Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #16 üzenetére

    csakhogy ha ez elterjed, akkor azt a kamiont is robot fogja vezetni, ami nem akar beengedni.
    tehát be fogja engedni.

    egyébként meg olyan, hogy "kifékezteti", nem létezik. ha nem tud besorolni, hajt tovább a leállósávon. ezt viszont tartalmazza a kresz könyv. másrészt ilyen tüchtig nemzeteknél, mint pl. a német, megrakod kamerával a kamiont, az felveszi, hogy egyszer nem engedted be, akkor téged szépen levesznek a gépről és mész ablakmosónak a közeli kamionmosóba.

    egyébként érdekes lenne egy hibrid megoldás: autópályán viszi a robot a kamiont, városhatárban parkolóba kiáll, felszáll rá egy humán sofőr, és ő viszi be a városba. ezt szerintem már most is meg lehetne csinálni. szerintem sokat csökkentene azokon a költségeken, amiket mostanában akarnak a kamionosokra pakolni.

    szerk: na, azt hiszem, még azelőtt kell itthagynom ezt a topicot, mielőtt elkezdik magyarázni a tömeg fékútra gyakorolt hatását...

    [ Szerkesztve ]

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #22 üzenetére

    "azok a változások milyen érdekeket sértenének": a tiedet nyilván sérteni fogja...

    az it fejlődését időnként alulbecsülik. az autópályás vezetés annyira alacsony terhelést jelent, hogy nem tartom kizártnak, hogy záros határidőn belül elkészülnek vele. attól kezdve pedig csak az a kérdés, hogy lesz-e olyan tőkeerős cég, akinek érdeke ezt bevezetni, mert ha lesz, az keresztül fogja verni mindenkin. a jogalkotókon, a szakszervezeteken és rajtatok, munkavállalókon is.

    Előbb-utóbb a hosszú távú repülőkre is felesleges lesz a pilóta, távirányítással felszáll, átveszi egy robotpilóta, majd a közelkörzetben emberi távirányításra kapcsolva leszáll. az óceánrepüléskor most se csinál túl sok kreatívat a pilóta...

    Érdekes lenne még az is, ha lenne vezeték az autópályák fölött, mint a trolinál. akkor simán mehetne villanykamion, nem kellene az akkupaktól félni.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #36 üzenetére

    "egy kamionon jelenleg elég egyetlen kart meghúzni ahhoz, hogy leakadjon a pót, és e kar pillanatnyi állapotára semmilyen visszajelző sincs.": tehát azt állítod, hogy annál, hogy megoldják az út és a forgalmi helyzet komplett érzékelését, feldolgozását, értelmezését, sokkal nagyobb feladat egy visszajelző beépítése a karhoz, ezért azt nemcsak hogy nem fogják megoldani, de nem is lehet???

    szerintem életszerűbb problémákkal kellene érvelned.

    amikor kilép az önvezető teherautó a tesztfázisból és tömegtermék lesz, akkor az egészet úgyis át fogják tervezni tetőtől talpig. legalább ekkora változás lesz a teherautókon is. majd felkerül a todo listára 36578. tételnek, hogy kar.

    a másik hsz-ben hangoztatott hólánc dologra meg azt gondolom, hogy egyrészt vannak már automatikusan felkerülő megoldások, másrészt az éghajlat változásról jelenleg megalapozottabbnak tűnik az a hiedelem, hogy nem kell hólánc, mint az, hogy nélküle sehova.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #45 üzenetére

    nekem például az volt a vízióm, hogy ember kiviszi autópályára a kamiont, ott elengedi, majd a célvárosban megint ember hozza be.

    tehát az az ember, aki kigurul a telephelyről, azt felelőssé lehet tenni a kamion állapotáért, ugyanúgy, ahogy most is felelős érte, csak most az autópályán is. és akkor az az ember megnézheti, hogy a karok hogy állnak, a gumik milyen állapotban vannak, stb.

    majd ha lesznek olyan telephelyek, amiken átmegy az autópálya, és a leálló sávban rakodnak a kamionok, átgondolom a javaslatomat, mert ezt az esetet valóban nem fedi le az, amit mondtam. az összes többit igen.

    "Csak ne felejtsétek el, hogy az ilyen plusz költségek a szállított áru árát fogják növelni!": ahogy az élőerős fuvarozás is (értsd: humán sofőr) növeli a szállított áru árát. itt már csak az a kérdés, hogy a technológiai változtatás kerül többe vagy az ember. persze aki látta már a folyamatokat hasonló esetekben, az tudja, hogy a technológiai változtatás tömegtermelésbe vitelétől csökkenni szokott az ára, az ember költsége meg mindig nő.

    más: hétvégi kamionstopot emlegetted: szerintem nincs értelme fenntartani a hétvégi kamionstopot az autópályákon. max. annyi értelme van, hogy az indulástól a pályáig, illetve a pályától az érkezésig már van, tehát minek hajts a pályán, ha úgysem tudsz lejönni róla.

    más2: arra pedig, hogy az emberek rászokjanak arra, hogy kitoljanak a kamionnal, a kamerázás a megoldás. körbekamerázod, pár okostojás megpróbálja megszivatni, ezeket bíróságon jól megbüntetni, közhírré tenni, oszt jónapot. úgyis erőltetik az állandó telemetriát, önjáró kamionnál ez nem lenne kérdés, mivel a gépnek nincsenek személyiségi jogai. másrészt bennem van egy félelem, hogy lesz annyi tahó sofőr az utakon, meg ostobenkó politikus a törvényhozásban, hogy előbb-utóbb minden gépjárműn kötelezővé teszik a full telemetriát. akkor pedig mindenki úgy fog vezetni, mintha rendőr ülne a jobbegyben. de ebben a kérdésben ne legyen igazam.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz btprg #68 üzenetére

    én sem hiszek abban, hogy záros határidőn belül minden igényt kielégítő, minden helyzetben tökéletesen működő önvezető autók lesznek. DE.

    de az autópálya az nagyon nem a minden igényt támasztó terület. az autópályán a sofőr legfontosabb feladata, hogy ne aludjon el. annyira ingerszegény és egyszerű feladat autópályán vezetni ahhoz képest mondjuk, mint egy new-yorki dugó, hogy el tudom fogadni, hogy azt meg fogják tudni oldani.

    például én nem tudnék betolatni egy raktárba egy olyan szerelvénnyel, ami áll a gépből, rajta egy félpótkocsi, mögötte egy teljespótkocsi. valamelyik nagy autógyártónak viszont már van ilyen cucca.

    hazudtam, matematikus módszerrel be tudnék tolatni. betolatnék, és attól kezdve definíció szerint ott van az ajtó, pont. :P

    az agyonrobotizált világról meg valószínűleg nem fognak megkérdezni. világosan látszik a trend a multi világban. nagyon sok visszahívás, baleset és balhé volt mostanában az autóiparban, aminek az oka pár filléres alkatrész kicsit olcsóbbra cserélése. a multik minden fillérre rászállnak már most is, ezután is rá fognak, mert ha nagy a volumen, akkor kis zsetonon is nagyot kaszálnak. következmény: ha kiderül, hogy az emberi erő sokba kerül és lehet helyettesíteni, akkor akár tetszik, akár nem, helyettesíteni fogják, mert pár pénzeszsáknak az az érdeke.

    nézd meg pl. a könnyűipart. a technológiákat folyamatosan egyszerűsítik, majd tolják lépésenként kelet felé. anno sok éve a németek maguk varrták a ruháikat. utána sok évig mi varrtuk nekik. most már mi is drágák vagyunk egy ilyen kevéssé értékes munkára, először elvitték tőlünk a románokhoz, majd onnan az ukránokhoz. és záros határidőn belül ez laoszban meg vietnamban fog kikötni.

    szerinted megkérdezték nálunk az embereket, hogy szeretnének-e olyan világban élni, ahol nekik nincs munkájuk, mert azt kivitték ukrajnába?

    régen egy szabó megbecsült ember volt (most is megbecsült lenne, csak már alig van). húsz évvel ezelőtt már számítógépen autocadra hajazó szoftverekkel tervezték a ruhákat, tehát a hagyományos szabó már nem kellett a ruhagyárba. 18 évvel ezelőtt már számítógéppel vezérelt automata szabászati rendszerrel szabták a ruhát. nálunk is, nem csak a sci-fikben. (megjegyzem, a pofám leszakadt, mikor láttam egy ilyen ruhagyárat, redhat linuxokon futott az egész kóceráj...) elképzelni sem tudom, most hol tarthatnak.

    a szállításról meg annyit, hogy a kamiont a lerakóhelyek szerinti fordított sorrendben pakolták meg, minden készruhán volt egy színes csík. A boltokban meg annyit mondtak a török vendégmunkásnak, hogy öreg, amíg zöldet látsz (másik boltban pirosat, harmadikban kéket, stb.) addig pakolod ki.

    tegyük még hozzá azt a nagyon lényeges pontot, hogy ilyen trükközések sokaságával érik el, hogy a termékek előállítási költsége nem szállt el az égbe, vagyis még meg tudod fizetni.

    summa summarum: téged nem fognak megkérdezni, hogy milyen világban szeretnél élni, cserébe mindig lesz olyan áru, amit meg tudsz fizetni. meg lesz a kézműves cucc, aranyárban.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz btprg #73 üzenetére

    "Csak abban tudok reménykedni, hogy nem tesznek semmi olyat kötelezővé és kizárólagossá, ami az érdekeimet sérti": nem gondolnám, hogy explicit megtiltják majd a nem önvezető autókat. Leginkább azért, mert finomabb módszerek is vannak. szerintem majd olyan szabályozás jön, ami ellehetetleníti a használatukat, és az emberek gazdasági okokból "önként" lemondanak majd róla. pl. magasabb biztosítás, több adó. én se szeretném ezt, de a pakliban benne van.

    "Kíváncsi leszek hogy mit fognak csinálni akkor, amikor már a kínaiak is drágán fognak dolgozni": majd hozzák hozzánk a melót. de nem fejtem ki bővebben, mert az már lehet, hogy politika lenne.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #78 üzenetére

    csináljuk már azt, hogyha válaszolsz egy hozzászólásra, akkor elolvasod előtte, értelmezed és megérted, oké?

    "az ember szükségletei megmaradnak, és a jelenlegi szabályozás szerint pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető": ez így ebben a formában teljesen korrekt. csak amikor majd automata kamionok lesznek, az összes olyan rendelkezést, aminek a célja az emberi fáradtság kezelése, kicsit módosítani kell az automata figyelembe vételéhez.

    Legyen egy példa: mol tiszai finomítójából szállítanak műanyag alapanyagot (legyen mondjuk) Lisszabonba. Akkor te a finomítóban alátolod a silót a rakodótartály alá, megrakják a pótot. Kövér gázzal kigurulsz Hejőkürt felé a 3313-as úton, majd az m3-as felhajtójánál megállsz, leszállsz a gépről, egy kövéret a seggére csapsz, és a kamion elindul önvezető üzemmódban. Ráhajt az m3-asra, majd (itt egy csomó részletet kihagyok), majd 28 óra és 3270 kilométer múlva a kamion kigurul Sacavémnél az A36-os autópálya egy pihenőjébe, ahol felszáll Pedró, és begurul vele a cél telephelyre.

    Te vezettél nagyságrendileg 11 kilométert, vélhetően ez bele fog férni a két pihenő között levezethető távolságba és időbe, Pedró vezetett vagy 60 kilométert, neki is.

    Mivel a hejőkürti felhajtótól a kamion autonóm módban megy 28 órát, nem ember vezeti, így azok az utasítások, amiket az emberi fáradság kezelésére, az ebből adódó balesetek megelőzésére hoznak, értelmetlenek és értelmezhetetlenek. Egy önvezető kamionnak pontosan ugyanakkora feladat megtenni 11 kilométert, mint 3270-et. Tehát ő egy seggel elmegy Lisszabonig, míg te vagy váltott sofőrrel mentél volna, vagy az előírt pihenőidőket betartva. Ráadásul ha te itt elengeded a kamiont, akkor sem a kajád, sem a külföldi napidíjad, sem a szállásod nem kerül semmibe a fuvaros cégnek, sem a kötelező pihenőid menetidő hosszabbító hatásával sem kell számolnia.

    Ezeket mind megtakarítja. Abban igazad van, hogy ilyen megoldás esetén a kamion ember általi vezethetőségének fizikai részleteit (fülke, ülés, pedálok, stb) meg kell oldani. De ez elenyésző összeg a te 10-20 évre számolt munkadíjaidhoz képest. De azt sem tartom kizártnak, hogy ilyen gazdasági peremfeltételek között már megérné dupla vontatót fejleszteni: egy sofőröset meg egy sofőr nélkülit, és bizonyos csomópontokban cserélni a gépet.

    "A sofőr + robot koncepció a legnagyobb öngól lenne.": szerintem meg nem. az út azon részein, ahol nincs szükség különösebb tudásra, vinné az automata a gépet, ahol meg nem hisszük, hogy sikerülhet jó automatát fejleszteni, vinné az ember. ezzel akár azt is el lehetne érni, hogy hamarabb leküzdhetik a jogi és más akadályokat a bevezetés előtt.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz WynNyback #81 üzenetére

    "Az a rengeteg plusz alkatrész amit be kell építeni jelentősen megnöveli a költségeket": az a rengeteg "plusz" alkatrész már most is benne van a vontatóban, tehát nem plusz alkatrész. például biztos vagyok benne, hogy ha nem lenne tempomat a kamionban, sztrájkolnának a sofőrök. tehát a motor szabályozása megoldott.

    az elektromos szervókormány miatt valószínűleg a kormányzás is megoldott, az abs miatt a fékezés is. gondolom azokban a teherautókban, amik nagyobb távolságra készültek és a sofőr kényelme is számított, mind van automata váltó.

    szóval nem kell ebbe annyi plusz cucc, hogy ne érje meg.

    "A vonatok már jó részt automatizáltak inkább a kötött pályás áruszállítást kéne fejleszteni mert ott vannak valóban előnyök.": ezt én sem értem, hogy miért fejlesztik vissza a rollbát...

    "Nem kell könyvelő": a nav azon dolgozik, hogy egyre több adózófajtánál átvegye a bevallás elkészítését. tehát nálunk, elmaradott vadkeleten is eljöhet az az idő, amikor a könyvelők fontossága csökkenő irányba vált. nem is túl sokára.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz WynNyback #86 üzenetére

    addig, amíg az emberek zöme nem látja át a gazdaság működését legalább alapszinten, hogy megértse, mitől lesz nagyobb a fizetés, addig nem lesz rendes fizetés ebben az országban.

    "egy Magyar átlag melósnak hol realitás akár egy 3 millás új autó": pontosan azért nem futja egy magyar melósnak rendes autóra, mert olyan munkákat tud csak elvállalni, amit máshol már robotok is el tudnak végezni, ezért olyan fizetést kap érte, amit máshol robotok kapnak. amíg a magyar melósnak az az életpálya, hogy kamionozik, addig gombokat fog keresni. majd ha a magyar melósnak az lesz az életpálya, hogy kamiont tervez, akkor lesz olyan fizetése, hogy futni fogja 20 millás autóra.

    a fizetésed arányos kell legyen a hozzáadott értékkel. ha ez nincs meg, az csődbe viszi a vállalatot. ha alacsony hozzáadott értékű munkát végzel, alacsony marad a fizetésed. ezt kellene végre felfogni mindenkinek, a takarítónőtől kezdve az országunkat vezető politikusokkal bezárólag.

    "Mi lesz a sok útszéli motellel?": régen a 35-ös út mellett Görbeháza és Hajdúböszörmény között volt egy csárda, nagy, kamionok számára is alkalmas parkolóval. Mindig tele volt, elég jól főztek. Pár éve átadták az m35-ös autópályát, a kamionok nyilván áttértek a pályára. A csárda szinte azonnal bezárt, azóta talán le is omlott az épülete. Hát ez lesz az útszéli motelekkel is. Aminek neked, mint vásárló, örülnöd kellene, mert ennyivel is olcsóbban kapod majd meg az árukat.

    "a Föld egy nagyon frankó prima hely amit ő és a gyárai is szarrá szennyeznek.": ha Musk vagy bárki más csinálna végre egy rendes cuccot, amivel hatékonyan tudnánk ampert tárolni, akkor eljönne itt a kánaán, mert végre értelme lenne a napelemnek meg a többinek. legyárthatnának egy egységnyi szeméttel adott mennyiségű napelemet meg ampertárolót, ami azt eredményezhetné, hogy leállítanak szenes erőműveket, amitől hirtelen többezer egységnyi szemét nem készülne el. hát így kellene Muskról gondolkodni. az lenne például egy szép világ, amikor mindenkinek van egy tesla autója a legnagyobb verzióból, amik a délutáni csúcsban rátolják a bennük tárolt áramot a hálózatra, majd éjjel, amikor alszik mindenki, feltöltődnek. érdekes megoldás lenne, ha a teslára nem csak mint autóra gondolnának, hanem mint közhasznú akkumulátortelepre is.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz dabadab #96 üzenetére

    "Szerinted ha az Otto nem egy kamionsofőrt akarna lecserélni hanem a komplett vasútirányítási rendszert, az is ugyanilyen könnyen menne nekik?": azért azt tegyük hozzá, hogy még nem tudjuk, a kamionsofőr lecserélése mennyire könnyen fog nekik menni :)

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz WynNyback #99 üzenetére

    bánya csak néhány van egy országban. teherautó sok. azt a lerablást, amit egy bányával megtehet az x.y cég, ebben a szakmában nem teheti meg.

    megmondom őszintén, teherautót még én se szedtem szét. traktort már láttam egészen közelről, annak az irányítása teljesen elektronikus, se a kormány, se a váltó, se semmi nincs fizikai kapcsolatban a hozzá tartozó fizikai berendezéssel. a traktort önvezetővé tenni annyi, hogy veszel egy dobozt, összességében nem egy nagy zseton, rádugod a kialakított csatlakozóra, felcsavarozod, oszt jónapot. attól kezdve a traktor megy magától. oké, ebben nincs benne a forgalom érzékeléséhez szükséges szenzor mennyiség, meg az ai, ami vezeti a gépet, de az se lesz túl sok zseton, ha már tömeggyártásban van. szerintem egy szezon alatt megtérülne. most arról nem beszélek, hogy az automata traktor szebb és pontosabb munkát végez, mint a kézi, ezen nagyon sok megtakarítás érhető el, mert a szállításban ilyen faktor valószínűleg nincs.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz WynNyback #100 üzenetére

    "A tesla nem forradalmasítja a közlekedést hanem még ront is rajta.": mi a véleményed, amikor azt írtam, hogy "amik a délutáni csúcsban rátolják a bennük tárolt áramot a hálózatra, majd éjjel, amikor alszik mindenki, feltöltődnek" és "érdekes megoldás lenne, ha a teslára nem csak mint autóra gondolnának, hanem mint közhasznú akkumulátortelepre is." akkor a teslának a közlekedési vonatkozásaira céloztam?

    mi lenne, ha azok után vitáznál egy hsz-szel, hogy megértetted?

    a teslára jelenleg mindenki autóként tekint és pont. ennek megfelelően mond véleményt arról, hogy mennyire szennyezi a környezetet. viszont ha eldobnánk az ócska begyepesedett gondokodásmódunkat, akkor lehetne a tesla autókra közlekedéstől teljesen független más felhasználást is találni, amivel meg hatalmas környezetkímélésre lenne lehetőség. ezt írtam, jól láthatóan nem ment át. a kedvedért megnéztem a legutolsó áramszámlámat, 339 KWh-t számláztak ki egy hónapra. mondjuk nálam megy pár gép folyamatosan, úgyhogy ennél lehetne kevesebb. A p90d-s teslában 90KWh-s akksipakk van, tehát az autóban egy heti fogyasztásomnak megfelelő áram van. Tehát reális az az elképzelés, hogy a villanyautó, amikor otthon parkol a garázsban, rásegíthetne csúcsidőben az elektromos hálózatra. és akkor rögtön jön egy csomó környezetvédelmi eredmény.

    "Egy csomó terület van ahol nyugaton nincs nagyobb hozzáadott érték pl a bányászat és mégis magasabbak a fizetések.": nettó marhaság. majd nézd meg, mikor a magyar útjavító szakmunkás dolgozik egy útszakaszon hónapokat, meg amikor a japók vagy a kínaiak. láttad azt a videót, amikor a kínaiak egy hétvége alatt lekapnak egy hidat az útról? hát ezért van "nyugaton" magasabb hozzáadott érték, mint nálunk, mert ott azt a munkát, amivel itt hónapokat szüttyögnének, elvégzik egy hétvégén, és ugyanaz a mennyiségű munkás meg gép a többi időben másik megrendelést is meg tud csinálni.

    "Tehát én úgy gondolom az a megállapításod": ez így korrekt, mondjuk a világot nem érdekli, hogy te tévesen gondolod...

    a silány termékek korát az hozta el, hogy a vásárlók zöménél az ár az egyetlen szempont. a kereskedelem azt árulja, amire kereslet van. ha olcsót keresnek, olcsót fognak adni. "Én azt gondolom a tudatos fogyasztó nem az olcsó terméket keresi.": ez max. annyit jelent, hogy a fogyasztók zöme nem tudatos. mert függetlenül attól, hogy te mit gondolsz ebben a kérdésben, a felmérések azt mutatják, hogy a vásárlók zömének csak az ár fontos.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz arnyekxxx #112 üzenetére

    minden csak az árazáson múlik.
    például ha az a választási lehetőség, hogy vagy veszek egy powerwallt, vagy az autóm helyettesíti, akkor erősen megfontolnám, és lehet, hogy bevállalnám.
    például ha azt mondja a rendszerirányító, hogy éjjel 15 Ft/KWh-ért feltölti az autót, esti csúcsban meg 40 Ft/KWh-ért visszavásárolja az áramot, akkor is bevállalnám.
    például ha lennének innovatív cégek nálunk is, ahol a parkoló tetejét telerakják napelemmel, és napközben, míg dolgozom, ingyen feltöltik a teslát, este meg rakás pénzért betáplálna a hálózatba...
    vagy nem vennék vissza az áramot, de a csúcsidejű fogyasztás sokba kerülne...

    "És éjjel miről töltődne fel?": például Belgiumban éjjel kivilágították az autópályákat, mert az éjszakai zsinórárammal kezdeni kellett valamit. egy példa kedvéért vegyük a következő számokat: este hat órától 11-ig van a csúcsidő, ekkor legyen az ország teljesítményigénye 12GW. este 11-től hajnali 1-re lemegy a fogyasztás 7GW-ig és reggel 6-ig ott is marad. reggel 6-tól elindul felfelé, majd egész délelőtt legyen a fogyasztás 10GW.

    Ilyenkor a következő választási lehetőségeid vannak:
    - az alaperőművi kapacitást, ami az úgynevezett zsinóráramot termeli, beállítod a minimumra, vagyis 7GW-ra. Ez nálunk jellemzően atom. Az atomnak az a baja, hogy a jelenleg megépített cuccokkal nem lehet gazdaságosan kapcsolgatni, akkor olcsó az atom saját magához képest, ha az erőmű folyamatosan padlógázon megy. Vagyis atomból van 7GW zsinóráramod, akkor az esti csúcshoz még meg kell termelni 5GW áramot, ami gyakran nagyrészt szén, kisebbrészt gáz. ez koszos.
    - az alaperőművi kapacitást megtervezed mondjuk 9GW-ra, ekkor abba a problémába fogsz belefutni, hogy éjjel van 2GW-od, amivel nem tudsz mit kezdeni. Az atomot nem tudod leszabályozni, csinálni kell valamit. a belgák pl. autópályát világítottak ki vele. ezt az áramot nagyon jól lehetne használni energiatárolók feltöltésére, amiből a csúcsideji kapacitásigényt lehetne kiszolgálni.

    sajnos nálunk kevés lehetőség van az áram tárolására, erre lenne jó a powerwall vagy a tesla. ilyen szempontból szerencsésebb országokban, mint ausztria meg svájc, ahol rendesebb hegyek is vannak, kiváló megoldás, hogy vizet szivattyúznak fel, majd csúcsidőben vízi erőművet hajtanak vele.

    nem kell, hogy minden autó ezt csinálja, elég, ha csak sok villanyautó van, és azok közül elég sok ezt csinálja. ha meg mennem kell, rászólok a töltésvezérlőre, hogy mennem kell, töltse fel a szekeret.

    ha a fenti felhasználás megfelelően megjelenne az árakban, akkor érdemes lenne ezt csinálni.

    persze az egész kócerájnak jót tenne, ha a technológiák még fejlődnének.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz arnyekxxx #112 üzenetére

    egyébként jelzem, mindenki készüljön fel lélekben arra, hogy záros határidőn belül lényegesen pontosabban fogják mérni az áramfogyasztást és ennek anyagi következménye lesz.

    a lényegesen pontosabb alatt azt értem, hogy jelenleg havonta kitalálnak valamit, amit évi egyszeri leolvasással pontosítanak. a jelenlegi rendszer teljesen alkalmatlan arra, hogy a fogyasztási szokásokat érdemben mérje (mert abban a napi ciklus a fontos), pláne alkalmatlan arra, hogy a fogyasztási szokásokat terelje. az új rendszer, amit ki fognak építeni nálunk is, 20 perces felbontásban fogja mérni a fogyasztást, tehát pontosan meg fogják tudni különböztetni a csúcsidejű és a lapály fogyasztást, így lehetőség lesz a különböző díjak alkalmazására. magyarul q..va sokba fog kerülni az esti áram.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #115 üzenetére

    a magyar szabályozás műszaki okokból jelenleg abba az irányba mozdul, hogy elvegye a kedved a napelem telepítéstől.

    szerintem helyesen.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz Somatom #127 üzenetére

    szerintem meg ha robog a külső sávban egy kamionos beállított sebességlimiterrel, akkor aki fel akar hajtani, annak nem nullára kell lassítania, míg a kamion elmegy, hanem egy kicsit kevesebbre, majd besorolni mögé.

    amit te emlegetsz, az teljesen életszerűtlen.

    most arról ne beszéljünk, hogy ha ilyen szuttyadék automata kamionok járnának, akkor végszükség esetén azt is meg lehetne oldani a folyamatos internet kapcsolaton keresztül, hogy megmondják a kamionok a pályán, hogy mikorra érnek a felhajtóhoz, a felhajtón haladó kamion meg tizedmásodpercre tudná, hogy neki mikorra kell odaérnie, így akár az is előfordulhatna, hogy még a felhajtón tötymörög egy kicsit, majd pontosan kicentizve tudna padlógázt adni, felhajtaniés besorolni a pályán.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

  • bambano

    titán

    válasz dabadab #128 üzenetére

    el tudom képzelni, hogy azokon az autópálya szakaszokon, ahol legálisan lehet háromkilóval küldeni a szekeret, hülye ötlet, ha besorol eléd egy 80-nal tolató kamion.

    Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis

Új hozzászólás Aktív témák