Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Stanlee

    őstag

    Ezt tegnap rittyentettem a logout-ra, ide is betolom, mert ez a véleményem az Apple saját autójáról. Nem vagyok Apple gyűlölő, sem Apple fan. Mellékesen a Tesla tavaly autónként masszívan ráfizetéses volt (nagyságrendileg kb. 5000 USD veszteség/autó), szóval nem hiszem, hogy a befektetők nagyon örülnének, hogy Cook bácsi égeti a pénzüket.

    Apple (i)Car - Vágyálom...

    Az utóbbi napok egyik legnagyobb híre, hogy az Apple saját autón dolgozik. Vagy talán mégse saját autón, hanem egy olyan felhasználói felületen, amit más autógyártóknak eladhat, ezáltal piaci részesedést szerezve magának a gépjárműpiacon, és nagy örömöt okozva a vezetőknek, hogy Apple minőséget kapnak legalább a kezelőfelületen. A véleményem arról, hogy a saját autó - (i)Car - ötlete miért halott.

    Az első és talán legnagyobb hátulütője a saját autó gyártásának, hogy az Apple-nek nincs saját gyártókapacitása, az elektronikai eszközöknél külső beszállítókkal dolgozik, az összeszerelése a termékeinek nem saját alkalmazottak által történik, hanem bérmunkában. Tehát ha nem kell több iPad, akkor szólnak a Flextronics-nak, hogy ennyi volt, azt csináltok amit akartok, küldjétek haza a munkásokat, nem érdekel, hogy mi történik velük. Ha az autójukat saját maguk szerelik össze, akkor a gyárban olyan alkalmazottak lesznek, akiket nem lehet egyik napról a másikra lapátra tenni. Persze a gyárat lehet az USA-n kívülre is tenni Kínába, de azért egy autón a Designed in California - Assembled in China felirat eléggé rosszul mutatna, és kevésbé lenne bizalomgerjesztő.

    További problémát jelent a gyártáson felül, hogy egy olyan piacra akar belépni az Apple, amit már ural a Tesla Motors, a BMW, Audi, Porsche, Lexus és Mercedes. Azért ezeket a gyártókat említem, mert az Apple nem fog a 30 000 dolláros mezőnybe termelni, neki a nagyok játszóterén van a helye, ahol egy autóra átlagosan 100 000 dollárt költenek. Amerikában ez a piac éves szinten kb. 50 000 autót jelent, aminek a felét a Tesla teszi ki, és csak ez után jönnek a már említett prémium gyártók. Ezen a piacon nem jelenik meg egyik napról a másikra 10-20 ezer új vásárló éves szinten csak azért, hogy egy Apple autót vehessenek. Tehát egy nagyon erős piacon kellene az Apple autójának helytállnia, ami alacsony értékesítési számokat jelent. A Tesla Motors éves árbevétele 2014-ben 3,2 mrd USD volt kb. 33 000 globálisan eladott Model S-szel, ezzel szemben az Apple 182,8 mrd USD bevételt könyvelhetett el. Ha ugyanakkora piacot tudna magának kihasítani az Apple, mint a Tesla, akkor is csak az éves árbevételének az 1,7%-át adná az (i)Car.

    Egy további sarkalatos probléma a szervizhálózat kiépítése. A Tesla Motors-nak olyan jelentéktelen országokban, mint Franciaország pl. 2 db szervize van. Németországban ez a szám 7. Tehát európai szemmel nézve ez a prémium kategóriás szegmens nincs igazán lefedve, ha valami probléma lenne a járgánnyal. Az Apple-nak nem csak értékesítési pontokat kell kialakítania, hanem szervizhátteret is kell biztosítania, ami pénz, nagyon sok pénz, és nem lehet költséghatékonyan üzemeltetni a szervizeket, tehát csak vinnék a pénzt, egy presztízs jellegű beruházásért cserébe. A javításhoz hozzátartozik, hogy ha probléma van, az autót nem lehet a DHL-lel beszállítani egy nagy központi szervizbe, itt fizikális pontokra van szükség. Ezzel szemben a német prémium márkáknak olyan szerviz háttere van, amit kiépíteni nem tud az Apple rövid időn belül.

    Még valami: ha a Tesla-hoz hasonlóan elektromos meghajtású autóban gondolkoznak, akkor a töltőhálozat kiépítése is további pénzt fog felemészteni - azért is kell a saját töltőhálózat, mert ezzel tud a Tesla kényelmi szintjén maradni, az otthoni töltés lehetősége nem mérvadó. Persze lehet a Tesla és más gyártók pontjait használni, de mekkora a valószínűsége, hogy az Apple hajlandó lenne bárkivel is közösködni?

    A fenti gondolatmenetet követve szerintem eleve halott ötlet az Apple (i)Car, persze álmodozni szép és jó, de azért ennél jóval értelmesebb (nyereségesebb) kezdeményezések is elhaltak már az Apple berkein belül.

    [ Szerkesztve ]

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz maross #19 üzenetére

    Egy részét kiemelted annak, amit írtam. Az elektronikában a bérgyártás teljesen megszokott, szóval elég buta dolog az általam írt analógiára azt mondnai, hogy azért nincs telefonjuk, mert nincs gyártókapacitásuk. Az autógyárak azért más téma. A cikkben is említett Magna Steyr olyan kis mennyiségben értékesített autókat gyárt, mint a Mercedes G-osztály, ill. a Mini Contryman és Paceman (OK, a Mini mennyisége nagy a G-osztályhoz képest, de éves szinten azért itt sem százezres számról beszélünk) - értsd ezekre nem érte meg a Mercedesnek vagy a BMW-nek saját gyártósort kiépítenie, ami azért jelenthet valamit.

    Ahogy írtam is, én örülnék annak, ha lenne Apple autó, mivel ki is próbálnám, de nem venném meg soha :-), legyen szerencséjük az autóiparban.

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz #82729984 #27 üzenetére

    A Tesla Model S kb. 35 kWh-t fogyaszt el 100 km-en. A német áramtermelés átlagos CO2 kibocsátása 600 g/kWh. Mindösszesen 21 kg CO2. Egy liter dieselből van 2,64 kg CO2, ebből látszik, hogy egy jobbacska diesel VW majdnem azonos CO2 kibocsátás mellett is hasonló komfortérzetet tud adni, mint egy Tesla. OK, gyorsulásnál nem üt egy diesel annyira, mint az elektromotor, de ha az elektromotornak adjuk az ívet, akkor az sem olyan keveset fogyaszt, mint amit írtam. Az ökológia lábnyomunk meg olyan nagyon nem változik. Ja, és az áram sem annyival olcsóbb, hogy a kis hatótávolságért megérje beáldozni a dieselt az akkus elektromos autóért.

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz emvy #32 üzenetére

    A Prius az hibrid, benzin motor van benne, meg elektromotor. Nem kell ámítani a népet, hogy full elektro autó :-)

    A Tesla 3 meg egy max. 300 km hatótávolságú városi autó lesz. A sorozatgyártást már Tusk is 2020 környékére taksálja. Most azt várják, hogy talán 2017-ben lesznek első modellek, de ha az X-el azonos gyorsasággal adják ki, akkor késik legalább egy évet még. Addig meg sok minden történhet még.

    [ Szerkesztve ]

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz atike #38 üzenetére

    A volt munkahelyem felé menet láttam minden nap egy Tesla S-t. Először nem is tudtam, hogy mi lehet, nem volt feltűnő, meg igazából azért sem foglalkoztam vele, mert az a kocsi a legolcsóbb volt a parkolóban. Fönökömnek drágább autója van, de a könyvelőnk is majdnem ezzel egyenértékű BMW-t hajt. Nekem egy 5000 eurós autó is drága lenne :-)

    @Ruuwa: a Tesla 8 év vagy 200 000 km garanciát ad az akksira.

    [ Szerkesztve ]

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz #40553216 #56 üzenetére

    A Tesla S lizingelheto a Sixt-tol, 1500 euro/ho-tol a tied. Az most kb. 2 iPhone 6s ara csak :-)

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz bambano #73 üzenetére

    Ha jol emlekszem Obama nemreg azt mondta, hogy az offshore-ozo amcsi cegekre kivet vmi jo kis egyszeri adot, mert nem otthon adoznak (kell a penz, biztos Matolcsival egyeztetett elotte), es megendegi nekik, hogy hazahozzak a penzt a normal adoval, hogy aztan ne ugyeskedjenek. Azert megneznem mit szolnanak az Apple reszvenyesek, ha az olyan nagyon sok cash fele eltunne egyik naprol a masikra es becsusszanna az USA koltsegvetesebe. De ez mar nagyon off volt.

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

  • Stanlee

    őstag

    válasz #92253184 #86 üzenetére

    Nem ertelek. Ha mindket szulo olyan helyen dolgozik, hogy csak autoval lehet a munkahelyre eljutni, akkor tobbnyire 2 auto van, amibol az egyik kicsi, a masik nagy, hogy amikor hosszabb tavra kell utazni, legyen egy kenyelmesebb auto. A legtobb esetben a kolkoknek is van autoja. Baratnom csaladjaban 3 auto volt, most az egyiket azert adtak el, mert mar nem lakik egyik gyerek sem a szuloknel. Atlagosan 25-30 km (naponta kb. 60 km) az autot hasznalo napi ingazok utazasi tavolsaga, persze ebben benne van a szomszedom 3 km-es utja a varos masik vegebe, ill. volt fonokom napi 150 km-es oda-vissza utja is. Volt olyan munkatarsam, aki hetente kb. 1600 km-t autozott a munkahely es az otthona kozott - neki az elektronyos jargany alapbol kiesett.. Baratnom anyukajanak boven eleg lenne egy BMW i3-is, mivel a napi km-t amit utazik, az akkubol fedezni tudja, es ejszaka mindig a zart garazsban van az auto, szoval fel lehet tolteni, es sose megy a gepsarkannyal messzebb, mint 30 km. De nem fog kiadni ketszer annyit az autoert, hogy annyira kornyezetvedo legyen, pedig minden gond nelkul megtehetne. En se vennek egy kis hatotavolsagu autot, hogy aztan ha Mo-ra akarok menni, akkor berelhessek egy autot. Maximum egy hibridet vennek, a Prius az tetszik, annak van ertelme, de az is csak egy jol fogyaszto benzinuzemu jargany.

    “Never run after a bus or a stock. Just be patient – the next one will come along for sure.” - André Kostolany

Új hozzászólás Aktív témák