Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Vakegérke #7 üzenetére

    Az se megoldás, mert lelőni sem egyszerű, sem veszélytelen. Egy eltévedt fizikai lövedék kárt, sérülést, akár halált is okozhat, illetve a leeső drónra is ugyanez vonatkozik. Hosszabb távon a regisztráció és a komolyabb szabályozás, büntetés elkerülhetetlen lesz.

    A hatóságok jelenleg felkészületlenek erre a problémára. Se technikájuk, se személyzetük, se biztos stratégiájuk nincs erre.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz t72killer #33 üzenetére

    Szerintem most még hasonló fenyegetést jelentenek az amatőr drónok...sőt kicsit csodálkozok is, hogy nem történt terrorcselekmény drón felhasználásával. Talán valami nagyra készülnek...vagy csak olcsóbb, egyszerűbb találni pár agymosható fanatikust a hagyományos módszerekhez, mint keresni valakit aki elég okos a high-tech-hez, de elég buta, hogy manipulálhassák.

    Gondolom már léteznek különböző repülő drónok elleni megoldások, de a járulékos kár nagyon magas lehet ha nem vigyáznak. Hagyományos fegyverekkel a hatóság nem lövöldözhet drónokra. Talán egy nagyobb drónnal le lehet vadászni a kisebbeket valami hálóvetővel, ami nem csak megbénítja, de biztonságosan le is tudja hozni.

    Amúgy nem kétlem, hogy sok amatőrnek kevesebb az esze mint a pénze és nem érti, hogy felelősséggel szabad csak használni a drónokat. Attól tartok, hogy a szabályozás meg átesik majd szokás szerint a ló túloldalára, ha nem lépnek időben. Regisztráció, komoly büntetés és a drónok kereskedelmének szabályozása kell első körben. Bárki ne vehessen, használhasson egyszerűen olyan drónt, ami veszélyeztetné a légiforgalmat...legyen az utasszállító vagy permetező helikopter, vagy akár csak sárkányrepülő.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Jim Tonic #68 üzenetére

    Ez szerintem túl extrém.

    Kategorizálni és műszakilag limitálni kellene a drónokat és külön szabályt alkalmazni mindegyikre. A limitáció vonatkozna hatótávra, vagyis hogy milyen messze mehet a drón az irányítójától, vonatkozna a maximális repülési magasságra, illetve arra, hogy hordoz-e kamerát vagy sem.

    Pl.
    1. kategóriájú drónok szabadon eladhatóak, vásárolhatóak
    2. kategória regisztrációhoz kötött és beazonosítható fizikailag és elektronikusan.
    3. kategória regisztrációhoz, engedélyhez és vizsgához kötött és persze vonatkozik rá minden szabály ami a 2. kategóriára.
    4. kategória emelt szintű vizsga, engedély és felszállás előtt külön engedély a légtért felügyelő hatóságtól.

    2.-es vagy 3. kategóriától a drón speciális színű festéssel, fényvisszaverő elemekkel ellátott és 3. kategóriától megfelelő ledes jelzőfényeket is használnia kell.

    Az 1. és 2. kategória lenne a klasszikus hobbi felhasználás, de a 2. kategóriánál a regisztrációnál nyilatkozni kell, hogy tudomásul veszi a törvényi szabályozást, vagyis hogy mit lehet és mit nem, illetve hogy milyen felelősség terheli.

    2-es és felette lévő kategória esetén a second hand eladás elektronikus regisztrációhoz kötött, vagyis mindig csak egy tulajdonos van és ő használhatja.

    3. kategória a nagyobb méretű, nagyobb kamerákat is elbíró, jellemzően profi felhasználásra képes eszközöket jelenti. A 3.- kategóriától meg kell felelnie a drónnak speciális szabványoknak, tehát már gyártónak kötelezően be kell vizsgáltatnia a megfelelő biztonsági szabványokra.

    A szabvány persze külön ki kell dolgozni, de olyanok tartoznának ide, minthogy x rotor leállása esetén sem zuhanhat le, vagy esetleg nagyobb sérülésnél, meghibásodásnál, mikor lezuhanna, beépített ejtőernyő lépne működésbe.

    4-es kategória lenne az ipari szintű felhasználás, ami ma még nem jellemző. Erre a kategóriára már minden vonatkozna műszakilag, mint egy hasonló kategóriás pilótával rendelkező repülőgépre, helikopterre. Tehát nagyon komoly tesztelés és hatósági engedélyezés után kerülhetne csak forgalomba. Ide kerülnének a mezőgazdasági permetezők, pilóta nélküli légitaxik és hasonlóak.

    Ez alapján és engedném hogy amatőrök is "komolyabban" drónozhatnának, a 2.-es kategóriában, de nem felelőtlenül, nyom nélkül. Erre azért is szükség van, hogy a kezdők elsajátíthassák az irányítást mielőtt feljebb lépnek. Mondhatni szükség van több lépcsőfokra.

    Az 1.-es és 2-es kategóriában a drónok átalakítása mind hardveresen, mind szoftveresen tiltott lenne ha az a limitáció áthágására irányul. 3.-as kategóriától minden átalakítás tiltott és szervízelni is csak engedélyezett szervízben lehet.

    A büntetéseknek se lehetnek komolytalanok, akár a gyártó, akár a kereskedő, akár a használó nem tartja meg a szabályozást.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz t72killer #73 üzenetére

    Mindig az emberi tényező a probléma, csak sajnos valamiért túlságosan engedékeny az emberekkel szemben a jog. Egy ilyen berepülős kukkolós paparazzis esetben is az "áldozattól" várnák, hogy bizonyítsa hogy tényleg rosszhiszeműen és szándékosan repült be a magánterülete felé a drón. Ha nem tudják, nem akarják büntetni az elkövetőket, akkor inkább büntetnek, korlátoznak mindenkit. Szóval a kisebbség miatt a többséget szívatják. Az egész jogi rendszert át kellene nézni, kiszedni belőle a túlságosan liberális elemeket, a rengeteg enyhítő körülményt és szubjektív elemet.

    Ebben az esetben pl. mondhatnánk azt is, hogy lakott övezeten belül csak a saját telked felett használhatnád a drónt x méter magasságig és csak széles látószögű kamerával lehet ellátva. Emellett engedélyt kell kérned a közvetlen szomszédoktól a használatára.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz t72killer #90 üzenetére

    A magánterület "szentsége" országonként eltérő mindenhol. Nálunk egyre több a bekerített erdő, még olyan részek is, amin keresztűl hivatalos jelzéssel ellátott turista útvonalak mennek keresztűl. A méltán híres kék turistaútvonalon egyre több akadályba ütközik az ember, ha pedig letérne arról helyi piros, zöld útvonalakra, még több kerítéssel találkozik az ember. Ausztriában is jártam már úgy hogy a helyi kempingből ajánlott vízesésnél a patak másik oldalán jöttünk le és lent ránk szólt a gazda, hogy az a rét ahol lejöttünk, az ő magánterülete. Az USA bizonyos államaiban meg ugye ismert, hogy akár le is lövik aki magánterületre lép be.

    Szóval mindenhol máshogy állnak hozzá a dologhoz és máshogy állnak hozzá az erdei turistákhoz is. Itthon sorra tiltják be a tájfutó versenyeket, ártatlan erdei sétákat, biciklizést, gombaszedést az erdőkben. Persze a terepjárók, teherautók, traktorok, munkagépek szétcseszhetik az erdei utakat, ösvényeket, de a biciklis meg a turista nem mehet mert ki tudja mire lép rá vagy milyen eróziót okoz a mountain bike kereke.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz t72killer #99 üzenetére

    Nem az ország a tapló, hanem a hozzá nem értő politikusok. A többségük nem is érti, hogy mennyire hasznos is lehet egy ilyen nem csak a közvetlen alkalmazást, de a technológia a tudomány fejlődését tekintve. Egy drón pl. hihetetlen érdekessé és szórakoztatóvá teheti az AI fejlesztését, kutatását. A rajta lévő kamera nem csak kémkedésre jó, de másodlagos navigációra, követésre, arcfelismerésre, amik szintén közvetlen pozitiv visszacsatolást adnak egy programozónak, mert gyakorlatban azonnal kipróbálhatóvá teszi az elképzeléseket, algoritmusokat. Nálunk is pl. kitörési pont lehet az egész "robot" technika és ehhez a drónokhoz való hozzáférés sokat hozzátehet. Másik aspektusa az elektromos hajtás alkalmazása a repülésben. Egy drónnal meg egy 3D nyomtatóval kipróbálhatnak egyedi propellereket, hajtásokat, vagy sárkányszerkezetet és mindezt akár egy érdeklődő amatőr, vagy iskolás gyerek is megteheti.

    Kell a szabályozás, de nem úgy hogy azzal magunk alatt vágjuk a fát. Még az is jobb, ha azt mondják, hogy lakott területen, vagy házak x méteres közelében nem lehet repülni.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz Aprósólyom #122 üzenetére

    Már egy ideje fejlesztik, próbálgatják az ilyen drónokat, de idő kell mire megbízhatóan működnek majd, illetve nem lesz két forint minden reptérnek megvenni és üzemeltetni ezeket. Egy reptérre kell 4-5 db sok millióba kerülő speciális drón, amik időnként megsérülnek, elhasználódnak és legalább 2 fős személyzet. Kell nekik műhely, legalább egy autó, mert nagyon nagyok a repterek. Emellett kell egy figyelőrendszer is, ami riasztja őket.

    Lehet hogy ezekre szükség lesz, de a műszaki és jogi szabályozást és a komoly büntetéseket nem lehet ezekkel kiváltani. A szabályozást pedig minél hamarabb meg kellene kezdeni. (legjobb lenne már tegnapelőtt)

    Én úgy érzem, hogy a hatóságok, kormányok megint le vannak maradva szakértőket tekintve ebben a témában is, mint ahogy az IT biztonságot tekintve és ekkor születnek olyan blőd baltával faragott megoldások mint a szlovák.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz t72killer #129 üzenetére

    A hatóságok kénytelenek a nehezebb utat választani, mert leesve nagy károkat, életveszélyt okozhat egy kisebb drón is. Nem csak a súlya számít, vagy az anyaga, hanem hogy hova és mikor esik. Pl. egy busz vagy kamion szélvédőjére, és a sofőr ijedtében nekimegy egy fának, vagy letarol egy buszmegállót. Vagy épp ráesik a reptéren egy munkásra, másik repülőre, reptéri berendezésre.

    Nekik olyan drónt kell használniuk, ami mondjuk rádob egy hálót a célpontra és lehozza a földre. Szóval el kell bírnia, ha hirtelen meghúzza egy nagyobb drón súlya.

    A jel zavarás is okozhat problémát, mert így is túl nagy az EM szennyezés és egy reptéren nem biztos, hogy szelektáltan lehet zavarni csak a drónokat, vagy épp csak egy drónt.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    Amúgy lehet hogy a hazai drónosoknak kellene kezdeményezni a szabályozást. Ők jól ismerik hogy mire képesek a drónok, és hogy lehetne szigorúan, de igazságosan minden félnek megfelelően szabályozni a drónok vásárlását, használatát. Vagy legalább letenni az asztalra egy anyagot, amivel el lehet kezdeni dolgozni.

    Jobb ha ők is elmondhatják az álláspontjukat. Biztos van közöttük komolyabb ember is, akár profi, akár amatőr.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

  • Tigerclaw

    nagyúr

    válasz schawo #177 üzenetére

    A rendőrök azért gondolom nem hobby-ból reptetnek drónt, szóval nyoma kell legyen, hogy miért mikor és hol. Ha a válasz az, hogy nem tudja senki, akkor jobb ha lecserélnek mindenkit a drónos egységnél.

    Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

Új hozzászólás Aktív témák