekkel hozakodj elő. Mert ez legalább igaz...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • MongolZ

    addikt

    válasz schawo #62 üzenetére

    "Ha nem lenne Tesla, lóf..z lenne, nem elektromos autózás. Az mostani autógyártóktól nem kaptál volna semmit még évtizedekig."

    Hja, csak évtizedekig taposta ki más az ösvényt, végülis tényleg nem lenne semmi...
    Egyébként sem vagyok a tisztán elektromos autók híve, a benzin-elektromos hibrideket sokkal környezetkímélőbbnek tartom és nem csak az életciklus-elemzések miatt, beleértve a gyártást. Persze más a helyzet pl. Norvégiában, ahol kb. ingyen van az áram...

    "Nagy mértékben megnövelte a felhasználást, és forrásokat biztosított a fejlesztéshez. Az elmúlt pár évben kb. megduplázódott a napelemek hatásfoka (pedig évtizedek óta sehova sem fejlődött)."

    Ugye ezt nem gondoltad komolyan? Az utóbbi 40 évben kb. ugyanolyan meredeken emelkedik a napelemek hatásfoka. Megduplázódott a hatásfok? :D 15-20 éve kb. 0,5% / év a növekedési ütem.

    "Nem az egy szem teszten. A Hyperloopra egy csomó cég feljeszt techológiát per pillanat, nem csak az az egy, amit láttál tegnap. Te tudod, hogy miben különbözik a Hyperloop a korábbi maglev és vactrain elgondolásoktól a házasításokon kívül? Mert nekem úgy tűnik, hogy nem. (eleve nem is maglev alapú a dolog, ahogy sokan elképzelik, pont ezért valósítható meg olcsón)"

    Egyelőre semmit nem láttunk, amit "akárki" nem tudott volna megcsinálni akár 50 évvel ezelőtt. Nagyon durván kíváncsi vagyok, hogy egyáltalán mi lesz a vákuumcsővel. Eddig senki sem tudta a gyakorlatban ekkora méretben használhatóan elkészíteni úgy, hogy még meg is érje. Más, hasonló technológiák is sorra elbuktak.

    "Igen, de ő találta ki és fejleszette fel az X.com-ot. Az eredeti Paypal egy lószar lett volna (PalmOS-en egy fizetési lehetőség), a mai Paypal egy-az egyben az eredeti X.com folytatása, függetlenül attól, hogy a végére megpuccsolták."

    Ő, meg a társai. A többi meg... De tudom, a győztesek írják a történelmet. Az X.com is hozzátartoik a sztorihoz...

    "És azt tudod, hogy a Tesla összes szabadalma szabadon, ingyenesen bárki által felhasználható? Dettó Hyperloop?"

    És? Most tényleg azt hiszed, hogy az iparban különösebben akárkit is érdekelnek a szabadalmak? Nézz már rá akár Kínára, nem csak a médiában látható Qualcomm-nVidia-Apple létezik a világon...

    (#64) Cifu: "Ha valóban "támadni" akarod, akkor támadd azzal, hogy miközben a Tesla még nem igazán volt nyereséges, 2013-ban a világ legjobban fizetett CEO-ja volt a cég élén (~78 millió dollárt rakott zsebre az évben). Mikor ez kipattant, kijelentette, hogy 2014-ben ingyen dolgozik. Meg hogy tavaly csak 37 583 dollár volt a fizetése. A Tesla élén."

    Én a hype-ot támadom. Azt hiszem, hogy néhányan bevállalnánk, hogy 78 MUSD fizetés után pár évig ne kapjunk fizetést... Ez is a marketing része. Azért kapott céges autót, ugye? A cége fizette az utazásait, albérletét, ha vitt étkezésről számlát, azt kifizette neki, ugye? Ez az egész csak egy látszat...

    "A Virgin Galactic valami Sir Richard Branson nevű "lúzerrel" az élen több, mint 400 millió dollár elégetése, és több, mint egy évtized után még mindig nem tud a kereskedelmi űrugrásban elindulni. Márpedig a becslések szerint a SpaceX kb. háromszor ennyi pénzből letette az asztalra a Falcon 9 FT hordozórakétát és jövőre le fogja tenni a Dragon V2 űrhajót, ami 7 embert vihet orbitális pályára."

    Na, szóval 3x annyi pénzből, mint a konkurencia, sikerült valamit alkotnia... és ugyanazt kellett volna elérniük. Értem... Egyáltalán nem védem a Virgint, ezeknek a nagy része pénzszivattyú. De azért nem lehet összehasonlítani a két dolgot. Mintha azt mondanád, hogy neked van 1MFt-od, nekem 3. Mindketten autót veszünk... Össze érdemes hasonlítani a végeredményt?

    [ Szerkesztve ]

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #72 üzenetére

    És igen, ezt a visszatérő egységgel tudja megvalósítani. Kijelentő, nem feltételes módban.

    Bocsánat, de te múlt időt használtál a #60-as hsz.-ben ("előrepörgette"). A Falon 9 FT jelenleg még semennyivel nem pörgette előre az űrutazást. Majd a Falcon 9R és a Falcon Heavy R képes lehet erre, ha beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

    Korábban mindenki minden hülyeséget csinált az ésszerűség totális mellőzésével. Musk erénye, hogy minden projektjét képes az ésszerűségig egyszerűsíteni.

    Elnézést, de ezzel is vitatkoznom kell.

    A Falcon 1 esetében az első fokozatot ejtőernyővel akarták visszahozni a tengerre (ahogy a Space Shuttle SRB-inél, ezért hoztam fel). Nem minősült életképes megoldásnak, a folyékony hajtóanyagú fokozat egy pár klasszissal érzékenyebb műszer, mint a szilárd hajtóanyagú.

    Ez után jött a Grasshopper, ami bizonyította az elképzelés alapvető működőképességét.

    Azzal pedig végképpen vitatkoznék, hogy korábban mindenki hülyeséget csinált. A DC-Y és a Venture Star elképzelések a mai napig jobb és előremutatóbb megoldások lennének, mint a Falcon 9R jelenlegi helyeztében. Mindkettő SSTO, vagyis egy fokozattal a világűrbe jutó megoldás, semmit sem dob el, teljesen újrahasználható megoldás lett volna. Ha beválltak volna, akkor a Lockheed árképzésével is hoznák a ~25-30 millió dolláros indítási költséget, 10mT @ LEO szinten, amit az Falcon 9R tudhat majd. Ha a SpaceX-hez hasonló agresszív árképzéssel és működési megoldásokkal dolgoznának, ennek akár a felére, talán harmadára is lemehettek volna.

    A SpaceX-nek a teljes értékű F9R-hez még a második fokozatot is vissza kellene szerezni, ami viszont annyit tesz a jelenlegi koncepció szerint, hogy a második fokozat orrára kell egy ~600kg-os hővédő pajzs, és a második fokozatban meg kell hagyni alsó hangon is vagy 1km/s^2 delta-V-hez szükséges üzemanyagot, vagyis ennyivel kisebb terhet vihetnek fel. A Falcon 9 az eredetileg propagált képességeihez képest szépen fejlődik (ráadásul mindezt a Merlin-2 hajtómű nélkül, a Merlin-1 továbbfejlesztésével), de ez akár hogy is nézzük, esélyesen azt jelenti, hogy LEO-ra feltehetően ~8-9 tonnára, GTO-ra cirka 2,5-3 tonnára csökkenne a hasznos terhelhetősége. Ami a SpaceX és a potenciális vásárlók igényeit tekintve kevés.

    Jelenleg ezért nincs még szó a második fokozat visszahozataláról, ami a teljes újrafelhasználást jelentené. Ezt propagálták 2011-ben. Vegyük észre, hogy a videóban a Falcon 9 mindkét fokozata és a Dragon is Floridában érne földet. Erre a Falcon 9 jelenlegi tudomásunk szerint nem képes, tehát vagy tovább kell fejleszteni, vagy a koncepción változtatni (ami részben megtörtént, lévén az első fokozat az ASDS-eken szállnának le). Anno azt nyilatkozták, hogy a teljes újrafelhasználhatósággal akár 7 millió dolláros szintre is levihetnék az indítási költségeket. Ahogy a dolgok most kinéznek, ehhez még kell egy 5-10 év, de ha sikerül, akkor tényleg letarolják a jelenlegi piacot, mert amit az ULA és az Arianespace, illetve a Roszkozmosz most tartogat a jövőre nézve, azok ennek a közelében sincsenek. Ezért hozom fel mindig a Skylon-t, mert ha megvalósulna, akkor annak lenne esélye egyedül a SpaceX ellenében.

    Szóval a helyzet az, hogy a korábbi elképzelések sem voltak hülyeségek, csak a csillagok szerencsétlen állása miatt nem tudtak érvényre jutni. Musk sem mindig tökéletesen próbál ésszerűsíteni, mert hát a Falcon 1 esetében csúnyán mellényúltak az ejtőernyővel - érdekes, hogy a ULA Vulcan rakétája mégis ejtőernyős elképzelést vizionál, ahol csak a hajtóművet szerzik vissza. Az ArianeSpace meg olyasmiben gondolkodik, hogy a hajtóműblokk visszaszáll repülőgépként...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #76 üzenetére

    Az X-33-ra költöttek el ennyit, ami a Venture Star technológiai demonstrációs járműve lett volna. Hogy sehova nem jutottak vele? Hát azért ez erős kijelentés, hiszen kifejlesztették és tesztpadon beüzemelték az első aerospike hajtóművet, amely hatékonyabb megoldás, mint a hagyományos égéstér és fúvócső kialakítás. Erre ment el a fejlesztési költség oroszlánrésze, egyébként.

    A Venture Star elképzelés pont az SSTO módszer miatt lehetett volna hosszú távon olcsóbb, hiszen nem dob el semmit, de abszolute semmit az útja folyamán. A SpaceX Falcon 9 még a "teljes" újrafelhasználás esetén is megválik például az áramvonalazó kúptól (tán ezért mutatták inkább a Dragon űrhajóval az indítást, aminél viszont azt nem mutatták, hogy a műszaki modul részt kell eldobni a visszatérés előtt).

    Sci-fi? Nem hinném. Rizikósabb? Igen.
    Életképes? Na ez az a kérdés, amire én igenis azt mondom, hogy az lenne, ha egy Musk szintű ember állt volna anno mögötte...

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák