Hirdetés

Google-másnap: súlyos adatvédelmi aggályok

Ha a mai IT-világbirodalom két hercegét érő támadásokat vizsgáljuk, akkor azt láthatjuk, hogy míg a Microsoft esetében a piaci monopolhelyzetre való törekvés a legtöbbször emlegetett panasz, addig a Google-t leginkább az adatok fölötti kizárólagos hatalom megszerzésének vágyával vádolják.

Hibás végfelhasználói szerződés

Éppen ezért valószínűleg nem tett jót a Google-nak, hogy a tegnap bemutatott és általában nagy lelkesedéssel fogadott böngészőjük, a Chrome végfelhasználói licencszerződésében (EULA), az általános szerződési feltételek között olyan, első olvasásra szinte hihetetlennek tűnő, adatvédelmi szempontból különösen aggályos kitételek szerepeltek, melyekre nagyon gyorsan felfigyeltek a felháborodott felhasználók. Az EULA 11. pontja ugyanis a feltöltött tartalmak felhasználásának, terjesztésének örökös jogát biztosítaná a Google számára. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy minden olyan tartalom felhaználói joga (például az e-maileké is), mely a Chrome böngészőn keresztül kerül a netre, megilletné a Google-t.

A kérdéses passzus kissé bikkfanyelvű magyar fordítása:

Hirdetés

11. A Tartalomra Ön által adott licenc

11.1 Ön megőrzi a Szolgáltatásokba beküldött, ott közzétett vagy megjelenített Tartalomra jelenleg meglévő szerzői jogait és minden egyéb jogát. A tartalom beküldése, közzététele vagy megjelenítése révén örökre szóló, visszavonhatatlan, nemzetközi, jogdíjmentes és nem kizárólagos licencet ad a Google-nak arra, hogy reprodukálja, átalakítsa, módosítsa, lefordítsa, közzétegye, nyilvánosan előadja, nyilvánosan megjelenítse és terjessze az olyan Tartalmat, amelyeket Ön beküldött, közzétett vagy megjelenített magukon a Szolgáltatásokon vagy a Szolgáltatások segítségével. Ennek a licencnek az a kizárólagos célja, hogy a Google megjeleníthesse, terjeszthesse és népszerűsíthesse a Szolgáltatásokat, és bizonyos szolgáltatások esetében visszavonható az adott Szolgáltatások További feltételeinek megfelelően.

11.2 Ön elfogadja, hogy ez a licenc feljogosítja a Google-t arra, hogy az ilyen Tartalmat elérhetővé tegye más olyan vállalatok, szervezetek vagy magánszemélyek számára, amelyekkel vagy akikkel a Google közösen nyújt szolgáltatásokat, és felhasználja az ilyen Tartalmat a szolgáltatások nyújtásával kapcsolatban.

11.3 Ön tudomásul veszi, hogy a Szolgáltatásoknak a felhasználók részére való megjelenítéséhez szükséges műszaki lépések végrehajtása közben a Google jogosult (a) különféle nyilvános hálózatokon és adathordozókon átvinni vagy terjeszteni az Ön által biztosított Tartalmat; és (b) szükség szerint módosítani a Tartalmat a kapcsolódó hálózatok, eszközök, szolgáltatások és adathordozók technikai szükségleteinek megfelelően. Ön kijelenti, hogy a licenc feljogosítja a Google-t ezen lépések elvégzésére.

11.4 Ön megerősíti és garantálja a Google számára, hogy jogában, hatalmában és hatáskörében áll megadni a fenti licencet.

A kritikákra válaszoló Google-vezetők azzal magyarázták a szöveget, hogy az egy átemelt rész a Google általános felhasználói szerződéséből, mivel az egyneműség és az egyszerűség miatt igyekeznek azonos szerződéseket kínálni az összes termékükhöz, ám jelen esetben hibáztak, mert az említett licencfeltételek természetesen nem alkalmazhatóak a Chrome esetében. Rebecca Ward, a Chrome vezető termékmenedzsere egy nyilatkozatában tegnap elmondta, hogy már dolgoznak a 11. pont új szövegén, s amint kész, lecserélik a régit. Természetesen – tette hozzá Ward – az új szerződés „visszamenőleg is érvényes lesz”.

Tegnap délutánra aztán elkészült az új szöveg, mely jelentősen rövidebb,  mint az előző, annak csak első mondatát tartalmazza,  így azzal ellenkező értelmű, mivel az összes tartalom szerzői jogát meghagyja a felhasználónál:

11. Content license from you

11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services. [vagyis: Ön megőrzi a Szolgáltatásokba beküldött, ott közzétett vagy megjelenített Tartalomra jelenleg meglévő szerzői jogait és minden egyéb jogát.]

(A lokalizált változatban, a magyar nyelvű szerződésben egyelőre még a régi szöveg szerepel.)

Adatgyűjtés

A Chrome megjelenése után más, szintén adatvédelmi aggodalmak is hangot kaptak. Többek között a tekintélyes amerikai civil jogvédő szervezet, az Electronic Frontier Foundation (EFF) is veszélyesnek tartja adatvédelmi szempontból a Chrome böngésző egyik nagy újítását, az „omniboxot” – ez az egyesített keresőt és címsort jelenti, ahol a keresőszót begépelve javaslatokat kapunk webcímekre, illetve találati oldalakra. Ennek használata azonban azért lehet aggályos, mivel azon felhasználók, akik élnek a felkínált javaslatokkal, vagyis használják a Suggest nevű szolgáltatást, s emellett a Google-t választják alapértelmezett keresőmotornak, e döntésükkel a címsorban történő minden egyes billentyűleütésüket elküldik a Google-nak, akik ezeket az adatokat felhasználhatják, elemezhetik.

omnibox

A cég azt nyilatkozta a Cnet-nek, hogy az így visszaérkező adatok két százalékát kívánják majd a hozzájuk tartozó IP-címekkel együtt tárolni és elemezni – aki nem akarja, hogy tőle adatok menjenek a Google-hoz, annak ki kell kapcsolnia a javaslatokat feldobó Suggest szolgáltatást, vagy pedig az „inkognitómódban” kell böngésznie, illetve az is megoldás, ha nem a Google-t teszi meg alapértelmezett keresőmotornak.

Az EFF szerint viszont a Google már eddig is túl sok adatot szerzett meg a felhasználóiról, s az „omnibox” jelenlegi állapotában egy újabb hatékony eszköz az adatgyűjtésre.

Azóta történt

Előzmények