Hirdetés

„Zöld Almát szeretnénk!”

Hirdetés

A Greenpeace nagyszabású akciót indított az Apple ellen, mellyel az a környezetvédelmi szervezet célja, hogy környezettudatosabb magatartásra kényszerítsék a világ egyik piacvezető számítástechnikai óriásvállalatát.

A kampány honlapján a szervezők indoklásul többek között a Greenpeace augusztusi felmérésére utalnak, melyben a világ vezető nagyvállalatait osztályozták aszerint, hogy működésük során mennyire szennyezik a környezetet. E listán az Apple meglehetősen rossz osztályzatot kapott, az értékelés szerint a 14 megvizsgált vállalat közül az iPod gyártójánál már csak három cég (Acer, Motorola, Lenovo) okoz több környezeti kárt.


A Greenpeace egyik legfontosabb vádja az, hogy az Apple – a cég közleményeivel ellentétben s a hasonló profilú vállalatok többségével szemben – még mindig használ PVC-t a termékeiben (példaként az iPod nanót és a MacBookot említik meg), s emellett olyan brómozott lángmenetesítő anyagot is alkalmaznak, mely szintén mérgező. A másik ok, ami miatt kipécézték maguknak Steve Jobs vállalatát: az e-szemét elégtelen kezelése. A már említett felmérésből az is kiderül, hogy bizonyos cégek komoly lépéseket tettek annak érdekében, hogy a használt termékek, hulladékok összegyűjtéséről, újrahasznosításáról gondoskodjanak, ám az Apple csak azokban az országokban tesz látszatintézkedéseket, ahol a törvények erre keményen rászorítják; emellett a honlapon azt is megemlítik, hogy a hihetetelen sebességű elavulás következtében a fogyasztók folyton új típusokat vesznek, ám az így szaporodó hulladék sorsa már nem érdekli a gyártót. Különösen súlyosnak látják az e-szemét sorsát Ázsiában, ahol megfelelő törvényi és hatósági nyomás híján az Apple hulladékhegyeket hagy maga után, s lassan lebomló vegyi anyagokkal mérgezi az ott élők környezetét. (Az oldalról letölthető videókon valóban olyan kínai és indiai szeméttelepek láthatóak, melyeken halomban állnak az elektronikus hulladékok, s ezekből a helyiek roppant egészségtelen módon nyernek vissza valamiket. Igaz viszont az is, hogy – legalábbis a videók alapján – nehéz lenne megmondani, vajon melyik cég nyomtatott áramköreit melegítik a gázégő fölött...)

A kampány gyakorlatilag az összes internetes és azon kívüli lehetőséget igyekszik kihasználni: lehet levelet írni közvetlenül Steve Jobsnak, blogolni, pólót és plakátot tervezni és terjeszteni, e-mailben népszerűsíteni a törekvéseket stb. Az onlinekosten.de című internetes lapnak nyilatkozva a szervezők elmondták, hogy nem tartanak az Apple jogi válaszlépéseitől, s kampányukkal példát akarnak statuálni, hogy a többi nagyvállalat is értsen belőle.

Azóta történt

Előzmények