Hirdetés

Az EU adatvédelmi szakértői kérdőre vonták a Google-t

Hirdetés


Európai adatvédelmi szakértők a múlt héten levelet intéztek a Google vezetőihez, mivel úgy vélik, a vállalat túlságosan sokáig őrzi meg felhasználóinak keresési adatait, s ezzel megsértik az európai adatvédelmi törvényeket, melyek szigorúbbak mint az Egyesült Államokban alkalmazottak.

A 29. cikk szerinti adatvédelmi munkacsoport (Article 29 working party – ezt a munkacsoportot a 95/46/EK uniós irányelv 29. cikke hozta létre; független európai tanácsadó szerv adatvédelmi, valamint a magánélet tiszteletben tartásával kapcsolatos kérdésekben) kérdőre vonja Google-t, mivel úgy vélik, a keresési aktivitással járó adatok (keresőszavak, IP-címek stb.) túlságosan sokáig maradnak a cég birtokában. Ezt a témát a félreértések elkerülése érdekében élesen elválasztják attól az adatgyűjtéstől, melyet az adott felhasználók beleegyezésével a Google két éve nagy aktivitással végez. Az adatvédők azért emeltek szót mert ezek az adatok kiválóan alkalmasak profilkészítésre – mint az AOL tavalyi botránya kapcsán kiderült, a keresési adatok alapján egy hozzá nem értő is rövid idő alatt teljes profilt képes készíteni az állítólagos anonim felhasználóról, beleértve érzékeny adatokat is: címek, számla- és egyéb fontos azonosítószámok, szexuális, vallási és politikai orientáció, vásárlási szokások, érdeklődési kör stb.

A Google 2007-ig időkorlát nélkül tárolta ezeket az adatokat, ám a növekvő (főleg európai) nyugtalanság lecsillapítására márciusban bejelentették, hogy ezek után maximálisan két évig őrzik meg a keresési aktivitás nyomait. Az adatvédelmi munkacsoport szerint ez is túl hosszú idő. Legfőképpen egy skandináv (ha adat- vagy fogyasztóvédelemről van szó mindig ők az elsők, megszokhattuk) adatvédelmi társaság háborgott az információtárolás miatt, vizsgálatot is végeztek – nem csak a Google-nél, hanem a többi keresőt működtető cégnél is –, s úgy találták semmi oka nem lehet az adatok ilyen sokáig való megőrzésének.

A levélre reagálva, Peter Fleischer, a Google európai adatvédelmi ügyekben illetékes tanácsadója kijelentette, hogy vállalata bizonyos biztonsági szempontokból (a hackerek és a hirdetési rendszert rosszindulatúan használók miatt) kénytelen ilyen hosszú ideig tárolni az adatokat. Fleischer egyébként az adatvédőkkel történő júniusi találkozóra ígért hivatalos és részletes választ, valamint kitért arra is, hogy a Yahoo! és a Microsoft még inkább megérdemelné a kérdőre vonást, mivel ők semmilyen módon nem deklarálták még, hogy mit tesznek a keresők által felhalmozott adatokkal.

Azóta történt

Előzmények