- Microsoft Excel topic
- YouTube
- Letartóztatták a bitcoin-Jézust
- A franciáknak elege van abból, hogy minden gyerek mobilozik
- Sokat fogyaszt az AI, egyre több az adatközpont, kell az atomenergia
- Mobilinternet
- Crypto Trade
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Synology NAS
- Az iPadOS-re írt appokra is díjat vet ki az Apple
Új hozzászólás Aktív témák
-
SÖ
őstag
Nem kell hi-end rendszer ahhoz, hogy meghalljuk a bakelit hangjában a nagyobb jelenlétérzetet a CD-hez képest.
Analóg lánc: szimpla Thorens futómű Ortofon MC124
Diditális lánc: Marantz SA14 SuperAudió CD-vel hajtva
Közös erősítő: Accuphase vagy Meridian (amiben nagyon jó DAC is van)
Hangfal: Sonus Faber
Úgy válogattam, hogy az analóg/digitális meghajtók kb egy árban vannak. Az erősítő, hangfal egy kicsit magasabb kategória, hogy a legtöbbet kihozza a cuccokból.
Szerinted melyik forrásról fog szebbe szólni a zene?[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
válasz #56474624 #74 üzenetére
Igen a tű forgás közben ha jól tudom befelé igyekszik de ezt kompenzálja a mechanika vagy a lineáris hangkar. Nagyobb probléma a vibráció, a mobilitás hiánya, tárolási méret, karbantartás, stb. Ősszességében egy kényes eszköz. Viszont van egy nagy előny a digitális techkel szemben. Nem véletlen, hogy régen koncertfelvételeket kétmikrofonos v. eljárással mesterszallagra rögzítettek és azt vágták LP-re. Ezt azért tehették meg, mert a legtávolabb ülő, leghalkabb hangszer is rögzitésre kerülhetett, a koncertterem összes akusztikai hatásaival együtt.
A digitális technika a halk hangokat nem képes kezelni, pedig a fül még hallaná.Jelenlétérzet az, amikor a kialakult sztereó térnek van hiteles szélessége, magassága, mélysége, és az előadok, hangszerek jól pozicionálhatók, és érezni a felharmónikusokat is. CD-n az analóg szűrő vágása kiírtja a zene lelkét. Egyáltalán nincsenek felharmonikusok. Miért mondják meg, hogy mit hallok, érzékelek?
A mai zenei ízlés teljesen megváltozott, aminek nem sok köze van az élő zenéhez. Generációk nönek fel Hip-Hop zenén aminek nem sok köze van a reprodukcióhoz. Ma már nem a technikán mullik az zenei anyag jósága, hanem a hangmérnök izlésén, aki a sok cstórnát próbálja úgy keverni, hogy minnél ütőssebb legyen, de az köszönőviszonyban sincs azzal ami a studióban folyik. A zene nem más. Mint az érzelmek tolmácsolása, ezért mind a két stílusnak van létjogosultsága, de ma a súlyozással nagyon nagy baj van.
A fejleszésekkel meg az a baj, hogy elméleti-matematika szintjén dolgoznak. Megépítenek egy kifogástalan paraméterekkel rendelkező eszközt, 0dB szint, tökéletes átvitel, ultra alacsony torzítás, és mégsem szól jól. Itt jönnének a képbe a hozzám hasonló kreatív vájtfülüek, akik a kockákon túlmutatnak.
Soha nem fog visszajönni az analóg, hacsak nem lesz egy kiberháború. Aláírom, hogy a digitális technika sokkal szélesebb körű, nagyobb szabadságot add, de az szabványoknak nagyon elkúrták. -
SÖ
őstag
válasz Lompos48 #123 üzenetére
Hallással kapcsolatban nem kell mindent komolyan venni. Lehet, hogy vannak kívételek, 10 a 9. emberből egy, aki hallja a denevéreket, de amíg nem bizonyított, fenntartással fogadom. Ami tény, hogy az ember születésekkor hallja a 20Hz-20KHz tartományt, és a kor előrehaladtával fokozatosan romlik. 30-40 év körül, már csak 15KHz, 70-80 éve meg jó esetben pár KHz-et.
Ba cy lus
Semmi, ezért is kérdeztem, viszont így nagyon érzékeny marad. Pl. a pergődobot meg lehet számolni, de a cselló hangja már színezet lesz. A felső régiókkal nem lesz baj. De ezt Duracellm biztos jobban tudja nálam Most kísérletezik
Reflexnyillást egyáltalán nem használnék, sokkal több kárt hoz mint hasznot. Valamivel mélyebbre megy tőle a doboz, de egyuttal elvesznek a feszes mélyek, lelassítja az egész hangfalat. Ráadásul, ha belepiszkálsz a mélybe, az viszi a magasakat is - (+-) irányba - annak ellenére, hogy ahhoz nem nyúltál, és fordítva. -
SÖ
őstag
válasz Lompos48 #132 üzenetére
Ez a külömbség a hobby elektronika és a professzionális mérőműszerek között. Egy PC-ben commersz alkatrészek vannak, egy oszciloszkópban méréstechnikára kihegyezett áramlkörök ahól a specifikációban rögzitik a tűréshatárokat. Egy PC-ben, hól van hőmérséklet kopmpenzált oszcillátor? Érdekes hi-end CD lejátszóban van.
-
SÖ
őstag
válasz #27483136 #157 üzenetére
Úgy tudom a konverter analóg kimeneti szűrője 20kHz-nél vág. Innentől nincs értelme felharmónikusokról beszélni.
Az egész digitásis probléma itt kezdődik, és itt ér véget. Ugyanis a szabvány alkotói azt gondolták, hogy amít nem hallunk nem kell rögzíteni így spórolva egy csomó helyet. A gond az hogy tényleg nem halljuk, de érzékeljük, hiányérzetem kelletkezik, ezért nem teljes az élmény. Mindenkinek javaslom egyszer hallgasson meg egy tiszta analóg forrást.[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
Teljesen egyet értek veled, ma egy számot hetekig vesznek fel mert az énekes tehetségtelen, és bizonyos részeket 100-ból egyszer tud kiénekelni. Ma az albumok egy összemontírozott több hónapos anyag. A Beatles csak akkor rontott ha elpoénkodták, de sorolhatnám a régi nagyokat.
-
SÖ
őstag
Természetesen Én is erőssen kétlem, de manpság annyi parafenomén mászkál az utcán Ha visszaolvasól ezt egy hozzászóló említette magáról.
Emberi szem: = 130 000 000MP-es fényképezőgép , 400nm-től 700nm-ig érzékeli a színeket, (akkor lennénk szupermanok, ha szemünk és fülünk egyben átfogná a hallható, és látható spektrumot.) kb. 16millió szint képes megkülönböztetni.
-
SÖ
őstag
válasz Lompos48 #183 üzenetére
Pedig pont ez a lényeg, amit sokan nem akarnak megérteni, vagy elhinni. Azok a frekvenciák amik kívúlesnek a hallásküszöbünkön, is szerves részei a zenének. Nem hallod, de az agy tudat alatt mégis feldolgozza. Erre a bizonyíték, hogy nem tudod mi hiányzik a zenéből, de nem úgy szól, mint amikor megvannak. Még egyszerűbb példa, Van egy zenei részlet ami egyre mélyül, és már nem is hallod, csak érzed a levegőben, egyszer csak megszűnik ahogy abbamarad.
-
SÖ
őstag
válasz #27483136 #195 üzenetére
"És találkoztam olyannal, ami ellentmondott mindennek, amit tanultam és mégis jól szólt."
Az a tölcséres amit csináltam annak idején saját tervezés volt és részben egy meglévő hangfal kibelezéséből állt. Vifa dómsugárzó vólt a motorja a magastölcsérnek, ami kb. 80cm hosszú volt lemezből 30cm-es tölcsérrel. A középmotornak vásáróltam egy Csehszlovák zárt kónuszos kifejezetten középsugárzót. Ennek a kürtője állítva kb 130magas volt, 90fokban előre szélesedett kb. 70cm átmérővel. Mindez 1,5-es lemezből. A kiszélesedő tölcsér részt szeletekből ponthegesztéssel vartuk össze. A mély ládában maradt, 2db 35cm-es papír membrános hangszóró. Hangváltó maradt a gyári 250W-os. Nem zizegett, a cintányérokon lehetett hallani a fémes ízt, és a különböző méretű tányérok hangszínét is meg lehetett különböztetni. Sade hangja úgy szólalt meg mintha ott lenne a szóbában, a közönség, a bekiabálások, meg lehetett számoln a tapsviharban, hányan tapsolnak a mikrofon közelében. Nem nagyon mertem felhangosítani, de annak idején (80-as évek) szilveszterkor rendesen megmozgatta a levegőt. Elég mélyre lement, de nem volt annyira transzparens. Az erősítő egy saját készítésű kvázikomplementes AB osztályú (BC, BD) tranzisztoros bétára válogatva,50w-os végfok volt, aminek a bemenetére tettem egy potit. 5Hz-145kHz. A tápegység 2db 1KW-os toroid +-tápos, oldalanként 20000mikroF-dal. Saját készítésű kábelek, és tüskék. Összességében nagyon ronda volt az egész, minden hol vezetékek.
[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
....hogy a 16/24-ről is essen szó, egy zenészeknek szánt oldalon olvastam a következőt zanzásítva. A 16/44.1 -hez képest a 24/96 250 szeres felbontás javulást érnek el, ennek ellenére csak a szakmabeliek vélnek felfedezni némi különbséget.
Ez már azért is furcsa, mert a mezei CD játszó hangja szerintem messze alulmarad a DVD csatornánkénti 24/96 hangjához képest. Vagy ennyit csal akusztikailag az 5.1-es térhangzás? -
SÖ
őstag
válasz #56474624 #257 üzenetére
Egy azon eszközzel játszod le nem? Tehát az ki van zárva. A mínőség ugyan úgy ahogy ma a CD-nél, függ a felvétel akusztikai körülményitől, (technikai, fizikai) és az akkori zenei kiadók technikáján. Abban az időben is voltak keverőpultok, és ugyan úgy elbénázhatta a hangmérnök, és a kiadók sem szóltak egyformán.
[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
"Komoly emberek komolytalan avatárokat gyűjtenek össze"
Ez jó.
Abban igazad van, hogy a topik témaindító írása digitási terület, ezért is tesszük OFF-ba az analóg jellegű összehasonlításokat.
"pattogott meg sercegett a lemez."
Azok a lemezek 1920-30 évekből származtak, (az akkori hangrögzítő technikával készült felvétel) amit LP-re vágtak. Sercegett, pattogott (de nem maga a lemez, hanem az eredeti kópia) sustorgott, mégis meglepően nagy dinamikával szólalt meg, ahhoz képest hogy századfordulón készült a hanganyag. Ezzel ezt akarták demonstrálni. Amúgy Miles Davis Jazz albumáról van szó, ami CD-n is megjelent.
"20 millióból berendezett szobában"
Amiről itt beszélünk, kommersz berendezések. Hangkártyák, CD-játszók, Lemezjátszók stb. Ha hangminőségről beszélünk, rávilágítunk az analóg hangzás feltétlen előnyére, a digitális technika korlátaival szemben. Aki ezt érti, érti, aki nem , az nem. Csak analóg hangzáson keresztűl lehet rávilágítani a digitális hangzás korlátaira.
[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
válasz #27483136 #268 üzenetére
A CD mellett az MP3 (USB port) már elég elterjedt copmpakt készülékeken. A többi formátum elég specifikus, csak PC-ken terjed, és évről évre nő a számuk. A megoldás az lenne, ha valaki feltőrné a PCM DAC-okat, és rá lehetne tölteni ömlesztve az összeset. Pug in formájában.
-
SÖ
őstag
A digitális és analóg hang közötti különbség: hallgatod a zenét a rádión, de nincs térerő, és csak monóban jön. Egyszer csak beugrik sztereóban. Igaz sistereg, meg fütyül a pilot jel, de van egy kis különbség.
Ja, hogy a mai tunerek mindez már teljesen némán észrevétlenül csinálják, és csak tippelhetsz mikor hallod sztereóban, mert annyira gyenge a csapból is folyó digitális maszlag.
Emlékszem rá az analóg korszakból, amikor stereó osztrák adókra vadásztunk, és még annak is szebb tere volt az összes zajjal együt, mint ma a Roxy és társai adóknak. A tömeg zenei ízlést így lehet a nullára redukálni úgy hogy az embereknek igényük se legyen az élőzenéhez közeli élményhez otthoni környezetben. -
SÖ
őstag
Az új LP nem serceg. Ha porszemcsék kerülnek a barázdába, akkor pattog, mert a tű nem tudja kikerülni, és a kiolvasó ennyire érzékeny.
Digitális erősítőt nem kéne komolyan venni ha audióról van szó, vagy nincs $1millió. A kommersz D erősítők ugyan fillérekbe kerülnek, és kis helyen elférnek, alig termelnek hőt. Ezért gyengébb PC-s hangfalszettebe, LDC TV-be stb. szerelik. A D erősítőnek egy nagy előnye van, hogy a legkisebb veszteséggel állítják elő a hangot. Több ezer watt elfér egy autós végfokban. A hangjáról inkább nem írnék.[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
Az elsők között vettem asztali CD lejátszót még abból a fajtából amik karcosan sterilen szóltak. Nem jut eszembe a márkája. Később hozzájutottam egy Teak futóműhöz, Meridian erősítőhöz amiben volt egy nagyon jó DAC és fonófokozat. Soha sem tudtam olyan tiszta, meleg, analitikus hangot kihozni a CD-ből, mint az LP-ből.
...és mind ezt MP3-ban. Dolgoztam a Roxy.ban.
D osztályú erősítőkről csak olvastam és egypár bóvli cuccban hallottam a hangját. A többihez nem volt szerencsém de utánanézek.[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
válasz #27483136 #343 üzenetére
Nem igaz, mert rajzszöggel
Teljesen másra gondoltam. A delfinek magfrekvenciás kommunikációját, amiből a hallható tartomány csak tíz százalék. Persze ha mi nem halljuk akkor minek rögzíteni dilemma megint. De technikailag lehetséges? Mert annak a vízalatti mikrofonnak is át kell vinni az a pár 1000kHz....és ha nem akkor honnan tudják?
Már tudom is a processzorhuszárok válaszát. A hallható tartományból egy algoritmus valószínűségszámítást végez. (csak vicc volt)[ Szerkesztve ]
-
SÖ
őstag
válasz #27483136 #352 üzenetére
Azokra az elektrosztatikus sugárzókra gondolsz?
A B&W foglakozott vele (meg még páran) a nagyfelbontású digitális formátumok megjelenésével egy időben, pont abból a megfontolásból amit már leírtam egyszer. Az agy feldolgozza a tartományon kívűl eső hangokat is. Ez azzal járt, hogy a lágyszövet dóm sugárzó (20-22kHz) fölé került egy ultra magas titán sugárzó (100kHz) Ezzel sikerült 4 negyedik utast is a fedélzetre csalni. -
SÖ
őstag
A mélyhangoknak van a legrosszabb iránykarakrerisztikája. Ezért tehetik meg a házimoziban, hogy odatesznek 1db mélynyomót és azt oszd be. Filmeken még el is megy de zenén a mélynek is van Jobb/bal oldali létjogosultsága, mert szerves része a térleképezésnek. Ma ezt már teljesen figyelmen kívül hagyják.
Új hozzászólás Aktív témák
- Házimozi belépő szinten
- nVidia tulajok OFF topikja
- Poco X6 Pro - ötös alá
- AMD K6-III, és minden ami RETRO - Oldschool tuning
- Steam, GOG, Epic Store, Humble Store, Xbox PC Game Pass, Origin Access, uPlay+, Apple Arcade felhasználók barátságos izgulós topikja
- BestBuy topik
- Gaming notebook topik
- Napelem
- Milyen processzort vegyek?
- Formula-1 humoros
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen