Elindult az első, önvezető autókból álló taxiszolgáltatás

Jelen pillanatban még csak az éles, felügyelt tesztről van szó, de az amerikai vállalkozás erőltetett ütemben fejleszt, és két év múlva már valódi vezető nélküli autókat küldenének az utcákra.

A közelmúltban roppant mód felpörögtek az önjáró autók fejlesztései, ami nem meglepő, mivel minden komolyan vehető vállalat már a következő fontos mérföldkőnél jár, az éles tesztek jönnek sorra – ezek megvalósítása persze a fejlesztési koncepciótól függően más és más. Korábban már írtunk arról, hogy az egyik vezető fejlesztő, a Delphi Szingapúrban egy partnerrel létrehoz egy konzorciumot, melynek célja az, hogy a városállamban egy, az Uberhez hasonló megosztásos szolgáltatás részeként hat járművel teszteljenek egy autonóm közlekedést biztosító technológiát a városi forgalomban. És arról is beszámoltunk, hogy pár hét múlva az Uber is elindít egy éles tesztet az amerikai Pittsburgh városában.

Szingapúr azonban igen vonzó, és a világelső nem egy igazán ismert világcég lett, hanem egy amerikai alapítású, a világ egyik vezető műszaki egyeteméhez, az MIT-hez köthető startup, a nuTonomy, akik tegnap elindítottak egy olyan szolgáltatást, ahol a személyszállítást önvezető autók végzik – egyelőre hat autóval indulnak, az év végére ezt a számot meg akarják duplázni.

A tesztet egy korábbi fázisban már egyébként tavaly elkezdték, de tegnap óta egy meghatározott területen élesben engedik ki az utcákra az átalakított Renault Zoe, illetve Mitsubishi i-MiEV – elektromos – autókat – az elektromos hajtás miatt még lehetnek gondjaik, mivel a híradások szerint a rendszeres töltés biztosítása még nem teljesen megoldott.

Az AP hírügynökség értesülése szerint az ingyenes utazásokat nem akárki veheti igénybe, egyelőre meghívásos rendszerben, kiválasztottak férhetnek hozzá ahhoz az alkalmazáshoz, mellyel ezeket az autókat használni lehet – bár a vállalkozás közölte, hogy a következő hónapokban a kedvezményezettek számát több ezerre fogják emelni. A többi ilyen teszthez hasonlóan kezdetben ül egy sofőr is a kocsiban, aki probléma esetén át tudja venni az irányítást, illetve mellette egy mérnök foglal helyet, aki figyeli a rendszer működését, gyűjti a tapasztalatokat. A kocsikon hat LIDAR van felszerelve, illetve két kamera figyeli a közúti akadályokat és a jelzőlámpákat.

A nuTonomy bevallott célja, hogy a sikeres tesztek után egy teljesen vezető nélküli, autonóm taxiflottát állítsanak fel Szingapúrban 2018-ra – ez ambiciózus cél, mivel a konkurensek saját tesztjeik után három-négy évvel későbbre tervezik a hasonló szolgáltatások beindítását. A szingapúrival párhuzamosan más, ázsiai, amerikai és európai városokban is elindítanak hasonló teszteket, de azt nem közölték, hogy pontosan mely helyszíneken.

Azóta történt

Előzmények