Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Algol

    senior tag

    válasz mobal #9925 üzenetére

    Ebben az esetben a tranzisztor, a lapon a Q-val jelölt alkatrész lesz a hibás. Olyan, mintha a kollektora nem lenne bekötve. Ilyenkor terheletlenül: tápfeszültség -> potméteren beállított ellenállás -> bázis-emitter dióda -> ventilátor az áram útja. Mivel a potmétert nem direkt meghajtáshoz tervezték, nagy az ellenállása, alig folyik áram a ventikbe, azok nem moccannak.
    Terheletlenül a mérő multiméter több megaohmos belső ellenállása a potméteréhez képest elhanyagolható, ezért tud szabályozni a kapcsolás.

    Végállásba tekerve a potmétert, azt tulajdonképpen rövidre zárjuk, az áram útja a 12V-os tápfeszültségtől kezdődően: tranzisztor bázis-emitter diódáján át vezet közvetlenül a ventikbe. A ventik teljes tápfeszültség mínusz bázis-emitter nyitófeszültséget kapnak, maximális fordulattal pörögnek.

    A tranzisztor lehet úgy is hibás, hogy a tokozásán belül szakadt a kollektor hozzávezetése, de úgy is ha csapnivalóan alacsony az áramerősítési tényezője.

    [ Szerkesztve ]

    Üdv: Algol

Új hozzászólás Aktív témák