- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Synology NAS
- 3,6 billió dollárt ér az NVIDIA, idáig még egy cég sem jutott el soha
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hálózati / IP kamera
- Windows 7
- QNAP hálózati adattárolók (NAS)
- Windows 10
- AliExpress tapasztalatok
- Windows 11
Új hozzászólás Aktív témák
-
veterán
Az a helyzet, hogy a fuvarozásban pont azon a pár tonnán múlik a profitabilitás (extrém kicsik a marzsok). Persze ha minden kocsi elektromos lesz, akkor nyilván feljebb mennek az árak is, és a piac majd adaptálódik. De perpill az elektromos kamion nem piacképes.
Önvezetés pedig abban a formában, ahogy sokan elképzelik talán soha nem lesz. Ugyanezt mondtam 5 éve is.
-
veterán
Értelmetlen a vita. Ezekre az agglós településekre semmi értelme kötött pályás közlekedést vinni, mert túl kicsi a népességük, és az is széttagolt (kertvárosias jelleg). Abból a pénzből szépen végig lehetne húzni a buszsávot, és rárakni akár elektromos, akár modern dízel buszokat. Ez részben most is megoldott, csak a buszok a dugóban állnak (mellesleg az autósok is).
-
veterán
válasz Shadowbull #55 üzenetére
És? Bemásolhattad volna Budapestet is, van ott is bőven HÉV. A fenntartásuk viszont sohasem volt rentábilis, és nem is lesz az. Új vonal pedig nem véletlenül nem épül, egyszerűen az életben nem térül meg, és nem is használnák ki.
-
veterán
válasz Shadowbull #57 üzenetére
Abban a formában nincs, ahogy itt írtak róla. Az működik, hogy a széles nyomtávú vasúti pályákat (amik megvannak) esetleg beljebb hozni a városba, erre készültek tervek (talán 5-ös metró néven?). Az, hogy dedikált nyomvonalon villamosokat vigyenek ki kertvárosi részekre totál értelmetlen.
Amúgy a legnagyobb probléma a HÉV/S-bahn-nal pont az, ami a normál távolsági vasúttal. Ha sűríted az állomásokat, akkor lassú, ha ritkább, akkor meg távol van a lakóhelyedtől. Ergo mindenképp kell valamilyen plusz eszköz az utolsó 2-3 km-re. Na most, ez vagy kerékpár, vagy autó. Jellemzően utóbbi. Ezért megoldás a busz, aminek be lehet sűríteni a megállóis viszonylag dinamikusan, a beruházási igénye pedig töredéke a kötött pályának.
Ez nem országspecifikus. A kötött pálya mocsok drága, cserébe rengeteg a hátránya. A troli egy kvázi-kötött pályás vonal, nem tudom, hogy az miért lenne annyira fasza.
#59ROBOTER
Ezek gyakorlatilag szétszórt falvak, köztük meg erdő/szántóföldek. Zéró esély és törekvés van arra, hogy ezeket kötött pályával bárhova is bekössék. Tényleg, semmi értelme nem lenne. Budakeszi ezek közül a legnagyobb, 14 ezer lakossal. Zsámbék 5000, az összes többi kis falucska.[ Szerkesztve ]
-
veterán
Attól még egy falu marad. Semmilyen városias jellege nincs, ráadásul szét is terül, ergo semmi értelme nincs a kötött pályának. Az a gond ezekkel a településekkel, hogy nem elég intenzív a beépítés ahhoz, hogy a kötött pálya ritka állomáskiosztása vonzó legyen. Az emberek így is - úgy is buszra szállnának, nem sétálnának 2 Km-t az állomásig.
Az meg már tényleg nonszensz, hogy villamost vigyenek kis falvakba ezermilliárdokért.
-
veterán
A megtérülést tk-nél időnyereségben mérik. Ez a már említett okok miatt ezeknél a szétterülő településeknél nem jelentős, cserébe a beruházási igény hatalmas. Ezért fel sem merül, hogy ilyen helyekre villamoshoz hasonló kötött pályát vigyenek, mert bőven kiszolgálja a busz is.
És a tömegközlekedés egy közszolgáltatás, nem egy üzleti vállalkozás.
True, de pont ezért kell 2x is át kell gondolni, hogy a közpénzt milyen megtérüléssel égetik el rá.
#64ROBOTER
Az miért nem lenne jó, ha buszsávon átszállás nélkül gyorsan bejutnál a városba? Mondjuk a Móriczra? Töredékébe kerülne, gyorsabb lenne, és kényelmesebb is.Amúgy a közlekedésszervezés már jó ideje ebbe az irányba megy. Próbálják irtani az átszállásokat, és a ráhordó jelleget. Az egy 50+ évvel ezelőtti koncepció.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Csakhogy ez szembe megy a városfejlesztés koncepciójával. Nem cél sem Budapesten, sem Nyugaton, hogy az aggloba költözzenek az emberek. Akár város, akár falu. Ugyanis ezek a települések ugyan nőnek, de semmilyen városias jellegük nincs, lásd: Páty. Egy alvó település, ahonnan ugyanúgy kocsival járnának be az emberek. Vagy még jobb példa Solymár, aminek prémium kötött pályás kapcsolata van a Nyugatiba. Mégis nagyon sokan kocsival járnak. Mert az utolsó 2 km-t úgyis kocsival tennék meg az otthonukig a vasútállomásról.
Tehát oda az ingatlanfejlesztők is szívesen építenek társasházat.
Az aggloban megfigyelhető, hogy ez 0%-ban van így. Aki kiköltözik, az nem társasházban akar élni, és nem is abban él. Pátyon se társasházak épülnek jellemzően a szántón, hanem ikerházak. De felhozhatnám Ráckevét is, oda megy HÉV is.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
De azt ugye tudod, hogy a vita konkrétan pont erről a térségről szólt? Budakeszi, és onnan kifele.
Amiket írtál példákat, azok jó részénél már van kötött pályás összeköttetés, mégsem oldja meg a helyzetet. Persze a HÉV-eket lehetne cserélni, de kb. így is elég jól kihasználtak.
Az egy létező igény, hogy akik a városban dolgoznak, azok szeretnének a városon kívül élni. És ezt nálunk sem a közúti, sem a tömegközlekedési fejlesztések nem követik le.
Nem is fogják, mert ezzel csak még vonzóbbá teszik a kiköltözést. A cél az, hogy az embereket visszahozzák a városba. -
veterán
Hát nem is tudom, akkor miért válik Budapest teljes úthálózata naponta egy nagy-nagy parkolóvá, tekinte a kb. 20km/h átlagsebességet.
Az agglo ingázók miatt, ez már rég bebizonyosodott. Őket kell visszahozni a városba, de az autót minimum kiszorítani. Perpill az autó tartása túl olcsó (pénzben, időben), a tk. pedig kényelmetlen. És örülök, hogy leírtad. Az autót semmilyen tk nem szorítja ki jelen helyzetben, mert túl könnyű az autós közlekedés. Ezt kell megoldani, és hozzárontani a tk-hoz. Ez Nyugaton működik.Ehhez nem kell semmiféle kötött pálya.
-
veterán
Az pedig nem cél, hogy visszahozzák az embereket a városba, ezt nem tudom, honnan vetted.
Budapest főépítészétől, múltkor sütiztünk egyet 4-esben.
A város tele van emberrel, konkrétan kevesebb lakás van, mint amire igény lenne. Hova akarod visszahozni az embereket?
A budapesti lakások egy jó része üresen áll (konkrétan 160 ezer). És többek között ezért engedélyezik az intenzívebb beépítéseket az új lakóparkoknál (sűrűbb/magasabb épületek).
...a jelenlegi HÉV hálózat egy vicc. Igen, van, létezik, csak szar. Nincs jól összekötve a budapesti tömegközlekedés többi részével. És nincs belőle elég.
Persze, a Gödöllői-M2-t össze lehetne kötni. Viszont sok esetben a beruházási igény extrém magas, nem nagyon van realitása a közel-távoli jövőben sem. És ugye nem csak HÉV van, a távolsági vasút szerepe is jelentős. Pl. az esztergomi vasúti vonal szinte HÉV-ként üzemel, modern kocsikkal.És még egyszer, a busz nagyon sok esetben gyors, kényelmes, és sokkal olcsóbb megoldás új kötött pálya létesítésénél. A busz azért lassú, mert a dugóban áll. Erre a buszsáv a megoldás, nem a kötött pálya 100x annyiért.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Fogalmam sincs, hogy miért mosod össze a konjunktúra miatti ingatlanár emelkedést a kiköltözési hullámmal. Az aggloban volt a legmagasabb emelkedés btw.
Amire te gondolsz, az az ingatlanok összetétele. Ugyanis az emberek vágynak ki a zöldbe, és ezt a covid alatt megtehették a távmunka miatt. Most, hogy mindenkit visszarántanak az irodába, koppannak, beülnek az autóba, és ingáznak. Ezért nem lehet közlekedni a városban.
A megoldás az, hogy az emberek igényeit lejjebb kell verni hatalmi erővel, hogy visszatérjenek a lakásokba.
hogy a "160 ezer üresen álló lakás" talán mégsem bontja ki a valóság összes szeletét.
Egy komplett apparátus van erre az önkoriknál. És ismétlem, a kínálat bővítése érdekében engedélyezik az intenzívebb beépítést. De ettől még nincs objektív lakáshiány a városban. Szubjektív van, a jó minőségű lakásokból van kevés. De abból az aggloban is hiány van. Illetve csórók az emberek.És még egyszer, erre nem az a megoldás, hogy az agglós életet még attraktívabbá tesszük, mert ott hiányzik az infra. Nem csak a tk, hanem minden. Ezek az emberek a városba jönnek be a mindenért, ami megterheli a közelekedési rendszert. Ez nem cél sehol.
-
veterán
Mindkettő igaz. Van üres lakás, mint ahogy volt is, de nem olyan életkörülményeket biztosít, amire az emberek vágynak. Ezért ösztönzik a minőségi új lakások építését.
Természetesen nem az a cél, hogy mindenki költözzön vissza ezekről a településekről, mert ez nem reális. A cél az, hogy sokan térjenek vissza a városba, illetve üljenek tk-re.
A másik, hogy az emberek igényei irreálisak a pénztárcájukhoz képest. Ennek az árát pedig a városlakók fizetik meg a zaj/légszennyezéssel, amit az ingázók okoznak. Ez az, amivel mindenhol Nyugaton is küzdenek, és aktívan tesznek ellene. Például az autók kiszorításával, tk-ra tereléssel.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
Akik Budapestről kiköltöztek, azoknak a lakása felszabadult. Vagy bérleményben van, vagy AirBNB-ben, vagy üresen. A bontásokat mindig visszapótolják nagyobbakkal. A város népessége csökken a statisztikák szerint, ergo a lakások kihasználtsága is.
Amiről beszélsz, az a minőségi hiány. Erre lehetne a megoldás az, hogy felújítom a lakást. De a valóság az, hogy nem akarják felújítani, mert nem akarnak lakásban lakni.
Abból a szempontból igazad van, hogy hiány van a városban olyan ingatlanokból, amiben az emberek élni akarnak. Mert ők olyan ingatlanban akarnak élni, amiből mindig is hiány lesz a városban (családi ház kerttel). Erre nem az a megoldás, hogy az aggloba költöztetjük őket (a már említett problémák miatt), hanem az, hogy az igényeiket rakjuk vissza a reális szintre.
-
veterán
Nem tudom, hogy mit néztél, de 64 perc a menetidő. És igen, ez ilyen, ha sűrűn vannak a megállók, az bizony ezzel jár. Még fel se gyorsul a vonat bizonyos helyeken, már áll is meg. Nézd meg, hogy 2 megálló között jellemzően csak pár percet közlekedik: [link]
De mondok ennél rosszabbat: a 17-es villamos kb. 15 kilométert tesz meg 50 perc alatt. Akkor most ez a villamos szar? Nem, mert közben megáll 50 helyen.
Erre a paradoxonra akartam célozni korábban:
- Ha sűrűn rakod a megállót, akkor törvényszerű, hogy hosszú lesz a menetidő. Még ha maglevet raksz alá, akkor is.
- Ha ritkán rakod a megállót, akkor rövidebb a menetidő, de nem attraktív az utazóközönségnek, mert utána sokáig tart megtennie a hazáig tartó utat. -
veterán
válasz E.Kaufmann #87 üzenetére
Ez ugye a fonódó villamos, szóval átszeli a várost. Az, hogy kell-e 50 megálló akkor releváns, ha te pont olyan helyen laksz, ahol nincs. Szóval egy ilyen kérdésre nehéz válaszolni.
Ugyanez a vonat esetében. Ez egy elővárosi vonat, így is kb. településenként 1 megálló van. Klotild/szabadságliget kivétel. De ezek azért nagy települések. Érdemi javulást amúgy nem jelentene, ha kivennék őket, cserébe kényelmetlenség.
-
veterán
válasz E.Kaufmann #91 üzenetére
A megállók amúgy jellemzően útkereszteződésekben vannak, ott meg úgyis megáll a vili a lámpák miatt. Szóval ez ilyen, ebben ennyi van, nem lehet gyorsítani.
#90Tasunkó
Van expressz talán Vörösvár-Nyugati között, ott a kocsik is sűrűbben járnak, mert ki lett építve a 2-vágány. De szerintem kapacitás szűkössége miatt nem nagyon lehetne sűríteni a teljes vonalon.Lényeg a lényeg: a valóság nagyon gyakran rárúgja az ajtót az elképzelésekre. Egy tökéletes világban nyilván kötött pálya menne a szomszéd utcába, ahonnan csak haza kell sétálnod. Persze mindenképp a szomszédba, ne eléd, merthát az zajos. Mert ugye mindig csak a szomszédnál legyen zaj, szmog, szemét, nálam ne. De a gyors, olcsó, fasza, tiszta tömegközlekedés legyen közel.
[ Szerkesztve ]
-
veterán
válasz E.Kaufmann #94 üzenetére
Oké, akkor máshogy fordítom. Ez a buli kerülne mondjuk 1500 milliárd forintba, és megkönnyítené talán 30-40 ezer ember életét. Ebből fel lehetne mondjuk újítani az összes kórházat az országban, és felszerelni vatta új gépekkel. Melyiket választanád?
Mert ez a közpénz dolog ilyen. A torta nagysága fix, azt lehet osztogatni. És most tekintsünk el a lopástól, ebből a szempontból az indifferens.
#95E.Kaufmann
Lehetne, persze. Csak ugye itt elég sok villamos jár. Aztán fél percenként váltasz? Az meg másnak nem tetszene, mert akasztja a zöldhullámot.[ Szerkesztve ]
-
veterán
válasz E.Kaufmann #97 üzenetére
Ebből a kettőből választhatsz. Melyik legyen? És tegyük fel, hogy tényleg meg is valósul, amelyiket választod.
-
veterán
Most tökmindegy, írhattam volna bármi mást, amire nem jut pénz. Ebből ismét csak azt akartam kihozni, hogy van itt egy ötlet, ami megoldja egy kisebb népesség problémáját mocsokdrágán, miközben ezzel a pénzzel sokkal nagyobb hozzáadott értékű dolgokat is meg lehetne oldani.
#100E.Kaufmann
Oké, tehát azt mondod, hogy rohadjon tovább az összes kórház, amit milliók használnak, cserébe pár tízezer ember kényelméért.Mert a valóságban, a dolgok elemi szintjén ilyen kérdéseket kell eldönteni pl. a költségvetések összeállításánál.
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest