Új hozzászólás Aktív témák
-
mrhitoshi
veterán
Tök mindegy, hogyan ábrázoljuk a nyamvadt molekulát, ha az emberek 95%-a segghülye a matekhoz.
[ Szerkesztve ]
PS4
-
#06658560
törölt tag
"„tök boldogan élek úgy, hogy nem tudom a savak egymásra hatásának kémiai képleteit felírni. Viszont biztos, hogy nem maratom ki a tüdőmet a lúg és a sav összeöntésével.”"
Ami a gáz: ha egy, a természettudományos nemtudására büszke, azzal kérkedő, pozícióba feldugott tótumfaktum édes anyanyelvünket megerőszakolva nyilvánosan beszélve tökkel mond mondatot, akkor inkább le kéne az illetőt reszelni főzeléknek, ha már úgy is tök.Közétkeztetésben lenne haszna, ha a közoktatásban nincs.
-
-
Decske
senior tag
Kémiai számításokhoz szinte elegendő középiskolai szinten az egyenletmegoldás (legbonyolultabb a másodfokú egyenlet, illetve a többismeretlenes) ismerete, illetve egy kevés kreatív gondolkodás. Más kérdés, hogy sem egyenletet nem tudnak normálisan megoldani a mai tanulók, sem kreatívan gondolkodni. (abba most ne menjünk bele, hogy miért nem)
Samsung Galaxy Z Fold 3, Asus Zephyrus G14 (2020)
-
Szerintem nem érdemes átvenni a cikk hatásvadász címét, mert nem azt mondta, hogy büszke erre. Attól függetlenül, hogy én szerettem a kémiát, egyszerűen feleslegesnek érzem azt, amit az oktatásban le akarnak adni, főleg könyvek és nem kísérletek alapján.
Ezért is érzem erőltetettnek a sokadik ilyen cikket, ami a számítógépet akarja előtérbe tolni olyan helyen, ahol felesleges.
-
arnyekxxx
veterán
Azért megnéznék egy felmérést, hogy 100db, kémiát a középiskolában 4es,5ös eredménnyel letudó és nem kémia-biológia szakirányban tovább tanuló 30 évesből hány tudná leirni egyenlettel mi történik ha 1l 20%-os sósavba 1l 10%-os hypót öntünk.
vagy, hogy életszerűbb legyen, online kalkulátor nélkül hányan tudnák kiszámolni, hogy a 6m3-es kerti medencébe mennyi sósavat kell beleönteni, hogy a medencevíz ph8.5-röl lemenjen semlegesre.
-
lev258
veterán
Avogadro.
Ubuntu MATE 20.04, hobbi cayenne termesztő
-
#06658560
törölt tag
válasz philoxenia #11 üzenetére
Sikerült megérteni amit leírtam?
Hypó+ecet milyen folyamat? Amit leírt?
[ Szerkesztve ]
-
fordfairlane
veterán
Kissé sok a béna politikai propaganda mostanában az it tech részen. Fizet ezért valaki?
x gon' give it to ya
-
duncanx
csendes tag
hogy "hasznos tipp" ?!
Hogy egy fizetős szoftverrel -ami nem erre van kitalálva- görcsöljünk?
Miért is lenne ez hasznos?
Ja hogy a gyerek vegye meg pl. a diákrendszerben az egész szutyadék office-t ami önmagával se kompatibilis.
...vagy rögtön belekergetjük egy is szoftvare kalózkodásba. Nóóóóómális?
Erre remek programok vannak linux alatt. -
gerii
addikt
válasz fordfairlane #13 üzenetére
Nem. De a politikusok sem fizetnek a tetteikért...
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz #06658560 #12 üzenetére
Nagyjából. Az újságíró annyit tud kémiából, hogy sav+ lúg egyenlő bázis, csakhogy azért ez bonyolultabb kicsit, csak én olyan 35 éve tanultam utoljára kémiát... Sav és lúg fajtája, mennyiségek stb. a felszabaduló gáz jelen esetben klórgáz... Jó lenne, ha hozzáértő is írna pár példát. Nem védeni akarom a hölgyet, de akár ilyenre is gondolhatott. Rengeteg felesleges dolgot tanítanak a mai középiskolákban, aztán meg 20% tudással már átmész az érettségin. A mi időnkben a ketteshez kellett ötven százalék. Láttam a fiam általános iskolai biológiakönyvét, nagyon szépen le voltak benne írva sejtszintű folyamatok, de a mai fiatalok nagy része nemhogy a búzát az árpától, de a kecskét a birkától sem tudja hirtelen megkülönböztetni... Egyszerűbb tudás kellene, de az legyen alapos. Nekem ez jött le a nyilatkozatból. A műfiatalosság a "tök ilyen olyan" az persze nem kéne, a szlenget nem lehet követni és amúgy is érteni érdemes nem használni.
-
fordfairlane
veterán
Mi nem? Azt mondod, hogy az ócska szenzációhajhász bulvár stílus önmagában is kifizetődő? Igen, sajnos ettől tartok én is. A plebsnek tök mindegy, ha valami politikusfélét ekéznek, akkor az mennyire jogos.
És egyébként meg, Powerpoint? Molekulák vizualizálására, komolyan? Ez lenne a szakmai tanács?
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz fordfairlane #18 üzenetére
Nem fizet érte senki, gondolom... Ezt kérdezted. Nem?
-
BatchMan
senior tag
Az ábrákhoz, mint vegyész:
1. korrekt, bár (szaggatott) körrel szoktuk a delokalizált elektronokat jelölni. Jelölési konvenciókat meg kell tanulni hozzá.
2. Szép de helytelen, delokalizáció sehol. kötések érintő pontból indulnak - inkább ne.
3. Kutyult ábra, a képen a régimódi kettős kötésekkel van ábrázolva a benzol váza - pluszban rátéve az egyik delokalizált elektronpár pályája két színnel. Azt azért kiegészítésként hozzátenném, hogy a spineknek a színekhez nincs köze, vagyis nem sok, de erről kérdezzétek Heisenberget. -
BatchMan
senior tag
válasz philoxenia #21 üzenetére
... és 14 éves lányok tüdejében kell lefolytatni ...
Sav-lúg reakció általában sóképződéssel jár víz kilépésével, gáz nem fejlődik. De a fejem nem képlettár, ettől még lehet.
Sav-bázis reakció esetén pl ammon-klorid (NH4Cl) + nátronlúg (NaOH) esetén a keletkező konyhasó NaCl mellett ammónia (NH3) szabadul fel, amit egészségkárosításra fel lehet használni. Amennyi ammónia egy tanulói kísérlet alatt felszabadul, legfeljebb a nátháját múlaszja el rövid távra. -
mrhitoshi
veterán
Arról nem is beszélve, hogy ha a hagyományos módon rajzolja le valaki a molekulát, akkor tévedni nem fog.
Ugye Pauli-elv, Hund szabály stb... (nem véletlenül ilyenek az ábrák, egyszerűek és célra törők)ellenben a számítógépes programmal.Azt meg se említettem, hogy ha a diáknak így rajzolva mutogatják, akkor felfogja a szabályokat. (középiskolai keretek közt)
[ Szerkesztve ]
PS4
-
BatchMan
senior tag
válasz philoxenia #24 üzenetére
Látom megindult a fantáziád
Olyan vegyületet kell keresni, ami magában sem túl stabil. Most hirtelen a pikrinsav (trinitro-fenol) jutott eszembe, ami jelentős szerkezeti hasonlóságot mutat a trinitro-toluollal (TNT), csak savas kémhatású. Ezt kemény lúggal, pl. kálium-hiroxid (KOH) reagáltatva talán elérhető, hogy mellékreakcióként felrobbanjon (=gázfejlődés). Kipróbálod?
Amúgy ez mellékreakció, nem jellemzően sav-lúg kölcsönhatás, így szerintem nem jó példa. -
dabadab
titán
válasz philoxenia #17 üzenetére
"Az újságíró annyit tud kémiából, hogy sav+ lúg egyenlő bázis, csakhogy azért ez bonyolultabb kicsit"
Az eredeti kritikát tanár írta, és amit az államtitkár asszony mondott, az tényleg hülyeség, nem azért keletkezik a sósav + hipó kombónál* klórgáz, mert sav és lúg, hanem azért, mert a konkrét hipó reagál így, ha pl. nátronlúggal öntöd össze a sósavat, akkor abból nem lesz klórgáz. Egy közoktatási államtitkár egy előre megírt beszédben ne beszéljen olyasmit, amiért általános iskolában is rossz jegyet adnak.
*: valószínűleg erre gondolhatott, mert ez az, ami háztartási balesetként előfordulhat meg a klórgáz marja szét a tüdőt
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
philoxenia
MODERÁTOR
Na ugye nekem még ilyet nem tanítottak, de eleve mi is az a kémhatás... [link]
Ehhez képest a gyakorlat hol van... Nagyjából ott tartunk, hogy az informatikust felhívja a barátja: "Te a számítógépet bekapcsoltam, nem reagál semmit a ventilátorok nem pörögnek föl!" "Biztosan tönkrement a táp" válaszolja a haver. "Várj, most jött be a feleségem, kihúzta a gépet, mikor porszívózott...."
Az alapkérdés: Tanulnak-e felesleges dolgokat a diákok? még nem lesz felesleges... -
ngabor2
nagyúr
válasz philoxenia #27 üzenetére
Hibás az alapkérdés. Tanulnak-e a diákok olyat, ami biztosan mindenkinek felesleges? Én például vegyész vagyok, a kémia számomra igenis fontos és hasznos tárgy volt. Viszont a verselemzést meg a különböző korok különböző komolyzenei irányzatainak elemzését viszonylag ritkán használom, az elmúlt 20 évben kb. 0-szor volt rájuk szükségem.
-
philoxenia
MODERÁTOR
Nyilván rengeteg dolog van a humán oldalon is, amit nem úgy és nem olyan mennyiségben kellene tanítani, de mondjuk Verlaine költészete önmagában is megáll, mint téma, ellenben a reál oldalon rengeteg dolog lóg a levegőben, mert bizonyos dolgokat túl mélyen tanul a diák, más dolgokat meg semennyire. nincs koherens világkép az érettségi után, míg valaha szerintem volt. Olyan bonyolultságúak egyes területek, hogy az elméleti magyarázat többszörösen meghaladja a lehetséges mértékű megértést. Visszatérve az alapgondolatra, " a hipóba ne öncsé' sósavat hülyegyerek!" fontosabb, mint az, hogy milyen mértékben lúgos a hipoklorid oldat és mitől... Szerintem. Tömény lúg és tömény sav a való életben kevéssé fordul elő, de rengeteg veszélyes anyag van, pláne kombinációkban. Kicsit több Öveges professzor kéne manapság és kevesebb bepuskázható, de egyébként a diákok többségének érthetetlen anyag...
-
BatchMan
senior tag
Csatlakozom.
A háztartási hipo keverék, van benne só (NaCl), "lúg" (NaOH), nátrium-hipoklorit (NaOCl) és persze jórészt víz. A lúg stabilizál, meg az előállításhoz kell.
A háztartási hipo nem keverendő a háztartási lúggal, ami praktice már nem kapható csak úgy. Lefolyótisztítók főkomponenseként előfordul (flakon hátoldal, apróbetű, ha a gyártó rá meri írni). -
Igazából ugyanaz a probléma az irodalom oktatással, mint a kémiával: meg kellene találni azt a pontot, ahol még érdekes és hasznosítható tudást adnak. Az a mostani alaptanterv kevesebb mint a fele, de azt viszont lehetne izgalmasan oktatni.
Akinek meg több kell, az menjen fakultációra.
-
BatchMan
senior tag
Minden gyereknek mindent kell tanítani, akár használja később akár nem. Nyílván a szintje nem lesz túl mély, de világlátásra szükség van, és arra is, hogy megtanuljon tanulni. Szerintem magad sem vetted észre, hogy az elmúlt 20 éveben hányszor "használtad" komolyzenei ismereteidet. Amit tudsz az természetes.
Hogy egy gyereknek az adott tárgyból mit kell tudni, azt a szaktanárok döntsék el, volt ennek hagyománya. -
BatchMan
senior tag
válasz philoxenia #35 üzenetére
Nátrium-hidroxid, (NaOH).
Ipari felhasználásra töményen oldatban 40%-os kiszerelésben kerül. Jól oldja a zsírokat, és roncsolja a szöveteket, úgymint hajszálat a lefolyóban, vagy a bőrt a kezeden. Minél töményebb, annál jobban. Itt jön lefolyótisztító problémája, ami tisztít, az rád is veszélyes, ezért addig hígítják, amíg biztonságosnak nem gondolják. Ez a tiszta környezetszennyezés, mert így a hajszálra sem túl veszélyes, viszont a folyókba megy...
Van egy kristályos termék (narancs testű, sötétkék gyerekzáras kupakkal), amit a DM-ben láttam. Abban olyan kegyszer (többek között NaOH) van, ami tényleg hatékony. Este, amikor mindenki kitakarodott a fürdőszobából, egy kanálnyit beleöntesz a lefolyóba. Büdös, ne szagold. Mar, mint állat. De hat. Reggel zuhannyal körbemosni. -
BatchMan
senior tag
Az óraszámot tantárgyat stb. nem a szaktanárok döntik el, de azon belül a gyakorló iskolák vezető tanárai azok, akik gyakorlatilag meghatározzák az anyagot. Ma nem látok a pályán tisztán, de az alapfelállás jórészt még mindig ez. Persze aztán jönnek felvilágosult döntéshozók, akik az isteni kinyilatkoztatás birtokában csodákra képesek.
Van egy csomó tárgy, ami nem tárgy pl. tánc, retorika, etikett stb. - ezek ugye "feleslegesek".
Próbálják becsempészni a hittant, informatikát - de kellene tankönyv, tananyag stb, amii nincs. -
philoxenia
MODERÁTOR
Ha már szaktárgy okán került szóba a kérdés, gyakorlatilag mennyire tekinthető eredményesnek átlag tanuló esetén pl. a kémiai képzés a további képzés szempontjából. Kémia iránt nem különösebben érdeklődő tanulókat képezzünk tovább vegyészmérnöknek például. Ki lesz hamarabb jobb vegyészmérnök? A fogékony és a téma iránt érdeklődő kémiai képzést csak alapszinten kapott diák, vagy az elméletileg összes számítási módot ismerő de abból 20%-on érettségizett. Az egyetemről frissen kikerülő vegyészmérnököt, mely területen lehetne azonnal bevetni, mint munkaerőt, további képzés nélkül.
-
philoxenia
MODERÁTOR
Belehallgattam. Nem a kémiai ismeretekkel van az alapvető baj szerintem, hanem a beszédtechnikával és az ahhoz kapcsolható tárgyakkal. [link] Igazából annyi a tévesztés, hogy szinte hallgathatatlan nekem az egész.
-
#06658560
törölt tag
válasz philoxenia #40 üzenetére
Konkrétan beszélni nem tud, hangsúlyozni, fogalmazni. Gyakorlatilag a #2-ben is ezt tettem szóvá.
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz #06658560 #41 üzenetére
Igen, most már értem. Nem tudja kifejezni magát, ráadásul nincs meg benne a némely politikusunkra azért jellemző gördülékeny beszédstílus sem. Ebből az interjúból viszont nem igazán tudok véleményt alkotni a szakmai kompetenciáiról, arról az intézkedéseit elemezve lehet többet megtudni. Szinte olyan "A király beszéde" érzésem van, annyira nem jön át a mondanivaló a beszédből. Jobb lett volna ha leírja amit mondani akar és felolvassa.
-
fordfairlane
veterán
válasz philoxenia #42 üzenetére
Lényegtelen. Az Infotech megint verhette az asztal, hogy mé' nem tol az állam több pénz kompjúterre, merthogy tudásalapútársadalom, meg a többi toposz.
x gon' give it to ya
-
philoxenia
MODERÁTOR
válasz fordfairlane #43 üzenetére
Minden szentnek /gurunak/ maga felé hajlik a keze...
-
fordfairlane
veterán
válasz philoxenia #44 üzenetére
Azért mostanában mintha erősebb lenne ez a vonal. Eddig infotech fronton főleg vállalati hírek voltak, mostanában erősödött fel a politikai propaganda.
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
janos1988
addikt
És ilyen "intelligens" emberek döntenek milliók sorsáról... De szerintem ha nem dolgozának a keze alá vagy 8-10-en, képtelen lenne akár 1 percet is megmaradni a munkahelyén, mert segg hülye a dolgokhoz.
[ Szerkesztve ]
https://www.youtube.com/watch?v=mkDSGbRyjz8&list=PLVJH24yGtE_w5Ke4aWmRV8erFQmqRD1dK Minden egyes új rész rátesz még egy lapáttal :-D
-
Szmeby
tag
Kémia oktatáshoz kémcső kell meg anyagok. Kreativitás, kísérletezés. Nem powerpoint. Szerintem.
Ja és vesszenek a politikusok!!!44négy! -
ngabor2
nagyúr
Természettudományos tantárgyakhoz kísérlet kell. Sok-sok kísérlet. Egy humán tárgyhoz elég, ha a tanárnak jó a beszélőkéje, a diákokat ugyan úgy hidegen hagyja, mint a kísérlet nélküli kémia, vagy fizika.
Sőt, eggyel visszább lépnék. A tanároknak meg kellene tanítani, hogyan tanítsák meg a gyerekeknek a hatékony és érdekes tanulást. Ha eléjük öntenek egy tonna megtanulnivalót rendszerezés nélkül, akkor nem fogja érdekelni, rövid ideig megjegyzi, aztán gyorsan kidobja onnan. A mostani tanárok kedvét miért vették el mindenféle felesleges adminisztrációval? Az igaziak azért választották ezt a hivatást, mert tudást szeretne átadni. Ha meggyújt egy magnéziumszalagot, vagy glicerint cseppent kálium-permanganátra, az megragad a diák memóriájában, amihez tud kötni már bármit.
Ugyan ez, fizikából is. Kiskocsit húzgálni egy sínen, vagy egy forgó kereket felfüggeszteni, megintcsak sok-sok dolog hozzáköthető, nem a levegőben lóg a jobbkéz-szabály, vagy az F=ma.
[ Szerkesztve ]
-
Littoral
aktív tag
Meg voltam győződve arról, hogy ez a topic valamilyen módon kapcsolódik a Breaking Bad című sorozathoz.
Új hozzászólás Aktív témák
- VoLTE/VoWiFi
- Airfryer XL XXL forrólevegős sütő gyakorlati tanácsok, ötletek, receptek
- Klímaváltozás, természetszennyezés
- Ukrajnai háború
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 / 3 5***(X) "Zen 3" (AM4)
- Fejhallgató erősítő és DAC topik
- Elemlámpa, zseblámpa
- Call of Duty: Black Ops 6
- OFF TOPIC 44 - Te mondd, hogy offtopic, a te hangod mélyebb!
- Politika
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Axon Labs Kft.
Város: Budapest
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest