Új hozzászólás Aktív témák
-
PuMbA
titán
Értem, de akkor nem tudom, hogy mit csinál az überszuper algoritmus, ha például egy téglafal részletet mutatsz neki és FullHD -> 8K skálázásnál például az egyik téglán épp ott lenne egy kis bogár. Honnan tudja az algoritmus, hogy az csak egy kosz vagy tényleg egy bogár? Azt ő sosem fogja kitalálni, ha nincs elég adat és a kis lábai nem látszanak a FullHD anyagban, így amit felskáláz az fals kép lesz, ha kosznak skálázza fel.
[ Szerkesztve ]
-
sakal83
addikt
Gepi tanulas mi meg a tobbi idiotasag... mar a beszallitoink is rohogve adjak elo hogy a termekeik tartalmazzak egytol egyig az MIval promozott termekek 99;9%a szimpla bullshit. Pedig nem lof*sz beszallitok vannak nalunk. Ne gondold hogy a 4 pixel helyere az 1 pixelnyi tartalombol az MI majd megtalalja a megfelelo tartalmat. .. ez nem a skynet
[ Szerkesztve ]
-
#54625216
törölt tag
Mert a felbontás csak egy eleme a képminőségnek és egy TV-nél messze nem a legfontosabb, főleg fullHD fölött nem az.
Az egész felbontás fétis onnan indult, hogy évtizedeken keresztül az amatőr és a profi filmes világot az SD videó és a celluloid közötti nagyságrendi felbontás különbség határolta el.
Ez a felbontást különbség viszont a fullHD megjelenésével gyakorlatilag megszűnt.A 90-es évek közepétől kb. 2010-ig a hollywoodi filmek 2K-ban készültek (celluloidról 2K scan, majd utómunka után 2K digitális master), csak a 4K digitális kamerák és a 4K projektorok terjedése után áltak át 4K-ra. A Star Wars Episode II.-t és III.-at pl. fullHD kamerákkal forgatták, a cinemascope képarány miatt a függőleges felbontásuk alig több, mint 900 pixel (!).
A celluloidokat mind 2K-ban scannelték és gradelték a digitális forgalmazáshoz, azaz a lejobb esetben is a profeszionális filmgyártás utóbbi 5-10 éves időszakából lehet esélyünk egyáltalán olyan filmre, amit ténylegesen 4K-ban forgattak, a többit mind csak felscalezték 4K-ra.Ezen túl a 4K tartalmakat alig valamivel nagyobb sávszélességen forgalmazzák, mint a fullHD-kat, azaz ugyanazt a filmet 4K-ban sokkal jobban kell tömöríteni, mint a fullHD megfelelőjét, a tömörítési eljárások pedig első sorban a színinformációkon spórolnak, azaz hiába van nagyobb felbontásod, a végeredmény lényegesen gyengébb képminőség lesz.
Azaz felscalezik a 2K anyagokat 4K-ra, hogy utána erősebben tömörítsék, a user meg azzal áltatja magát, hogy nagyobb felbontást néz és az hú mennyivel jobb, mint a fullHD.Pedig a 4K csak akkor ad minőségi többletet, ha:
- a filmet natív 4K-ban forgatták (azaz kb. 2010 után készült)
- eredeti UHD bluray forrásból nézed újratömörítés nélkül és nem valamilyen ragyi netflixről lopott ganajjá tömörített mkv-t
- megfelelően nagy képátlót megfelelően közelről nézel (különben filmgraines anyagoknál egyszerűen nem látod az extra pixeleket)Tehát a 4K az esetek 90%-ban nem hogy nem ad minőségi többletet a látványhoz, hanem egyenesen ront is rajta, de sajna ez ellen már semmit sem tehetünk, mert már lenyomták a torkunkon, ráadásul a többség boldogan be is kajálta.
Fontos hozzátenni, hogy a 4K és 8K felvételi formátumoknak nagyon is van létjogosultságuk, mert minél jobb a felvétel mintavételezése, annál nagyobb az utómunka szabadságfoka.
A gond a forgalmazási formátumokkal van, hogy olyan szabványokat erőltetnek a piacra, amire a felhasználóknak nem hogy nincs szükségük, de egyenesen károsak is.
Mindezt csak azért, hogy lerövidítsék a TV-k életciklusát, hogy gyakrabban cseréld őket, a kiadók meg eladhassák ugyanazokat a filmeket minimális erőfeszítéssel újracsomagolva.