Új hozzászólás Aktív témák
-
shalafi66
veterán
válasz attiss66 #36849 üzenetére
Valaki megmérte az impedanciaválaszt, szóval valamikor, egyszer, valaki tudott T-S adatsort is mérni. De ezek 10-20 éves adatok, meglepő lenne, ha egyáltalán hasonlítanának. Szóval amit megveszel hangszórót azon feltehetőleg egy harmadik T-S mérhető.
Hja, hát ez egy intervallum, egyébként hülyeség. Eleve nem lehet RMS, mert annyi DC energiatartalomtól füstölne a lengőcséve percek alatt. Névleges érték saccolható a lengőcséve fizikai méreteiből, az inkább igaz, mint ezek a terhelhetőség adatok, meg nézni kell mellé a nagyjelű paramétereket, Xmax, lin, mech, és ennyit tehetsz. Plusz a legfontosabb, hogy négyszövesedve túlvezérelt jelek inkább ne kerüljenek a hangszóróra.
#36850kertsa
99%-os valószínűséggel nem a kábeleken fog múlni, ez a HiFi üzletág leglehúzósabb átverés-közeli üzletága. A kábelnek egy dolga van, hogy vezessen, minél kisebb ellenállás mellett, a többi porhintés. Milyen hangsugárzóhoz keresed a kábelt? Mert a legtöbbnek azért a kábelezéstől jóval nagyobb problémái vannak hangváltó/hangszórók/doboz téren, nem biztos, hogy a hangsugárzó értékével megegyező összeget érdemes/értelmes dolog kábelre költeni, mert érdemi változást nem lehet elérni vele.
Esetleg annyi igazság van a többféle kábel eszméje mögött, hogy vastag egyeres kábelek nem annyira jók magashangszóróhoz, mert magasabb frekvenciák felé nő az ellenállásuk. De sodrott rézvezetékekkel ez a része is megoldható.
Ha igazán nagy probléma van a hangsugárzóval vagy a tervezésével, azt kábellel biztosan nem lehet megoldani.[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
kertsa
senior tag
válasz shalafi66 #36851 üzenetére
Egy edifier 2730db-ben szeretnék vezetéket cserélni.
Valójában ott billegek, hogy cseréljem le egy nem aktív szettre, építsek, vagy a meglévőt próbáljam tuningolni. Az építés azért tetszik, mert szeretek barkácsolni. És van ismerős, aki aztán behangolná. De ott van benne a sikertelenség esélye is.
A csere volna a legbiztosabb megoldás, de a legrágább is.
A tuning meg a legolcsóbb, mert azért nem olyan rossz a meglévő a maga kategóriájában. És ha kis pénzből jobb lehet, akkor még egy darabig szolgálhat
[ Szerkesztve ]
-
attiss66
senior tag
válasz attiss66 #36856 üzenetére
Tervbe vettem egy ilyesmi center gyártását a házimozimhoz. Magnat Monitor S14 C Centersugárzó [link] 5 hangszórós/csak így néz ki majd kb, de ez még be lesz borítva 3 cm vastag kőrisfával/. Jelenleg egy 3 hangszórós Wharfedale center van benne. Mivel olvastam, hogy a center eléggé meghatározó egy hm-ben, így egy 5 hangszórós/ ha jól sikerül/, jobban szólhatna. Nem kockáztatok semmit, mert ha nem lesz jó, visszateszem azt, ami most van.
A magasat be kell szerezni, mint ami a jelenlegiben van, az gondolom nem térhet el. A nagyobb hangszórók, amik benne vannak, papírmembrános és habperemesek. Viszont a front és a háttérsugárzókban gumiperemesek.
Ki lehet e választani a megfelelő hangszórókat, amik jól illeszkednek a rendszerbe/vagy szerencse kérdése is, előre nem lehet tudni hogyan szól együtt a többi hangszóróval?/? -
kertsa
senior tag
Van itthon egy orion hs20 doboz. Az is lehet, hogy talán ezt kellene rendbe tenni. Már most sem a gyári sugárzók vannak benne, a gumija szétporladt.
[ Szerkesztve ]
-
shalafi66
veterán
válasz kertsa #36852 üzenetére
Hát ha tuningolsz, a kábelezés nem az elsődleges célpont, szerintem. Ahhoz meg kell mérni, az egészet, több irányból, többféle, statikus, dinamikus vizsgálatokkal, és abból látszani fog, hogy mire lehet jutni vele.
Építeni biztos, hogy drágább, mint használtan normálisabbat venni, és egy hangváltó tervezés marha időigényes, nagy precizitást, meg hozzáértést igénylő munka, az, hogy behangolja valaki, normálisan, több napi meló, ha rendesen csinálja. Még akkor is, ha jó műszerezettség, meg több év tapasztalat van.
#36855kertsa
Ezek nem olyan minőségű tervek, hogy érdemes legyen foglalkozni vele, semmi konkrét mérés, semmi a tervezésről, dobozról, a hangszórók sem abba a kategóriába tartoznak, amikkel átlag HiFi-től jobb eredmény lenne elérhető.
Troels oldalán ettől egy-két fokkal precízebb terveket lehet találni, de ott is van néhány hanyagság, bukta, el/benézett megoldás, dehát nyilván aki dolgozik, az tévedhet.#36859kertsa
Arra meg csak annyit érdemes költeni, amivel kb. működőképessé teszed, max. a nosztalgiafaktor miatt lehet érdemes megmenteni, releváns használati értéke nem nagyon van ezeknek a magyar 30-40 éves hangsugárzóknak.#36857attiss66
Ennek továbbra sincs semmi értelme, a horizontális MTM elrendezés életképtelen egy centernél, csak azért csinálták ilyenre, hogy beférjen a TV alá-fölé, de hallgatva, ha fél méterrel arrébb ülsz már teljesen mást hallasz, mint mondjuk középről.
Centernél ez a vonal a jó irány, amikor a magas- és középhangszóró egymás fölött/alatt helyezkedik el:
Vagy koncentrikusan kétutas a mélyközép, esetleg helyette szélessávú, bár az már megint irányítottabban káoszos.#36856attiss66
Hát nyilván azt jelenti, hogy a zenék 10-20dB körüli crest faktora, túlvezérelt, csúcsokat levágó, torzításba menő végfokozatnál 3dB alá is csökkenthet, egy szubnál nem is biztos, hogy hallod, hogy megtörtént, de a lengőcsévére jutó energiatartalom, amit el kellene disszipálni, nagyon jelentősen megnövekszik, és túlmelegszik a cséve, sérül, megég, stb. elég könnyen. Szóval ezt érdemes elkerülni, nem csak a sérülés, de a kompresszió miatt is. Egy 50-60°C-os lengőcsévénél, amit még lazán kibír minden ragasztás, akár 3 dB-lel is halkabban szól a hangszóró, mint 20 fokos állapotban, az meg feleakkora hangerő. Ahogy melegszik, úgy szól egyre rosszabbul, és lesz egyre halkabb, te meg hogy kompenzáld, egyre hangosabbra veszed az erősítőn, és a folyamat csak folytatódik.[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
bghistvan
senior tag
Üdv sziasztok!
Egy kis méretű szobában lévő 65C3 Oled tv hangját szeretném megtámogatni valamilyen hangrendszerrel és miközben nézegetem a soundbarokat, elgondolkoztam egy szimpla 2.1 aktív rendszeren is, számításba jöhet az is.
Mivel itthon van már jó ideje elfekvőben egy nagyon régi Panasonic SA-HT 885 5.1 rendszerem ami anno nagyon szépen szólt, (csak az aktív sub, center és az első kettő hangfal van meg hozzá, távirányító nuku) eszembe jutott, hogy mi lenne ha megpróbálnám ezt a rendszert kiépíteni, azaz kapna két új hangfal dobozt,és plusz egy új ládát az iker sub.......
Ugye ez egy 5.1 kompakt rendszer volt, klasszikusan a tápkábel ment a ládába, ládából a hangszórók, és a fejegység egy kábellel csatlakozott a ládába, amin keresztül szabályoztam az aktív ládát.
Kérdésem az lenne megoldható szerintetek ez egyáltalán?
(tehát új dobozokba hangszórók be +az új ládába subok és az erősítő be,majd hdmi +optikai csatlakozó, és direkt hangszabályozásra opció a régi fejegység kihagyásával a "rendszerből)?
Tudom kókánynak tűnik, de mielőtt kidobnám a levesbe, gondoltam hátha.... nem képvisel nagy értéket, de tényleg szépen szólt......
Ha nincs opció rá, akkor kuka és lesz majd soundbar vagy egy aktív 2.1 rendszer.
Köszi
Ez a subláda hátulja (2 mélynyomó), nincs hdmi, se optikai. Erről komplett hiányos rendszerről van szó, se hdmi, se optikai 😀 -
shalafi66
veterán
válasz attiss66 #36862 üzenetére
A zárt is ilyen, csak nincs rajta reflexcső. Egyébként az előlapi reflexcső megint egy érdekes kérdés, annak is van egy kellemetlen félhullámú berezgése, ami miatt jobb, ha nem pont veled szemben van. Vagy ha egyáltalán nincs is.
#36863attiss66
Büntetés nem jár érte, csak nem szól jól. Maximum 90°-kal elfordítva.#36861kertsa
Ha nem akarsz vele nagyon sok időt tölteni, akkor érthető. Nem sokkal korábbi hozzászólásomból ajánlom ezt a részletet:
Bár ebből a korszakból ritka az álló hangsugárzó.
De legrosszabb esetben csinálsz egy dobozt hozzá.#36864bghistvan
Minek új doboz, ha a régi megvan?
Neked akkor erre lenne szükséged HDMI/Toslink => st. audio? Kínaiaknál biztos van ilyen eszköz, de hogy az mennyire, és milyen.. Azt nem tudom.
Nem lenne egyszerűbb a TV-ről hozni egy analóg st. audio jelet?[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
attiss66
senior tag
válasz shalafi66 #36865 üzenetére
Szerinted egy ilyen szólhat jól a Wharfedale hangfalszettemben/ Wharfedale valdus400 frontok és Wharfedale valdus 200 háttérsugárzók(impregnált papír hangszórók)/? Magnat Monitor S14 C Centersugárzó/úgy nézem ez is impregnált papír hangszórók/ [link] Az nagy probléma, ha egy center nem illeszkedik teljesen a rendszerbe? Merthogy pl egy front nagy hiba, de a center egy különálló rész, erre gondolok.
Amúgy csakis zárt rendszerű hangfalakban gondolkodok.[ Szerkesztve ]
-
-
Gino20
őstag
válasz attiss66 #36863 üzenetére
[~700e Ft-os JBL HDI 4500] mégis a horizontális lefedettsége siralmas. Ha mondjuk ezzel a 3 utas Revel C208 centerrel [link] összehasonlítod, akkor láthatod, hogy a különbség jelentős, de van pl olcsóbb 3 utas SVS prime is [link]
Amúgy létezik "olcsón" 2.5 utas center is korrekt horizontális lefedettséggel [KEF Q250C] [KEF Q650C] -
bghistvan
senior tag
válasz shalafi66 #36865 üzenetére
Szia!
Csupán esztétikai szempontokból kifolyólag szeretnék új dobozokat,a környezetbe való illeszkedés miatt sem lenne hátrány.
Stereo jelet nem tudok direkt a tv-ből vinni a fejegységbe, mert az csak analóg csatlakozási pontokkal rendelkezik.....
A tv-n csak hdmi és optikai van, ezekből kell valahogy összehoznom.A nagy ládát végül megtartanám és többi új hangszóró dobozt azzal együtt valamilyen fa erezet mintás öntapadós tapétával vonnám be.
Szóval egy ilyen átalakító akkor jó megoldás lehet fejegységbe, nem eredményezhet semmi zajt?
-
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36869 üzenetére
Ezeket mondtam én is. Jó példák rá. Bár a két KEF-nél vannak, szoktak lenni csúnya dolgok középtartományban.
#36870bghistvan
Szóval egy ilyen átalakító akkor jó megoldás lehet fejegységbe, nem eredményezhet semmi zajt?
Én még csak hasonlót sem írtam, kb. bármit eredményezhet. Ha szerencséd van, még akár működhet is. Infó nincs róla, én nem mértem meg egyet sem, szóval nem tudni.[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
Gino20
őstag
válasz shalafi66 #36871 üzenetére
Szóval nem csak alatta és felette megoldással érhető el korrekt megoldás . Még ha nem is olyan jó, mint egy korrekt 3 utas center, de 2.5 utas MTM center esetén nagyon jó, főleg árát tekintve.
Amúgy ha center, akkor az valószínűleg HM rendszer része és ha HM, akkor van AVR ahol meg majd a room eq kalapál rajta ahol kell . -
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36875 üzenetére
Én is azt írtam, hogy nem csak függőleges MT hanem koaxiális megoldása is van. Ami jó esetben, ha a hangszórót jól készítették el, jobb, mint a külön magas és mélyközép.
Most hogy 1, 2, 2,5 vagy 3 út, vagy PR vagy BR, az már az alap problémaforrást nézve, teljesen mindegy. Az előlapi elrendezés a lényeges, és a KEF nem MTM elrendezésű.
A room EQ semmit nem tud "kalapálni rajta ott, ahol kell", mert az iránykarakterre semmiféle hatása nincs. :D Ez van, amikor néha, egyesek, azt hiszik, hogy elektromos oldalon oldanak meg akusztikai problémákat. Minden hibát ott kell kezelni, ahol az keletkezik. És nyilván a room EQ elnevezés önmagában vicces, mert a helyiség problémáin sem tud kalapálni, ahol kell, legfeljebb egy pontban fog jobban szólni, ott ahol a mikrofon van. Csak sajnos a mikrofontól pont nem fér oda a fülem.
[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
Gino20
őstag
válasz shalafi66 #36876 üzenetére
Nem az iránykarakterre gondoltam, hisz azon eq nyilván nem tud segíteni. Azt hozza a kis olcsó KEF. Arra gondoltam, ha mondjuk középtartományon pl kiemel, akkor azt szépen lefaragom, vagy ha kell pár dB-vel belerúgok. Nyilván ha mondjuk sub esetén 50Hz-en van 15dB-s beszakadás, azt semmilyen eq nem kalapál nullára, hisz az egy feneketlen kút az akusztika miatt, de megtámogatni lehet, aztán ha kell, akkor inkább elhelyezek mégegy sub-ot és a hallgatói poziban elérem a kívánt eredményt, mintsem tele pakoljam a helyiséget 40-50cm mélységű akusztikai elemekkel, hisz az 5-10cm-es szép panelecske a falon erre a tartományra semmilyen hatást nem gyakorol. Kiemelés esetén meg tökéletes az EQ.
"sajnos a mikrofontól pont nem fér oda a fülem"
"legfeljebb" ????
"Minden hibát ott kell kezelni, ahol az keletkezik"
Ahhh, ez fájt. Nyilván nem a helyiség másik sarkában kell ugyanúgy szólnia, de egy főre biztosan jó.
Ha te ezt vitatod és azzal jössz, hogy nem fér oda a füled, akkor valójában szerintem még nem volt dolgod rendes szobakalibrációs szoftverrel, mint pl a Dirac, ARC, Cavern.
Room eq nélkül még egy sub-ot is kínkeserves illeszteni a nagy késleltetése miatt egy rendszerbe, de szerintem engedjük is el a témát . A center dolgot megbeszéltük és ugye az is volt az eredeti téma.[ Szerkesztve ]
-
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36877 üzenetére
Az EQ csak statikusan változtat, az időbeni problémákat nem korrigálja. És nyilván a hangsugárzó lineáris torzításait nem EQ-val, hanem a hangváltóval kell kezelni. Illetve ha a hangszóró hibája, akkor tervezéskor, vagy a rezonáns rendszer módosításával.
Nem is kellett, hogy dolgom legyen bármilyen szoftverrel, ahhoz, hogy ezt megállapítsam. Az átlagos lakóhelyiségekben fellépő állóhullámsorozatok hullámhosszai és az ezektől függő sebesség- illetve nyomásmaximum pontok adottak, kombinálva az iránykarakter problémákkal, illetve az ezt továbbító visszaverődésekkel, teljesen biztos, hogy ha egy jelentősebb, 5-10dB közötti hibát korrigálsz, biztos, hogy a lehallgatóhelyiség egy másik pontján legalább akkora, vagy még nagyobb zavart okozol vele. Már 170Hz fölött kevesebb, mint 50cm-es távolságra vannak egymástól a maximális erősítések-kioltások, ez pedig kisebb, mint két egymás mellett ülő ember füleinek lehetséges távolsága. :-D
Ez történik, amikor valaki azt hiszi, hogy a szoftver bármilyen problémát megold. Nyilván a mérő- és értékelő programok arra valók, amire tervezték őket, segítenek a hibák, és azok forrásának a feltárásában, de a gombnyomkodás nem egyenlő a problémamegoldással. Elektromos jelekkel, pedig nem lehet egy belső tér akusztikai jellemzőit megváltoztatni. Maximum egy ponton avatkozhatunk be. Mielőtt használod a "rendes" room correction szoftvereket, érdemes ismerni a technológia lehetőségeit, korlátait.
[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
Gino20
őstag
válasz shalafi66 #36878 üzenetére
Teljesen felesleges erről beszélgetni, ha azt gondolod, hogy a mai EQ nem jó semmire sem. Ezzel csak megerősítetted a feltételezésem.
"az időbeni problémákat nem korrigálja"
Pont, hogy korrigálja, hisz késleltetést állít a csatornákhoz a hallgató pozícióhoz képest. A sub-hoz X-et, ami mondjuk setup-ban 0ms-nak van jelölve, majd ehhez igazítja a többi passzív csatornát![ Szerkesztve ]
-
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36879 üzenetére
xD minden szoftver arra jó, amire készítették. Ha ez volt a feltételezésed, örülök, hogy megerősíthettem.
A HiFi és HM kategórián túllépve, a Pro szoftverek, EQ-k, és egyéb eszközök készítői vagy használói sosem vártak olyat a terméküktől, amire nem képes. Én meg már vagy 15 éve is használtam a Dirac-ot.
[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36879 üzenetére
Pont, hogy korrigálja, hisz késleltetést állít a csatornákhoz a hallgató pozícióhoz képest. A sub-hoz X-et, ami mondjuk setup-ban 0ms-nak van jelölve, majd ehhez igazítja a többi passzív csatornát!
Nem erről van szó. Nem ez volt odaírva. A késleltetés sem változtat egy hangszóró dinamikus viselkedésének időbeni problémáin. De ez természetes.
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
Gino20
őstag
válasz shalafi66 #36881 üzenetére
Mint írtam, teljesen felesleges erről beszélgetnünk feltételezésem alapján valid/aktuális tapasztalat hiányában....
Keresztkérdés: Őszintén érdekel, mert HM topikban zavart okoztam az erőben ezzel a kérdéssel és úgy látom te mindenkinél is jobban tudsz mindent, így kíváncsi vagyok a válaszodra.
A teljesítmény kétszerzése hány decibelt jelent szerinted? -
bghistvan
senior tag
válasz shalafi66 #36876 üzenetére
Azért egy 65C31LA tv-t nem kendácsolok a végfok miatt jó? 😀
Viccet félretéve, tényleg nem xarrágóskodni akarok, nem is szoktam, nem is vagyok olcsójani😀mielőtt itt ez jönne le.
Egyszerűen arról van szó, hogy mivel az SAHT885 panához érzelmi okok folytán kötődöm, azt a részét ami még megvan belőle, felakarom támasztani más köntösben.Fent említett oled hangját szeretném feljavítani, és először úgy voltam vele, kap egy soundbart vagy egy hangprojektort, de elég satnya a felhozatal, abszolút nem mozgat meg.
Így kezdtem el húzni affelé, hogy inkább egy 2.1 vagy egy 3.1 rendszert adnék hozzá ( kicsi a tér ahol a tv van)......és itt jött képbe a már régóta a szekrényben porosodó 19! éves cucc, ami elég szépen muzsikált, aztán pár hsz után írtad is, hogy kössem ki a végfokot a tv-ről😀 (köszi)
Arra jutottam végül, hogy veszek egy erősítőt, és a rendszer hangszóróit, amik tényleg gyönyörűek szólnak, arról fogom hajtani (center, frontok, subok),mindenképpen másik általam készített dobozba fogom rakni.
Faanyagom, eszközeim vannak, hogy ezeket elkészítsem,és meg is jött a kedvem hozzá. A hangszórókat tegnap ki is kapdostam, és csatolnék pár képet, ezekkel kapcsolatban szeretnék segítséget /tanácsot kérni tőled, mert pár dolog nem tiszta számomra.
Center sugárzó: 2 utas, 3 hangszórós 4ohm!
Modellszám: SB-PC930
:
Front sugárzók egyike: 2 utas, 3 Hangszórós 6ohm!
Modellszám: SB-FS930
:
A gyári mélyládából kiszerelt subokat illetően nem találtam fellelhető pontos dokumentációt a neten, sem a készülék kézikönyvében, hogy hány ohm-osak....(?) /ezek sorba voltak kötve, gyaníthatóan 6ohm-osak lehetnek egyenként, mert a korábbi kisebb teljesítményű panasonic subládák specifikációi érdekesmódon ezzel ellentétben elérhetőek 😏
Típus : SB-WA885
Így, hogy mindkettő (3) komponens eltérő ellenállásokkal rendelkeznek és mivel működtek is korábban a gyári aktív rendszerben , ugye hajthatók egyszerre házimozi erősítőről?
Milyen erősítőt érdemes beszereznem ami ezt tudja kezelni?
Kell-e ez esetben, szükség van-e bármilyen módosításra?Köszi előre is!
-
-
shalafi66
veterán
válasz bghistvan #36883 üzenetére
aztán pár hsz után írtad is, hogy kössem ki a végfokot a tv-ről
Mivel máshol nem érhető el az audio jel, logikus, hogy legkésőbb a végfokozat bemenetén megjelenik. Azt nem írtam, hogy kösd bárhová is, de hogy ott megtalálod, az elég valószínű (meg persze a kimenetén is). De gondoltam, hogy nem bontanád szét a TV-det.A hangszórókkal szerintem túl sokat nem érdemes foglalkozni, ezek nagyon budget, alsó kategóriás dolgok, régen a miniHiFikben meg az x.1-es PC-s vagy legolcsóbb HM hangsugárzó szettekben voltak hasonlók.
A névleges impedancia eltérései lényegtelenek. De az egyenáramú ellenállást meg tudod mérni a hangszórók kivezetésein, abból ki lehet számolni a névleges értéket is.
Így ránézésre azt mondanám, hogy bármilyen HM erősítő, amin van .1 kisjelű kimenet a szubnak (illetve Toslink vagy HDMI bemenet is gondolom kellene neked). A mélyhangszóróhoz meg egy külön végfokozat kell, ha a régi nincs meg, így lesz aktív, de még mindig fölöslegesnek tartom az új dobozok építését.
shalafi66#36848
Attól minden más jobb.Az SS hangszórók általánosságban is jók, ez is szép tulajdonságokkal rendelkezik, de ennek sem kell BP4 doboz ahhoz, hogy jól szóljon alacsony frekvenciákon. Ettől függetlenül működik a dobozodban, és biztosan jobb, mint bármelyik monacor. De mondjuk ez az árán is látszik, nem hasonló kategória a kettő.
Hogy konkrétan hogyan viselkedik az adott dobozban, azt le tudod modellezni, és ha szükséges, tudsz is alakítani a dobozon-hangoláson.
#36882Gino20
Igen, én is így gondolom, sajnos nem látszik, hogy értékelhető tapasztalatod lenne, hangszórók, hangsugárzók működésével, vagy azok értékelésével, és ennek az elméleti hátterével kapcsolatban, ha nem érted, hogy mit jelent ez a két sor, amit írtam. Pedig esküszöm semmi különösen elvont, nehéz dolog nincs benne, és nincs mögötte semmilyen negatív gondolat sem.De akkor még egyszer, kicsit közérthetőbben. A késleltetés nem egyenlő, egy elektrodinamikus hangszóró dinamikus, frekvenciafüggő időbeni viselkedésével. Ha csak eltolod t tengelyen a súlyfüggvény értékeit, és azok változatlanok maradnak, a tranziens viselkedés sem változik, csak a nulla időpillanat.
Tehát, amikor az időtartománybeli, dinamikus viselkedést említem, a hangnyomás-idő függvény alakulására, és az ennek értékelését segítő egyéb vizsgálatok által megmutatott tulajdonságokra gondolok. Természetesen ezt is lehet manipulálni, de azt a megoldást nem késleltetésnek hívják.Erre gondoltál? dB=10log(P1/P2)
Nekem enyhén úgy tűnik, hogy kezd részedről offba és személyesbe csúszni a dolog, a téma nem a kettőnk véleményéről szól, ez nem egy verseny, vagy egy vita, leírhatod, amit gondolsz a témával kapcsolatban nyugodtan, és lehet reagálni észrevételekkel is, alátámaszthatod a mondandódat mindenféle észérvekkel, de (szándékod szerint) bekérdezgetni, vagy lekicsinylően írni egy személyről, vagy az általa megfogalmazott véleményről, mindenféle épkézláb indoklás nélkül, szerintem fölösleges, értelmetlen, és fárasztó is olvasni. Szóval bocsi, ha megsértettem az egódat, nem volt ilyen célom, és én nem gondoltam emögé semmi személyeset, nem foglalkozom ilyen dolgokkal, de amit írtam, az teljesen biztosan igaz. Viszont az nem biztos, hogy a lényeget sikerült érzékelned belőle.
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
Gino20
őstag
válasz shalafi66 #36885 üzenetére
Egy pillanatig sem állítottam, hogy lenne olyan kompetenciám hangszórók működésében, viselkedésében, mint például neked. Arra reagáltam, hogy az írásod végig azt sugallja, hogy az EQ semmire sem jó. 10-15 évvel ezelőtt még borzasztó kezdetlegesek voltak, de azóta rengeteget fejlődött, így abszolút nem értek egyet a véleményeddel meg az olyan gúnyos, nevetséges dolgokkal, hogy nem fér oda a fejed a mikrofon helyére. Ennyi, nincs ebben több. Épp ezért is írom, hogy teljesen felesleges erről beszélnünk, mert egyértelműen látszik, hogy nem egyezik a véleményünk.
"leírhatod, amit gondolsz a témával kapcsolatban nyugodtan"
Elég furcsa ez tőled. Pár hónapja írtam ide és azóta oldalsávban van a topik, amit néha-néha elolvasok, de végül mindig ugyan azt tapasztalom. Arrogáns, lekicsinylő, gúnyos, farokméregető hsz-eket tőled, de úgy látom nem csak én vagyok ezen a véleményen."Erre gondoltál? dB=10log(P1/P2)
Korábban ezt írtad:
"Hogy mit jelent 5dB az egyértelmű. Nagyjából háromszoros teljesítménykülönbséget."
Ez alapján gondolom a kéteszeres teljesítménykülönbség 3dB, a 4x-es 6dB.
A kérdés onnan fogalmazódott meg bennem, hogy hm topikban szóba jött a sub-ok duplázása, amire valaki azt írta, hogy az +6dB, majd más meg azt, hogy az 3dB, mert az 10log(2).
Konkrét sub gyártók, pl Arendal, Rel is írnak olyat, hogy mondjuk egymásra helyezett sub-ok esetén +6dB-t kapunk.
Ha a hangnyomást pascalban mérjük, csak ennek logaritmikus mértékét decibelben írjuk le, ami ugye még nem mértékegység, amíg azt nem úgy írjuk le, hogy: dBm, dBu, dBV, dBW, dBSPL..akkor ebből adódóan felmerül bennem egy kérdés. Esetemben, ahol a mértékegység dBm, ott igaz az, hogy 10*log(2) = 3dB, 10*log(4) = 6dB, de témát illetően ha a mértékegység dBSPL, akkor az olvasottak alapján az egyenlet 20*log(2), ami viszont 6dB eltérés a kétszeres teljesítmény esetén.Nem volt erre egyértelmű válasz pedig a válaszadó kompetenciájával úgy gondolom, hogy nincs gond. Ezek jöttek:
"Ugye a feszültség (amplitúdó) és teljesítmény közt négyzetes a reláció, P=U*U*R, decibelszámításkor ez a logaritmus azonosságok miatt kimegy a logon kívülre, így lesz feszültségnél 10-ből 20. Már csak azt kell eldönteni, hogy mit is viszünk a rendszerbe, ez teljesítmény, vagy amplitúdó? Én abban a hitben éltem a rendererek fejlesztésében és keverésben is megszokott constant power fading miatt, hogy gyökfüggvénnyel dolgozunk, ami két hangszóró közt -3 dB keverés, ezek összege lesz majd a régi hangerő, tehát dupla teljesítményt kap a rendszer. Viszont a dupla subbal valójában beviszünk egy második, ugyanolyan amplitúdót, ugyanolyan légnyomásváltozást, a levegőben levő akusztikus energia duplája lesz. Persze itt most azt tesszük fel, hogy ugyanabból a pontból indulnak ki, ami nyilván fizikailag lehetetlen. A mikrofont duplán lendíti ki, az márpedig +6 dB SPL-re kell essen. Így viszont a mindenki által használt constant power-nek lesz kevesebb értelme, oda miért lesz jó a 3?"
"Ahogy olvasok más fórumokat, ők se tudják megmagyarázni, csak mondják, hogy ez van, hidd el. Szimulációkkal kellene kiszámolni, hogy a meglevő légnyomásváltozás mekkora terhelést ró a második sub driverére, annak mekkora ellenállást kell teljesítményből ellensúlyoznia, csak hogy nullára jöjjön ki, és elkezdhessen dolgozni. Sajnos ezek a szimulációk napokig futnak, ez nem egy sima WinISD-s, egyszerű képletekkel leírható dolog, hanem sokadik iterációig kell kvantálni a hullámegyenletet a teljes szoba minden voxelén. Talán a WFS lehetséges gyorsítás, de nem hiszem, hogy erre a célra hibátlan ötlet, az inkább szabadtéri dolog." -
attiss66
senior tag
válasz shalafi66 #36885 üzenetére
"Hogy konkrétan hogyan viselkedik az adott dobozban, azt le tudod modellezni, és ha szükséges, tudsz is alakítani a dobozon-hangoláson."
Hogy tudom lemodellezni? Alakítok a dobozon, ha kell. Tudom csökkenteni a zárt és a reflex rész űrtartalmát és a subcső hosszát is, amennyire szükségeltetik.
-
attiss66
senior tag
válasz attiss66 #36887 üzenetére
Arany 32W/4878T05 [link] /ez se lenne rossz szerintem a subládámhoz/
Ez az arany ScanSpeak papírmembrán. Az előzőleg linkelt Scanspeak Automotive Silver 30W/4558T06 12"-es (30 cm-es) mélynyomó [link] aluminium membrán. Ebben az esetben, subwofernél mennyire számít, hogy papír vagy aluminium a membrán, hallatszik e ez hangban és ha igen mit lehet hallani, mi a különbség.
A hangrendszerem többi része impregnált papir membrán.[ Szerkesztve ]
-
VIPowER
senior tag
válasz bghistvan #36864 üzenetére
Itt keresel hozzá távirányítót, meg veszel egy ilyet, és kábeleket. Szerintem egyszerűbb mint építgetni feleslegesen.
-
-
shalafi66
veterán
válasz Gino20 #36886 üzenetére
végig azt sugallja, hogy az EQ semmire sem jó
Szerintem ezt (is) félreértetted, nem írtam ilyet. Meg tudom én, mire képes egy átlag DSP, és hogy hol, használtam is hordozható BT rendszerben látom profi hangosításban, csak jobb eredményt kapsz, ha azt csinálod, amit írtam. Meg DSP≠EQ.... szóval...egymásra helyezett sub-ok esetén +6dB-t kapunk
Ha elég egyformák, ez így van (kétszeres bemenőteljesítmény mellett). A P*2 az egyik 3 az Sd*2 (és az ebből következő egyéb változások) a másik. Nem kell egymásra helyezni, csak ne legyen köztük a lesugárzott hullámhosszal összemérhető távolság. Akkor működik. A T-S elmélet is megmagyarázza.ez nem egy sima WinISD-s, egyszerű képletekkel leírható dolog
Pedig de.ha a mértékegység dBSPL, akkor az olvasottak alapján az egyenlet 20*log(2), ami viszont 6dB eltérés a kétszeres teljesítmény esetén.
Nem. dB=20log(U1/U2)=20log(p1/p2)=10log(P1/P2)=10log(p1/p2)² nyilvánvalóan, ha behelyettesítesz a képletbe
3= 20log(√2/1)=10log(2/1)
U1=√2*U2
p1=√2*p2
P1=2*P2
De már a P=U²/R-ből is látszik.A szubjektív véleménnyel kapcsolatban, én próbálok a valóságra szorítkozni, se több, se kevesebb.
a válaszadó kompetenciájával úgy gondolom, hogy nincs gond
Azért legalább mosolygok.Mondjuk a kérdés rosszul lett feltéve, te a hangszórók duplázását kérdezted, és nem a P*2-őt.
#36890attiss66
Ezt egy kép alapján senki sem mondja meg, úgy, hogy nem ismeri, nem mérte meg a hangsugárzóidat. A kérdés amúgy az lenne, hogy mi a problémád a mostani centerrel, és miért akarnád lecserélni.#36888attiss66
Legalább 100-200 féle 300mm-es hangszóró létezik. Mindet végigkérdezni kicsit hosszú lesz. Mélytartományban a T-S, kis- és nagyjelű paraméterek lényegesek.
#36887attiss66
Itt találsz elméleti segítséget. [link] lap alján, vagy előző oldalon kezdődik.12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
attiss66
senior tag
válasz shalafi66 #36891 üzenetére
A két 12"-os hangszóró között csak azért vacilálok, mert az egyik aluminium membrános, a másik/a drágább/ papírmembrános. Én papirmembránpárti vagyok, de ha ez az alumembrán nem észrevehetően beépül a rendszerbe, nekem akkor jó. Kérdés, hogy a papirmembrános és az alumembrános között van e hangzásbeli különbség, hallható e az a különbség, vájtfülüek hallják e?
"kérdés amúgy az lenne, hogy mi a problémád a mostani centerrel"
Jól szól ez, de lehet szólhatna jobban /és ezt csak akkor tudom meg, ha összehasonlítom egy jobb centerrel/, egy 5 hangszóróssal pl, ahol van két mély, két mélyközép és egy magas. Mert olvastam , hogy házimozizásnál a főhangsúly a centeren van. Erősebb centert gondoltam, egy 5 hangszóróst.[ Szerkesztve ]
-
shalafi66
veterán
válasz attiss66 #36892 üzenetére
Most írtam, nem az anyaga számít, hanem a paraméterei, de azok elég hasonlóak, ami más/jobb, az sem a papír miatt van. A leglényegesebb különbség az a kb. másfél-kétszeres terhelhetőség.
Szerintem a több hangszórótól nem szól jobban egy hangsugárzó sem. Legfeljebb hangosabban, vagy alacsonyabb frekvenciákon.
[ Szerkesztve ]
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
attiss66
senior tag
válasz shalafi66 #36893 üzenetére
Oké, akkor marad ez az alumembrános Scanspeak Automotive Silver 30W/4558T06 12" [link
Nagyon szimpatikusan néz ki ez a hangszóró amúgy/már a paramétereivel együtt is gondolom / .
"Hogy konkrétan hogyan viselkedik az adott dobozban, azt le tudod modellezni, és ha szükséges, tudsz is alakítani a dobozon-hangoláson."Na már csak azt kéne kitalálni, hogy hogy kell ezt modellezni. Van valami program, amibe be kell helyettesíteni a paramétereket és kiszámolja a bandpass zártrészt-reflexrészt-és a subcső méretet?
[ Szerkesztve ]
-
shalafi66
veterán
válasz attiss66 #36894 üzenetére
A linken le van írva. Valószínűleg a zárt rész térfogata csökkenthető jelentősen, bár ez az Xlin érték szinte bármit kibír, az eredeti dobozt is.
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
shalafi66
veterán
válasz attiss66 #36898 üzenetére
De a programok használata a lényeg, meg a háttérismeretek, ha tudsz zártat és b-reflexet tervezni, utána már csak egy opció a BP. De ne arra számíts, hogy egy gombot megnyomsz és kiszámolja majd a "jó" dobozt. Nincs ilyen lehetőség.
12" 180/280W 8Ω PA hangszóró 98dB@1W https://hangszoro.net/FSL1220 Vifa DX25TG magashangszóró készletről https://hangszoro.net/DX25
-
attiss66
senior tag
válasz shalafi66 #36897 üzenetére
Van Umik1 mérőmikrofonom, azzal a frontokon ki tudnám mérni a ferkevenciagörbéjüket, a házimoziban?
Állítólag 1m távolságra a magas és a felső mélyközép hangszóróra felé kell irányítani a mikrofont , a számítógépet összekapcsolni usb-n az umik-el és a REW [link] programmal lehet mérni. Ez így hiteles mérési eredményeket ad? Kiváncsi lennék, hogy a két front hogy viselkedik a környezetében.
36899 pedig én azt hittem olyan, mint a kávéautomata, betáplálom az adalékokat és kiadja a kész kávét"bár ez az Xlin érték szinte bármit kibír, az eredeti dobozt is."
akkor meg jóvan így, belepakolom majd a hangszórót és kész
[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Promenade Publishing House Kft.
Város: Budapest