Az évtized kérdése: mennyire működnek törvényesen az online reklámozók?

Néhány nappal ezelőtt, augusztus elsején az IT-ipar 33 amerikai nagyvállalata (így természetesen a Google, a Microsoft, a Yahoo, az AOL, az AT&T, a Comcast, a Time Warner Cable, a Verizon stb.) kapott egy levelet az Egyesült Államok képviselőházától, melyben a levelet jegyzők aggodalmaikat fejezik ki a manapság elterjedt online hirdetési szisztémákkal kapcsolatban.

Az online reklámipar ma már a világgazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő húzóágazata, s roppant mód megszoktuk, csak néha-néha merülnek fel aggályaink a használt módszerekkel kapcsolatban. Addig nincs is semmi baj, amíg azt érzékeljük, hogy a reklámokért cserébe ingyen vagy igen mérsékelt áron juthatunk hozzá szolgáltatásokhoz, ám e reklámtípus belső logikája azt diktálja, hogy a hatékony működéshez az adott cégeknek egyre több információt kell megszerezniük – s ma már nem csak felhasználói csoportokról, hanem az egyedi, individuális netezőről is.

Az amerikai képviselők levele éppen ezt a problémát firtatja. A törvényhozók péntekig várják a cégek válaszait arra a 11 kérdésre, mely a célzott hirdetéseknél alkalmazott módszerek részleteire kíváncsi, illetve arra, hogy ezek a metódusok milyen viszonyban állnak a jelenleg hatályos amerikai adatvédelmi rendelkezésekkel: „A magánélet védelme a szabadság egyik sarokköve. Az internetezőknek joguk van ahhoz, hogy tudják: a szolgáltatójuk követi-e online tevékenységüket, s gyűjtenek-e róla érzékeny és személyes adatokat” – nyilatkozta Edward Markey, a távközlési és internetes albizottság elnöke, a levél egyik kezdeményezője és aláírója.

US Committee

Ez ügyben nem ez az első kezdeményezés, ugyanis az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság még decemberben előállt egy olyan javaslattal, mely szerint szükség volna egy olyan kódex elfogadására, amiben az online hirdetésben érdekelt cégek önkéntesen vállalnának bizonyos önkorlátozást, illetve megállapodnának az adatgyűjtés és reklámozás törvényes alapelveiben. Az érintett cégek közül eddig nyilatkozók elmondták, hogy természetesen szívesen állnak a bizottság rendelkezésére, válaszaikat a levél áttanulmányozása után megküldik a pénteki határidőig.

Annyi bizonyos, hogy az online reklám hatalmas piacán a résztvevők manapság az egész világon viszonylag szabadon mozognak (értsd: könnyedén megkerülhetik, megkerülik az adott ország adatvédelmi rendelkezéseit). Feltehetően a közeljövő egyik fontos törvényhozási kérdése lesz az adatvédelem és a cégek által folytatott adatgyűjtés viszonyának szabályozása.

Ám ez nem lesz gyors folyamat. Ahogy a BetaNews cikkírója kissé cinikusan megjegyzi a hír közlésekor: bár a képviselők a jövő péntekig adtak határidőt a vállalatoknak, ennek sok következménye nem lesz, ugyanis ugyanezek a képviselők a múlt héten azt is megszavazták, hogy a jövő héten már nyári szabadságon lesznek…

Azóta történt

Előzmények