Mobil és társas kapcsolatok

A magyarok nagy része szereti magánál tudni a telefonját társaságban is, ugyanakkor a személyes találkozók alkalmával a mobilozást a többség udvariatlanságnak tartja.

A Samsung Electronics az utóbbi hetekben több jelentéssel is igyekszik megtámogatni az általuk szponzorált új film, a BÚÉK című vígjáték bemutatóját. Mivel az alkotás a mobilozás és társas kapcsolatok egymásra gyakorolt hatását járja körül, a felmérések is ezt a területet vizsgálják. A legfrissebb országos riportban arra keresik a választ, hogy mennyire szorosan kötődnek a magyarok mobileszközeikhez, milyen mértékben befolyásolja társas kapcsolataikat a telefonhasználat.

Hirdetés

Párkapcsolatok és mobiltechnológia

A felmérésből kiderül, hogy a 14-18 év közötti hazai fiatalok több mint fele (51%) gondolja azt, hogy a mobiltechnológia megkönnyíti a szerelem megtalálását. A felnőttek nagy hányada szintén ezen a véleményen van: több mint egyharmaduk (36%) gondolja úgy, hogy a technológiának köszönhetően könnyebbé vált az ismerkedés. Ők pedig tapasztalatból beszélnek, hiszen jó részük valószínűleg jártas az offline társkeresés terén is. Mindkét korcsoportban jelentős kisebbség vélekedik úgy, hogy a mobil megnehezíti a dolgukat.

Társasági mobilhasználat

A felmérésből kiderül, hogy a személyes interakciók során a nagy többség nem veszi jó néven, ha partnere a telefonjával foglalatoskodik. A felnőttek 86, a kamaszok 84 százalékát zavarja, ha a másik a mobilját nyomkodja személyes beszélgetés közben. Minden harmadik kamasz és minden második felnőtt pedig egyenesen nagyon zavarónak tartja ezt a viselkedést.

Ami a hívások fogadását illeti, a többség minden korosztályban rangsorol, ha telefoncsörgés közben éppen személyes beszélgetést folytat. A felnőttek 73 százaléka csak akkor fogadja a hívást, ha azt nagyon fontosnak ítéli meg. A kamaszok már megengedőbbek: körükben már csak 58 százalék azok aránya, akik csakis fontos ügyben válaszolnak a hívásokra.

Ha társaságban nem is vesszük fel a telefonunkat, mivel tartalmazza személyes ügyeinket és akár titkainkat is, a legtöbben szeretjük, ha a közelünkben van. A fiatalokra ez fokozottan jellemző. Baráti társaságban a tinédzserek 68 százaléka a közvetlen közelben szereti tudni a telefonját, 26 százalék pedig könnyen elérhető helyen. A felnőttek 46 százaléka szereti a közvetlen közelében tudni a telefont és 44 százalék könnyen elérhető helyen. És hogy kerül a telefon az asztalra? A felnőttek 61, a kamaszok 65 százaléka bizony kiteszi a készüléket az összejövetelek alkalmával, felnőttek 35 százaléka felfelé fordított, 26 százaléka lefelé fordított képernyővel. A kamaszok körében ez az arány 36-29.

Magyar üzenetváltási etikett

Ma már számtalan platform kínál lehetőséget az üzenetváltásra anélkül, hogy fel kellene hívnunk a másikat. A kutatásból kiderül, hogy az azonnali információmegosztásra a felnőttek 54, a kamaszok 63 százaléka használja a telefonhívást, üzenetet pedig 41, illetve 36 százalék küld (chatprogramok és sms).

A válaszüzenetekkel kapcsolatban máshogyan vélekednek a tinédzserek és a felnőttek. Ezen a téren főként a kamaszok érzései adhatnak okot aggodalomra és jelezhetnek esetenként akár önértékelési problémákat is. Ha nem érkezik azonnal reakció egy üzenetre, a kamaszok több mint fele (59%) úgy gondolja, a címzettnek nincs kedve válaszolni, míg a felnőtteknek csak 26 százaléka tulajdonít ilyen okot a válaszhiánynak. A kamaszok, úgy tűnik, jól ismerik saját korosztályukat: joggal sejtenek elutasítást, ha nem kapnak választ, ugyanis 39 százalékukkal szintén előfordul, hogy nincs kedvük visszaírni másoknak. A felnőttek háromnegyede időhiány miatt nem válaszol, és csak ötödük azért, mert nincs kedve.

Azóta történt

  • December közepétől országszerte elérhető lesz a SZIP Mobil

    A Szupergyors Internet Program keretén belül országszerte előfizethető lesz a mobilszolgáltatóknál a 4G hálózaton a SZIP Mobil mobilinternet csomag.

  • Titkok és telefonok

    A tinédzserek jó része a telefonján tárolt adatokat személyes információnak tekinti, ezért jobban ügyelnek azok védelmére, mint a felnőtt korosztály tagjai.

  • Tízből négy magyar nyomkodja a telefonját a volán mögött

    Közülük pedig minden ötödik ember üzeneteket és közösségi médiás bejegyzéseket is szokott írni az autóban – a többi közt ez derül ki az Aegon reprezentatív felméréséből.

Előzmények