Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • KTTech

    veterán

    válasz Sub-S #18 üzenetére

    Mert nem is létezett. Az én 65VT65-ös (és van egy 55VT65 is, kontrollnak a másik szobában) sem tud többet kb 56700:1-es mért, valós on/offkontrasztnál. Ami sokkal érdekesebb ennél a 0.002cd/m2-es feketeszint, amit csak az OLED-ek képesek megverni (és lefele minden ezrelék látható különbséget okoz). A maximális fényerő azért mind az OLED-nél, mind az LCD-nél lényegesen kisebb, természetesen (teljes képernyős fehér olyan 113cd/m2 az ABL miatt, ANSI checkerboardnál a fekete 0.004cm/m2, a fehér pedig 74cd/m2, a kontraszt így 17800:1 körül van). Amiben viszont az OLED-ek még nem érték teljesen utol a plazmákat az a mozgóképfelbontás. Nincs ezen mit csodálkozni, sample and hold típusú mind az LCD, mind az OLED, így trükközés nélkül kb 300 sor a felbontásuk. Ezen a BFI sokat segít (és az interpoláció, amit gyűlölök), viszont az csökkenti a fényerőt... de a legújabb modellek már elérik akár a 1080 sort is (pontosabban a Panasonic HZ2000 és Sony A8G, a többi nem), ahogy a plazmák több mint 10 éve tették.

    Hogy ON topic is legyek: az EL technológia jó irány, de működéséből adódóan valószínű nem fog off állapotban tökéletes fekete képet adni. Ennek oka az afterglow effekt, ami a plazmák minimális derengését is okozza. Persze valószínű sokat javult a technológia azóta, szóval majd meglátjuk. Mozgóképfelbontásban nem várnék csodát (hacsak nem tud 4-5x nagyobb fényerőt mint az OLED, hogy bírja a 360Hz körüli panelfrissítést akkora fényerővel mint a mai OLED-ek, mert akkor rendes BFI kerülhet bele), ez is sample and hold kijelzőnek néz ki...

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Bayzee5 #56 üzenetére

    A kontraszt mérést nem 120cd/m2-en végzik, hanem a maximális fényerőn. Még ANSI checkerboard-al is.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz mad823 #67 üzenetére

    A 120cd/m2 nem érhetetlen ma sem, hanem nagyon is érthető, ez a széles tömeg számára, kontrollált környezetben a legelfogadhatóbb érték (és a legtöbb SDR anyagot ilyen értéken masterelik).

    Mondjuk a korábbi technológiák egyike sem tudta elérni a 120cd/m2 peak luminance-t (sem a CRT-k, sem a plazmák), még 18%-os ablakban sem.
    Az LCD-k persze kivételek, de ott a feketékkel vannak súlyos gondok, ha emelik a fényerőt... és a végső kontrasztarány sem fog elszállni: hiába lesz 3000cd/m2 a fényerő, ha a feketeszint 1cd/m2-re emelkedik (ami jól látható világosszürke egyébként), a kontrasztarány az 3000:1 marad. Ilyenkor jönnek a local dimminggel, és mindenféle trükkel, hogy próbálják növelni a kontrasztot. De az esetek többségében elég csúnya eredmény lesz a vége (a FALD nem lenne rossz, de egy 4K-s kijelzőnél legalább fHD felbontású háttérvilágítás kellene, hogy jól is nézzen ki, nem pedig néhány száz egyedileg szabályozható blokk).

    Az OLED-nél ez egyszerű: a fekete szint 0cd/m2 - innen kezdve, bármelyik kalibrálási célértéknél végtelen lesz a kontraszt, itt viszont előjön az egyik OLED probléma a near-black handling, amit egyelőre csak a Panasonic oldott meg rendesen (nem az LG Display által használt vezérlőt használva), ami a fekete közeli értékeknél a pixelek billegését okozza. Illetve túl világos környezetben emelni kell a fekete szintjét, hogy ne bukjanak be a részletek. Ez a gond előjön HDR-nél is, természetesen.

    Egyébként a mostanában (1990 óta használt) Rec.709, sem a korábbi Rec.601 nem ad meg kalibrációs célértéket erre. De újabb szabványok (Rec.2020) sem tartalmaznak megkötést erre (hiszen környezeti fénytől függően változik az ideális fényerő beállítása. Nem véletlenül van a legtöbb TV-ben éjjeli és nappali kalibrált mód, teljesen más célértékkel).

    Viszont a natív kontrasztarányt minden esetben a maximális fényerőnél mérik le (kikapcsolt dinamikus kontrasztjavítók, mint pl. local dimming és társaik mellett), hiszen az a fizikai limitje az eszköznek.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz mad823 #73 üzenetére

    Nem írta le a pontos mérést.. a displaycal alapvetően nem TV-re van tervezve. Így a teljes felületre dobja ki a tesztábrát + a saját adatait is, ha nem multimonitor módban fut. Egy ABL algoritmus jót csámcsog rajta... de jelen esetben az LCD-ben keresendő a válasz: egy bizonyos szint alá trükkökkel sem tud beesni a fekete szint. Így az alacsonyabb fényerő rosszabb kontrasztarányt fog adni. Azzal viszont valami nem stimmel, hogy max fényerőnél sem nőtt meg jelentősen a fekete szint...

    Nálam, ahogy írtam a 65VT65 még csúcsra hajtva se tud 120cd/m2-t, hanem inkább csak 3/4-e körül. Mégis tudom nappaliban használni, de igaz az ereje sötétben mutatkozik meg.

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Joshi #97 üzenetére

    Jelen esetben mindegy, hogy organikus/inorganikus az anyag, öregedni fog, tehát továbbra is érzékeny lesz a használatra és a panel inhomogénné válhat statikus tartalom esetén. Ráadásul az EL-nek van egy nagy hátránya: mindig marad némi afterglow.

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz apatyas #99 üzenetére

    A kijelző PWM vezérlést kapott, ezért tud vibrálni nem maximum fényerőn. Sajnos spórolásból - mind akku, mind gyártási költség - nem elég nagy a PWM frekvenciája (mert ha az lenne, nem vibrálna láthatóan). Ez nem egyedi S-AMOLED probléma, ugyanúgy jelentkezik LCD-k esetén is.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Joshi #104 üzenetére

    A BX nem sikerült túl jól, sok sebből vérzik...

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz mad823 #106 üzenetére

    Van ebben tartalék, bár én a gyártók helyében a 4K-t elengedném... csak szarul nézne ki marketing szempontból. De kis ráfordítással lehetne szinte tökéletes kijelzőt létrehozni ha "csak" fHD lenne a felbontás (4x akkora méretű alpixelek sokat segítenének, nem csak az IR-en, hanem a BFI nem fájna annyira, hiszen akár 360Hz-en is lehetne járatni, és rögtön tökéletes lenne a mozgásmegjelenítés - nem interolációval lenne csak meg a 1080 soros mozgóképfelbontás, hiszen alapból az OLED-ek is csak 300 sor körül tudnak - és még a HDR is megmaradna 1000cd/m2 körüli csúccsal).

    Az ABL sajnos nem a kijelzők védelme miatt egyre agresszívebb, hanem mert nem lehet megszexualizálni a fizikát: ha fényerő kell, akkor azt teljesítményfelvétel árán lehet elérni, de az meg egyrészt sokba kerül, ha rendes teljesítményvégfokok és tápegységek lennének benne, melegedne is, másrészt rosszul nézne ki egy C-D körüli energiamatrica rajtuk (a hatóságok rosdz szemmel néznék, meg a kutya se venné meg)...

    Jelenleg lassan ott tartunk, hogy a felhasználók atomvillanást akarnak látni 10W energiafelvétel mellett, 65"-on... me nehogymá sokat fogyasszon...

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Piftuka #111 üzenetére

    Hát, ha egy 30"-os kb 450W-ot vesz fel folyamatosan, akkor egy 100-as kb. 3200W körül enne (függetlenül a képtartalomtól) :D
    És akkor még nem számoltam hozzá a scanning backlight szükségességét, mert a 300 soros mozgóképfelbontás elég kiábrándító lenne...

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz apatyas #113 üzenetére

    A CCFL nem vibrált, cserébe sokat fogyasztott. Gyakorlatilag nem tudsz olyan LCD-t venni, amiben CCFL van, csak használtan (én még mindig CCFL-es monitort használok, ráadásul 2 db U alakú van benne, de még nem éreztem, hogy váltanom kéne, a kalibrálási értékei rendben vannak, nagy színterű VA paneles).
    Mivel a LED sokkal olcsóbb, kevesebbet fogyaszt és kisebb helyet is foglal. A CCFL a tehetetlensége miatt amúgy is alkalmatlan a BFI és a scanning backlight kivitelezésére...

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Pingüino #119 üzenetére

    Ezért lenne talán jó nem sample and hold módban használni, hanem impulzus üzemben, valamilyen FFD-vel. Bár, ott lehet nem bírná el a nagy fényerőhöz szükséges pillanatnyi teljesítményt, amit rövid idő alatt kellene leadnia és/vagy túl nagy felvett teljesítményt igényelne (mondjuk vibrálna is egy kicsit, mint a plazmák, sokakat ez lehet hogy zavarna - de ha BFI-t használnak, az is vibrál)...

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #122 üzenetére

    Az interpoláció a kényszermegoldás... sajnos nézhetetlen bármi, ami interpolációval van kezelve számomra. Arról nem is beszélve, hogy a szem számára a BFI jobb eredményt ad, mozgókép-élesség terén.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #124 üzenetére

    A képmegjelenítésben az interpoláció egy valamire jó: tönkretenni a megjelenítést. Pont emiatt messzire kerülendő. Arról nem beszélve, hogy én még nem láttam olyan megvalósítást, ami ne hemzsegett volna a véletlenszerű képhibáktól... és a mellékhatásai leginkább hányingerkeltő szappanopera kinézetet kölcsönöz a filmeknek.
    Pont emiatt használják a kadenciahelyes megjelenítésnél a megfelelő pulldownt...

    A magas képkockaszámú tartalmaknál megint nem kell interpoláció.

    De ha már a szemről beszélünk, akkor ha valamit nem szeret, akkor az a nagy sebességű mozgás, mert az elmosódik. Viszont ha már meg van szakítva (például egy fekete képpel), akkor már rögtön élesebbnek fog hatni a kép. Az impulzusüzem pont ennek a hatására alapoz: rövid idő alatt ad nagy fényerőt, így éles lesz a kép... ez pedig tény.

    [ Szerkesztve ]

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #126 üzenetére

    A plazma kijelzők sebessége felülmúlta (on-off time 0.00001 ms) az OLED-ekét (0.001 ms) és az LCD-két meg főleg (1–8 ms). Mégis impulzusüzeműek... és még mindig a legjobbak mozgásmegjelenítésben (kb. 1600-2500Hz-es scanning backlight kell, hogy versenyre kelljen velük. Ez elképzelhetetlen manapság, régen is csak 1-2 gyártó csinált ilyet, mert erősen csökkentette a fényerőt). Nálam jelenleg 3000Hz FFD van használatban, és messze a legjobb képélességet adja (csak a Panasonic HZ2000 tud versenyre kelni vele, bekapcsolt BFI-vel, illetve hasonló beállítás mellett a Sony AG9 - viszont ezek pont emiatt nem támogatják a 120Hz-es bejövő jelet...). Hátránya: a viszonylagosan alacsony fényerő (kb. 74cd/m2 teljes képernyős fehérnél, 65"-on), és mellé a 300W körüli fogyasztás (ma ennyiből OLED-nél 1000cd/m2-t hoznak ki 10% felületen, teljes képernyőn pont a dupláját), és némi - bár egyáltalán nem zavaró - vibrálás.

    A HFR sem megoldás, a legtöbb HFR anyag sajnos nagyon rosszul néz ki... egy TV adásnál vagy sportközvetítésnél rendben van, de filmeknél már nem.

    Egyébként tekertél már kézzel filmszalagot? Ha igen, akkor tudnád, hogy csak egy elmosódott csíkot látnál belőle. Ha nincs stroboszkóphatás (ami a moziban a gép alapvető működése, és már akkor is használtak BFI-t mechanikusan képkockánként egy alkalommal + 2 alkalommal amikor továbbításra került a film), akkor nincs is mozgóképhatás. A fényforrás állandó volt természetesen - most részletkérdés, hogy milyen technológiával megoldva, a kezdetekkor még szén elektródákkal, majd XHP Xenon lámpákkal.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #129 üzenetére

    De a digitális technika pont ugyanúgy tudja megjeleníteni a képkockákat, mint a mozigép, különösen igaz ez minden létező sample-and-hold típusú megjelenítőre. Emiatt megint oda lyukadtunk ki, hogy a HFR nem megoldás a problémára... mert még 60-120Hz-es HFR folyamnál is csak 3-600 sor körül lesz a mozgóképfelbontás, nem több (viszonyításként már 2010-ben is megvolt trükközés nélkül a plazmán a 1080 soros maximális mozgóképfelbontás bármilyen bejövő képkockasebességnél, ami akkor még limitálva volt: 24-25-50-60Hz). Hogy több legyen, csak kell a trükközés, azaz jön a BFI/scanning backlight. De hogy még jobb legyen a helyzet a VRR csak rontani fog ezen, mivel nem tervezhető a BFI időzítése.

    Egyébként nem látsz végtelen FPS-t, mert a szem automatikusan "szaggatja" a képet. Soha nem tudsz egy pontra nézni anélkül, hogy a szemgolyó ne vibrálna folyamatosan.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #133 üzenetére

    Hát, akkor kezdhetsz gyúrni, mert úgy 720FPS alatt mindenképp elmosódott képet fogsz látni (és akkor is mindenképpen kell egy fekete képkocka a valós megjelenített tartalom közé, hogy ne legyen egy maszat megjelenített kép helyett, ráadásul a fekete képnek több időt kell kint töltenie a kijelzőn, mint a megjelenített képnek). Nincs és a közeljövőben nem is lesz olyan technológia, ami értelmes fényerő mellett erre képes lenne.

    A jelenlegi csúcs HFR mozifilm 120FPS-el készült el, abból is csak kb. 2 db van jelenleg. Jó várakozást úgy kb. 200 évre, amíg a HFR elég gyors lesz (és nem kell atomvillanás a rögzítéséhez, mert már 48-60 FPS-nél is problémás a megvilágítás, a szenzoroknak sem lehet egekig emelni az érzékenységét, mert a dinamikatartomány erősen megsínyli, így nemhogy HDR nem lenne, de az SDR is erősen zajosodna - és zajosodik most is. A nagy fényerejű objektívek sem teljesen jó megoldások, mert nyitva elég kicsi a mélységélességük és alacsony a vonalélességük, ami igen erős hátrány).

    Addig mindenki másnak marad a jól bevált stoboszkóp szerű megjelenítés, lehetőleg 1.4ms-nél rövidebb vagy vele megegyező villanási idővel - ami ritka mint a fehér holló. A jelenleg használt 5-8ms nem elég az éles képhez... ahogy az OLED sebessége sem, hiába jobb egy nagyságrenddel az LCD-knél (sőt... pont olyan gyenge, mint az LCD-k alaphelyzetben, mint ahogy korábban írtam)
    .
    Viszont a rövid ideig tartó megjelenítés (az LCD-k valós megjelenítési sebessége kijátszható a stroboszkópos vagy scanning backlight-al, bár az előző jobb) nagy energiát követel meg, tehát nem fog menni a nagy fényerő és a jó mozgásmegjelenítés együtt. Sem most, sem a közeli (kb 15-20 évet értek ezalatt) jövőben.

    Pont ebben volt jó a plazma: nagy energiájú képet állított elő nagyon rövid idő alatt. A fényerő viszont nem tudott lépést tartani a konkurenciával (és a szükséges teljesítményfelvétel is viszonylag nagy volt). De a mozgóképélességet nem sok minden tudta megközelíteni a TV-k közt.

    Emiatt vagyok bajban is, nincs mire lecserélnem a 65VT65-öt, mert mindegyik eszköz képmegjelenítése sántít, a Panasonic HZ2000 állt legközelebb az elfogadhatóhoz (ehhez viszont kellett az egyedi OLED panel, az egyedi vezérléssel). Viszont ott pont a BFI miatt nincs 120Hz, sem pedig VRR, de egész tűrhető a mozgóképfelbontása.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Reggie0 #136 üzenetére

    De a stoboszkóp hatás nélkül a HFR sem ér semmit... ez a tény. A lightboost monitorod is azért képes nagyon éles mozgóképet megjeleníteni, mert villog, bár már nem igazán látható tartományban. (nem tudom melyik van neked, de azoknál 1-2ms körüli sebességgel dolgozik a háttérvilágítás, és cserébe leesik a fényerő 70-80cd/m2 körülre -vagy alá -, 10%-os beállításnál, ahol legélesebb a mozgás, illetve elmászik a fehéregyensúly és romlik a színvisszaadás, bár elviselhető szinten).

    Az OLED-eknél és a többi technológiánál (QLED, AMQLED) is ez a fejlesztési irány: lenyomni a képmegjelenítést 2ms alá (jelenleg a legjobb eredmények 7.5ms körül vannak). Tehát gyakorlatilag a sample-and-hold megjelenítést impulzusüzeművé teszik.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz mad823 #140 üzenetére

    Az OLED válaszideje ennél jóval rövidebb, de jellemzően ennyit tartják kint a képkockát mielőtt jönne a következő. Így tudnak elérni nagy fényerőt jelenleg.

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

  • KTTech

    veterán

    válasz Partz #142 üzenetére

    A panelek képesek rá, ez igaz. De nem véletlenül nem használják ki, és ennek nem sok köze van a HDMI 2.0b-hez. VRR-nél pl. nem igazán lehet BFI-t jól implementálni, mert folyamatosan változik a bejövő jel (ahogy a korábban említett Lightboost-os monitornál is van egy kis hátulütő: hajszálpontos és fix VSync kell és mindenképpen növeli az input lag-ot a szinkronizáció, legalább 1 extra képkockányi idővel). A Pana egyébként nem az LGD vezérlőjét használja, hanem a sajátját. A lassított videókon remekül látszódik, mennyire eltér a BFI megvalósítása az LG és a Panasonic készülékek közt. A 120Hz azért lényeges az idei paneleknél (meg a tavalyinál is), mert az LG ehhez az értékhez lőtte be a WOLED paramétereit (és ezért okoz gondot még a saját készülékeikben is a képhibamentes VRR megvalósítása, bár most nagyjából megoldották egy FW frissítéssel, így használható(bb)).

    www.kttech.hu //A szgépem/fényképezőm configja az adatlapomon

Új hozzászólás Aktív témák