Egy szoftvernek is lehet jogosítványa

Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (National Highway Traffic Safety Administration – NHTSA) válaszolt a Google novemberi beadványára, melyben felvázolták az általuk fejlesztett autóirányító rendszer koncepcióját, és a hatóság kijelentett egy nagyon fontos, a további fejlesztéseket alapjaiban meghatározó dolgot: elfogadják, hogy a Google rendszerében nincs szükség emberi sofőrre.

Az állásfoglalás azért kiemelkedően jelentős, mivel bár a Google mellett az összes nagy autógyártó is gőzerővel fejleszt automata rendszereket, a szabályozás mindeddig elmaradt ezektől, márpedig közeledik az az idő, amikor a különféle autonóm, illetve félautonóm közlekedés eszközök megjelennek az utakon. Emellett azért is fontos a szabályozás kialakítása, a fogalmak tisztázása, mivel a tesztautók már sok helyen az utakon, valós körülmények között futnak, és a további fejlesztésekhez is elengedhetetlen a tiszta és világos törvényi keret.

A legfontosabb az NHTSA válaszában, hogy a szoftveres rendszert elfogadták „sofőrnek”, de arra is kitérnek, hogy még számtalan biztonsági kérdés nyitott, ezekről még konzultálni kell. A hivatal megjegyzi, hogy az előírások átalakítása folyamatos lesz, ők például azt szeretnék többek között, ha az autóban a féket lábbal is lehetne aktiválni. Összességében elvárásként azt fogalmazták meg, hogy a Google „szoftveres sofőrjének” minden olyan szabálynak meg kell felelnie, amelyet a humán vezetők által vezetett autók számára is előírnak. A következő hat hónapban az NHTSA kidolgoz egy útmutatót az önjáró autót fejlesztők számára, és valószínűleg ez idő alatt keresnek jogi megoldást a másik fontos problémára, mégpedig a baleseti felelősség kérdésére is.

A Google szóvivője csak annyit közölt, hogy még értékelik a hatóság hosszú válaszát, de hamarosan reagálni fognak rá.

Azóta történt

Előzmények