Megtévesztette a fogyasztókat a T-Online

Hirdetés

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa tegnap elmarasztalta – de nem büntette meg – a T-Online-t azért, mert az internetszolgáltató annak ellenére korlátkanként és forgalomfüggetlenként reklámozta ADSL-csomagjait, hogy azokat adatforgalmi limittel értékesíti, és ezzel a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított.

Az ügy előzménye, hogy tavaly nyáron a vállalat gazdaságossági okokra hivatkozva felmondott 48 előfizetőjének, mert azok extrém adatmennyiséget, havi 180-200 gigabájtot töltöttek le az internetről. Az eljárást akkor több érdekvédő szervezet mellett a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) is kifogásolta, mert az sehol sem volt írásba foglalva, hogy a korlátlanként hirdetett csomagok esetében is van limit. Később a T-Online belefoglalta általános szerződési feltételeibe (ászf) az átlagosan több mint 150 gigabájtos havi forgalomként definiált „extrém használat” fogalmát, és azt, hogy a „túltöltő” ügyfeleket nem rúgja ki automatikusan, hanem csak akkor válik meg tőlük, ha az e-mailben küldött felszólítás ellenére sem csökkentik az adatforgalmat.

A GVH vizsgálata rávilágított arra, hogy a szolgáltató csak 2005 februárjában – miután nagykereskedelmi partnerével áttért a forgalomarányos elszámolási modellre – kezdte el felhasználónként mérni a forgalmi értékeket. A mérés eredményeként megállapította, hogy adott időszakban az előfizetők nagyjából 0,25 százaléka bonyolítja az összes adatforgalom 75 százalékát, és így kiderült, hogy e „nagyletöltők” jelentős pénzügyi veszteséget okoznak a cének. Júliusban döntés született arról, hogy a helyzet megszüntetése érdekében felmondják 48 előfizető szerződését. A T-Online reklámjaiban azonban továbbra is arról tájékoztatta a fogyasztókat, hogy bizonyos ADSL-csomagjai korlátlan, illetőleg forgalomfüggetlen internetezést tesznek lehetővé. A GVH szerint ez nem felelt meg a valóságnak, mert a szolgáltatások kapcsán folyamatosan fennállt annak a lehetősége, hogy a cég egy általa a fogyasztókkal előre nem közölt szempontrendszer alapján, saját gazdasági érdekeit szem előtt tartva egyoldalúan felmondja az előfizetői szerződéseket.

Ezzel az indokkal állapította meg a hatóság tegnap, hogy a T-Online a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított, amikor 2005 júliusától – vagyis azon időponttól, amikor már döntött a forgalmi korlátozás bevezetéséről – reklámjaiban változatlanul korlátlannak és forgalomfüggetlennek hirdette ADSL-csomagjait. A GVH pénzbírságot nem szabott ki, de megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.

Azóta történt

Előzmények