Új hozzászólás Aktív témák

  • #65675776

    törölt tag

    válasz #82729984 #43 üzenetére

    Ami azt illeti az 5x talán tényleg túlzás volt. Az évtizedekkel ezelőtti átlag 70-80 LE lenne egyébként a kiindulási alap számomra. Manapság ahogy látom sokak szerint 200-250 LE a minimum, azalatt nem is lehet közlekedni, mert egy szekérről van szó.

    Azért a 140 LE-s Lada messze nem az átlag volt, sőt, eredetileg csak a KGB és Belbiztonsági Minisztérium számára gyártott Wankel-motoros verziókban volt ennyi. A többi mind 100 LE alatt volt. Az átlag valahol 80 körül lehetett, vagy inkább alatta. A legelterjedtebb 2105 és 2107 58 és 71 LE-s voltak.

    Azért ne ferdítsünk! A Lada-nak mióta a BMW volt a nyugati társa? Sokkal inkább az Opel Kadett és a Ford Escort, illetve VW Golf. Azok meg 60-70 LE körüli teljesítménnyel bírtak, ahogy az Astra is 60-80 között volt.

    Nem arról van szó, hogy szerintem mennyinek kellene lennie. Ha erre kíváncsi vagy, akkor a 20-25 évvel ezelőtti 80-100 LE körüli szint bőséggel elég ma is. Ha az általad említett 52ttd ~1550 kg-jának mozgatásához elegendő volt a 116 LE, akkor ma 1-200 kg-mal könnyebb autókhoz miért nem? Ráadásul ugye egy BMW-ről van szó, ergo úgymond sportosan lehetett mozgatni azzal a 116 lóval. A lényeg az, hogy mit várnának manapság az autósok. Vagy legalábbis egy látványosan hangos kisebbségük. Ezzel szemben egy eléggé doboznak tekinthető Nissan Note ~110 lóval agyigpakolva (~1300 kg) meglehetősen könnyedén közlekedik még autópályán is. Szóval ennyi elegendő szerintem.

    Nos akkor nézzük: a szorzótáblát azért nem ismerem szerinted, mert kiragadtad a 20-30 évvel ezelőtti legnagyobb motorteljesítményt (140 LE) és azt vetetted össze a mai átlag felett kicsivel levővel (130 LE). Így nyilván nem látszik a növekedés. A probléma az, hogy ez az összehasonlítás nem reális. Ezzel szemben én vettem az akkori nagyátlagot (~50 LE) és a mai elvárásokkal (200-250 LE) vetettem össze. Ez sem teljesen reális, de az összehasonlítás alapja az elvárások jelen esetben. Így viszont a 4-5x szorzó nagyon is helyénvaló. De ha azt nézem, hogy itt PH!-n mit látok sok topicban (150 ló alatt nem érdemes autót venni, mert szekér lesz), akkor is 3x szorzóról van szó. És megintcsak az elvárások vannak fókuszban. A realitás is ~2x növekedést mutat, mert manapság az átlag 100 LE körül alakul. Ennyit ugyan nem nőtt az autók tömege, de ez még úgy egy elfogadható szint. És ez bőven elég is kellene, hogy legyen. Szóval nincs itt probléma a szorzótáblával. Csak sikerült ferdítened. Lásd még, hogy az átlag Ladát nem az átlag Kadett/Escort/Golf háromszöggel vetetted össze, hanem a legalább két kategóriával fentebbi BMW-kkel.

    Miért ne lennék tisztában az autók alapvető működésével? Ezt miből sikerült leszűrni? Abból, hogy szerintem 100 LE bőséggel elég? Igen, a motorok fejlődtek, nem is keveset. De a probléma az, hogy mindezen fejlődés során bár fontos szempont volt a gazdaságosság növelése, nem volt ugyanilyen fontos szempont a károsanyagkibocsájtás csökkentése. A környezetvédelmi paramétereket nem is elsődlegesen a motorokkal próbálták javítani sokáig, hanem a kipufogógáz utókezelésével (katalizátor, hogy mást ne mondjak, de ott van pl a részecskeszűrő is). Túlságosan is erre támaszkodtak, miközben a probléma legkézenfekvőbb megoldása a forrásánál történő elhárítás. És ez főleg a dízelekre igaz. Láthatóan jelentősen javítani kell a motorban az égés minőségét. Elérhető a közel tiszta égés, de a dízelek ettől jelenleg nagyon messze vannak. A már említett Abrams gázturbináját ha gázolajjal táplálod sokkal tisztább égésterméket kapsz, mint egy mai dízelből. Ebből is egyértelműen látszik, hogy nem lehetetlen, nem a fizika és kémia megerőszakolása. Lehet teljesen új konstrukciós felépítést igényelnek a gázolajüzemű autók erőforrásai. Kitudja, lehet a külsőégésű motorok adnak erre választ.

Új hozzászólás Aktív témák