Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Vesa #26 üzenetére

    Ajánlom figyelmedbe a cikksorozatot, amit linkeltem. Az űrsikló egy útja alsó hangon 400 millió dollár volt (plusz tudományos feladatok költsége), mikor leállították a programot. Egy Szojuz ülés ekkor ~30 millió dollárba került. A SpaceX Dragon V2 esetében még ha nem is számolunk a visszatérő Falcon 9 fokozatokkal, akkor is ~120 millió dollár körül várható egy indítás költsége.

    Egész egyszerűen a NASA-t megfojtotta az űrsikló költsége. Az is jelzés értékű, hogy hiába volt meg az oroszoknak a teljes Enyergia-Burán páros, mégis a nagyságrenddel olcsóbb Szojuzok működtetése mellett döntöttek, az Enyergia-Burán program pedig éhenhalt.

    Számtalan program indult az 1980-as és 90-es és a 2000-es években az Űrsikló kiváltására, de mindegyik elvérzett a támogatás (úgy pénzügyi, mint politikai) hiánya miatt.

    A SpaceX és a Boeing programja annyiból rendkívüli, hogy megbízási alapú rendszerben működik, így sokkal olcsóbb lehet a NASA számára, az pedig, hogy rögtön két programot pénzel, biztonsági tartalékot is jelent egyben (először az űrkutatás történetében egy űrügynökségnek két (sőt három) különböző embert szállító űrhajóval rendelkezik majd).

    Az űrkutatás legnagyobb rákfenéje a költsége. A Gemini- és Apollo-programmal pedálozik mindenki, hogy akkor hogy tepert a világűrkutatás. Csakhogy akkor a NASA éves szinten az amerikai GDP ~4%-át kapta (aztán az 1970-ben már kevesebben, mint fele ennyit). Ennyi. A világűrkutatás lényege az, hogy pénzügyileg fenttartható legyen. Az űrsikló nem volt fenttartható, a NASA költségvetésének a felét-harmadát elvitte, évtől függően. Most ebből a pénzből két kereskedelmi űrhajó (Dragon V2 és CST-100) és egy NASA űrhajó (Orion) fejlesztése folyik.... Ezt is lehet kritizálni, mert ez is erőforráspazarló (az Orion és a Dragon V2 közel ugyanazt tudja majd...), de mégsem egy lapra tesz fel mindent...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák