Nagyjából tisztázták a rejtélyes Tesla-baleset körülményeit

Valójában csak egy fontos kérdésre kaptunk választ, jó néhány maradt még.

Egészen biztos, hogy ült sofőr a volán mögött abban az április houstoni balesetben, ahol az ütközés során egy Tesla ronccsá tört, majd kigyulladt, és a két utas életét vesztette.

Habár a vizsgálatot még nem zárták le, az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (National Transportation Safety Board – NTSB) közzétette előzetes jelentését.

A történtekről az IT café is beszámolt annak idején: a helyi tudósítások szerint április 17-én egy Tesla Model S egy kanyarban kisodródva ütközött fának, majd kigyulladt. Az eset furcsaságát az adta, hogy üres volt a bal első ülés, és az elsőként a helyszínre érkező szemtanú az egyik áldozatot az anyósülésen, a másikat a mögötte lévő hátsó ülésen találta meg, és akkor azt feltételezték, hogy az autóban be volt kapcsolva az Autopilot vagy a még béta állapotban lévő Full Self-Driving vezetéssegítő rendszer, ezért nem ült senki a vezetőülésben. Ezt a feltételezést a Tesla nagyon gyorsan kétségbe vonta, Elon Musk közölte, hogy logadataik szerint a baleset idején az Autopilot nem volt bekapcsolva, a tulajdonos pedig nem vásárolta meg a Full Self-Driving rendszert, így nem is használhatta.

NTSB
[+]

Az NTSB most közzétett előzetes jelentése határozottan leszögezi, hogy vizsgálatuk szerint az ütközés idején a két utas becsatolt övvel a két első ülésen ült, vagyis a sofőrülés nem volt üres. A megsérült adatrögzítő egység információinak nagyobb részét helyreállították, és azt is megállapították, hogy az autó a becsapódás előtti öt másodpercben 108 km/órás sebességgel haladt azon az úton, ahol 50-es sebességkorlátozás volt érvényben, a sofőr pedig tovább gyorsított – az adatrögzítő tanúsága szerint gyakorlatilag padlógázzal ment, mivel időnként 98,8 százalékig nyomta le a pedált.

Ahogy említettük, a vizsgálat még nem zárult le, így pl. azt még nem állapították meg, hogy a vezetéssegítő Autopilot be volt-e kapcsolva a baleset idején, illetve az is válaszra vár, hogy a sérültek miért nem tudták elhagyni a balesetet szenvedett járművet, ahogy az is, hogy álltak-e tudatmódosító szerek hatása alatt stb.

NTSB
[+]

Valóban, kérdések még ezek után is vannak bőven: pl. nem világos, hogy a sofőr hogyan és miért oldotta ki a biztonsági övét, hogyan került a hátsó ülésre, és a kormánykerék – valószínűleg a sofőr által okozott – deformálódására sincs még tiszta magyarázat. És még két kétséges dolog: ha a kormány deformálódott, az a légzsák elégtelen működését is mutathatja, illetve – és ezt is vizsgálják – bár az akkumulátoros autóknál komoly veszély a gyulladás ütközéskor, a jelen esetben a fáklyaként lángoló Teslánál felmerült az, hogy ez miképp lehetséges.

Az AP tudósítója megemlít még egy érdekes körülményt: az NTSB egy májusi jelentésében kitér arra, hogy egy másik Tesla autót ugyanazon az úton teszteltek korábban, és kiderült, hogy a távolságtartó automatika rendben dolgozott, a sávtartó automatika viszont a felfestett sávok hiánya miatt nem működött. Az Autopilot használatához pedig mindkét funkcióra szükség van.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Előzmények