Hirdetés
Új hozzászólás Aktív témák
-
Lompos48
nagyúr
válasz Rivaul #15341 üzenetére
Eddig a tompítottak mellé voltak kötve így ezen a feszültségen osztoztak de most át lett kötve teljesen szabályosra, így saját ágról megy, viszont ennyit eddig nem kellett egyedül "lenyelniük".
Nem tudom hogy képzeled el az osztozást. Sorbakötve nem működött volna a dolog, párhuzamosan pedig mindkettő csinálta a dolgát és fogyasztotta az akku áramát saját igénye szerint. Tehát eddig is ugyanazzal a feszültséggel működtek mint most, csak nincsenek egymás mellett.
-
Lompos48
nagyúr
válasz Rivaul #15344 üzenetére
Egy akku nagyon nagy áramot képes leadni. Mindegy neki, hogy 2 izzó vagy még LEDek is, a feszültsége ugyanaz marad (lehet pár mV különbséggel).
Az a lényegesebb hogy az alapból is magasabb fesz amit kap nem ártalmas-e neki illetve nem rövidítheti az élettartalmát?
Kérdés: hogy voltak kiszámolva az előtétellenállások, azaz mekkora feszültségre és mekkora áramot feltételeztek a LEDeken keresztül ahhoz képest, amire készültek. Ha a határon vannak, akkor igenis rövidül az életük. Ha autóhoz készültek, akkor számoltak ezzel. Elméletileg +20% igénybevételt kell kibírniuk a 12V-os tápláláshoz képest.
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz razorbenke92 #15348 üzenetére
Esetleg annyi lehet a baki, hogy ha generátor nélkül pont 12V megy rá, akkor lehet hogy a dropout miatt nem fog menni, de javítson ki valaki.
Sajnos igazad van. Felfelé az autóban nem lehet gond. De még a legjobb típusnál is kell neki 2V tartalék, azaz minimum 14V bemeneti feszültség.
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15417 üzenetére
Kérdés, hogy mennyire van leterhelve.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15421 üzenetére
24/7 esetén gyanítom, hogy természetes. Nem aggódnék.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15424 üzenetére
Még ennyit: még egy pár napig tapogatgasd, ha ugyanúgy marad, akkor megnyugodhatsz.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15426 üzenetére
Egyébként honnan lehet tudni, hogy egy ilyen táp meg fogja adni magát?
Vagy azt mondom, hogy nem lehet tudni, vagy azt, amit Murphy, hogy: "igen és a legmegnemfelelőbb momentumban."
Egyetlen jel, ha kezd "illatozni". A tökéletes a feszültségmérés lenne, de az már szőrszálhasogatás.
Belenéztem és az egyik ellenállás vagy dióda volt felére fogyatkozva és eléggé megfeketedve.
Felére nem szoknak. Az le volt égve.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15432 üzenetére
Attól függ mire akarod használni. Nem egy különlegesség.
A hullámossága eleve gyenge (100mVp-p), mert nem fér bele elég szűrés, stabilitása kimeneti terhelés függvényében (±8% ) ugyancsak gyengécske, hálózattal szemben (±3%) olyan né...
Tehát, ha alkalmazást pontosítasz, akkor én is véleményt.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BigBlackDog #15435 üzenetére
Nem mondok típust, de tény, hogy a legjobb az, amelyik a legnagyobb kimeneti áramra képes. Azért mert ugyanakkora fogyasztásnál távolabb van a határértékektől, amire tervezve volt, ergo: kevésbé melegszik. Hővédelme egyiknek sincs, csak rövidzárlati. Ha hőbiztosíték van is bennük, az legtöbbször egyszerűen megszakad túlmelegéskor, és úgy is marad. Utána már trafót kell bontani javításkor.
Tehát ártól eltekintve a 2A-esre szavaznék. A korábban kommentált paraméterek ilyen alkalmazás esetén elfogadhatók. -
Lompos48
nagyúr
válasz razorbenke92 #15464 üzenetére
Ha rákeresel gugliban a "low drop 1a adjustable voltage regulator" elég (nagyon) sok találattal szembesülsz.
-
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15479 üzenetére
Érthető lenne, ha nem modellről, hanem rendes helikopterről lenne szó, mert csak abban tudok elképzelni valamit, ami 90A-es MOSFETeket képes lehet kinyírni.
Komolyra fordítva a szót: valószínűleg induktív terheléseket hajt meg és azok okozhatják a meghibásodást. Rajz hiányában annyit tudnék feltételezni, hogy az induktivitásra kötött védőáramkörök (snubber circuit, védődióda ellentétes polacitással stb.) nem teszik a dolgukat.
Más ötlet lehetne egy kisebb áramú, de nagyobb feszültségű tranzisztor kipróbálása: pl NTB45N06 -
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15481 üzenetére
Szerintem "ugyanott van" és asonlóképpen fog viselkedni. Egy tranzisztor akkor melegedik, ha nagyobb teljesítményt disszipál, mint amennyit hő formájában elvezetümk tőle. Ezért használják a hűtőbordákat. Ha lehet rá szerelni, akkor tedd meg, csak segíteni fog.
Más gond lehet a vezérlésével. Az IRF2903-nek pl. 2.4 miliohm a csatornaellenállása. Ha akár 40A-es árammal is számolunk, a disszipációja 96mW teljesen nyitott állapotban, amit röhögve viselhet borda nélkül. Nem mindegy ellenben mennyi idő alatt megy át zárásból vezetésbe (és milyen "mélyre") és fordítva. Ez már lehet vezérlésprobléma is.
Ha olcsóbb, mint a másik, akkor megér egy próbát, bár az eredményt megismétlődőnek tippelem. -
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15546 üzenetére
@dfdfdf is!
Igen igy van biztosan ,ez az eredeti benne NTB 90N03G,most IRF 3205 van most benne ,erre tudtam tenni hűtést jó nem nagyot ,de egyenlőre ,10 startot az 15 perc repülés startonként ,egyenlőre hibátlanul működik.
Ez egy bonyolultabb ügy, mint ahogy első látásra tűnik.
Bármelyik típust használva a maximálisan megengedett 90 vagy 110A-es drain áram annyira nagy érték, hogy - mint napokkal korábban már említettem - akár normális harci helikopterekben is tudna feladatokat teljesíteni, ha egyedüli elvárás volna.
Feszültségproblémák nem merülhetnek fel.
A 200W maximáis disszipált teljesítmény ugyancsak egy nagy érték, ami sokmindenre elég lehet(ne). Összehasonlításként, ha valaki még emlékszik a spirálos ellenálláshuzalú villanyrezsókra, azoknak a fogyasztása 500W volt. A mostaniak pedig 1000W körül mozognak.
És itt jön a nagy DE! Összehasonlítva a rezsó méreteit, tömegét a tranzisztor piciny fémlapból álló bordájával, mindjárt gyanús valami.
Pedig a 200W igaz, de a termelt hőt el kell szállítani onnan, igencsak hatásosan.A tranzisztor paraméterei között szerepel néhány, amire kevesen figyelnek oda. Ilyen a RθJC, ami a szilíciumlapka és a tok közötti termikus ellenállás. Ennek az értéke nagyon jó. A 0.75 °C/W-os érték azt jelenti, hogy 10W disszipált teljesítménynél a chip hőmérséklete 7.5 °C-kal nő.
De ott a másik: RθJA, a chip és környezet közötti termikus ellenállás 62 °C/W-os értékkel, ami már elgondolkoztató. Itt elméletileg 10W disszipáció már 620 °C-ra való plusz hevülést okozhatna, ami persze nonszensz, de már 3W esetén is 186 °C, ami a megengedett 175 °C-os üzemi hőmérsékletet is meghaladja. Az pedig simán kinyírja a szerencsétlent.Innen tisztán látszik, hogy a tranzisztort hűteni kell. Minél nagyobb a hűtőborda, annál több hőt képes elszállítani, ha levegővel lehetne hűteni, még jobb lenne. Ugyanakkor a borda tömege kritikus lehet a modell szempontjai alapján. Ha a légáram (haladásból és/vagy a lapátok által keltett) például nyaldosná a tranzisztort/bordát, az is besegítene a hőelvonásba.
Itt az első kérdésetek az lesz: OK, de mekkora legyen az a borda?
Erre válaszolni nehéz. Ahhoz kapcsolást kellene ismerni meg a tranzisztoron mérhető áram és feszültségek hullámformáit is,. Csak onnan lehetne arra spekulálni, hogy mekkora a maximális disszipált teljesítmény a tranzisztoro(ko)n. Sokat nyomnak a latban a kapcsolási pillanatokban fennálló feszültség/áram viszonyok, sokkal inkább mint a motor teljesítményigénye, ami csak az áramot befolyásolja, amiből pedig komoly tartalékok vannak.Tehát kompromisszumkeresés következik: borda méretek és megengedett súlya között.
-
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15549 üzenetére
Ha az a 63 fok a tranzisztorBAN lenne, akkor minden rendben volna. De pont mint egy ellenállásosztón a feszültségek, úgy állnak sorban a hőmérsékletek a termikus "ellenállásosztón" is. Tehát kérdés: hol mérted ezt az értéket?
Példának kerek értékeket választva és feltételezve egy, mondjuk 5W-os disszipációt:
Rth chip-tok: 0.5 C/W
Rth tok-borda: 1 C/W (paszta)
Rth borda-környezet (ambient): 10 C/W,ha a bordán mértél (vegyük kerekre) 60 fokot, akkor a chip hőmérséklete 60+(10+1+0.5)*5=60+57.5=117.5 fok.
Nézd át a gondolatmenetet, aztán spekulálj az értékekkel!
A "játékhoz"/számigáláshoz találomra beugrott egy 20 C/W borda. Spekulálj vele, ha jónak látod.
[ Szerkesztve ]
-
-
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15555 üzenetére
Elképzelhető, hogy pont az induktív "rúgások" kivédése a diódák szerepe. Azok véd(het)ik a vezérlő tranzisztorokat, amik ugyancsak megszenvedik az ilyesmit. Mi több, oka lehet a tranzisztorok tönkremenetelének is! Tegyél helyette 1N5007-et, ami 3A-es dióda, dinamikus szempontból pedig fedezi az 1N4007 paramétereit. Egy próbát megér!
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15612 üzenetére
Azzal a kapcsolóval is meg lehet oldani, de ez a művelet feltételez még legalább egy 2 szegmentes dupla relét.
Ellenben ha veszel/beszerzel egy dupla billenőkapcsolót, azzal meg lehet oldani. Én DPDT típusnak ismerem, biztos megvan a megfelelő magyar neve is. A kapcsolás pedig azonos egy "fázisfordító" (tulajdonképpen polaritásfordító) bekötésével:
vagy
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz zolisx4 #15616 üzenetére
Nem írtam, hogy valami lenne benne, hanem, hogy a bemutatott kapcsolód mellé KELL még egy relé is, hogy a kívánt feladatot képes legyen ellátni.
És azt is írtak, hogy milyen kapcsoló kell, hogy más ne kelljen még mellé:
vagy
vagy
vagy
És még kistízezer típus.
A bekötést is beillesztem még egy harmadik ábrázolásban is:
Azt, hogy hol vásárold meg, nem fogom megkeresni helyetted sokszáz km távolból.
Ezekkel az információkkal el kellene boldogulj valahogy.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BRIKLY #15787 üzenetére
Lehet, persze. Van itt egy mese róla.
Egyértelmű a mérés eredménye, ha a tranzisztorok ki vannak forrasztva az áramkörből, így nem tudják a környező alkatrészek befolyásolni azt.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BRIKLY #15791 üzenetére
Nem ismerem a magyar piacot. Lehet valaki más kisegít.
Lehet más is. Ahhoz is szaki kell(ene).
A felejtés relatív. Nem úgy néz ki, ami nagyon tönkre ment volna. Kérdés mennyiért javítanák meg, összevetve egy új árával.
Semmi értelme "nagyobbat" tenni bele. Elég az eredeti típus is. De az!
-
-
Lompos48
nagyúr
válasz BRIKLY #15795 üzenetére
Félvezetőknél olyan, hogy utángyártott nem létezik. Annál inkább hamisítvány. De az nem ugyanaz, még ha ugyanaz is van ráírva. Ezeket nehéz kilőni. Az hogy több gyártó (itt komoly cégekre gondolok) gyártja ugyanazt a típust, nem baj, ugyanazokat a paramétereket kell tudja, amivel a típus defineálva van.
...lehet valami olyan hiba ami azt rögtön kinyírja?
Sajnos igen. Többmindent kell végigméregetni kapcsolási rajz alapján. Ismerve mi mire való, hogy működik.
Ha nincs alapos gyakorlatod, csökkennek az esélyeid.
-
Lompos48
nagyúr
válasz BRIKLY #15835 üzenetére
Csak példát mondok, próbáld követni a tipp logikáját a kapcsolási rajzon.
Mondjuk azonosítottad a Q214-et, mint hibás tranzisztort. Előtte Q211, Q 402 van. Ugyanígy a Q215 előtt a Q212 és ugyanaz a Q 402.
Ha a kapcsolásban megvan, megkeresed másik oldalon ugyanaz a kódot a beültetési rajzon is. Aztán kiforrasztod majd mérsz. Rövödzárat kiforrasztás után is lehet azonosítani.
Ugyanakkor kiszerelt végtranzisztorokkal, hangszórók nélkül be is lehet kapcsolni és megnézni a rajzon is bejelölt feszültségértékeket tápnál vagy nem piszkált fokozatoknál. Esetleg sokatmondóak lehetnek.
Csak tippeket adhatok egy párszáz alkatrészes kapcsolásnál.
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz BRIKLY #15839 üzenetére
...szerencse hogy a NYÁK egyik oldalán jelölve vannak a dolgok....
Írtam az előbb: a könyvében van beültetési rajz.
Ha szakihoz vinném,még ha találnák is normálisat ezt ingyen nem mondaná meg nekem,sőt,a munkadíja döntő lehet,hogy megér-e még annyit nekem.
Bárkinek idő kell hozzá. Ezt próbáljuk tanácsokkal rád hárítani.
Kiforrasztott tranyókkal,láthatóan az egyenirányító után mindenhol egyenáramnak kell lennie,igaz?
Igen. De ráadásul - ugyancsk mint előbb írtam - a rajzon feszültségértékek is vannak bejelölve.
-
Lompos48
nagyúr
Értékekkel talán így: (a komparátor lábait ki kell keresni az adatlapból!)
[ Szerkesztve ]
-
Lompos48
nagyúr
válasz Kolondrum #15857 üzenetére
A műszeren - ha jól láttam - ír valami max 30V-ot. Ha azokat a tüskék meghaladják, nem fog örvendeni. Ezt meg kell alaposan nézni, mert a táplálás specifikációit nem láttam. A 30V a bemenetre vonatkozik.
Legjobb megoldásnak egy kiolvadó biztosíték meg egy 25V-os varisztort tartanék.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest