Jön az Ügyfélkapu 2

Az Ügyfélkapu fejlesztésére, illetve az új szerkezet és felület élesítésének késlekedésére rákérdező legutóbbi cikkünk nyomán megkeresett minket a működtető Miniszterelnöki Hivatal megbízásából az üzemeltetést és a fejlesztés egy részét végző Kopint-Datorg Zrt. képviselője, aki bővebb tájékoztatást ígért arról, hogy mi is a helyzet az Ügyfélkapu 2 projekthez kapcsolódó munkával, melynek keretében a kormányzati portál szerkezetében és külsejében is megújul.

Hirdetés

Mint kiderült, a tájékoztatásra szükség is volt. Először is sikerült tisztázni, hogy az új Ügyfélkapu webes szerkezetének és felületi megújításának munkálatai szervezetileg nem tartoznak bele abba az ötmilliárdos uniós fejlesztési programba, melyről már többször beszámoltunk, s mely összeg a portál mögött lévő hardveres és szoftveres környezet jelentős átalakítását célozta. Az architektúra átalakítása, az új gépterem létrehozása és a szükséges minőségbiztosítási folyamat finanszírozása mellett még egy fontos eleme volt a pályázatnak, így az elnyert összeg felhasználásának: egy szolgáltatásfejlesztés címmel futó részprojekt, mely azt jelenti, hogy új, illetve a korábbinál magasabb minőségű szolgáltatásokat tudnak majd biztosítani (például a dokumentum-tárhelyek átalakítása).

Az eredeti pályázat viszont nem tartalmazta a portál felületének, valamint szerkezetének újraírását: a szakemberek azért döntöttek úgy tavaly, hogy belevágnak ebbe is, mivel úgy vélték, ha már ekkora volumenű munkát végeznek, akkor érdemes az időközben nyilvánvalóan korszerűtlenné vált felületet és webszerkezetet is megújítani. Mint megtudtuk, az uniós projektek (a fentebb említett négy) sikeresen és időben lezárultak: december elsejére minden elkészült (ahogy beszámoltunk róla, a kormányzati portál már november óta az új, két szerverteremre épülő rendszerben fut élesben). Elkészült és működőképes a négy új szolgáltatást biztosító szoftvercsomag, illetve az új kinézetű és struktúrájú webes felület is (egy tesztként futó, teljesen kész változatát magam is láthattam).

Bizonytalan az élesítés időpontja

S akkor miért nem működik még? – kérdeztük. Mint a cég munkatársai elmondták, valójában már január elején élesíteni szerették volna a rendszert, a váltáshoz szükséges időleges leállást be is jelentették, ám olyan visszajelzéseket kaptak a felhasználóktól, hogy inkább letettek erről a tervről. Ennek a komplex, igen sok intézményt és egyéni felhasználót érintő közigazgatási rendszernek az átállítása a cég munkatársai szerint főképp azért nehézkes, mivel alig van olyan időpont, amikor ne érné legalább minimális kár azokat, akik épp az üzemszünet idején használnák. Ezért például az adózási csúcsidőszakok szóba sem jöhetnek, de szinte mindig akad olyan e-ügyintézési kampány, amikor jelentős ellenállásba ütközik egy több tíz órányi kiesés. Magáról az átállási folyamatról annyit kell tudni, hogy a Kopint-Datorg erre az akcióra 50 órás időkeretet kapott a működtetőtől (körülbelül 65 ezer weblapról, nagyjából másfél millió rekordról van szó). Ez idő alatt több száz ember dolgozik folyamatosan, hogy minden elem a helyére kerüljön – ilyenkor az érintett intézmények (APEH, TB stb.) informatikusai is gép előtt ülnek, hogy minden szükséges beállítás megtörténjék.

Az új felülethez – melynek milyenségéről mindenki meggyőződhet, ha a már tavaly feltöltött oktatóoldalt megnézi – egy teljes körű online tananyag is készült, hiszen oly mértékű lesz a minőségi váltás, hogy a tanulási folyamat nem kiküszöbölhető (igaz, szerencsére olyan lesz az új portál, hogy annak elemei már az átlagos internetező számára is ismerősek lesznek, épp ez számíthat nagy előnynek). A szakemberek elmondták azt is, hogy bár lezajlott minden teszt, hibátlan rendszert létrehozni lehetetlenség, ezért fel vannak készülve arra is, hogy ha esetleg egy olyan, előre nem látott hiba merülne fel, mely veszélyeztetné a szolgáltatás megbízhatóságát, akkor készen állnak, hogy azonnal visszaálljanak a régi rendszerre, míg meg nem történik a javítás.

Az viszont továbbra is kérdés, hogy mikortól használhatják az állampolgárok az új oldalt. A tájékoztatás szerint – az ügyintézési ritmust figyelembe véve – úgy tervezik, hogy körülbelül két hét múlva igénybe veszik az 50 órát, hogy megtörténjék az átállás, s erről természetesen előre értesítik a felhasználókat. Ha ez bármilyen okból mégsem lesz lehetséges, akkor sajnos csak a tavasz végén számíthatunk az Ügyfélkapu 2-re webes oldalról is.

  • Kapcsolódó cégek:
  • NISZ

Azóta történt

Előzmények