-
IT café
Manual, analóg, filmes, MF objektívek
Új hozzászólás Aktív témák
-
Stitch
őstag
Sziasztok!
Régebben volt szó egy ilyen topik nyitásáról, akkor feledésbe merült a téma, de úgy gondolom mindenképpen érdemel egy külön topikot a dolog. Szóval ide jöhet minden, ami a topik címével kapcsolatos, tapasztalatok, tesztképek, komplett összehasonlító tesztek, stb.
.. -
Stitch
őstag
..
Így elsőnek bemásolnék, egy perempe-nek írt, rövid kis összefoglaót a dolgokról;
Az objektívekről azt hiszem ez egy nagyon korrekt összefoglaló: [link]. A Canon gépek mérnek fényt manuális objektívvel (csak fókuszvisszajelzés nincs), a Nikon alacsonyabb kategóriájú gépei (azt hiszem a legújabb d80-nál se más a helyzet) pedig pont fordítva hajlandóak működni, de pl. a d200 már fényt is mér. Használat..én 300d-t használok, arról tudok írni. A fényméréssel tényleg semmi gond, működik a részleges fénymérés is, ráadásul pl. Av módban középre súlyozott fénymérést használ (amire AF objektívvel nem hajlandó..de ilyen gondok újabb gépeken már nincsenek). Élesítés..kezdetben nem volt EF-emulátorom ([link]), 1-5 méteres távolságba elég nehézkes volt élesíteni (50 1.8-as objektívvel, tág rekesszel), mert sokszor mellément. Közelfényképezésnél nincs gond, mert ott már nagyon kicsi a mélységélesség és rendesen látni az élességi síkot. EF emulátorral viszont már tényleg teljesen használható, olyan pontosan tudsz élesíteni, amilyen pontos a vázad! Én, mivel egy Olympus manuális gépet kaptam, így többnyire OM végű objektíveket szereztem be (az eredeti gyári obikat a Zuiko név illeti), na meg a hozzá való adaptert, de pl. van Nikon/Eos konverterem is, Nikon obim még nincs. Leggyakrabban egy 50 f1,8-as Zuiko-t használok, amit tulajdonképpen 7ezer forintért szereztem be, hibátlan állapotban. Konverterrel és emulátorral együtt az összeg már 20ezerre ugrott, de ezeket csak egyszer kell megvenni, tudod használni a többi lencséhez is. Összehasonlításképpen a Canon 50-es alapobija 20-25 ezer forint, de az egy darab műanyag (1-1,5 év alatt szó szerint szét szoktak esni), míg ez az Olympus 50-es egy masszív fém-üveg darab, ami szerintem évtizedekig kitart és ami még fontos, képminőségben simán egy szinten vannak. Van még egy 200-as (f/3,5) illetve egy 300-as (f5,5) fix Tokina telém, nem túl fényerősek, nem túl éles rajzolatúak, de megfelelően használva teljesen használható képet adnak, mindezt 10-20 ezer forintos áron.
Még kiegészíteném annyival, hogy a Pentax régebbi, K bajontettes (remélem jól tudom) manuális objektívjei átalakító nélkül használhatóak a mai DSLR gépeiken, ráadásul mindenféle trükk nélkül megy a fénymérés és a fókuszvisszajelzés is. -
Stitch
őstag
Az objektívek témában hali01 rakott be pár tesztképet, azokat szerettem volna belinkelni, de sajnos már nem működnek a hivatkozások. Helyette itt egy elég korrekt, részletes teszt: [link].Néhol mintha félrement volna a fókusz, valamint a fényviszonyok sem voltak mindenhol azonosak, de a lényeges különbségek látszanak. A képek megtekintésekor, alul tudtok váltani ''original'' méretre.
-
Stitch
őstag
válasz ThufirHawat #7 üzenetére
Hasonló ''ritka'' darab lehet, mint az én, Tokina RMC 300 f/5,5-ös objektívem ([link], [link]). A kis fényerőnek köszönhetően nagyon ''kompakt'' darab, f/8-tól szerintem teljesen használható képe van. Három 100%-os képkivágás;
f/5,5 --->[link]
f/8 --->[link]
f/11 --->[link]
az expók ekvivalensek, csak a kontrasztja nő a lencsének.
perempe: Flektogon milyen digitális vázon? Gondolom nem túl jó, mert a 35mm alattiak nem szoktak szépen rajzolni (kivéve Zenitar 16mm), ami persze nem az objektív, hanem a szenzor hibája. A Helios-ról és a Pentacon 50-esről már hallottam, úgy rémlik, hogy a Pentacon kimondottan lágy (nem életlen!) rajzolatú. Majd ha lesz pár alkalmas képed, linkeld ám be őket.
[Szerkesztve] -
Stitch
őstag
-
Stitch
őstag
Nálam is egyértelműen ez a nyerő..ez egy digitre készült nagylátó-zoom (9 lamellás blende) bokeh-ja 24mm-en..az első az említett fix 24-esé, a maradék pedig egy Canon 28-105-ösé 28mm-en.
airbear: Ha csak kipróbálni szeretnéd azt a Heliost, akkor tényleg nem érdemes emulátort venned (csak egy adaptert), viszont ha komolyabban gondolod a dolgot és több régi lencsét is használnál, akkor tényleg szükséged lehet rá. Szóval, emulátor ügyben keresd a topik nyitóját ---> [link]. -
Stitch
őstag
válasz ThufirHawat #29 üzenetére
Ez azért túlzás..mk II-őt esetleg 15-18e-ért kapsz, de az már bőven használt, ki tudja meddig húzza..az mk I meg jóval több..egyébként ezért is írtam neki, hogy ha csak kipróbálni szeretné, akkor tényleg nem érdemes megvennie az emulátort, ha viszont megtetszik neki a dolog és több lencsét is beszerez, akkor szerintem érdemes.
Olympus Zuiko MC 50mm f1,8 f2,8-on: [link], [link]. Az első teljes méretű, a második pedig csak a kép 55%-a! Rawból konvertálva, alap élesítéssel. Ez pedig a második kép mindennemű élesítéssel nélkül: [link]. -
Stitch
őstag
Mégis mekkora telére gondoltál? Csarnokba kistele elég, nem? Vannak jó minőségű 135 és 200mm-es M42-es manuális objektívek; Sonnar 135/2,8, Pentacon 100/2,8, Pentacon 135/2,8, Sonnar 200/2,8, stb. Amúgy nem csak az M42-esek között lehet/érdemes keresgélni. Egyébként nem sportfotózásra kell, ugye? Bár fókuszcsapdával még azt is meglehet oldani.
-
Stitch
őstag
Ilyen célra nem biztos, hogy egy manuális (kis)tele a legideálisabb..szerintem egy fényerősebb, kicsit nagyobb átfogású AF alapzoom is megtenné..persze kérdés, hogy mennyi a keret. Az lenne a legjobb, ha körülbelül megmondanád, hogy mekkora (ekvivalens) gyújtótávolság kéne, mert pl. csoportképhez (ekv. ~35-50mm) nem biztos, hogy találsz olcsó és jó megoldást manuális lencsék között.
Fókuszcsapdán valami hasonlót értettem, mint amit hali01 írt, azzal a különbséggel, hogy nem a gép, hanem te exponálsz a megfelelő pillanatban. -
Stitch
őstag
-
Stitch
őstag
''Én szoktam manuális obikkal mozgó célpontot fotózni és egyáltalán nem nagy ördöngősség, csak jobban oda kell figyelni.'' - na igen, jóval az AF előtt is születtek remek sport/akció fotók, vagy az említett fókuszcsapdás technikával, vagy egyszerűen folyamatos fókuszálással lekövették a témát Gondolom sokat nem változott mostanra a dolog..annyit biztos, hogy már a gép ''követi'' a témát.
-
Stitch
őstag
Tokina RMC 200mm f3,5-el kézből készült ''tesztképek'', f5,6-ra rekeszelve, RAW-ból konvertálva, a program alap élesítésével; [link], [link]. Szerintem teljesen jó képet ad, ráadásul f8-on tovább javul. eBay-en 50 euró környékén láttam elmenni egy ilyen objektívet, nekem nagyon olcsón sikerült egy hibátlan állapotút szereznem.
-
Stitch
őstag
Hátha tudtok segíteni: [link].
-
Stitch
őstag
Az emulátorról bővebben itt olvashatsz: [link], képeket a (7),(8),(9),(10)-es hozzászólásban találsz. Milyen objektíveket sikerült szerezned? A képeket meg nyugodtan linkeld be, ha tudod, akkor minél nagyobb felbontásban, az objektív pontos típusának megjelölésével. Ha meg bármilyen kérdésed van, ide nyugodtan írhatsz, valaki biztos tud rá válaszolni.
-
Stitch
őstag
Van köztük jó makró, az ekkora képeket nézve nincs semmi baj ennek a Chinonnak a rajzolatával. A Sonnarral nem készültek azóta képek? Egy ideje gondolkodom egy viszonylag nagy fényerejű (f2.8, f3.5), manuális 135-ös beszerzésén, jelenleg ebben a tartományban nincs semmilyen objektívem..úgyhogy szívesen mégnézném a Sonnar képét nyitott rekesszel (többnyire úgyis azon használnám), teljes felbontásban.
perempe: hali01-nek igaza van, az általa leírt módszerrel készült tesztképekkel tudnánk valamit kezdeni. Egyébként nem lehet, hogy bemozdult? -
Stitch
őstag
Hmm..nem tudtam sok mindent levonni ezekből, az óvónénin meg tényleg látszik, hogy rossz körülmények között készült. Egyébként szívesen megnéznék teljes méretű, f2.8-on és f4-en készült képeket, mivel igaz, hogy általában nálam 13x18cm a cél, de jobban sikerült képekből szoktam 30x45cm-es nagyításokat is készíttetni és ekkora méretben már kijön, ha egy kép életlen, lágy. Azonban úgyis OM végű, fényerős kistelét keresek, ezért miattam felesleges ilyen képeket belinkelned.
Jinxx: Nyitott rekesszel is ki kell, hogy nézzen valahogy az a kép..nem lehet, hogy be is mozdultak? Nem volt belül koszos, gombás az objektív? -
Stitch
őstag
Hello!
Ezekről az objektívekről szól ez a téma, úgyhogy nyugodtan linkelj be (lehetőleg minél nagyobb felbontású) képeket, a használt rekesz megjelölésével, engem konkrétan f2.8-on és f4-en érdekel a dolog. Magáról az objektívről is írhatnál pár sort, meg hogy honnan, mennyiért sikerült beszerezni. Erről a fajtáról van szó egyébként: [link]? Pentax K10d-vel nyomod, igaz? Akkor a viszonylag pontos fókusszal nincs gond, viszont a bemozdulást jó volna elkerülni (a stabi ellenére)..esetleg állványról (MLU-val) készült képeid nincsenek? -
Stitch
őstag
Aha, értem. Az E-1-en hogyan tudsz OM objektíveket használni? OM / 4/3 átalakítóval? (már ha van ilyen egyáltalán ) Fénymérés, élességjelzés megy? Egyébként teszt szerint már nyitott rekesznél is hasonlóan rajzol a leendő teléd, mint f5,6-on és f8-on. Belinkelhetnél majd egy-két teljes méretű képet, kíváncsi vagyok hogyan rajzol.
-
Stitch
őstag
Teljes méretű (~2MB), Olympus Zuiko 24mm/F2.8 nyitott rekesszel készült kép: [link]. RAW-ból konvertálva, minden alap beállításon.
-
Stitch
őstag
perempe, Jinxx, pilóta: majd írjatok ám beszálmolót az obikról, meg jöhetnek a szebbnél szebb képek!
-
Stitch
őstag
Hello!
Milyen jó, hogy megtaláltad ezt a topicot..mégiscsak egyszerűbb, mint levelezni.
350d-re váltva szerintem lesz bajod a szemmel történő élesítéssel. Sajnos a gép keresője kicsi és sötét, törőéket is el lehet felejteni..nem azt mondom, hogy lehetetlen de szerintem nem lehet minden esetben biztosra menni.
Egyébként a sorozatszámot megnézted már? Itthon találkoztál már Zuiko 24/2-essel? Bár lehet, hogy nem tudnám megvenni.. -
Stitch
őstag
Az első nagyon jól sikerült! Amúgy érdekes képek, élesnek elég élesek viszont nekem kicsit részlettelennek tűnnek, nem mintha ez a pixelvadászáson kívül bárhol is számítana, csak valahogy mégis furcsák. Hányas blendével készültek?
pilóta: várom/várjuk a képeket! ''600mm''/4.5..nem is rossz..csak aztán vigyázz a bemozdulásra. -
Stitch
őstag
Igazság szerint nincs összehasonlítási alapom fix nagylátók terén, de ez a Zuiko 24/2,8 már dián is nagyon jól szerepelt nálam. Amikor megláttam, hogy digitálison is milyen szép képe van már nyitott rekesznél, nagyon megtetszett. Eleve aps-c-re készült nagylátó-zoommal, F8-on összehasonlítva szintén a Zuiko a nyerő még a képszéleken is (igaz, hogy ez egy teljes képkört rajzoló lencse). A 24/2-es egyrészt a plusz fényerő, illetve a 8 lamellás rekesz miatt érdekelne. 24 alattiak már valóban nagyon drágák, mondjuk ez a 24/2-es se egy olcsó darab.
Képek meg jöhetnek! -
Stitch
őstag
Abból kiindulva, hogy egy középformátumú Sonnar 300/4-es objektívnek ugyanakkora volt a látószöge a 300d-men, mint egy kisfilmes 300-as telének, bizony úgyanúgy csak a digitális gép szorzójával kell számolni. Ezen eddig el se gondolkoztam..lehetséges, hogy 35mm-re adják meg a nagyobb formátumú objektívek gyújtótávját?
-
Stitch
őstag
válasz Hydra SR #158 üzenetére
Egy Zuiko 50/1.8-asnál találkoztam hasonlóval, ott végig lehetett tekerni, viszont a legutolsó kattintásnál már nem szűkűlt tovább. F2.8 helyett f4-be ugrott, amint az kiderült egy másikkal történő összehasonlítás során.
Ha az objektív nem lett állítgatva, akkor szerintem túl vékony a konverter és emiatt tudsz végtelen mögé élesíteni. -
Stitch
őstag
-
Stitch
őstag
Ha mindenképpen analóg, akkor én inkább egy jó állapotú manuális gépet vennék alapobjektívvel, mondjuk ötöd annyi pénzért, a maradék meg mehet nyersanyagra, utazásra. Ha jó a váz, akkor szerintem élvezhetőbb, mint egy olyan műanyag AF-es kütyü. Külső fénymérő viszont tényleg nem árt, kimondottan nem is drágák, régebbi fénymérőt három-négyezer forintért megkapsz és a célra tökéletesen megfelel.
-
Stitch
őstag
Hello!
Grat a géphez, ez a fénymérős dolog azóta se fér a fejembe, az index fórumon nem kérdeztél rá? Az 1,4/50-est meg gondolom csak teljes rekeszen használod.
Kiderült, hogy nekem aps-c-n a 24mm sokkal használhatóbb, mint az 50mm, meg a fényerő sem hátrány. Nem szeretek az állvánnyal bíbelődni (na meg olykor nem is lehet), úgyhogy ezek is kézből készültek; [link], [link], ISO400-on!
[Szerkesztve] -
Stitch
őstag
Hello!
Már csak olyan megfontolásból sem szoktam f4-nél szűkebbre venni a 24-est, mert mintha a színek is megváltoznának. Ilyesmit nem tapasztaltál? Nemcsak a fehéregyensúly tolódik el (gondolom a munkarekesz miatt a gép mást mér), hanem utólag a WB-t ugyanannyira állítva sem kapom meg ugyanazokat a színeket..úgy vettem észre, hogy f2,8-nál és f4-nél ''melegebben'' rajzol.
Egyébként a 24mm-est mennyiért vitték el?
Üdv! -
Stitch
őstag
Akkor megnyugodtam. Egyébként azért furcsállom a dolgot, mert diára fényképezve nekem nem tűnt fel ez a jelenség.
''Egy normál zoom is sokkal kontrasztosabb képet produkál szűk rekesz mellett.'' - biztos ezt akartad írni? Csak mert egy EF 28-105 képest mindkét Zuikom (2,8/24mm , 1,8/50mm) lényegesebben kontrasztosabb bármilyen rekeszen.
Miért nem regisztrálsz egy ingyenes tárhelyet? Sokkal egyszerűbben tudnál képeket linkelni, akár teljes méretben. De ha gondolod akár el is küldheted nekem mailbe, aztán felrakom a saját tesztképeim mellé (a teljes méret a lényeg), majd belinkelem. -
Stitch
őstag
Beugrasztott, f4-nél szűkebb blendénél nekem is félremér a gépem (ami egyébként teljesen természetes), ha erre gondolsz. Viszont ha van időm, akkor külső fénymérőzök, vagy nyitott rekesznél parciális fényméréssel kitökölöm a nekem megfelelő expót, aztán abból már megvan a szűkebb rekeszhez tartozó záridő.
Most esik le, neked van egy Zuiko 85mm/f2-esed? Ezzel tényleg csinálhatnál pár ''igazi'' tesztképet..állvány, időzítő, MLU, főleg f/2, f/2,8 és f/4-es rekesszel. Valami hasonlót esetleg nem tudnál összehozni: [link]? Bár ha nem vagy biztos a fókuszban, akkor inkább végtelenen kéne, lényeg a nyitott rekesz.
A nagy képeket meg tényleg nyugodtan küldheted, szerintem 1-2 MB körüli fájlok még a freemail-en is átmennek. A címemet megtalálod az adatlapomon. -
Stitch
őstag
Hello!
Szívesen megnézném a tesztképeket, úgyhogy küld át nyugodtan. Amint tudom, fel is töltöm őket a tárhelyemre és belinkelem a topicba. Készültek tág rekeszes, szabadtéri képek is? Azok is jöhetnek.
Ez a 85-ös már régóta a tied vagy friss szerzemény? Mert nem nagyon látni eladót, még az ebay-en sem. -
Stitch
őstag
A ''szerintem'' kimaradt. Szóval, szerintem nem a relatíve kevés/kevesebb fény miatt mér félre (mivel aránylag kevés fényben is jól működik a beépített fénymérő), hanem arra tudok gondolni, hogy a beugrasztott rekesz miatt egyszerűen sötétebbnek ''látja'' a témát, így túl akar exponálni.
-
Stitch
őstag
Kipróbáltam, F5,6-nál 1/3, F8-nál 2/3 blendével hajlamos fölémérni az ekvivalens expónak. Lehet, hogy a 300d fénymérője gyengécske egy kicsit. Amúgy nem kimondottan zavar, mert F4 fölé nem szoktam menni.
-
Stitch
őstag
Olympus OM-et, Pentax K-ra átalakító adaptert látott már valaki?
-
Stitch
őstag
Arról volt már szó, hogy fókuszvisszajelzést használva, nem mindegy melyik irányból közelítjük a kívánt élességi pontot? Érdemes kipróbálni, majd beleírni a objektívsapka belsejébe, mert könnyen el lehet felejteni..én is így jártam. A 24 és 50mm-es Zuiko-t közelpont felől, a Tokina 200-at pedig végtelen felől kell fókuszálni.
Két kivágás, a felső végtelen felől, az alsó közelpont felől, 300d + Tokina 200mm, nyitott rekesz: [link]. -
Stitch
őstag
válasz Mercutio_ #441 üzenetére
Szemmel történő élesítéssel szerintem ne vonj le messzemenő következtetéseket az objektívről, esetleg végtelenen. A jobbfajta manuális fixek, élességben, kontrasztban és főleg felépítésben simán felveszik a versenyt a mai, olcsóbb zoom objektívekkel, sőt. Az árról nem is beszélve. Tipikusan az ellenfényt bírják kevésbé, de ez szerencsére könnyen elkerülhető.
Igen, jól gondolod. A használata persze kicsit körülményesebb, de aki nem makrózik túl sokat, annak jó megoldás lehet. Ilyen vagyok én is, ezt a két képet is szinte csak a próba kedvéért készítettem: [link], [link]. Olympus Zuiko 50mm/1,8 + 25mm közgyűrű. -
Stitch
őstag
Nem kérdeztél rá a Chinon fényerejére? Igaz, nagyon kicsi kép van berakva, de szerintem f3,5-ösnek egy kicsit nagy. Ha ''kettőnyócas'' és tényleg jó állapotban van, akkor egy próbát megér. Van rá lehetőség?
A Zeiss meg egy középformátumú objektív, kisfilmen szerintem felejtős. Amúgy nem rossz ár érte. -
Stitch
őstag
Ez igaz, de szerintem felesleges cipelni egy akkora KF objektívet, amikor a könnyebb, kisebb, olcsóbb kisfilmes társa is rajzol ugyanúgy vagy még jobban. Egy KF-es Sonnar 300mm/f4-el (kép róla: [link]) tapasztaltam hasonlót. Egy blendével kisebb fényerejű, szintén manuális kisfilmes tele, már nyitott rekesznél is jobban rajzolt. Maradtam a kezelhető méretűnél.