A Microsoft kampányt indított a Gmail ellen is

A Microsoft még tavaly év végén indított egy komoly vitákat is kiváltó negatív kampányt az Egyesült Államokban a Google ellen, melynek célja az volt, hogy a Bing keresőt népszerűsítsék. Mindezt úgy tették, hogy tájékoztatták a felhasználókat: a Google manipulálja az üzleti találatokat, vagyis nem elsősorban releváns, hanem a reklámszerződéseknek megfelelő találati listákat adnak (innen a kampány elnevezése is: Scroogled – ez a kifejezést a szlengben akkor használják, ha a Google Térkép rossz irányt megadva félrevezeti a felhasználót, és a „screw” [átver], valamint a Google szó összevonásából jött létre).

A kampányt a napokban átalakították (az új név: „Don’t get scroogled by Gmail”), és most a Gmail lejáratásával igyekeznek az embereket átcsábítani a saját levelezőszolgáltatás, az Outlook használatára. A Gmail esetében már nem a manipuláció a vád, hanem – többek között egy általuk megrendelt kutatás eredményeire is támaszkodva – azt igyekeznek bebizonyítani, hogy a Google a felhasználók leveleinek szövegét, személyes adatait is felhasználja kereskedelmi célokra, vagyis a célzott hirdetések elhelyezésére. A kampányról Stefan Weitz, a Microsoft online szolgáltatási üzletágának vezetője a cég közleményében azt mondja, az Outlook esetében ilyen nem fordulhat elő, mivel ők maximális mértékben tiszteletben tartják a magánélet sérthetetlenségét és eleget tesznek az adatvédelmi elvárásoknak.

Scroogled

A Microsoft támadásának irányváltása valószínűleg nem független attól, hogy piacfelügyelet nemrég lezárt egy hosszú eljárást, és határozatukban kimondták, hogy a találatok manipulálását úgy végzi a Google, hogy az nem tekinthető versenyellenesnek. Ugyanekkora súlyú ügy a Gmailé is, mivel a levelek monitorozása miatt már évek óta érik támadások a céget, akik azzal védekeznek, hogy nem sértenek személyiségi jogokat, ugyanis a szövegelemzést egy automatizmus végzi, élő ember nem látja a levelek szövegét, és a céljuk szerint a felhasználók érdeke is, hogy személyre szabott reklámokat lássanak. A Google védekezéseiben arra is felhívja a figyelmet, hogy azért tudják ingyenesen biztosítani webes szolgáltatásaikat százmillióknak, mivel a reklámra épülő üzleti konstrukció ezt lehetővé teszi.

A kampány célterületén, az Egyesült Államokban a ComScore tavaly októberi adatai szerint még mindig a Yahoo!-é a legnagyobb piaci szelet a levelezőszolgáltatásoknál (76,7 millió fiók), második a Gmail (69,1 millió), a harmadik pedig az Outlook (35,5 millió).

Azóta történt

Előzmények